Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Wim Vink
Vandaag om 09:22:45
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
De (3d) knutsels van Ronald. door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 07:51:56
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
  

Auteur Topic: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden  (gelezen 7133 keer)

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4133
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Reizigers die vastzitten in gestrande treinen moeten sneller uit de trein worden gehaald, vindt spoorbeheerder ProRail. Daarvoor is nu nieuw materieel besteld: een Unimog-voertuig dat is aangepast voor zowel de weg als het spoor.

Als een trein komt stil te staan door een storing of een aanrijding kan het soms uren duren voor reizigers eruit kunnen. Vorig jaar waren er 2122 gestrande treinen. Daarvan duurde het zo'n 24 keer twee uur of langer voordat reizigers werden bevrijd.

De NS en ProRail sturen nu bussen en een sleeplocomotief naar de trein, maar die kunnen niet altijd goed in de buurt komen. Met de aanschaf van de Unimogs hoopt ProRail dat het niet meer hoeft voor te komen dat mensen twee uur vastzitten. "En op termijn willen we dat zelfs terugdringen tot maximaal een uur", zegt een woordvoerder.

Daarnaast gaat ProRail in de zomer ook experimenteren met het 'opduwen' van gestrande treinen. De trein die achter de stilgevallen trein staat, rijdt dan vooruit en gaat de trein naar het dichtstbijzijnde station duwen.

Toestemming minister

De Unimog is geen nieuw voertuig. In Duitsland worden ze al gebruikt om gestrande treinen weg te slepen en andere klussen uit te voeren op het spoor. "We kunnen ze nu pas aanschaffen omdat we eerst toestemming van de minister nodig hadden", vertelt ProRail. "Wij mogen bij wet eigenlijk geen eigen locomotieven hebben, omdat we beheerder zijn en geen vervoerder."

Over waarom ProRail ze dan aanschaft, en niet de NS, is de spoorbeheerder duidelijk: "Wij worden ook aangekeken als er iets misgaat op het spoor, dus wij hebben er ook een belang bij om de boel zo snel mogelijk vrij te krijgen."

In totaal zijn er vijf Unimogs besteld. Volgend jaar worden ze geleverd.

Bron:NOS

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2018, 13:11:19 »
Dat lijkt me goed plan om Unimogs in te zetten.
Maar waarom nu pas, eerstruim twee duizend treinen per jaar laten stranden.

Is dit een probleem van de laatste jaren.
Ik zie het regelmatig op TT 751, geen treinverkeer tussen A en B wegens gestrande trein.
Is het materieel tegenwoordig zo geavanceerd dat een beetje machinist een probleem niet kan oplossen?

Ik heb jaren dagelijks met de trein gereisd, maar dit soort stremmingen heb ik nooit meegemaakt.
Je durft haast niet per trein te rezizen als er dagelijks zo'n 7 treinen stranden. Plus de treinen die er achter stilvallen.

Ik ben benieuwd naar de  reactie van de minister

Ronald
Groet,
      Ronald

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2018, 15:05:31 »
Als een aantal gestrande treinen wordt veroorzaakt door gebroken bovenleidingen, of mechanische problemen, dan helpt zo'n Unimog echt niet.
De passagiers mogen de treinen niet uit, of een treinstel is niet te vervoeren.

Laat ze een totaalplaatje maken. Dus ook hulpdiensten die mogen aarden. En nog meer van dit soort opties.

Voordat een Unimog op de plaats van bestemming is, zeker rond de spits...

Druppel op de gloeiende plaat...

Gr, Bert

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2018, 15:17:26 »
Herzien van diverse (schijn)veiligheidsprotocollen zou het evacueren een stuk sneller kunnen maken.  ::)
Groeten Joop, machinist Lls

BMT

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2018, 15:28:23 »
Ten eerste  als er niets gedaan wordt is het ook niet goed ,
En dan als een trein gestand is juist met gebroken bovenleiding zoals Bert aan geeft is een unimog ideaal die kan bij elke overweg het spoor op een hulp lok [diesel]moet achteraan een voor 1 de treinen weghalen ,een unimog kan dan een trein naar een perron brengen ,en wat de hulp dienst mogen heeft er niets mee te maken die mogen geen trein verplaatsen en daar gaat het om ,de hulp diensten kunnen alleen maar dwarsbomen door het trein verkeer stil te leggen.
En wat Ronald  schrijft over de kennis van de machinist ,dat is meer de regelgeving dat de machinist beperkingen opgelegd worden dat ze niets meer mogen [ regelgeving] of bij het moderne materieel niet meer veel  kunnen dan bv. resetten lang leve de computer ,helaas maar dat is realiteit.
En dan nog een drukte op het baanvak jaren terug reden we een half uurs dienst nu een 10 minuten ,dus evacueren wordt steeds moeilijker door de drukte op het spoor en dan nog iedereen die het beter weet en van een puzzelstukje zeggen schap heeft ,toen het nog NS was in geheel was er veel minder schijven waar/wanneer er een besluit genomen moest worden ,de eeuwig wordende terugkerende discussie van de vooruitgang met privatisering ..... :-X
Bert.
« Laatst bewerkt op: 11 mei 2018, 15:31:49 door Bertos »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2018, 15:58:28 »
We hebben tegenwoordig een ProRail directeur die niet bang is om met originele oplossingen te komen. dat is op zich al zeer te waarderen.
Of alle ideetjes inderdaad zondermeer uitvoerbaar zijn is vers twee. Maar er wordt binnen ProRail tenminste weer in oplossingen gedacht en niet alleen aan beren op de weg.

Dirk

Remco vM

  • Offline Offline
  • Berichten: 3206
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #6 Gepost op: 11 mei 2018, 16:09:42 »

En wat Ronald  schrijft over de kennis van de machinist ,dat is meer de regelgeving dat de machinist beperkingen opgelegd worden dat ze niets meer mogen [ regelgeving] of bij het moderne materieel niet meer veel  kunnen dan bv. resetten lang leve de computer ,helaas maar dat is realiteit.
Geen hoge pet op van de hedendaagse machinist  :-\ , ik weet het niet hoe het bij anderen is, maar mij is wel iets meer geleerd dan een eenvoudige reset

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #7 Gepost op: 11 mei 2018, 16:15:01 »
Is een unimog sterk genoeg om een trein met reizigers een heel stuk te verplaatsen ?
En hoe ga dat dan met detectie en seinen die men onderweg moet passeren ?
Als zo'n trein word geduwd of gesleept ,werkt de beveiliging dan nog,en kan die dan met een defecte trein worden gepasseerd  ???
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ErikW

  • Offline Offline
  • Berichten: 149
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #8 Gepost op: 11 mei 2018, 16:36:03 »
Ach, als het een klein stoomlocje lukt, moet het zo'n diesel ook wel lukken.  De beveiliging is wel een issue inderdaad, zeker als hij geduwd wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=ePB1C1MKkMU


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8038
  • Spoor N
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #9 Gepost op: 11 mei 2018, 16:43:41 »
Waarom zou je beveiliging nodig hebben? Die Unimog gaat echt niet met 140 km/u een trein door half Nederland slepen, dat gaat hooguit tot het volgende/vorige station of een plek waar de mensen makkelijker de trein kunnen verlaten dan waar de trein gestrand is. Buiten dat werken de seinen ook gewoon als je die passeert met een gesleepte trein.


Is een unimog sterk genoeg om een trein met reizigers een heel stuk te verplaatsen ?
Citaat
In Duitsland worden ze al gebruikt om gestrande treinen weg te slepen
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

guest7823

  • Gast
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #10 Gepost op: 11 mei 2018, 16:59:38 »
Ach, als het een klein stoomlocje lukt, moet het zo'n diesel ook wel lukken.  De beveiliging is wel een issue inderdaad, zeker als hij geduwd wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=ePB1C1MKkMU

En onderweg ....... https://youtu.be/3ZZIEo0NXQY

Ben helaas de foto van TROL van (Nico) Koning Avenhorn even kwijt .........

guest7823

  • Gast
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #11 Gepost op: 11 mei 2018, 17:01:38 »
Zoek, zoek, zoek ...... gevonden

Mwahhhhhh......







Grote voordeel:
- standaard trekker
- voor- en achter wielset past op standaard aansluitpunten tractoren
- zaken als maai-, klepelkoppen zijn standaard verkrijgbaar

De foto's hier zijn om te kijken of met deze trekker de trein op tijd op snelheid te krijgen is en te remmen is. En jawel: die test is gelukt

Bedenker van het idee: Nico Koning, Koning, Avenhorn

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5642
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #12 Gepost op: 11 mei 2018, 18:12:34 »
Tractor voor de trein... Alsof fans van Normaal naar een concert gaan  :D
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #13 Gepost op: 11 mei 2018, 19:00:43 »
Dit is allemaal oud nieuws . In mijn NS tijd (storingsmonteur te ASD-CS ) werden defecte treinen met dieselloks of treinstellen opgehaald . Maar met de opdeling NS ;Prorail ; cargo , werden de reserve dieselloks wegbezuinigd . Wat de beveiliging betreft ,de unimogs worden in het spoor gehouden door een frame met spoorwielen , zoek eens naar oude foto's van bovenleidings-montage auto's type unimog .
Verder door doorgevoerde regelgeving wordt het werken bij verstoringen ZEER moeilijk . De machinisten willen wel maar mogen niet . Dit omdat er na een exident ,zogenaamde experts de oorzaak gaan onderzoeken . Brandweerkorpsen zijn opgelijd om de bovenleiding te aarden .
Dus een oud consept wordt weer nieuw leven ingeblazen

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 988
    • Windhoven
Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
« Reactie #14 Gepost op: 11 mei 2018, 19:03:59 »
In totaal zijn er vijf Unimogs besteld. Volgend jaar worden ze geleverd.

Zal ook wel even duren voordat die op de locatie zijn. Dus de gewenste tijd zal in de meeste gevallen niet worden gehaald. Nu staan er verspreid over Nederland ook al locomotieven in de 'wegsleep' hoeveel zijn dat er eigenlijk ik weet Amsterdam en Eindhoven in ieder geval.
O waar is die goede oude tijd dat er op zowat elk wat groter station nog wel een diesel locje stond welke je in dit soort gevallen mooi kan gebruiken.
Johan