Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
Vandaag om 22:44:31
Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
  

Auteur Topic: Peco sl-90 polarisatie?  (gelezen 7231 keer)

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #15 Gepost op: 05 juni 2018, 16:21:40 »
heren,

probleem... Ik heb de sl-90 ingebouwd, volgens het schema heb ik de 8 sporen geïsoleerd. De sl-90 van stroom voorzien, en het werkt niet naar behoren. Telkens bij de overgang aan de isolatie schoentjes krijg ik sluiting.alleen als de wielen de 2 gescheiden secties raken, maar toch. als ik langzaam  mijn test wagen erover duw hoor ik het typische sluitings geluidje, en laat ik de wagen op de scheiding staan slaat de beveiliging aan en stopt de DR5000.
Ik snap het weer niet. moeten er dan toch draadjes geknipt?

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #16 Gepost op: 05 juni 2018, 17:22:28 »
Volgens welk schema? En wat ook belangrijk is, hoe is de omgeving aangesloten?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet goed waarom de buitenste spoorstaven geïsoleerd moeten worden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2018, 17:36:24 »
het is het schema dat op de verpakking staat, het onderste voor digitaal. Ik probeer een foto te plaatsen vanavond

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #18 Gepost op: 05 juni 2018, 20:29:53 »
Dit is de situatie, ik hoop dat het opgelost raakt, het lijkt me dat die engelse wissel een keerlus creëert. ik heb alle rails van de engelse wissel geisoleerd en de wissel apart gevoed.
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Erik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1800
  • treinen snuffelaar
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #19 Gepost op: 05 juni 2018, 21:20:01 »
Misschien een rare gedachte van mij , maar waarom alle 8 sporen isoleren als je bv alleen alle linker sporen isoleerd en aan de overige sporen een gewone metalen rail verbinding doet , dan moet ik dit werken?

Mvg
Erik

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #20 Gepost op: 05 juni 2018, 21:36:46 »
Ja, ik zal morgen eens proberen, maar als ik al de linker spoorstaven isoleer, dan heb ik toch geen stroom meer op de kruising, dan moet ik die rails apart stroom geven?, En welke pool moet die krijgen? Is niet simpel verdorie.

Dirk

Dit vond ik, maar dit jargon gaat mijn pet en Engels te boven.


Wiring Double-slip Electrofrog Turnouts for DCC:

The following was contributed by Dale Gloer, dale.gloer@telus.net

It has essentialy 2 frogs and 4 set of hinged point rails. The point rails are attached in pairs to two throw bars. That is, one throw bar moves 4 points. It requires 2 switch machines. Each frog is wired to the machine that moves the throw bar opposite it. (It is really 2 turnouts overlaid on each other, if you treat it as two turnouts, everything makes sense.)

I have 2 Peco code 75 electrofrog double slips. They come with frog power wires attached and require some method of routing frog power, I use a set of contacts on the Tortoise switch machines to do this. Just follow the instruction sheet. The only thing that I did as a mod was to add bond wires across the point hinges. Four of the bonds were easy to install, the other 4 requred a little creativity.

Except for adding bonds, which you would do to improve reliability whether DCC or not, Dale is basically saying that you don't need to do anything special to use the Peco Electrofrog Double-slip with DCC. Just follow the instructions that come with the turnout. - Allan
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2018, 21:49:45 door Dirk »
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #21 Gepost op: 05 juni 2018, 21:38:46 »
Dirk heeft dat gedaan omdat het zo in de handleiding van Peco staat. Maar ik vroeg me ook al af waarom de buitenste spoorstaven geïsoleerd moeten worden.

Een vraag aan Dirk: heb je ook de draadjes geknipt zoals in de handleiding staat? In het plaatje hieronder heb ik dat gedeelte geel omkaderd.


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #22 Gepost op: 05 juni 2018, 21:43:48 »
En welke pool moet die krijgen? Is niet simpel verdorie.
Kan je een plaatje laten zien van je totale sporenplan? Dan kunnen we zien  of er ergens een verborgen keerlus zit en kunnen we aangeven wat aan wat verbonden moet worden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #23 Gepost op: 05 juni 2018, 21:59:39 »
Dirk heeft dat gedaan omdat het zo in de handleiding van Peco staat. Maar ik vroeg me ook al af waarom de buitenste spoorstaven geïsoleerd moeten worden.

Een vraag aan Dirk: heb je ook de draadjes geknipt zoals in de handleiding staat? In het plaatje hieronder heb ik dat gedeelte geel omkaderd.



Neen, uit een vorige discussie had ik begrepen dat het niet nodig zou zijn. Hmmm dat wordt mss slopen.
Kan je een plaatje laten zien van je totale sporenplan? Dan kunnen we zien  of er ergens een verborgen keerlus zit en kunnen we aangeven wat aan wat verbonden moet worden.

Er zit een keerlus in, maar ik heb een Xtreme module voorzien.

het bovengedeelte, in de onderste lus zit de Xtreme keerlus. en rechts gaat naar de helix naar beneden

2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #24 Gepost op: 05 juni 2018, 22:13:06 »
Ik vond ook de volgende video,
Peco Products SL-E790BH Double slip (8 degree angle). Electrofrog
 maar daar spreken ze over polarisatie, maar ik heb een insulfrog dacht ik. deze is de  SL-E790BH Double slip (8 degree angle). Electrofrog. Ik wist zelfs niet dat die bestond.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #25 Gepost op: 05 juni 2018, 23:10:22 »
De SL-790BH is een schaal 0. Daar heb je dus niks aan.
Verder kan ik de situatie niet plaatsen. Als ik je sporenplan vergelijk met de eerder geplaatste foto dan kan ik niet vinden waar de foto is genomen.
Je zal ook een beslissing moeten nemen, wil je de puntstukken wel of niet polariseren? Beide keuzes zijn mogelijk.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #26 Gepost op: 06 juni 2018, 10:30:32 »
Hazo?? Hoe moet ik dan polariseren? Ik had begrepen dat dat niet kon bij deze wissel. Ik was echt in de overtuiging dat ik die gewoon kon leggen zondermeer. Ik heb wel begrepen dat bij de kruiswissel het puntstuk aan de andere kant van de servo moet gepolariseerd, dus motor rechts en puntstuk  links en omgekeerd, maar ik begrijp de engelse uitleg op de achterzijde van de wissel niet.
De kruiswissel ligt boven links na de aftakking achter de bochten.
Ik ga proberen om de wissel weer uit te bouwen en de onderkant nog eens te bekijken. Ik vind het wel vreemd dat ik niks kan vinden op www, van alles zijn er filmpjes, maar van de sl-90 vind ik niks.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #27 Gepost op: 06 juni 2018, 12:51:42 »
Dirk, gebruik eens de juiste termen.
Er zit helemaal geen kruiswissel in jouw baanplan.  ::)
Het is een Engels wissel.

Ik ga proberen om de wissel weer uit te bouwen en de onderkant nog eens te bekijken.
Je kan je toch wel herinneren of je die draadjes doorgeknipt hebt?
Ik vind het wel vreemd dat ik niks kan vinden op www, van alles zijn er filmpjes, maar van de sl-90 vind ik niks.
Staat toch netjes op de verpakking aangegeven.
Gr.
Eric

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #28 Gepost op: 06 juni 2018, 12:55:25 »
Het staat wel netjes op de verpakking. Maar als je de puntstukken niet polariseert is het nergens voor nodig om al die isolaties aan te brengen. En als je wel polariseert hoeven er alleen maar isolaties in de staven achter de puntstukken. Dus aan elke kant de middelste twee.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 836
Re: Peco sl-90 polarisatie?
« Reactie #29 Gepost op: 06 juni 2018, 14:33:11 »
Ja, ok, dat had ik begrepen uit de vorige discussie, daarom de wissel geplaatst zonder isolaties, maar dus toen de problemen. Ik heb nu alle verbindingen tussen de ringleiding en de baan eruit gehaald en begin spoor per spoor. Ik hoop dat ik een fout vind, maar tot nu toe nog niet. Alleen heb ik geen spanning in de keerlus op punt A, maar dat zoek ik uit als het wat minder warm is op mijn zolder.

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.