BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: gotischeboog op 11 mei 2018, 10:00:03

Titel: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 11 mei 2018, 10:00:03
Tijd om eens aan het inwendige te doen. Eerst maar eens in de cabine wat details schilderen en een Meester plaatsen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/cabine-en-meester-Artitec-Mat-54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/cabine-en-meester-Artitec-Mat-54.jpg)
Dat ziet er dan van buiten zo uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkijkje-cabine-Artitec-Mat-54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkijkje-cabine-Artitec-Mat-54.jpg)
De passagiers volgen nog. Groet Ad.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Bert van Gelder op 11 mei 2018, 13:09:39
Leuk Ad!

Heb het wel een eigen draadje gegeven. Misschien zijn er meerdere die ideeën hebben om de HK wat mooier te maken.

Gr, Bert
Team moderatoren
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 18 mei 2018, 12:34:07
Ik heb een setje Preiser 16349 niet beschilderde passagiers voor trein en bus besteld. Naarstig van beschildering voorzien en daarna zijn de alle passagiers ook geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg)
Een kleine aanpassing om minder licht te laten uitstralen vanuit de pakketafdeling. Ik heb de vloer met donker grijs geschilderd. Dat geeft een veel betere verhouding weer bij een brandende binnenverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vloer-bagageafd-donker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vloer-bagageafd-donker.jpg)
En dan een belangrijke aanpassing. Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet rijden de elektrische treinen op mijn segmentenbaan Gotischeboog met de pantograaf tegen de draad. Dus met enige spanning heb de Artitec hondekop 4 op de rails gezet met de voorste en de achterste pantograaf op tegen de draad. Langzaam de trein in beweging gezet en rijden. Nou dat hoefde maar voor een paar meter, helaas. De Artitec pantografen veren helaas heel erg slecht en bleven niet tegen de draad. Bovendien vallen ze uit elkaar omdat de draadjes op de scharnierpunten hier en daar zo kort zijn dat ze niet zijn om te zetten en zodoende uit de gaatjes schieten. Wel wel wat een pech!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantograaf-Mat-54-002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantograaf-Mat-54-002.jpg)
Omdat ik rijden met een elektrische trein met gestreken pantografen onder draad geen gezicht vind en Artitec mij geen goed afgewerkte en goed werkende pantografen kan leveren heb ik na lang twijfelen de stoute schoenen aangetrokken en twee setjes Philotrain pantografen 870/60902 besteld. Geen goedkope zaak maar uiteindelijk wel de moeite en dus de aanschaf meer dan waard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philo-panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philo-panto.jpg)
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lossnijden-van-de-steunen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lossnijden-van-de-steunen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg)
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees. En zo is het geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zo-is-het-worden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zo-is-het-worden.jpg)
Ik ben erg blij met het resultaat temeer daar het rijden op de draad nu heel soepel gaat. Mijn Piko hondekop 2 was jaren geleden al voorzien van deze pantografen en daar ondervind ook nog steeds geen enkel probleem mee.
Misschien heb jullie een idee aan de hand gedaan, want ik kan me voorstellen dat er meer modeltreinenrijders zijn die ook tegen dit probleem gaan aanlopen.
Ik vind het jammer dat een merk als Artitec (nota bene een nederlands merk) bij zo een belangrijk nederlands model bezuinigt op dit vitale onderdeel van een elektrische trein.
Groet Ad
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Rob Ellerman op 18 mei 2018, 13:53:45
Hoi Ad,

Misschien nog niet te laat, maar ik zou bij je passagiers een stukje onder de respectievelijke zitvlakken afvijlen, omdat ze allemaal met hun hoofd riant boven de hoofdsteunen van de banken uitkomen...

Rob
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Martijn193 op 18 mei 2018, 14:51:12
Ad

Mooie panto, maar dus wat duur? Is FRIE een alternatief?
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Bahn-AG op 18 mei 2018, 16:20:14
Ik heb een setje Preiser 16349 niet beschilderde passagiers voor trein en bus besteld. Naarstig van beschildering voorzien en daarna zijn de alle passagiers ook geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg)

Hallo

En dit vind ik nou jammer.
De preisers zijn eigenlijk veel te groot en zitten dus veel te hoog op de stoelen.

Ik had gewoon voor reizigers in schaal TT gekozen zodat de hoofden ook zitten waar ze behoren te zitten, namelijk voor de hoofdsteunen.
Met een beetje afvijlen ga je dit ook niet redden.
Dit geldt eigenlijk voor alle personenwagens waar reizigers in geplaatst worden. Ze zitten altijd te hoog. :(

Bart
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: clickmaniac op 18 mei 2018, 17:34:58
Ze zijn niet te groot maar er moet flink wat van het achterwerk afgevijld worden. In werkelijkheid zakken kussens en billen in als je zit. 
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: ingenium op 18 mei 2018, 19:00:25
Waarschijnlijk is de dikke bodem de oorzaak.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Bahn-AG op 18 mei 2018, 20:00:32
Ze zijn niet te groot maar er moet flink wat van het achterwerk afgevijld worden. In werkelijkheid zakken kussens en billen in als je zit.

Hallo

Wat jij zegt klopt in het echt natuurlijk.
Echter: Als je ze een beetje een normale zithoogte wil geven moet je ze tot op het middel amputeren. :'(
En twee persoontjes naast elkaar gaat ook niet lukken.
Dus ondanks dat de schaal zou moeten kloppen kun je er eigenlijk niks mee. Ze zijn gewoon te groot om een trein te bevolken. Dus moet je gewoon een compromis zoeken en kleinere poppetjes nemen.

Bart
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Biesje op 18 mei 2018, 22:13:31
Als ik een gemiddelde lengte neem van 180 cm dan zou een Prieser van mijn formaat iets meer dan 2 cm hoog mogen zijn (omvang bereken ik maar even niet hoewel dat op schaal 1:87 wel een stuk gunstiger voor mij uitpakt :P ). Lastig op te meten als een Preiser zit maar de Preisers in de Hondekop lijken wel 2 meter 50 lang of zelfs langer ;D Wellicht uit een setje NBA (basketbal) spelers voor schaal 00? Of het bankje heeft een te hoge zitting ten opzichte van de bovenkant van de hoofdsteun en ten opzichte van het raam.

Ik had altijd het idee dat Preisers juist iets kleiner waren. Gemiddelde lengte van reizigers is wel wat hoger geworden, zeker als je Nederlandse Preisers wilt uitbeelden (Nederlanders zijn gemiddeld een stuk langer dan inwoners uit de meeste andere landen) Een persoon van 190 cm zou al bijna 22 mm in Preiservorm moeten zijn.

Mvg,

Robert Bieshaar
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 19 mei 2018, 10:34:53
Tja, dit is weer zo'n gevalletje waar alle toleranties tegen je werken als modelbouwert, veel treinen hebben een wat omhoog getrokken vloer en dus bankjes want dan hou je daar onder mooi ruimte voor een koppelmechaniek, marklinflenzen, een plak ijzer, draden, noem maar op... weet zo even niet hoe t bij de hondekop is maar daar zal ongetwijfeld wel iets in zitten... Dan de preisertjes, heb hier heel spartaans een stoel met platte houten zitting (KRIJG JE KARAKTER VAN  >:( ) en dan kun je dus mooi meten hoe je been indeukt op de zitting. Midden bovenbeen is ongeveer 10 cm dik, ingedeukt en wel op de zitting. Op schaal dus een dikke millimeter, volgens mij zit je bij preiserbeentjes meestal op het dubbele. Daarbij komt nog het indeuken van de treinzitting en eigenlijk zou een zittend figuurtje dus maar beentjes van een halve millimeter dik mogen hebben. Al met al zit je dan op bijna 3 mm te hoog, uitgaande van anderhalve mm in het figuurtje en een millimeter in hoger geplaatste zitting. Bij rugleuningen heb je wat soortgelijks. In de breedte net zo'n ellende als je twee figuurtjes naast elkaar wilt zetten, wand plus ruitjes plus wat speling levert een wat smaller interieur op dan het op schaal zou moeten wezen, dus de bankjes zijn net wat smaller en preisertjes zijn eenmaal uit de mal weinig toegeeflijk, zelfs de kleding geeft geen krimp...

Ga je preisertjes in autootjes zetten kun je helemaal lachen trouwens.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: spoorzeven op 19 mei 2018, 12:49:35
TT Preisertjes gebruiken een idee? Er is behoorlijk wat keuze in zittende reizigers.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 19 mei 2018, 17:53:46
Beste spoorzeven, voor mij niet.  Niet alleen de reizigers kloppen niet helemaal qua grootte maar ook de vorm en grootte van de banken klopt niet met de schaal. Voor mij is het idee voldoende dat er passagiers in de trein zitten.
Floris geheel met je eens. De maat van de binneninrichting van de wagens is niet in verhouding, en de Preisers zijn misschien iets aan de grote kant. Uit onderstaande foto blijkt hoe bij benadering de afwijking is met de maten in het origineel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/combi-tekening-banken-Mat-54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/combi-tekening-banken-Mat-54.jpg)
Nogmaals: Voor mij is het idee voldoende dat er passagiers in de trein zitten. Er is geen mens dat met een schuifmaat bij mijn modules staat om bij een rijdende trein op te meten of de hoofdjes wel op de goede hoogte zitten. Met de kap erop ziet het totaal van Mat-54 er allemaal best aannemelijk uit. De opgetogen opmerkingen van de kijkers " kijk eens er zitten ook mensen in de trein" is voor mij voldoende.
Trouwens van Preisertjes in auto's zetten weet ik alles. Al mijn automobielen zijn voorzien van chauffeur en soms passagiers. Dat was inderdaad veel corrigeren met exacto-mesjes. Tegenwoordig is het moeilijker een auto open te krijgen dan een chauffeur te "opereren".
Eigenlijk ging het aanpassen van mijn Artitec Mat 54 hoofdzakelijk over het vervangen van de inferieure pantografen, maar dat terzijde. Heeft niemand de zelfde ervaringen als ik?
Groet Ad
www.gotischeboog.com
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 20 mei 2018, 13:57:20
Beste forumlezers, nog even een plaatje van het Artitec Mat 54-4 treinstel met nu de nieuw geplaatste Philotrain pantografen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec-Mat-54-voor-sein-met-nieuwe-panto-s-low.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec-Mat-54-voor-sein-met-nieuwe-panto-s-low.jpg)
en vooruit nog een:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorwagen-Artitec-Mat-54-met-Philotrain-panto-low.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorwagen-Artitec-Mat-54-met-Philotrain-panto-low.jpg)
Nogmaals, ik vind dit een hele verbetering, zeker als er nu weer echt op de draad gereden kan worden.
Groet Ad.
www.gotischeboog.com
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Daan! op 20 mei 2018, 13:59:05
Als je tegen de draad rijdt, slijt de pantograaf dan niet heel hard?
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: ingenium op 20 mei 2018, 14:32:33
Ja en? Dan vervang je het schuitje. Met rijden slijten je stroomafnemers aan de wielen ook, en de motor en je rails en je wielen.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 20 mei 2018, 15:42:27
echte grafietslijpvlakken erop maken, uit een vulpotloodstift...
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: ingenium op 20 mei 2018, 16:54:34
Heb je ook die pantograafledjes niet meer nodig om vonken te simuleren. (y)
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: System-M op 20 mei 2018, 16:56:43
Fraai hoor! Ik denk zelf ook na over het vervangen van de artitec panto's door philotrain exemplaren. Het merkwaardige bij mijn artitecs is dat 2 panto's weer goed veren, maar de 2 andere totaal niet.
Hoe zit het bij de philotrains met de schuitjes? Blijven die bij 't rijden goed tegen de draad staan of kunnen ze kantelen onder bepaalde omstandigheden? Bijv. als de draad lager hangt of bij overgangen tussen  draden?

Grt
Marc
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 20 mei 2018, 17:57:47
Als je tegen de draad rijdt, slijt de pantograaf dan niet heel hard?
Nee hoor. Ik heb nog nooit een pantograaf wegens slijtage vervangen en ik rijd al zeker 30 jaar met elektrische treinen met de pantograaf tegen de draad.
Fraai hoor! Ik denk zelf ook na over het vervangen van de artitec panto's door philotrain exemplaren. Het merkwaardige bij mijn artitecs is dat 2 panto's weer goed veren, maar de 2 andere totaal niet.
Hoe zit het bij de philotrains met de schuitjes? Blijven die bij 't rijden goed tegen de draad staan of kunnen ze kantelen onder bepaalde omstandigheden? Bijv. als de draad lager hangt of bij overgangen tussen  draden?
Bij mij waren het drie van de vier pantografen die niet goed veerden en waarvan de schuitjes niet recht tegen de draad bleven staan, als de panto's al omhoog wilden blijven staan zo gezegd. De Philotrain schuitjes blijven onder alle omstandigheden mooi vlak tegen de draad en veren heel soepel. Niet goedkoop maar beslist de moeite waard.

Ik wacht nog even met ledjes de grafietslijpvlakken als jullie het goed vinden. Die grafiet zal snel van de schuitjes afgeslepen zijn denk ik.
Grt Ad.

Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Ben op 20 mei 2018, 18:50:05
Netjes hoor Ad. (y)

Gr, Ben.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: janw op 24 mei 2018, 20:48:04
Ik heb de Artitec-stroomafnemers overgenomen die Ad van zijn model af heeft gehaald; ik was gewoon benieuwd of er nog wat van te maken was, en kan ze bij succes goed gebruiken op een tweetal mat'46 stellen. Gokje waard dus.  Ik had ze ook supersnel in huis (Ad bedankt); vier stuks. Zoals uit het verslagje hierboven valt op te maken, was er in elk geval één met serieuze problemen, de andere stonden te bezien. Nummer twee en drie werken tot zover goed, de vierde wat minder. Ik ben met de slechtste begonnen en post hier mijn bevindingen, misschien nog voor anderen van nut.

MIjn algemene indruk is dat ze gewoon moeten werken, maar dat als je er echt mee tegen de draad wil rijden, de bovenleiding erg netjes en secuur moet hangen. Deze stroomafnemers moeten niet ergens achter blijven hangen, dan verbuigen ze teveel. Ik heb zelf (nog) geen bovenleiding hangen maar ik twijfel of dat op een normale modelbaan altijd haalbaar is.
Maar goed, het exemplaar waar ik aan gewerkt heb doet het weer. Dit zijn mijn bevindingen:


Positieve punten:
- De vorm van het origineel  zit er perfect in, en ze zijn ragfijn uitgevoerd
- Geheel metaal (afgezien van de sier-stroomlijnkap in het onderwerk)
- Het onderraam is van heel hard stijf metaal

Problemen:
- De constructie is in principe zeer effectief en doordacht, maar werkt alleen goed als alles precies past. Door twee minder gelukkige keuzes kunnen onderdelen gaan verbuigen, waardoor vervolgens die passing in het geding is. Zo kan het van kwaad tot erger gaan.


1- Het bovenraam is van nogal zacht materiaal, verbuigt makkelijk en gaat dan minder goed passen. Indien nodig met een platte-bektang voorzichtig rechtbuigen.

2 - In neergeklapte stand van de pantograag zijn er conflicten tussen het bovenraam en de lobjes onderaan de onderramen (er zijn vier van deze probleempunten per stroomafnemer). Die lobjes dienen als draaipunt voor de koppelstangen die de twee onderramen gelijk laten bewegen. Maar twee van de vier lobjes zijn overbodig (want daar zit het gaatje voor de stang niet in het lobje maar helemaal onderaan het onderraam). De overbodige lobjes kunnen worden ingekort met een spits slijpsteentje in de miniboor en nabewerkt met een vijltje, waarna ze niet meer botsen met het bovenraam. Na deze ingreep heeft het bovenraam in ingeklapte stand bovendien meer zijdelingse speling en kan het zich beter voegen binnen de beschikbare ruimte. Het probleem van verbuigen van het bovenraam zou nu minder vaak moeten optreden.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06524a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06524a.jpg)
het 'lobje' rechts moet dus ingekort worden. Met een stukje schilderstape is de panto in een stand gezet waardoor het lobje boven de rand van het onderwerk uitsteekt.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06531a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/DSC06531a.jpg)
De andere kant, na bewerking. Het lobje is nu net kort genoeg om niet te hinderen


- Bij dit exemplaar was één bovenraam ondersteboven gemonteerd. De diagonale stang moet *boven op* het raam raam zitten, niet onder.

- Het sleepstuk is van (nogal zacht) messing, en bestaat uit twee delen die niet aan elkaar zijn gesoldeerd maar gelijmd. Indien deze van elkaar los raken, vastsolderen met vloeimiddel en heel weinig soldeer en zo kort mogelijk verhitten. Vertin dan eerst ook de flapjes aan het bovendeel die de draaipunten van het bovenraam op hun asje opsluiten (aan het onderste deel van het sleepstuk). Ze zijn dan steviger en beter bestand tegen druk en buiging. Na afloop goed schoonmaken met lauw water, zeep en zachte tandenborstel om residu van het vloeimiddel te verwijderen.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Martijn193 op 24 mei 2018, 21:12:11
Iemand ervaring met deze van FRIE (ja weet het, ik herhaal mezelf maar denk erover om een paar piko’s ermee te pimpen

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/70A40503-078B-4E8F-843A-651C169328AE.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/70A40503-078B-4E8F-843A-651C169328AE.jpeg)
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 26 mei 2018, 12:30:45
Mijn algemene indruk is dat ze gewoon moeten werken, maar dat als je er echt mee tegen de draad wil rijden, de bovenleiding erg netjes en secuur moet hangen. Deze stroomafnemers moeten niet ergens achter blijven hangen, dan verbuigen ze teveel. Ik heb zelf (nog) geen bovenleiding hangen maar ik twijfel of dat op een normale modelbaan altijd haalbaar is.
Problemen:
- De constructie is in principe zeer effectief en doordacht, maar werkt alleen goed als alles precies past. Door twee minder gelukkige keuzes kunnen onderdelen gaan verbuigen, waardoor vervolgens die passing in het geding is. Zo kan het van kwaad tot erger gaan.
- Het bovenraam is van nogal zacht materiaal, verbuigt makkelijk en gaat dan minder goed passen. Indien nodig met een platte-bektang voorzichtig rechtbuigen.
- Bij dit exemplaar was één bovenraam ondersteboven gemonteerd. De diagonale stang moet *boven op* het raam raam zitten, niet onder.
- Het sleepstuk is van (nogal zacht) messing, en bestaat uit twee delen die niet aan elkaar zijn gesoldeerd maar gelijmd.
Jan, wat een prachtig verhaal. Leuk dat je onderzoek hebt gedaan naar het "falen" van deze pantografen. Je somt zelf al heel wat nadelen op. Daaruit blijkt dat bij het ontwerp waarschijnlijk uit kosten gronden iets te zuinig is omgegaan met het materiaal en het ontwerp van deze pantografen. Kennelijk was testen van de constructie en het controleren na productie eveneens te duur. De koper zit met het probleem. Het kan toch niet dat een treinmodel dat niet alleen bestemd is voor de vitrine wordt uitgerust met dit soort pantografen. Ik ken eigenlijk geen merk dat elektrische trienen/locomotieven produceert waarvan men de pantograaf niet tegen de draad kan zetten zonder dat er schade zal ontstaan.
Een erg gemiste kans van Artitec.
Zoals je zegt ze zien er mooi slank en goed gelijkend uit. Klopt. Dat geldt dus alleen voor vitrine-gebruik. Daar leg ik me niet bij neer.
Kennelijk heb ik geen normale spoorbaan want ik rijd al zo'n 30 jaar met elektrische treinen met de pantograaf tegen de draad, zelfs de treinen die voorzien zijn van b.v. zeer fijne maar toch sterke pantografen van Philotrain. De pantografen van dat laatste merk heb ten einde raad ook maar op dit Artitec model gezet. Een hele verbetering, maar daar is al eerder in dit draadje een verhaaltje (met foto's) over geschreven.
Jan ik hoop dat je een mooie bestemming vindt voor de 4 panto's. Ze staan ook goed op een Mat 54 van Piko of een Mat 46 van Riva b.v..
Mvg Ad.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 30 mei 2018, 11:21:24
Iemand ervaring met deze van FRIE?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/70A40503-078B-4E8F-843A-651C169328AE.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/70A40503-078B-4E8F-843A-651C169328AE.jpeg)

Ja ik. Erg mooie exemplaren, alleen vind ik de beschermkap over de veerconstructie veel te fors. Vergelijk maar eens met de Philotrain pantograaf hier onder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto_1.jpg)
En dan ook nog de vergelijking met de scharnierpunten. Ook dienen er extra gaatjes te worden geboord in het dak van b.v. de Piko. Dat stuit mij een beetje tegen de borst. Ik probeer de behuizing van mijn modellen zo origineel mogelijk te houden. Bovendien ligt de pantograaf in werkelijkheid en dus ook in model niet strak op het dak maar staat als het ware op vier pootjes. Die pootjes moeten ook nog worden aangemaakt.
Mvg Ad.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Biesje op 01 juni 2018, 01:45:39
De Frie panto is wat betreft de veer weer realistischer doordat deze daadwerkelijk onder het kapje zit lijkt het wel. De Philotrain heeft de veren naast de beschermkap. Maar het kapje is rechthoekig en heeft niet de 'kano' vorm zoals de Philotrain en ook de Rivarossi. Waarschijnlijk een compromis om het betaalbaar te houden. Zon kapje buigen is lastiger met een ronding.

Mvg,

Robert.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 01 juni 2018, 11:19:11
Modelgetrouwe kano's en vergeet ook de mooie scharnierpunten bij Philotrain niet, die zijn toch stukken mooier dan die stukjes uitstekende draad zoals bij Artitec en Rivarossi.
Mvg AD
Titel: Hoogte rijdraad ?
Bericht door: trdl op 01 juni 2018, 14:23:09
Gotische boog,

de Philotrain panto ligt aan.
Toch lijken de verhoudingen niet goed te kloppen.
Hangt de rijdraad te hoog ?

Groet, Willem
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: gotischeboog op 21 juni 2018, 10:36:20
Misschien een beetje lenstechnische foto"misvorming"?
Mvg Ad
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: clickmaniac op 05 december 2018, 01:43:18
Hallo

Wat jij zegt klopt in het echt natuurlijk.
Echter: Als je ze een beetje een normale zithoogte wil geven moet je ze tot op het middel amputeren. :'(
En twee persoontjes naast elkaar gaat ook niet lukken.
Dus ondanks dat de schaal zou moeten kloppen kun je er eigenlijk niks mee. Ze zijn gewoon te groot om een trein te bevolken. Dus moet je gewoon een compromis zoeken en kleinere poppetjes nemen.

Bart
"tot hun middel" valt wel mee, maar soms blijft er verdomd weinig over van de benen. En ellebogen moeten vaak ook geamputeerd worden, en armsteuntjes eruit gesloopt. Maar daar zie je dus niets meer van zodra het dak er weer opzit. Belangrijker is dat de hoofden ter hoogte van de hoofdsteunen zitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6967.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_6967.jpeg)

Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: clickmaniac op 05 december 2018, 01:45:32
Maar ik kwam eigenlijk terug naar dit draadje niet om de betweter uit te hangen, maar om te kijken of iemand de binnenverlichting van de Hondekop ietsje heeft gedimd. Af fabriek is hij wel erg fel. Welke CV moet ik daarvoor hebben?
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: clickmaniac op 06 december 2018, 22:30:50
is daar überhaupt wel een cv voor, om de binnenverlichting te dimmen???
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: ruudns op 06 december 2018, 22:55:38
Jazeker, welke decoder, welke Aux uitgang zit die binnenverlichting?
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: VAM65 op 07 december 2018, 10:00:03
Even een mail naar Artitec sturen. Daar weet men het ongetwijfeld.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: Floris Dilz op 07 december 2018, 11:48:38
aux 4 zeg ik even uit mn hoofd. rangeersein is dacht ik aux 3.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: clickmaniac op 07 december 2018, 12:38:05
Welke poort? pfoe geen idee, het is de door Artitec zelf geprogrammeerde lokpilot 4. (had ik er wel even bij kunnen zeggen sorry) . Stel dat het poort 4 is, welke cv hoort daar dan bij?
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: VAM65 op 07 december 2018, 14:17:29
CV31 = 16, CV32 = 0
----------------------
CV302 =  15

Je kunt dat zelf ook achterhalen door de software voor de lokprogrammer te downloaden bij ESU. Software installeren en opstarten. Dan maak je een nieuw project aan voor een loksound 4. Je verandert de waarde van AUX4 van 31 (= default waarde) naar 15 (= halve sterkte), en tot slot kijk je in het menu van het programma naar Extras => Geänderte CV's anzeigen. Dan zie je in een klein schermpje de waardes die ik hierboven heb gekopieerd. Succes!

Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: clickmaniac op 07 december 2018, 19:38:19
bedankt, VAM65! ik neem aan dat het voor de lokpilot hetzelfde is al voor de loksound.
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: System-M op 22 februari 2019, 17:19:41
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg)
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees.
[img width=800
 (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zo-is-het-worden.jpg)
Nu ik de beschrijving goed lees (bedankt hiervoor trouwens, Ad!), valt me op dat de Philotrain-panto's alleen vastzitten met de schroef in het dak. En dat ze als het ware tussen de oorspronkelijke Artitec daksteunen met isolatoren zitten ingeklemd. Blijft dat wel goed zitten? Gaat de panto als geheel dan niet op een gegeven moment 'bewegen' bij het tegen de draad rijden of bij het met de hand opzetten en inklappen van de panto? Dus dat de panto begint te kantelen, draaien om de schroef etc.?

grt
Marc
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: SvenW op 10 maart 2019, 18:32:15
Dag Ad,

Kan je me vertellen waar kan ik deze machinist kan aanschaffen?

Groeten Sven
Titel: Re: Artitec Mat '54, aanpassen en verbeteren
Bericht door: System-M op 21 maart 2019, 18:24:54
Naar aanleiding van de ombouwbeschrijving hierboven heb ik ook Philotrain-panto's besteld en ben zelf ook maar aan de slag gegaan. Wél wilde ik ze niet alleen vastzetten met de schroef in het dak, omdat ik bang was dat ze wel eens wat zouden kunnen gaan bewegen/kantelen. En verder wilde ik de panto's zelf niet hoeven aanpassen; dus de isolatoren wilde ik niet inkorten, zoals Ad dat gedaan had.

Mijn ombouw volgt dus de eerder beschreven ombouw, maar op het einde wijkt het wat af:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5390bw2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5390bw2.jpg)
In iedere daksteun boorde ik een gaatje van 0,5mm, tot een diepte van 1mm. In die gaatjes komen straks de uiteinden van de isolatoren van de panto.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5388bw2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5388bw2.jpg)
De panto zit na plaatsing ingeklemd tussen de vier daksteunen én is aan het dak bevestigd d.m.v. een schroef. Kan dus geen kant op. Geen druppeltje lijm nodig :)
De isolatoren van de Philotrain-panto's liggen mooi op één lijn met de Artitec-isolatoren aan de daksteunen.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5385bw2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_5385bw2.jpg)
Het eindresultaat (voor) vergeleken met de oude situatie (achter).

Ik ben dik tevreden :)
Hopelijk heb ik hiermee ook anderen op een idee gebracht.

grt
Marc