Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren  (gelezen 15811 keer)

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Gepost op: 11 mei 2018, 10:00:03 »
Tijd om eens aan het inwendige te doen. Eerst maar eens in de cabine wat details schilderen en een Meester plaatsen:

Dat ziet er dan van buiten zo uit:

De passagiers volgen nog. Groet Ad.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 13:09:39 »
Leuk Ad!

Heb het wel een eigen draadje gegeven. Misschien zijn er meerdere die ideeën hebben om de HK wat mooier te maken.

Gr, Bert
Team moderatoren

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2018, 12:34:07 »
Ik heb een setje Preiser 16349 niet beschilderde passagiers voor trein en bus besteld. Naarstig van beschildering voorzien en daarna zijn de alle passagiers ook geplaatst.
Een kleine aanpassing om minder licht te laten uitstralen vanuit de pakketafdeling. Ik heb de vloer met donker grijs geschilderd. Dat geeft een veel betere verhouding weer bij een brandende binnenverlichting.
En dan een belangrijke aanpassing. Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet rijden de elektrische treinen op mijn segmentenbaan Gotischeboog met de pantograaf tegen de draad. Dus met enige spanning heb de Artitec hondekop 4 op de rails gezet met de voorste en de achterste pantograaf op tegen de draad. Langzaam de trein in beweging gezet en rijden. Nou dat hoefde maar voor een paar meter, helaas. De Artitec pantografen veren helaas heel erg slecht en bleven niet tegen de draad. Bovendien vallen ze uit elkaar omdat de draadjes op de scharnierpunten hier en daar zo kort zijn dat ze niet zijn om te zetten en zodoende uit de gaatjes schieten. Wel wel wat een pech!
Omdat ik rijden met een elektrische trein met gestreken pantografen onder draad geen gezicht vind en Artitec mij geen goed afgewerkte en goed werkende pantografen kan leveren heb ik na lang twijfelen de stoute schoenen aangetrokken en twee setjes Philotrain pantografen 870/60902 besteld. Geen goedkope zaak maar uiteindelijk wel de moeite en dus de aanschaf meer dan waard.
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees. En zo is het geworden:
Ik ben erg blij met het resultaat temeer daar het rijden op de draad nu heel soepel gaat. Mijn Piko hondekop 2 was jaren geleden al voorzien van deze pantografen en daar ondervind ook nog steeds geen enkel probleem mee.
Misschien heb jullie een idee aan de hand gedaan, want ik kan me voorstellen dat er meer modeltreinenrijders zijn die ook tegen dit probleem gaan aanlopen.
Ik vind het jammer dat een merk als Artitec (nota bene een nederlands merk) bij zo een belangrijk nederlands model bezuinigt op dit vitale onderdeel van een elektrische trein.
Groet Ad
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2018, 15:29:42 door gotischeboog »

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2018, 13:53:45 »
Hoi Ad,

Misschien nog niet te laat, maar ik zou bij je passagiers een stukje onder de respectievelijke zitvlakken afvijlen, omdat ze allemaal met hun hoofd riant boven de hoofdsteunen van de banken uitkomen...

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2018, 14:51:12 »
Ad

Mooie panto, maar dus wat duur? Is FRIE een alternatief?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2018, 16:20:14 »
Ik heb een setje Preiser 16349 niet beschilderde passagiers voor trein en bus besteld. Naarstig van beschildering voorzien en daarna zijn de alle passagiers ook geplaatst.

Hallo

En dit vind ik nou jammer.
De preisers zijn eigenlijk veel te groot en zitten dus veel te hoog op de stoelen.

Ik had gewoon voor reizigers in schaal TT gekozen zodat de hoofden ook zitten waar ze behoren te zitten, namelijk voor de hoofdsteunen.
Met een beetje afvijlen ga je dit ook niet redden.
Dit geldt eigenlijk voor alle personenwagens waar reizigers in geplaatst worden. Ze zitten altijd te hoog. :(

Bart
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2018, 16:22:20 door Bahn-AG »

clickmaniac

  • Offline Offline
  • Berichten: 1095
  • The perfect is the enemy of the good
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2018, 17:34:58 »
Ze zijn niet te groot maar er moet flink wat van het achterwerk afgevijld worden. In werkelijkheid zakken kussens en billen in als je zit. 

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2018, 19:00:25 »
Waarschijnlijk is de dikke bodem de oorzaak.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1531
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2018, 20:00:32 »
Ze zijn niet te groot maar er moet flink wat van het achterwerk afgevijld worden. In werkelijkheid zakken kussens en billen in als je zit.

Hallo

Wat jij zegt klopt in het echt natuurlijk.
Echter: Als je ze een beetje een normale zithoogte wil geven moet je ze tot op het middel amputeren. :'(
En twee persoontjes naast elkaar gaat ook niet lukken.
Dus ondanks dat de schaal zou moeten kloppen kun je er eigenlijk niks mee. Ze zijn gewoon te groot om een trein te bevolken. Dus moet je gewoon een compromis zoeken en kleinere poppetjes nemen.

Bart

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2169
    • Biesje.nl
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2018, 22:13:31 »
Als ik een gemiddelde lengte neem van 180 cm dan zou een Prieser van mijn formaat iets meer dan 2 cm hoog mogen zijn (omvang bereken ik maar even niet hoewel dat op schaal 1:87 wel een stuk gunstiger voor mij uitpakt :P ). Lastig op te meten als een Preiser zit maar de Preisers in de Hondekop lijken wel 2 meter 50 lang of zelfs langer ;D Wellicht uit een setje NBA (basketbal) spelers voor schaal 00? Of het bankje heeft een te hoge zitting ten opzichte van de bovenkant van de hoofdsteun en ten opzichte van het raam.

Ik had altijd het idee dat Preisers juist iets kleiner waren. Gemiddelde lengte van reizigers is wel wat hoger geworden, zeker als je Nederlandse Preisers wilt uitbeelden (Nederlanders zijn gemiddeld een stuk langer dan inwoners uit de meeste andere landen) Een persoon van 190 cm zou al bijna 22 mm in Preiservorm moeten zijn.

Mvg,

Robert Bieshaar

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #10 Gepost op: 19 mei 2018, 10:34:53 »
Tja, dit is weer zo'n gevalletje waar alle toleranties tegen je werken als modelbouwert, veel treinen hebben een wat omhoog getrokken vloer en dus bankjes want dan hou je daar onder mooi ruimte voor een koppelmechaniek, marklinflenzen, een plak ijzer, draden, noem maar op... weet zo even niet hoe t bij de hondekop is maar daar zal ongetwijfeld wel iets in zitten... Dan de preisertjes, heb hier heel spartaans een stoel met platte houten zitting (KRIJG JE KARAKTER VAN  >:( ) en dan kun je dus mooi meten hoe je been indeukt op de zitting. Midden bovenbeen is ongeveer 10 cm dik, ingedeukt en wel op de zitting. Op schaal dus een dikke millimeter, volgens mij zit je bij preiserbeentjes meestal op het dubbele. Daarbij komt nog het indeuken van de treinzitting en eigenlijk zou een zittend figuurtje dus maar beentjes van een halve millimeter dik mogen hebben. Al met al zit je dan op bijna 3 mm te hoog, uitgaande van anderhalve mm in het figuurtje en een millimeter in hoger geplaatste zitting. Bij rugleuningen heb je wat soortgelijks. In de breedte net zo'n ellende als je twee figuurtjes naast elkaar wilt zetten, wand plus ruitjes plus wat speling levert een wat smaller interieur op dan het op schaal zou moeten wezen, dus de bankjes zijn net wat smaller en preisertjes zijn eenmaal uit de mal weinig toegeeflijk, zelfs de kleding geeft geen krimp...

Ga je preisertjes in autootjes zetten kun je helemaal lachen trouwens.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #11 Gepost op: 19 mei 2018, 12:49:35 »
TT Preisertjes gebruiken een idee? Er is behoorlijk wat keuze in zittende reizigers.
Groet, Frank

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #12 Gepost op: 19 mei 2018, 17:53:46 »
Beste spoorzeven, voor mij niet.  Niet alleen de reizigers kloppen niet helemaal qua grootte maar ook de vorm en grootte van de banken klopt niet met de schaal. Voor mij is het idee voldoende dat er passagiers in de trein zitten.
Floris geheel met je eens. De maat van de binneninrichting van de wagens is niet in verhouding, en de Preisers zijn misschien iets aan de grote kant. Uit onderstaande foto blijkt hoe bij benadering de afwijking is met de maten in het origineel.
Nogmaals: Voor mij is het idee voldoende dat er passagiers in de trein zitten. Er is geen mens dat met een schuifmaat bij mijn modules staat om bij een rijdende trein op te meten of de hoofdjes wel op de goede hoogte zitten. Met de kap erop ziet het totaal van Mat-54 er allemaal best aannemelijk uit. De opgetogen opmerkingen van de kijkers " kijk eens er zitten ook mensen in de trein" is voor mij voldoende.
Trouwens van Preisertjes in auto's zetten weet ik alles. Al mijn automobielen zijn voorzien van chauffeur en soms passagiers. Dat was inderdaad veel corrigeren met exacto-mesjes. Tegenwoordig is het moeilijker een auto open te krijgen dan een chauffeur te "opereren".
Eigenlijk ging het aanpassen van mijn Artitec Mat 54 hoofdzakelijk over het vervangen van de inferieure pantografen, maar dat terzijde. Heeft niemand de zelfde ervaringen als ik?
Groet Ad
www.gotischeboog.com
« Laatst bewerkt op: 20 mei 2018, 10:46:20 door gotischeboog »

gotischeboog

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
    • de GOTISCHEBOOG
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #13 Gepost op: 20 mei 2018, 13:57:20 »
Beste forumlezers, nog even een plaatje van het Artitec Mat 54-4 treinstel met nu de nieuw geplaatste Philotrain pantografen.
en vooruit nog een:
Nogmaals, ik vind dit een hele verbetering, zeker als er nu weer echt op de draad gereden kan worden.
Groet Ad.
www.gotischeboog.com

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
« Reactie #14 Gepost op: 20 mei 2018, 13:59:05 »
Als je tegen de draad rijdt, slijt de pantograaf dan niet heel hard?