Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

7 april De Karel on tour door VAM65
Vandaag om 10:34:42
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Montage bouwkit Weinert BR 93  (gelezen 102084 keer)

bosje77

  • Offline Offline
  • Berichten: 2844
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #405 Gepost op: 28 december 2019, 16:58:27 »
Hoi Bas,

Ik gebruik zelf de MATT varnish van AK dit droogt mooi egaal op en geeft een mooie zijdezachte afwerking en ik spuit het gewoon over decals heen gaat perfect.



Gr robin

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #406 Gepost op: 28 december 2019, 17:59:09 »
Dank Robin!

Het overwegen waard.
In eerste instantie klinkt MATT als "mat". Maar gezien het feit dat onder dezelfde merknaam ook Ultra Matte Varnish leverbaar is, zou MATT hier wel eens "zijdemat" (ofwel zijdeglans) kunnen betekenen.
Klopt dat met jouw bevindingen?

Het eindresultaat moet wat mij betreft dus niet te mat zijn (zoals op de foto van mijn probeersel), want dan slaan de details dood.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #407 Gepost op: 30 december 2019, 23:33:05 »
Met het voorstel van Kees ben ik van in ieder geval van zijdeglans verzekerd. Inmiddels besteld en als het goed is, morgen in huis.
Kan ik een proefje nemen. Kijken hoe het zich houdt zonder schuren vooraf.

De leverancier CROP raadde me overigens dit aan. Dat spul is harder en krasbestendiger. Maar voor mijn model dat sowieso al tamelijk kwetsbaar is leek me dit iets te zwaar geschut.

Ondertussen ook op andere fronten verder gegaan.
Het moment van de eindmontage komt in zicht. Alvorens de vitale delen definitief aan elkaar te lijmen, eerst maar eens zien of het onderstel op de bovenbouw wil passen.
Niet dus, wat ik eigenlijk al verwachtte.


Na wat werkzaamheden begint het hier bijna te passen.
Misschien is het te zien dat de kap aan machinistenzijde niet geheel op het onderstel wil zakken.
Aan achterzijde wil de gereedschapbak inmiddels wel passen, nadat ik aan de binnenzijde van de bufferbalk het nodige vijlwerk heb verricht aan de daarin gestoken delen (die ik dus korter van de gietboom had moeten losmaken)


Op deze foto is het genoemde vijlwerk een beetje te zien.
De reden dat de kap aan machinistenzijde te hoog staat is ook te zien. De stroomafnemers van de voorste 2 assen liggen te hoog. Ik heb de bevestiging al maximaal platgevijld, maar nog steeds ligt die te hoog. Ik moet daarom nog wat materiaal wegnemen van de omloop onder waterbak.
Dat werk staat misschien morgen op het programma.
Het zou wel leuk zijn als de proefpassing nog dit jaar slaagt. En anders maar niet ;D

Wordt vervolgd.

Groet, Bas

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9557
    • nulpunt
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #408 Gepost op: 31 december 2019, 10:44:20 »
Heel bekend probleem bij modelbouw. En dat kan je pas echt goed beoordelen (tenzij je professioneel 3D tekenaar bent) als je de delen samenvoegt. Bij onze 5500 hadden we dat bij de koppelstangen die "misschien" net tegen de onderkant van de voetplaat konden komen (dus een extra gat er in frezen onder de waterbaken) en vanzelfsprekend bij de motor. Je moet wat, maar  als je de lok eenmaal ziet rijden vergeet je die concessie heel snel. Gewoon doen.

ziet er goed uit,
FritsT

Soms wil de motor, tegen verwachting in, er niet schuin in.
IMG_9956 by Nulpunt0, on Flickr
« Laatst bewerkt op: 31 december 2019, 10:46:55 door FritsT »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #409 Gepost op: 02 januari 2020, 12:13:50 »
Vanaf deze plaats wil ik iedereen een heel gelukkig 2020 toewensen!

Voor mezelf en de mijnen wens ik dat vanzelfsprekend ook toe.
Het voltooien van de montage van de BR93 in 2020 - liefst binnen afzienbare tijd - is daarvoor zeer zeker geen voorwaarde. Niettemin zou ik het wel prettig vinden.
Dan kan ik eindelijk met een gerust hart m'n werktafel opruimen zonder op te moeten passen onderdelen te verliezen. En dan komt er ook weer ruimte voor andere projectjes die nu zijn blijven liggen.

Van mijn vrouw kreeg ik met de de feestdagen een Miba-special in handen over de modelbaan van Rolf Weinert. Prachtige baan.
Meteen al op de eerste bladzijden een levensgrote foto met een BR 93 erop.
Ik heb er even een foto van gemaakt (van slechte kwaliteit, maar daar gaat het nu niet om).



Ik kan op de foto zien dat ook dit model niet geheel perfect gemonteerd is of - misschien beter gezegd - dat perfectie bij dit soort kits uitgesloten is. Dat sterkt me.

Heel bekend probleem bij modelbouw. En dat kan je pas echt goed beoordelen (tenzij je professioneel 3D tekenaar bent) als je de delen samenvoegt. Bij onze 5500 hadden we dat bij de koppelstangen die "misschien" net tegen de onderkant van de voetplaat konden komen (dus een extra gat er in frezen onder de waterbaken) en vanzelfsprekend bij de motor. Je moet wat, maar  als je de lok eenmaal ziet rijden vergeet je die concessie heel snel. Gewoon doen.
Inderdaad Frits: gewoon doen.

Op dit moment ben ik bezig de bovenbouw passend op het chassis te krijgen. Ik heb nu een flink gat in de voetplaat gemaakt. Dat heeft zeker al geholpen. Foto's volgen later.
Nu nog wat materiaal wegnemen bij de gereedschapsbak. Als ik die aan de bovenbouw zou lijmen, dan past die niet precies aan het chassis en staan de buffers niet precies goed. En omgekeerd als die aan het chassis wordt gelijmd, dan staan de buffers goed, maar ontstaat er een verlopende naad ten opzichte van de waterbak aan de achterzijde.

Zo'n verlopende naad is vele malen storender dus mijn keuze is al gemaakt. Ik moet me er alleen nog even toe zetten om wat van de nokjes aan het chassis weg te nemen, ook al is dat straks in de verste verten niet meer zichtbaar.

Groet, Bas

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #410 Gepost op: 02 januari 2020, 16:03:13 »
Goed bezig, Bas. Ik heb het hier of in een ander draadje wel eens eerder vermeld, maar ik ben wel tevreden over Citadel Munitorum Varnish (spuitbus) van de Games Workshop. Die zit tussen zijdemat en mat in. Een andere oplossing is om bijvoorbeeld mat en zijdemat van de bekende modelbouwverven te mengen, om zo niet een teveel glanzende, maar ook geen matte verflaag te krijgen. Ik zie bij de Bemo loks, gebouwd door/via Bemo, dat het bijna mat is, maar toch niet echt mat. Ik weet niet of ze de vernis zo hebben gemengd, maar je krijgt zo wel dat resultaat. Dat vind ik wel mooi. Heeft reeds een beetje van het verweerde.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #411 Gepost op: 02 januari 2020, 16:25:42 »
Nog op Oudejaarsdag kwam m'n bestelling binnen.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om er proeven mee te doen. Volgt hopelijk binnenkort.
Jullie horen nog.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #412 Gepost op: 02 januari 2020, 16:41:16 »
Verder geprobeerd de bovenbouw passend op het chassis te krijgen.

Op de foto is het vijlwerk te zien.

Beter passend is het niet te krijgen.

Er blijkt helaas toch iets niet helemaal goed gemonteerd aan de bovenbouw. Dat is geen verrassing, maar wel wat jammer al zou ik niet weten hoe het had kunnen worden voorkomen. Of misschien ook wel met de de wijsheid achteraf, want ik weet nu waar ik bedacht op had moeten zijn.
De bovenbouw staat aan de achterzijde wat te hoog. Dat is te zien aan de buffers aan de achterzijde.
De loc helt dus enigszins naar voren. (Precies tegenovergesteld aan het Roco-model dat juist achterover leunt en waar ik me steeds aan ben blijven storen).
Zie hier de foto's van de bufferhoogte.

Voorzijde oké.


Achterzijde te hoog.


Niets meer aan te doen. Ik troost me met de gedachte dat ik het met grootseriemodellen nog wel eens beroerder heb gezien ;D

Groet, Bas

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #413 Gepost op: 02 januari 2020, 18:45:34 »
Bas, zit 't niet in de positie van de decoder?

Gr, Rob

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #414 Gepost op: 02 januari 2020, 20:44:26 »
Goeie vraag Rob.

Ik heb nog even gekeken, maar dat kan het niet zijn.
De voetplaat zweeft hooguit een halve millimeter boven de aansluiting op het chassis. Dat is tevens ongeveer de maat die de buffers aan de achterzijde te hoog zitten.
De decoder is veel dikker. En het is ook geen randje dat er tussen zit.

Vermoedelijk is het toch het maatverschil van de bovenbouw zelf.
Ik ga de voetplaat (na een mislukte poging weer) in de bovenbouw lijmen. In de voetplaat bevinden zich de moeren waarmee het chassis aan de bovenbouw geschroefd wordt.
Ik hoop maar dat die lijmverbinding supersterk uithardt. Wie weet laat de bovenbouw zich dan nog enigszins naar het starre chassis trekken. Met iedere tiende millimeter gaan de te hoge buffers ook naar beneden (vermoed ik en hoop ik).

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #415 Gepost op: 03 januari 2020, 12:14:57 »
De lijm waarmee voetplaat van het machinistenhuis aan de bovenbouw gekoppeld wordt, heeft een nachtje kunnen uitharden.

Het blijkt zeer tot mijn genoegen dat de buffers aan de achterzijde nu wel op de juiste hoogte gekomen zijn als je het chassis eraan vastschroeft :).
Wat ook bevalt is dat de loc op het oog mooi horizontaal staat (in tegenstelling tot de versie van Roco, die enigszins achterover helt).
De gereedschapsbak moet overigens nog worden vastgelijmd.

Maar aan de rechterzijde zit het niet helemaal lekker met de omloop. Het lijkt erop dat de verbinding van de omloop naar de voorzijde heeft losgelaten. Herstellen doet waarschijnlijk meer kwaad dan goed. Onder de rookkast zit de schroef waarmee het chassis aan de bovenbouw vastgezet wordt. Door die aan te draaien verplaatst de spanning in de bovenbouw zich naar het zwakste punt, in dit geval de lijmverbinding tussen de omlopen.

Ook vertoont zich een golf in de omloop onder waterbak die ik nog niet eerder geconstateerd had. Als er echter niets op spanning staat dan valt daar wel mee te leven. Bij het voorbeeld zagen die er ook nooit zo strak uit.
En verder is de ruimte tussen stoomleiding en cilinder aan de rechterzijde nog meer te groot dan aan de linkerzijde.

Ziet er goed uit.


Onvolkomenheden.


Groet, Bas

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3959
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #416 Gepost op: 03 januari 2020, 18:49:24 »
Bas,

Leg je de lat misschien niet iets te hoog voor je zelf ?
Ik snap dat je haar perfect wilt hebben, maar zo perfect waren de dames in het echt ook weer niet.

https://www.ebay.de/itm/WEINERT-H0-2L-4104-oder-4103-BR-93-5-BR-93-907-DB-Deutsche-Bundesbahn-in-OVP/324025866721?hash=item4b717259e1:g:96EAAOSwZGNeB5hL

Kijk eens naar deze 93, ook van Weinert.
Ik denk dat je ook onvolkomen heden ziet. ;)
Dynamo staat scheef, net zoals de voor verwarmings ketel.
De decals zijn duidelijk zichtbaar door de omranding die je ziet.

Ook ik moet soms concessie''s doen in mijn om bouw projecten, vaak zien ander deze totaal niet.

Kees.
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2020, 18:52:51 door puntenglijder »

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #417 Gepost op: 03 januari 2020, 19:53:50 »
Dat klopt Kees.
Ik leg de lat hoog. Maar tenslotte moet ook ik loslaten dat het nu eenmaal nooit perfect wordt.
Je opmerking helpt me in ieder geval om te relativeren.

Die Weinert BR 93 op Ebay vind ik er eigenlijk best behoorlijk uitzien (al zou ik me wel wat gestoord hebben aan de leidingen onder de omloop).
Een mooie matte finish zonder kleurverschillen.

Ik heb vanmiddag toch nog even de soldeerbout gepakt om de verbinding in de omloop te herstellen (solderen i.p.v. lijm zal hopelijk steviger zijn ;D).
De andere "ongerechtigheden" laat ik voor wat ze zijn.

Het klopt ook dat je vaak alleen als maker ziet wat er misschien iets beter had gekund.

Ik begin zin te krijgen om het project af te ronden. De meeste van de "spannende" zaken zijn nu gereed.

Groet, Bas

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2410
  • Aachenau West
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #418 Gepost op: 04 januari 2020, 16:27:42 »
Hier het resultaat van een proef met de Motip transparante vernis, zijdeglans.


Links het proefstukje dat achtereenvolgens behandeld is met Motip primer, Motip zwart zijdeglans, Motip transparante vernis zijdeglans.
Rechts het dak, behandeld met Motip primer, Motip zwart zijdeglans, transparante matte vernis van Revell, Motip transparante vernis zijdeglans.

Wat me bevalt is dat de toplaag uiteindelijk de glansgraad bepaalt, want ik zie geen verschil tussen de beide delen.
Wat ook positief is, is dat de toplaag van Motip zeker niet mat toont (want bij een matte afwerking slaat alles dood).
Ik had alleen gehoopt op iets meer "zijde" en wat minder "glans".

Het is te overwegen alsnog voor een andere, iets mattere toplaag te kiezen, maar daar ben ik nog niet uit.
Weatheren kan natuurlijk ook, maar daar heb ik nog te weinig ervaring voor.

Groet, Bas

lokloods

  • Offline Offline
  • Berichten: 1170
Re: Montage bouwkit Weinert BR 93
« Reactie #419 Gepost op: 04 januari 2020, 17:00:17 »
Als je in het bezit bent van een airbrush kan ik je de blanke varnish van Phildie aanraden.  Geeft een prachtige finishing touch.

Mvg Wiebe