Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 102025 keer)

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #15 Gepost op: 14 juli 2018, 17:03:55 »
Citaat
Dan zou je dus ook gewoon aceton kunnen gebruiken.
Yep, beter nog dan nagellakremover denk ik. Daar kunnen nog "verzorgende" stoffen in zitten die achterblijven op je onderdelen.

Dat witmetaal kan die 100oC wel aan. Het soldeer dat men ervoor gebruikt smelt echter al bij 70o:)
Ik heb eens een witmetalen HOe locje gemaakt op die manier.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #16 Gepost op: 14 juli 2018, 17:10:26 »
Citaat
Op het witmetaal zit een oxidehuid die je moet verwijderen ter plaatse van de te lijmen vlakken.
Met een schuurpapiertje (heel fijne korrel) lukt dat prima.
Maar op de wat grotere vlakken die (deels in het zicht blijven), zijn dan krasjes te zien, waarvan ik me afvraag of die niet zichtbaar blijven straks na het spuiten?

Korreltje #2500 moet kunnen.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #17 Gepost op: 15 juli 2018, 12:20:08 »
Leve de aceton!

Als vervolgstap was het de bedoeling om de kolen-/watervoorraad achter het machinistenhuis er in te lijmen. Hierbij zou er enige spanning op de lijmverbindingen komen te staan vanwege de niet-parallel lopende zijwangen. Teveel naar gebleken is.

De eerste verbinding die losliet, was die rechtsvoor tussen waterbak en ketel. Omdat de rest toch nog min of meer vast zat, kon ik die nog wel snel fixen met secondelijm (zonder opnieuw te moeten uitlijnen). Helaas loopt de waterbak nu wat minder parallel met de ketel, maar ja met teveel perfectionisme kom je uiteindelijk geen stap verder.
Het leek me vervolgens een goed idee om het onderdeel "kolen-/watervoorraad" er toch in te zetten, want dan handhaaf je je houvast van het beginnetje. In een later stadium kunnen dan de zwakkere verbindingen alsnog (onzichtbaar) worden versterkt met 2-componentenlijm.

Zo had ik toch weer een mooi casco in de hand.
Maar niet voor lang.
Want helaas bleek alleen het dak van het machinistenhuis nu niet meer de passen. Een beetje wrikken dus.
En toen liet de lijmverbinding met de "kolen-/watervoorraad" los....

Ik heb in ieder geval wel meteen kunnen testen in hoeverre aceton werkt om de secondelijmresten te verwijderen ;D

Ziehier de stand van zaken.


Alles overdoen? Of toch verder prutsen met wankele verbindingen? (Na het spuiten houden de onderdelen zichzelf wel bij elkaar, vermoed ik).
Nu eerst maar eens op vakantie.

Tot later!
Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #18 Gepost op: 16 augustus 2018, 22:38:16 »
Na mijn vakantie ben ik weer aan de slag gegaan.

De waterbakken opnieuw aan de ketel gelijmd met secondelijm. Ze zitten aan beide zijden even hoog (waar je volgens de handleiding goed op moet letten). En ook lopen de bakken op het oog heel redelijk parallel aan de ketel.

Omdat ik redelijk tevreden was heb ik vervolgens de verbindingen aan de ketel versterkt met 2 componentenlijm.
Daarna heb het achterste deel met kolenreservoir er opnieuw ingelijmd, waarbij ik steeds gecheckt heb of het dak van het machinistenhuis zou blijven passen.
Tenslotte bevinden er zich in het machinistenhuis aan de voorzijde nog een paar te lijmen nokken waarmee ik door aan weerszijden druk uit te oefenen, de zijwanden nog wat meer vlak kon duwen. (Die zijwanden het de waterbakken stonden als los onderdeel namelijk heel krom).

Perfect is het allemaal niet, maar zo "passgenau" is een witmetalen bouwset nu een maal niet. Dat vermoed ik althans. En dan moet je zo hier en daar maar wat concessies doen.
Als je eenmaal een (redelijk) goede basis hebt, dan kun je lekker verder bouwen. En die basis meende ik te hebben.

Helaas blijk ik geen beginnersgeluk te hebben.
Kijk maar naar onderstaande foto's.





De omlopen aan weerszijden blijken niet goed uit te komen aan de voorzijde. De afwijking breedte bedraagt in totaal meer dan 2mm (!).

Had ik me dat vooraf kunnen bedenken?
Het risico dat het hier fout kon gaan had ik wel voorzien, maar het was eigenlijk onmogelijk om het van te voren uit te meten. Met de kennis van nu misschien wel, maar dat is achteraf-gepraat. Verder was het met die kromgetrokken zijwanden sowieso al lastig. En ook stond er niets over vermeld in de bouwhandleiding (die ik vrij stringent gevolgd heb).

Wat nu?
Ik denk dat ik de nokken van de omloopgedeelten voor de waterbakken (die aansluiten op de omloop onder waterbakken), maar verwijder. Dat geeft de mogelijkheid om wat te schuiven
De sprong in de breedte die er op die plek zit, wordt dan iets groter.

Ik hoop verder maar dat de uitsparingen in de omloop voor de schuifbeweging (onder de waterbakken) voldoende ruimte bieden. Want kennelijk staan de waterbakken te ver van de ketel. (Het verschil in breedte van de waterbakken aan voor- en achterzijde is overigens minimaal. Ze lopen dus heel aardig parallel aan de ketel).

Wordt dus vervolgd.

Groet, Bas

mwdb

  • Offline Offline
  • Berichten: 526
    • Albulamodell forum
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2018, 10:25:16 »
Ik zou die nokken wel laten zitten, Weinert staat toch wel bekend om zijn nauwkeurig passende onderdelen: de gebouwde modellen horen toch wel bij de top. Als het dus nog niet naar de zin is, wringt het misschien toch ergens anders: als je daar mu concessies aan gaat doen, krijg je mogelijk een „krom“ model, zou zonde zijn.
Dat hulphoutje, daar heb ik wat moeite mee, hoe nauwkeurig is dat: ik zou er de voorkeur aan geven om hiervoor metaalprofielen te gebruiken. Misschien ook maar een hulpframepje maken?
In elk geval moet het lokgehäuse helemaal kloppen voor je verder gaat, denk ik,

Groet Michiel
RhB / H0m-Dubbeldeklayout / Peco/Zelfbouwrails/DCC/Xpressnet
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,70833.0.html

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #20 Gepost op: 17 augustus 2018, 11:39:02 »
Ik vrees dat je gelijk hebt, Michiel.
Als het al in de "ruwbouwfase" niet goed gaat, dan blijf je naderhand bij de afbouw de problemen tegenkomen. (De wet van behoud van ellende).

Maar ik blijf het in het licht van de "nauwkeurige bouwsets van Weinert" verbazingwekkend vinden, dat zijwanden met waterbakken krom stonden.
Als ik m'n ruwbouw moet corrigeren, dan komt er nog meer spanning te staan op deze onderdelen.

Dat houtje is in dit geval heel strak. Het ligt volkomen vlak op de glasplaat. Gaat dus wel goed, denk ik.

Op dit moment zou ik nog even niet weten hoe ik de onderdelen weer los krijg zonder schade.
Ik ga me beraden.

Groet, Bas

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #21 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:08:49 »
Sterkte Bas...
Maar het moet toch uit elkaar, zo is er geen lol aan om verder te gaan.
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #22 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:11:54 »
die omlopen zitten niet helemaal recht aan de waterbakken zo te zien. Of dat t hele probleem verklaart kan ik zo niet zien, maar de waterbakken lijken vrij strak tegen de ketel te zitten dus of daar nog veel te winnen is...

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #23 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:19:34 »
Heb je een stukje metaal (gietboom of zo) over om de temperatuurbestendigheid te testen?
Je was daar niet helemaal gerust op begreep ik eerder.
Citaat
Dat witmetaal kan die 100oC wel aan. Het soldeer dat men ervoor gebruikt smelt echter al bij 70oC
Mijn H0e locje in aanbouw heb ik ook nog een keer losgehaald omdat er iets niet helemaal netjes zat.
« Laatst bewerkt op: 17 augustus 2018, 12:25:45 door NS1220 »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #24 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:48:49 »
Ik zou ook niet doorgaan als er iets niet klopt, je loopt dan vroeg of laat tegen iets aan wat niet meer aan te passen is.
In deze link staan foto's van een kant en klaar model, ook van de onderzijde, waar je de verspringing van de omloopplaten goed kunt zien:https://picclick.de/WEINERT-DB-BR-93-907-Handarbeits-Messingmodell-Sammlerst%C3%BCck-LOTOS-1998-252793680311.html#&gid=1&pid=1 (Op de foto klikken voor uitvergroting en dan pijltje naar rechts klikken om de foto's bij langs te lopen).
Misschien heb je er wat aan.

Stephan.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #25 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:52:33 »
Nog wat meer foto's











De waterbakken kunnen nog wel wat dichter naar de ketel.
Het is maar weinig, want niet meer dan de naden bij het machinistenhuis toelaten.
Verder is de linker waterbak een fractie getordeerd.

Op zich zit er ook nog wel wat speling zodat de omlopen al bijna aansluiten teven de omloop aan de voorzijde.
Alleen zullen de lijmverbindingen de spanning die dat oplevert, niet aan kunnen.

En ja, ik heb wel een stukje gietboom liggen om mee te testen.
Maar dan nog zul het model in een pannetje met water moeten zetten. Ik vermoed dat de bodem van dat pannetje heter wordt dan de 100 graden van het water....
Een blokje hout eronder en maar maar hopen dat de losse onderdelen niet alsnog op de bodem belanden?

De verbindingen met 2-componentenlijm zal ik mechanisch moeten zien te verwijderen. Als het moet dan gaat het uiteindelijk wel lukken, maar 't is geen klein werkje.

Groet, Bas


wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #26 Gepost op: 17 augustus 2018, 12:57:06 »
Ik zou ook niet doorgaan als er iets niet klopt, je loopt dan vroeg of laat tegen iets aan wat niet meer aan te passen is.
In deze link staan foto's van een kant en klaar model, ook van de onderzijde, waar je de verspringing van de omloopplaten goed kunt zien:https://picclick.de/WEINERT-DB-BR-93-907-Handarbeits-Messingmodell-Sammlerst%C3%BCck-LOTOS-1998-252793680311.html#&gid=1&pid=1 (Op de foto klikken voor uitvergroting en dan pijltje naar rechts klikken om de foto's bij langs te lopen).
Misschien heb je er wat aan.

Stephan.
Mooie foto's. Altijd handig.
(Ik spiek ook wel eens bij mijn Roco 93-er)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #27 Gepost op: 17 augustus 2018, 13:15:12 »
zo aan de foto's te oordelen lijken die waterbakken me aardig ok te zitten, in elk geval aardig recht... zou eerst eens kijken waar er nog meer gedonder kan zitten. Eventueel kun je kijken of het dak nu een beetje fatsoenlijk tusen de zijwanden past, zitten er vette kieren dan is dat eventueel een hint dat de zijwanden en waterbakken nog wat naar binnen moeten.

Marc tramt

  • Online Online
  • Berichten: 10555
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #28 Gepost op: 17 augustus 2018, 13:29:52 »
En Google eens naar voorbeelden 1:1
Als ik deze tekening bekijk zit er een sprong tussen de waterbakken en de omloop.
No dress rehearsel, this is our life.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #29 Gepost op: 17 augustus 2018, 13:56:27 »
zo aan de foto's te oordelen lijken die waterbakken me aardig ok te zitten, in elk geval aardig recht... zou eerst eens kijken waar er nog meer gedonder kan zitten. Eventueel kun je kijken of het dak nu een beetje fatsoenlijk tusen de zijwanden past, zitten er vette kieren dan is dat eventueel een hint dat de zijwanden en waterbakken nog wat naar binnen moeten.
Geen vette kieren. Past behoorlijk.
Wel een kier aan de machinistenzijde van de voetplaat. Als je die dicht drukt, dan komt de omloop aan de voorzijde wat naar binnen. Een gunstig effect dus.
Die voetplaat moet je er echter pas in een later stadium erin zetten, omdat je anders de inrichting van het machinistenhuis niet meer kunt plaatsen. Voor de maatvoering heb je er dus in dit stadium weinig aan.

Dat is dus ook waarom ik nog twijfel de boel weer uit elkaar te halen. Vanwege die kromme onderdelen heb je nergens een vast vertrekpunt. Zit het op het ene punt goed, gaat het ergens anders weer fout.
Het moet dus wel echt een verbetering opleveren wil ik gaan slopen.