BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Dirk op 20 mei 2018, 12:29:44

Titel: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 20 mei 2018, 12:29:44
Heren,
Ik ben nu zover dat ik een Peco sl-90 in de baan ga bouwen. Al mijn andere Peco wissels zijn van het electrofrog type, echter de SL90 is dat niet, die heb ik nl niet gevonden, ik verondertel dat zulks niet bestaat. Op de achterkant van de verpakking staat idd een diagram met een modificatie, maar ik begrijp het niet goed, mijn technisch treinen engels is niet goed genoeg. Nu heb ik zitten door meten, en standaard is alleen het kleine plastic stukje stroomloos. Ik denk dan dat het niet nodig is om deze wissel te polariseren. Het moeten dan toch echt hele kleine locs zijn die op een bepaalde plaats geen stroom meer krijgen.
Indien het toch beter zou zijn, in dat schema op de achterkant wordt iets gezegd van draadjes te twisten en aan te sluiten op een pl-13. Maar omdat ik Rosoft servo switches gebruik gaat dat niet op.
Dus mijn vraag is tweeërlei,
1e Polariseren van de SL-90 ja of neen
2e Indien ja, graag in simpele taal hoe ik dat best doe.

mvg

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 13:28:58
De SL-90 is een z.g. Insulfrog uitvoering. Dus met een geïsoleerd pnutstuk. Daar kan je niks aan polariseren.
Peco heeft van veel wissels ook een Electrofrog uitvoering, met een puntstuk dat je wel kan polariseren. Dan staat er een E in het typenummer. In dit geval zou dat de SL-E90 zijn, maar die bestaat niet voor zover ik kan nagaan.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Te 2/2 op 20 mei 2018, 15:17:14
Dus mijn vraag is tweeërlei,
1e Polariseren van de SL-90 ja of neen
2e Indien ja, graag in simpele taal hoe ik dat best doe.
Hoe simpeler de uitleg, hoe minder je eraan hebt.

Lees Weichen-Elektrik/Elektronik (http://www.weichen-walter.de/produkte/elektrik/detail/2l-autopol-dkw.html) eens door.

Is de SL-90 een Engländer of een Baesseler DKW? Ik neem aan een Engelsman.
Een Engelsman bestaat uit twee wissels die in elkaar geschoven zijn.

De groene puntjes kun je niet mee polariseren omdat ze van plastic zijn,
wat hou je dan over om wel te polariseren? Precies.

We hebben het dan, gemakshalve, over dit plaatje, van een Engelsman:
(http://www.weichen-walter.de/produkte/elektrik/img/detail/DKW2Lk.ipg.jpg)

Er bestaan geïsoleerde (niet-geleidende) wissels die iets complexer in elkaar zitten:
bekijk de onderkant van de Engelsman en met name onder de puntstukken.

Ik heb Peco SL-wissels. Onder het geïsoleerde plastic puntstuk lopen 2 heel kleine draadjes door
die de twee binnenste sporen verbinden met de afslaande sporen. Moet je even weten.

Analoog kan deze polarisatie geautomatiseerd met 2 relais, omdat het rijweg en rijrichting afhankelijk moet. Digitaal ben je niet rijrichting afhankelijk, en dat is dus simpeler.

Jij gebruikt Rosoft Servo Switches, en daarvoor moet je bij Wim zijn, of een van de andere Rosoft gebruikers.
Voor mij maakt dat het vraagstuk complexer, in plaats van simpeler.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 15:29:51
Is de SL-90 een Engländer of een Baesseler DKW? Ik neem aan een Engelsman.
Als je even had gegoogeld had je gezien dat het een Engelsman is. En dan had je ook gezien dat die puntjes van plastic zijn. Er valt dus helemaal niks te polariseren. Het heeft volgens mij dan niet veel zin om er nog verder over door te gaan.
Vraag 1 is beantwoord en vraag 2 doet er niet meer toe.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Te 2/2 op 20 mei 2018, 15:44:07
Citaat
Als je even had gegoogeld had
;D dat wist ik al ...

Het grootste verschil tussen 2-railers en 3-railers is wat ze verstaan onder polarisatie.
Ik rij beide, en heb misschien daarom een afwijkend jargon.

Misschien bedoelt Dirk de vraag eigenlijk anders:
Hoe sluit je de engelsman aan op 2 Rosoft Servo Switches,
graag een voorbeeld met kabeltjes en al.

In dat geval kan hij het onderwerp beter aanpassen,
Peco sl-90  & Rosoft Servo Switches
dan heeft hij meer kans dat Rosoft gebruikers reageren.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 17:07:24
Het grootste verschil tussen 2-railers en 3-railers is wat ze verstaan onder polarisatie.
Uit de hele vraagstelling blijkt dat hij het heeft over de polarisatie van de puntstukken. Iets anders lees ik er niet in.
Verder heeft hij het over een modificatie die op de achterkant van de verpakking staat. Het zou wel interessant zijn om te weten wat daar dan staat, want online kan ik daar niks over vinden.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: phdirk op 20 mei 2018, 17:25:18
Hallo Klaas,

Ik moet even een verpakking van een SL90 opzoeken. Die zal ik dan inscannen en hier plaatsen. Je maakt er inderdaad een soort electrofrog van, waarbij de kruisingsruit min of meer wordt gepolariseerd als ik me goed herinner. Omdat mijn Sikje prima over de oorspronkelijke wissel rijdt heb ik de modificatie niet toegepast.

Ik vind het overigens wel vreemd dat de SL90 (code 100) niet als elecrofrog leverbaar is en de code 75 wissel wel.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Te 2/2 op 20 mei 2018, 18:26:38
De kruisingsruit ... Ben benieuwd.
Maar die hoef je dan toch niet te polariseren?

Een voorbeeld met geleidende lak op de kruisstukken van een 3-rail engelsman:
(https://werthof.home.xs4all.nl/treintjes/0zutphen-018.jpg)

Ik sta nergens van versteld sinds zelfs Piko-A wissels (met plastic puntstuk) polariseerbaar zijn met  magic tape en zilver geleidende lak.

Waar een wil is, is een weg, een ongebruikelijke weg, dat wel.
Leuk dat Peco iets heeft verzonnen voor spijtoptanten.

Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: phdirk op 20 mei 2018, 18:57:59
Hallo Klaas,

Ik ben even in de archieven gedoken. Hierbij de beschrijving achterop de verpakking.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw-SL90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Ombouw-SL90.jpg)

Het gaat dus niet om polarisatie in de echte zin van het woord. De binnenstukken van de wissel na het plastic puntstuk worden gelijk gepoold om kortsluiting bij het puntstuk te voorkomen voor rijdend materiaal te brede wielen. Smallere wielen monteren lijkt me dan echter de betere oplossing.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 mei 2018, 19:53:45
Dirk, bedankt voor het plaatje. Het is mij nu helemaal duidelijk. Het doel is voorkomen van kortsluiting. Het plastic puntje blijft elektrisch "dood".
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 20 mei 2018, 20:37:22
OK, wat ik uit deze discussie begrepen heb, gewoon niets modificeren, gewoon inbouwen.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: phdirk op 21 mei 2018, 12:13:08
Hallo Naamgenoot,

Dat werkt bij mij prima. Ik zou inderdaad niet ombouwen, tenzij je heel oud materieel hebt met hele brede wielen.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 mei 2018, 12:25:04
Ik denk dat brede wielen niet een probleem hoeven te vormen. De constructie is gebaseerd op tapse wielen waardoor een wiel alleen maar zijn eigen spoorstaaf raakt en niet de verkeerde. Alleen als de wielen niet taps genoeg zijn zou je vals contact kunnen krijgen.
Ik zou ook zeggen: zolang je geen problemen ondervindt niks aan doen.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: dennie op 21 mei 2018, 13:16:53
Ik had hetzelfde probleem alleen met de halve Engelsman van peco.single slip  sl 80 inbouw verenigingsbaan.
Bij inbouw slechts 2 kabels (geen relais) hoeven aan te sluiten omdat onder de wissels liggen de draadbruggen en die verbinden door.
Al test gereden en loc gaat goed doorheen,natuurlijk is wel de vraag hoe zit met materiaal dat de brede wielen heeft .
Eerlijk verwacht ik geen probleem ermee en welk materiaal heeft dan nog brede wielen.
Zo ik ga even naar verenigingsgebouw om daar nog even wat voor ns spoor infra werkzaamheden uit te voeren. ;D
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Te 2/2 op 22 mei 2018, 11:55:52
Doet me denken aan dit draadje (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,23000.msg311885.html#msg311885).
Piko-A wissels hebben altijd draadbrugjes onder het plastic puntstuk door. Als een wiel te plat (te breed) is, kan kortsluiting ontstaan, en dat kun je oplossen door het puntje bij het puntstuk van wat nagellak te voorzien. Dus aan/uit schakelen van die spoorstaven buiten de puntstukken is altijd overbodig.

Het doet me eraan denken omdat het probleem verwant is, al is de constructie compleet anders.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 05 juni 2018, 16:21:40
heren,

probleem... Ik heb de sl-90 ingebouwd, volgens het schema heb ik de 8 sporen geïsoleerd. De sl-90 van stroom voorzien, en het werkt niet naar behoren. Telkens bij de overgang aan de isolatie schoentjes krijg ik sluiting.alleen als de wielen de 2 gescheiden secties raken, maar toch. als ik langzaam  mijn test wagen erover duw hoor ik het typische sluitings geluidje, en laat ik de wagen op de scheiding staan slaat de beveiliging aan en stopt de DR5000.
Ik snap het weer niet. moeten er dan toch draadjes geknipt?

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juni 2018, 17:22:28
Volgens welk schema? En wat ook belangrijk is, hoe is de omgeving aangesloten?
Ik snap eerlijk gezegd ook niet goed waarom de buitenste spoorstaven geïsoleerd moeten worden.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 05 juni 2018, 17:36:24
het is het schema dat op de verpakking staat, het onderste voor digitaal. Ik probeer een foto te plaatsen vanavond

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 05 juni 2018, 20:29:53
Dit is de situatie, ik hoop dat het opgelost raakt, het lijkt me dat die engelse wissel een keerlus creëert. ik heb alle rails van de engelse wissel geisoleerd en de wissel apart gevoed.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0556_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-0556_1.jpg)
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Erik op 05 juni 2018, 21:20:01
Misschien een rare gedachte van mij , maar waarom alle 8 sporen isoleren als je bv alleen alle linker sporen isoleerd en aan de overige sporen een gewone metalen rail verbinding doet , dan moet ik dit werken?

Mvg
Erik
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 05 juni 2018, 21:36:46
Ja, ik zal morgen eens proberen, maar als ik al de linker spoorstaven isoleer, dan heb ik toch geen stroom meer op de kruising, dan moet ik die rails apart stroom geven?, En welke pool moet die krijgen? Is niet simpel verdorie.

Dirk

Dit vond ik, maar dit jargon gaat mijn pet en Engels te boven.


Wiring Double-slip Electrofrog Turnouts for DCC:

The following was contributed by Dale Gloer, dale.gloer@telus.net

It has essentialy 2 frogs and 4 set of hinged point rails. The point rails are attached in pairs to two throw bars. That is, one throw bar moves 4 points. It requires 2 switch machines. Each frog is wired to the machine that moves the throw bar opposite it. (It is really 2 turnouts overlaid on each other, if you treat it as two turnouts, everything makes sense.)

I have 2 Peco code 75 electrofrog double slips. They come with frog power wires attached and require some method of routing frog power, I use a set of contacts on the Tortoise switch machines to do this. Just follow the instruction sheet. The only thing that I did as a mod was to add bond wires across the point hinges. Four of the bonds were easy to install, the other 4 requred a little creativity.

Except for adding bonds, which you would do to improve reliability whether DCC or not, Dale is basically saying that you don't need to do anything special to use the Peco Electrofrog Double-slip with DCC. Just follow the instructions that come with the turnout. - Allan
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juni 2018, 21:38:46
Dirk heeft dat gedaan omdat het zo in de handleiding van Peco staat. Maar ik vroeg me ook al af waarom de buitenste spoorstaven geïsoleerd moeten worden.

Een vraag aan Dirk: heb je ook de draadjes geknipt zoals in de handleiding staat? In het plaatje hieronder heb ik dat gedeelte geel omkaderd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl-90-aanpassen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl-90-aanpassen.png)
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juni 2018, 21:43:48
En welke pool moet die krijgen? Is niet simpel verdorie.
Kan je een plaatje laten zien van je totale sporenplan? Dan kunnen we zien  of er ergens een verborgen keerlus zit en kunnen we aangeven wat aan wat verbonden moet worden.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 05 juni 2018, 21:59:39
Dirk heeft dat gedaan omdat het zo in de handleiding van Peco staat. Maar ik vroeg me ook al af waarom de buitenste spoorstaven geïsoleerd moeten worden.

Een vraag aan Dirk: heb je ook de draadjes geknipt zoals in de handleiding staat? In het plaatje hieronder heb ik dat gedeelte geel omkaderd.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl-90-aanpassen.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/sl-90-aanpassen.png)

Neen, uit een vorige discussie had ik begrepen dat het niet nodig zou zijn. Hmmm dat wordt mss slopen.
Kan je een plaatje laten zien van je totale sporenplan? Dan kunnen we zien  of er ergens een verborgen keerlus zit en kunnen we aangeven wat aan wat verbonden moet worden.

Er zit een keerlus in, maar ik heb een Xtreme module voorzien.

het bovengedeelte, in de onderste lus zit de Xtreme keerlus. en rechts gaat naar de helix naar beneden

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven_9.jpg)
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 05 juni 2018, 22:13:06
Ik vond ook de volgende video,
Peco Products SL-E790BH Double slip (8 degree angle). Electrofrog (http://Peco Products SL-E790BH Double slip (8 degree angle). Electrofrog)
 maar daar spreken ze over polarisatie, maar ik heb een insulfrog dacht ik. deze is de  SL-E790BH Double slip (8 degree angle). Electrofrog. Ik wist zelfs niet dat die bestond.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 05 juni 2018, 23:10:22
De SL-790BH is een schaal 0. Daar heb je dus niks aan.
Verder kan ik de situatie niet plaatsen. Als ik je sporenplan vergelijk met de eerder geplaatste foto dan kan ik niet vinden waar de foto is genomen.
Je zal ook een beslissing moeten nemen, wil je de puntstukken wel of niet polariseren? Beide keuzes zijn mogelijk.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 06 juni 2018, 10:30:32
Hazo?? Hoe moet ik dan polariseren? Ik had begrepen dat dat niet kon bij deze wissel. Ik was echt in de overtuiging dat ik die gewoon kon leggen zondermeer. Ik heb wel begrepen dat bij de kruiswissel het puntstuk aan de andere kant van de servo moet gepolariseerd, dus motor rechts en puntstuk  links en omgekeerd, maar ik begrijp de engelse uitleg op de achterzijde van de wissel niet.
De kruiswissel ligt boven links na de aftakking achter de bochten.
Ik ga proberen om de wissel weer uit te bouwen en de onderkant nog eens te bekijken. Ik vind het wel vreemd dat ik niks kan vinden op www, van alles zijn er filmpjes, maar van de sl-90 vind ik niks.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Remunj op 06 juni 2018, 12:51:42
Dirk, gebruik eens de juiste termen.
Er zit helemaal geen kruiswissel in jouw baanplan.  ::)
Het is een Engels wissel.

Ik ga proberen om de wissel weer uit te bouwen en de onderkant nog eens te bekijken.
Je kan je toch wel herinneren of je die draadjes doorgeknipt hebt?
Ik vind het wel vreemd dat ik niks kan vinden op www, van alles zijn er filmpjes, maar van de sl-90 vind ik niks.
Staat toch netjes op de verpakking aangegeven.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 06 juni 2018, 12:55:25
Het staat wel netjes op de verpakking. Maar als je de puntstukken niet polariseert is het nergens voor nodig om al die isolaties aan te brengen. En als je wel polariseert hoeven er alleen maar isolaties in de staven achter de puntstukken. Dus aan elke kant de middelste twee.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 06 juni 2018, 14:33:11
Ja, ok, dat had ik begrepen uit de vorige discussie, daarom de wissel geplaatst zonder isolaties, maar dus toen de problemen. Ik heb nu alle verbindingen tussen de ringleiding en de baan eruit gehaald en begin spoor per spoor. Ik hoop dat ik een fout vind, maar tot nu toe nog niet. Alleen heb ik geen spanning in de keerlus op punt A, maar dat zoek ik uit als het wat minder warm is op mijn zolder.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: gvandersel op 06 juni 2018, 16:54:58
Dirk,

Is het mogelijk om de rails bij de "schoorsteen" los te maken. Als je er spanning op de rails zet is er dan nog steeds kortsluiting? Je wilt de xtreme keerlus module plaatsen, dat betekent dat de rails in de lus los moeten als je de engelsman plaatst. Deze maakt namelijk de keerlus en zal daardoor in ene kortsluiting geven. Door op de plaats vande xtreme keerlus de rails los te maken blijft de keerlus weg.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 06 juni 2018, 17:54:53
euhh?? Wat bedoel je met schoorsteen? En ik heb de keerlus module aangesloten zoals op de vele tekeningen op het www. Ik begrijp ook niet goed wat je bedoeld met de keerlus los maken?  Bedoel je dat de  rails aan beide zijde moeten onderbroken worden zoals bij een booster scheiding?

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Te 2/2 op 06 juni 2018, 22:47:21
Alleen heb ik geen spanning in de keerlus op punt A,

Ik vind je tekening onduidelijk, die hele letter 'A' zie ik niet, heb 'm wat opgeblazen en gedraaid,
maar ik vind het allemaal wat wazig.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-9a.jpg)

Klopt het dat de SL-90 ligt waar ik 'm heb aangegeven?

Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 07 juni 2018, 08:54:26
Ja, klopt helemaal. De afbeelding is een export van Wintrack naar jpg, dat komt zo uit de software. Wat betrft de keerlus, doe ligt idd in de grote bocht, wel niet zo groot maar wel op die plaats. Maar ik weet nog niet hoe het nu zit met de opmerkingen van gvandersel, wat wordt bedoelt met 'schoorsteen' en
Citaat
Door op de plaats vande xtreme keerlus de rails los te maken blijft de keerlus weg

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: gvandersel op 07 juni 2018, 09:27:08
Dirk,

De "schoorsteen" is het vierkant bij de deur en de lus. Ik nam aan dat dit een schoorsteen was, daar dit soort objecten meestal in de weg zitten bij een modelbaan. IK ga er verder van uit dat de extreme keerlus nog niet geplaatst was, en dat de engelsman in de hoofdbaan ligt. Maar door nadien gekomen tekening weet ik nu waar deze ligt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: gvandersel op 07 juni 2018, 09:29:46
Voor mijn begrip. Kun jij in het plaatje aangeven welke polariteit de rails hebben rechts onderaan op het plaatje van de tekening van Jan Willem.
Het kon wel eens zijn dat daar de spanning linker en rechterrail niet goed is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 07 juni 2018, 18:43:15
Ik heb een nieuwe tekening,
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG-0558.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG-0558.jpg)

A is de - kant,
Dus de bovenste rail is de +, de onderste is de  -. gezien op de bovenste rail

de tekening met pen is van de kruiswissel waar direct een gewone wissel is gekoppeld. De gewone wissels hebben allemaal puntstuk polarisatie.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Ronaldp op 07 juni 2018, 19:29:54
De andere wissels  na E en die voor de kruiswissel liggen.
Die werken wel goed?
Zoja..dan ligt het probleem niet in de keerlus.
Maar toch bij de kruis wissel.

mvg ronald
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: gvandersel op 07 juni 2018, 21:56:30
Dirk,

In de opgaande sporen (alle) is daar de rechter de ene pool en de linker de andere pool. Dus rechts + en links -?
Het lijkt me dat je nog analoog denkt.

Groet,

Gerard van der Sel.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 08 juni 2018, 11:34:42
@gvandersel, ik probeer het uit te leggen, de opgaande sporen, dus de twee sporen helemaal rechts heb ik in volgorde v.r.n.l.   +--+
Waarschijnlijk heb ik ergens een fout, maar idd, na al die jaren snap ik het hele DCC gebeuren niet. Om geen polemiek te starten doe ik gewoon wat me verteld word. En ja, als het dan niet werkt zit ik in de sh*t. Helaas. Ik had in mijn eerste ontwerp (niveau -1 schaduwstation ook een kruiswissel ingepland, maar daar heb ik vanaf gezien wegens het niet snappen. Nu dus weer ingeplant, ingebouwd en voila, werkt niet en biebie in de probs. Ik heb de wissel ervan tussen gehaald omdat ik toch de isolaties eruit moest doen, dus nu liggen alle mogelijkheden weer open.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juni 2018, 11:44:56
….de opgaande sporen, dus de twee sporen helemaal rechts heb ik in volgorde v.r.n.l.   +--+
En dat is dus niet goed. Al die paralelle sporen rechts moeten +-+-+-+-+- gepolariseerd zijn. Het is dus inderdaad wat Gerard vermoedde, je denkt nog analoog.

Ik laat zo een plaatje zien hoe het moet komen.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juni 2018, 11:57:37
In je laatste tekening heb ik de sporen (gedeeltelijk) rood-blauw gekleurd.

Als je het zo doet en je gaat de SL-90 niet polariseren, dan kan je hem zonder isolaties invoegen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG-0558-kleur.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/1-IMG-0558-kleur.jpg)
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Frans Peeters op 08 juni 2018, 12:55:41
En de keerlusmodule gaat dan zijn werk wel doen.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 08 juni 2018, 13:52:45
Dan moet ik mijn hele baan herbedraden??? Ook het onderste niveau die al prima rijdt waar wel geen keerlus in zit? Nu begin ik koud te zweten... Of kan ik aan de boosterscheiding de draden op de juiste plaats omzetten? of moet daar dan ook een keerlus module? Nu zinkt de moed me in mijn schoenen. Dit ga ik even moeten verwerken.

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Remunj op 08 juni 2018, 14:52:50
Ja Dirk dat moet je doen.  ::) :-X
En voor de toekomst, als je adviezen krijgt doe er dan ook wat mee.
Als je eerdere adviezen namelijk opgevolgd had had je nu dit probleem niet gehad.
Op 9 februari heeft Timo het namelijk al voor je uitgetekend.
Zie HIER (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=77571.msg3221812330#msg3221812330)
Weliswaar zonder de nu drie parallelle sporen, maar in de basis nog steeds dezelfde situatie.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 juni 2018, 15:55:27
Bij digitaal is de poling van de sporen anders dan bij analoog.
Bij analoog volg je de gangbare rijrichting en dan zet je de plus rechts en de min links.
Bij digitaal wordt de rijrichting in de decoder bepaald en de polariteit op de spoorstaven heeft niks meer met de rijrichting te maken.
Daarom is het bij digitaal nodig om parallele sporen gelijk te polen zodat je bij de wisselverbindingen geen problemen krijgt.

Ik kan me voorstellen dat je nu even kater hebt, maar je kan toch maar het beste je er toe zetten om alle "foute" aansluitingen om te wisselen. Het is even een werkje, maar je voorkomt dat je straks tegen nog meer problemen aanloopt.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 08 juni 2018, 16:27:09
OK, ook de onderkant? die is toch helemaal gescheiden van bovendeel?

Dirk
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Remunj op 08 juni 2018, 18:56:20
Wat is de onderkant?
Wij hebben geen zicht hoe het er fysiek bij jou uitziet.

Maar als je daar geen problemen hebt en dat klaar is en werkt hoef je daar niets te veranderen.
Maar dat is iets dat alleen jij kunt beoordelen.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Dirk op 08 juni 2018, 19:58:57
Ja ik begrijp dat je het probleem niet kan beoordelen, Ik zet hier nog eens de nodige plaatjes bij:
bovendeel met engelse Peco wissel

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/boven-wintrack.jpg)


beneden met schaduwstation

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder-wintrack.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/onder-wintrack.jpg)

overzicht 3D

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-geheel.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/3d-geheel.jpg)
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: Frans Peeters op 08 juni 2018, 20:56:17
Het klopt dat op je schaduwstation alles goed rijdt. Je hebt daar ook geen keerlus alleen een plat geduwde cirkel, dus als je daar de bedrading "op analoge wijze" aanlegt, zal alles vlot rijden.

De bovenbaan zal je omwille van de vele wissels inderdaad "op digitale wijze" moeten aansluiten (2 voedingsdraden naar de ringleiding van plaats verwisselen op sommige sporen).
Het bijplaatsen van een keerlusmodule op het binnenste spoor dat uit de spiraal komt tussen spiraal en stationswissels zou het probleem moeten oplossen.
Titel: Re: Peco sl-90 polarisatie?
Bericht door: henk op 09 juni 2018, 10:09:25
Ja, het principiële verschil tussen analoog en digitaal maakt bij aansluiten praktisch toch ook niet uit zolang er geen keerlus is? Een keerlus moet anders worden aangepakt. In dat keerlusdeel zullen wat draadjes moeten worden omgewisseld en de keerlusschakeling moet correct worden ingebouwd. We moeten het nodige werk ook weer niet groter maken dan het is.

Wel moet Dirk het even gaan snappen voordat hij het door heeft.