Ik heb een setje Preiser 16349 niet beschilderde passagiers voor trein en bus besteld. Naarstig van beschildering voorzien en daarna zijn de alle passagiers ook geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg)
Een kleine aanpassing om minder licht te laten uitstralen vanuit de pakketafdeling. Ik heb de vloer met donker grijs geschilderd. Dat geeft een veel betere verhouding weer bij een brandende binnenverlichting.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vloer-bagageafd-donker.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vloer-bagageafd-donker.jpg)
En dan een belangrijke aanpassing. Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet rijden de elektrische treinen op mijn segmentenbaan Gotischeboog met de pantograaf tegen de draad. Dus met enige spanning heb de Artitec hondekop 4 op de rails gezet met de voorste en de achterste pantograaf op tegen de draad. Langzaam de trein in beweging gezet en rijden. Nou dat hoefde maar voor een paar meter, helaas. De Artitec pantografen veren helaas heel erg slecht en bleven niet tegen de draad. Bovendien vallen ze uit elkaar omdat de draadjes op de scharnierpunten hier en daar zo kort zijn dat ze niet zijn om te zetten en zodoende uit de gaatjes schieten. Wel wel wat een pech!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantograaf-Mat-54-002.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/pantograaf-Mat-54-002.jpg)
Omdat ik rijden met een elektrische trein met gestreken pantografen onder draad geen gezicht vind en Artitec mij geen goed afgewerkte en goed werkende pantografen kan leveren heb ik na lang twijfelen de stoute schoenen aangetrokken en twee setjes Philotrain pantografen 870/60902 besteld. Geen goedkope zaak maar uiteindelijk wel de moeite en dus de aanschaf meer dan waard.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philo-panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Philo-panto.jpg)
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/lossnijden-van-de-steunen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/lossnijden-van-de-steunen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg)
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees. En zo is het geworden:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zo-is-het-worden.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zo-is-het-worden.jpg)
Ik ben erg blij met het resultaat temeer daar het rijden op de draad nu heel soepel gaat. Mijn Piko hondekop 2 was jaren geleden al voorzien van deze pantografen en daar ondervind ook nog steeds geen enkel probleem mee.
Misschien heb jullie een idee aan de hand gedaan, want ik kan me voorstellen dat er meer modeltreinenrijders zijn die ook tegen dit probleem gaan aanlopen.
Ik vind het jammer dat een merk als Artitec (nota bene een nederlands merk) bij zo een belangrijk nederlands model bezuinigt op dit vitale onderdeel van een elektrische trein.
Groet Ad
Ik heb een setje Preiser 16349 niet beschilderde passagiers voor trein en bus besteld. Naarstig van beschildering voorzien en daarna zijn de alle passagiers ook geplaatst.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/passagiers-in-de-trein.jpg)
Hallo
En dit vind ik nou jammer.
De preisers zijn eigenlijk veel te groot en zitten dus veel te hoog op de stoelen.
Ik had gewoon voor reizigers in schaal TT gekozen zodat de hoofden ook zitten waar ze behoren te zitten, namelijk voor de hoofdsteunen.
Met een beetje afvijlen ga je dit ook niet redden.
Dit geldt eigenlijk voor alle personenwagens waar reizigers in geplaatst worden. Ze zitten altijd te hoog. :(
Bart
Beste spoorzeven, voor mij niet. Niet alleen de reizigers kloppen niet helemaal qua grootte maar ook de vorm en grootte van de banken klopt niet met de schaal. Voor mij is het idee voldoende dat er passagiers in de trein zitten.
Floris geheel met je eens. De maat van de binneninrichting van de wagens is niet in verhouding, en de Preisers zijn misschien iets aan de grote kant. Uit onderstaande foto blijkt hoe bij benadering de afwijking is met de maten in het origineel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/combi-tekening-banken-Mat-54.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/combi-tekening-banken-Mat-54.jpg)
Nogmaals: Voor mij is het idee voldoende dat er passagiers in de trein zitten. Er is geen mens dat met een schuifmaat bij mijn modules staat om bij een rijdende trein op te meten of de hoofdjes wel op de goede hoogte zitten. Met de kap erop ziet het totaal van Mat-54 er allemaal best aannemelijk uit. De opgetogen opmerkingen van de kijkers " kijk eens er zitten ook mensen in de trein" is voor mij voldoende.
Trouwens van Preisertjes in auto's zetten weet ik alles. Al mijn automobielen zijn voorzien van chauffeur en soms passagiers. Dat was inderdaad veel corrigeren met exacto-mesjes. Tegenwoordig is het moeilijker een auto open te krijgen dan een chauffeur te "opereren".
Eigenlijk ging het aanpassen van mijn Artitec Mat 54 hoofdzakelijk over het vervangen van de inferieure pantografen, maar dat terzijde. Heeft niemand de zelfde ervaringen als ik?
Groet Ad
www.gotischeboog.com
Beste forumlezers, nog even een plaatje van het Artitec Mat 54-4 treinstel met nu de nieuw geplaatste Philotrain pantografen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec-Mat-54-voor-sein-met-nieuwe-panto-s-low.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Artitec-Mat-54-voor-sein-met-nieuwe-panto-s-low.jpg)
en vooruit nog een:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorwagen-Artitec-Mat-54-met-Philotrain-panto-low.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/motorwagen-Artitec-Mat-54-met-Philotrain-panto-low.jpg)
Nogmaals, ik vind dit een hele verbetering, zeker als er nu weer echt op de draad gereden kan worden.
Groet Ad.
www.gotischeboog.com
Iemand ervaring met deze van FRIE?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/70A40503-078B-4E8F-843A-651C169328AE.jpeg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/70A40503-078B-4E8F-843A-651C169328AE.jpeg)
Ja ik. Erg mooie exemplaren, alleen vind ik de beschermkap over de veerconstructie veel te fors. Vergelijk maar eens met de Philotrain pantograaf hier onder:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto_1.jpg)
En dan ook nog de vergelijking met de scharnierpunten. Ook dienen er extra gaatjes te worden geboord in het dak van b.v. de Piko. Dat stuit mij een beetje tegen de borst. Ik probeer de behuizing van mijn modellen zo origineel mogelijk te houden. Bovendien ligt de pantograaf in werkelijkheid en dus ook in model niet strak op het dak maar staat als het ware op vier pootjes. Die pootjes moeten ook nog worden aangemaakt.
Mvg Ad.
Hoe heb ik die op de Hondekop 4 gemonteerd:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/daksteunen-Artitec-pantografen.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/inkorten-uiteinden-Philo-panto.jpg)
Dan de pantograaf met een M1,5 boutje bevestigen op het dak. De isolatoren van de beide merken staan op de zelfde afstand van elkaar zodat ze "naadloos" in elkaar passen. Een tipje Krital Klear op de aansluitingen en klaar is Kees.
[img width=800
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Zo-is-het-worden.jpg)
Nu ik de beschrijving goed lees (bedankt hiervoor trouwens, Ad!), valt me op dat de Philotrain-panto's alleen vastzitten met de schroef in het dak. En dat ze als het ware tussen de oorspronkelijke Artitec daksteunen met isolatoren zitten ingeklemd. Blijft dat wel goed zitten? Gaat de panto als geheel dan niet op een gegeven moment 'bewegen' bij het tegen de draad rijden of bij het met de hand opzetten en inklappen van de panto? Dus dat de panto begint te kantelen, draaien om de schroef etc.?
grt
Marc