BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: VAM65 op 11 mei 2018, 11:54:55

Titel: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: VAM65 op 11 mei 2018, 11:54:55
Reizigers die vastzitten in gestrande treinen moeten sneller uit de trein worden gehaald, vindt spoorbeheerder ProRail. Daarvoor is nu nieuw materieel besteld: een Unimog-voertuig dat is aangepast voor zowel de weg als het spoor.

Als een trein komt stil te staan door een storing of een aanrijding kan het soms uren duren voor reizigers eruit kunnen. Vorig jaar waren er 2122 gestrande treinen. Daarvan duurde het zo'n 24 keer twee uur of langer voordat reizigers werden bevrijd.

De NS en ProRail sturen nu bussen en een sleeplocomotief naar de trein, maar die kunnen niet altijd goed in de buurt komen. Met de aanschaf van de Unimogs hoopt ProRail dat het niet meer hoeft voor te komen dat mensen twee uur vastzitten. "En op termijn willen we dat zelfs terugdringen tot maximaal een uur", zegt een woordvoerder.

Daarnaast gaat ProRail in de zomer ook experimenteren met het 'opduwen' van gestrande treinen. De trein die achter de stilgevallen trein staat, rijdt dan vooruit en gaat de trein naar het dichtstbijzijnde station duwen.

Toestemming minister

De Unimog is geen nieuw voertuig. In Duitsland worden ze al gebruikt om gestrande treinen weg te slepen en andere klussen uit te voeren op het spoor. "We kunnen ze nu pas aanschaffen omdat we eerst toestemming van de minister nodig hadden", vertelt ProRail. "Wij mogen bij wet eigenlijk geen eigen locomotieven hebben, omdat we beheerder zijn en geen vervoerder."

Over waarom ProRail ze dan aanschaft, en niet de NS, is de spoorbeheerder duidelijk: "Wij worden ook aangekeken als er iets misgaat op het spoor, dus wij hebben er ook een belang bij om de boel zo snel mogelijk vrij te krijgen."

In totaal zijn er vijf Unimogs besteld. Volgend jaar worden ze geleverd.

Bron:NOS
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Piggelmee op 11 mei 2018, 13:11:19
Dat lijkt me goed plan om Unimogs in te zetten.
Maar waarom nu pas, eerstruim twee duizend treinen per jaar laten stranden.

Is dit een probleem van de laatste jaren.
Ik zie het regelmatig op TT 751, geen treinverkeer tussen A en B wegens gestrande trein.
Is het materieel tegenwoordig zo geavanceerd dat een beetje machinist een probleem niet kan oplossen?

Ik heb jaren dagelijks met de trein gereisd, maar dit soort stremmingen heb ik nooit meegemaakt.
Je durft haast niet per trein te rezizen als er dagelijks zo'n 7 treinen stranden. Plus de treinen die er achter stilvallen.

Ik ben benieuwd naar de  reactie van de minister

Ronald
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Bert van Gelder op 11 mei 2018, 15:05:31
Als een aantal gestrande treinen wordt veroorzaakt door gebroken bovenleidingen, of mechanische problemen, dan helpt zo'n Unimog echt niet.
De passagiers mogen de treinen niet uit, of een treinstel is niet te vervoeren.

Laat ze een totaalplaatje maken. Dus ook hulpdiensten die mogen aarden. En nog meer van dit soort opties.

Voordat een Unimog op de plaats van bestemming is, zeker rond de spits...

Druppel op de gloeiende plaat...

Gr, Bert
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Joop_L op 11 mei 2018, 15:17:26
Herzien van diverse (schijn)veiligheidsprotocollen zou het evacueren een stuk sneller kunnen maken.  ::)
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: BMT op 11 mei 2018, 15:28:23
Ten eerste  als er niets gedaan wordt is het ook niet goed ,
En dan als een trein gestand is juist met gebroken bovenleiding zoals Bert aan geeft is een unimog ideaal die kan bij elke overweg het spoor op een hulp lok [diesel]moet achteraan een voor 1 de treinen weghalen ,een unimog kan dan een trein naar een perron brengen ,en wat de hulp dienst mogen heeft er niets mee te maken die mogen geen trein verplaatsen en daar gaat het om ,de hulp diensten kunnen alleen maar dwarsbomen door het trein verkeer stil te leggen.
En wat Ronald  schrijft over de kennis van de machinist ,dat is meer de regelgeving dat de machinist beperkingen opgelegd worden dat ze niets meer mogen [ regelgeving] of bij het moderne materieel niet meer veel  kunnen dan bv. resetten lang leve de computer ,helaas maar dat is realiteit.
En dan nog een drukte op het baanvak jaren terug reden we een half uurs dienst nu een 10 minuten ,dus evacueren wordt steeds moeilijker door de drukte op het spoor en dan nog iedereen die het beter weet en van een puzzelstukje zeggen schap heeft ,toen het nog NS was in geheel was er veel minder schijven waar/wanneer er een besluit genomen moest worden ,de eeuwig wordende terugkerende discussie van de vooruitgang met privatisering ..... :-X
Bert.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: dwem op 11 mei 2018, 15:58:28
We hebben tegenwoordig een ProRail directeur die niet bang is om met originele oplossingen te komen. dat is op zich al zeer te waarderen.
Of alle ideetjes inderdaad zondermeer uitvoerbaar zijn is vers twee. Maar er wordt binnen ProRail tenminste weer in oplossingen gedacht en niet alleen aan beren op de weg.

Dirk
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Remco vM op 11 mei 2018, 16:09:42

En wat Ronald  schrijft over de kennis van de machinist ,dat is meer de regelgeving dat de machinist beperkingen opgelegd worden dat ze niets meer mogen [ regelgeving] of bij het moderne materieel niet meer veel  kunnen dan bv. resetten lang leve de computer ,helaas maar dat is realiteit.
Geen hoge pet op van de hedendaagse machinist  :-\ , ik weet het niet hoe het bij anderen is, maar mij is wel iets meer geleerd dan een eenvoudige reset
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: tijgernootje op 11 mei 2018, 16:15:01
Is een unimog sterk genoeg om een trein met reizigers een heel stuk te verplaatsen ?
En hoe ga dat dan met detectie en seinen die men onderweg moet passeren ?
Als zo'n trein word geduwd of gesleept ,werkt de beveiliging dan nog,en kan die dan met een defecte trein worden gepasseerd  ???
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: ErikW op 11 mei 2018, 16:36:03
Ach, als het een klein stoomlocje lukt, moet het zo'n diesel ook wel lukken.  De beveiliging is wel een issue inderdaad, zeker als hij geduwd wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=ePB1C1MKkMU

Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Rick op 11 mei 2018, 16:43:41
Waarom zou je beveiliging nodig hebben? Die Unimog gaat echt niet met 140 km/u een trein door half Nederland slepen, dat gaat hooguit tot het volgende/vorige station of een plek waar de mensen makkelijker de trein kunnen verlaten dan waar de trein gestrand is. Buiten dat werken de seinen ook gewoon als je die passeert met een gesleepte trein.


Is een unimog sterk genoeg om een trein met reizigers een heel stuk te verplaatsen ?
Citaat
In Duitsland worden ze al gebruikt om gestrande treinen weg te slepen
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: guest7823 op 11 mei 2018, 16:59:38
Ach, als het een klein stoomlocje lukt, moet het zo'n diesel ook wel lukken.  De beveiliging is wel een issue inderdaad, zeker als hij geduwd wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=ePB1C1MKkMU

En onderweg ....... https://youtu.be/3ZZIEo0NXQY

Ben helaas de foto van TROL van (Nico) Koning Avenhorn even kwijt .........
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: guest7823 op 11 mei 2018, 17:01:38
Zoek, zoek, zoek ...... gevonden

Mwahhhhhh......

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trol-01.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trol-01.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trol-02.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trol-02.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trol-03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trol-03.jpg)

Grote voordeel:
- standaard trekker
- voor- en achter wielset past op standaard aansluitpunten tractoren
- zaken als maai-, klepelkoppen zijn standaard verkrijgbaar

De foto's hier zijn om te kijken of met deze trekker de trein op tijd op snelheid te krijgen is en te remmen is. En jawel: die test is gelukt

Bedenker van het idee: Nico Koning, Koning, Avenhorn (http://www.koning-avenhorn.nl/)
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: NS1220 op 11 mei 2018, 18:12:34
Tractor voor de trein... Alsof fans van Normaal naar een concert gaan  :D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: j.ossebaar op 11 mei 2018, 19:00:43
Dit is allemaal oud nieuws . In mijn NS tijd (storingsmonteur te ASD-CS ) werden defecte treinen met dieselloks of treinstellen opgehaald . Maar met de opdeling NS ;Prorail ; cargo , werden de reserve dieselloks wegbezuinigd . Wat de beveiliging betreft ,de unimogs worden in het spoor gehouden door een frame met spoorwielen , zoek eens naar oude foto's van bovenleidings-montage auto's type unimog .
Verder door doorgevoerde regelgeving wordt het werken bij verstoringen ZEER moeilijk . De machinisten willen wel maar mogen niet . Dit omdat er na een exident ,zogenaamde experts de oorzaak gaan onderzoeken . Brandweerkorpsen zijn opgelijd om de bovenleiding te aarden .
Dus een oud consept wordt weer nieuw leven ingeblazen
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: NL-modelspoor op 11 mei 2018, 19:03:59
In totaal zijn er vijf Unimogs besteld. Volgend jaar worden ze geleverd.

Zal ook wel even duren voordat die op de locatie zijn. Dus de gewenste tijd zal in de meeste gevallen niet worden gehaald. Nu staan er verspreid over Nederland ook al locomotieven in de 'wegsleep' hoeveel zijn dat er eigenlijk ik weet Amsterdam en Eindhoven in ieder geval.
O waar is die goede oude tijd dat er op zowat elk wat groter station nog wel een diesel locje stond welke je in dit soort gevallen mooi kan gebruiken.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Joop_L op 11 mei 2018, 19:13:27
Geen hoge pet op van de hedendaagse machinist  :-\ , ik weet het niet hoe het bij anderen is, maar mij is wel iets meer geleerd dan een eenvoudige reset
Ik heb ook nog wel het e.e.a geleerd behalve dan alleen een reset of shut-down van een SLT ;) En elk jaar herinstructie op 2 materieel soorten in Amersfoort. Maar helaas is het wel zo dat in we tegenwoordig onder nr1 het nummer van het MBN (moeten)hebben staan.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Joop_L op 11 mei 2018, 19:19:04
Is een unimog sterk genoeg om een trein met reizigers een heel stuk te verplaatsen ?
Voor een korte afstand kan het prima
En hoe ga dat dan met detectie en seinen die men onderweg moet passeren ?
Detectie is geen probleem. Er hangt genoeg achter om dat te garanderen (een trein dus)
Als zo'n trein word geduwd of gesleept ,werkt de beveiliging dan nog,en kan die dan met een defecte trein worden gepasseerd  ???
Seinen en ATB werken gewoon. ATB van de trein niet. Die wordt afgesloten/uitgeschakeld. Niet te veel beren op de weg zien Floris. Is niet nodig, want die zijn er echt niet.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Thom op 11 mei 2018, 19:20:53
Dit is allemaal oud nieuws . In mijn NS tijd (storingsmonteur te ASD-CS ) werden defecte treinen met dieselloks of treinstellen opgehaald . Maar met de opdeling NS ;Prorail ; cargo , werden de reserve dieselloks wegbezuinigd .
Onzin, want er staat er één op Amsterdam en één op Eindhoven 7 dagen in de week van 0600 tot 2200 paraat te zijn.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Joop_L op 11 mei 2018, 19:23:13
Ware het niet dat dat ook pas sinds kort is, Thom.  ;D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Thom op 11 mei 2018, 19:27:15
Ware het niet dat dat ook pas sinds kort is, Thom.  ;D
Nouja  ;D Inmiddels ook al weer even :)

En links of rechtsom maakt het wel dat het onjuist is om te roepen dat het niet meer kan door alle opsplitsingen :)
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Joop_L op 11 mei 2018, 19:30:29
Da's een ander verhaal  ;D Maar ja, vroeger was alles beter  ;D ;D (y)
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: gtw6016 op 11 mei 2018, 21:41:19
Word een flinke reis dan als je een trein gaat duwen met max 5 km/h.. :-\

Marc
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Hoontje op 11 mei 2018, 21:44:52
...Brandweerkorpsen zijn opgelijd om de bovenleiding te aarden...

Dat zit inmiddels alweer 15 jaar niet meer in de (standaard) opleiding. Nu is het natuurlijk zo dat eenmaal opgedane kennis niet snel meer vergeten wordt... Doch behoort het materieel om dergelijke werkzaamheden uit te voeren niet meer tot de standaard bepakking meer. Ook niet op hulpverleningsvoertuigen. Taken zijn voorzien bij andere partijen. Althans in de veiligheidsregio waar ik actief ben. Het kan wel zo zijn dat veiligheidsregio's eigen afspraken maken. Echter met de Europese aanbestedingen en steeds uniformere regels van IFV qua oefenen/opleiden en voertuigbepakkingen word het steeds lastiger dergelijk spul en kennis in actie te houden...
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: BMT op 11 mei 2018, 21:47:27
Geen hoge pet op van de hedendaagse machinist  :-\ , ik weet het niet hoe het bij anderen is, maar mij is wel iets meer geleerd dan een eenvoudige reset
Even lezen Remco, bedoel het toch iets anders ,heb absoluut vertrouwen in mijn collega's ,maar de regelgeving laat ons soms  niet in de mogelijkheid ,en voor het resetten staat BV  dat " Bijvoorbeeld" aangeeft en niet dat dat het enige is dat we kunnen doen ,maar vaak de snelste oplossing als er iets niet meer werkt ,doe maar een reset ...
Met wat Joop al aangeeft na overleg MBN.
Moet toch wel bekend voorkomen ,tenzij er nooit wat in de storing raakt dan ,ja ....
keep them roling    ;D   (y)

Marc ,naar het eerst volgende station ,zodat de reizigers er uit kunnen,  want daar draait het allemaal om ,dan is 5 km/u toch wel te doen .
Bert
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Thom op 11 mei 2018, 23:17:33
Word een flinke reis dan als je een trein gaat duwen met max 5 km/h.. :-\

Marc
Vergis je niet in wat een Unimog aan vermogen kan hebben hoor, luchtreminstallatie erop en dan kun je wel wat harder dan doet hoor :p

Daarnaast, hoever ligt het volgende perron nou in Nederland, want dat is het hele doel; de trein naar een punt brengen waar evacueren makkelijker mogelijk is.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: gtw6016 op 12 mei 2018, 01:02:12
Je kan zeker wel harder alleen mag dat niet van het handboek machinist  :).

En wat betreft station afstand er zijn zeker in Nederland stations heel dicht op elkaar denk maar aan bv vleuten en Utrecht terwijde.
Maar er zit toch al vaak gauw zo 5 km tussen de stations. Daar doe je dan toch al gouw een uurtje over..
Marc
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Debvd op 12 mei 2018, 09:28:08
Wat zegt dat handboek erover dan? (nieuwsgierigheid)

Mag je niet in gesleepte toestand harder dan 5km of icm met de Unimog....Zag de stoomtram toch echt harder gaan dan 5 km/u  ;D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Thom op 12 mei 2018, 13:08:57
Je kan zeker wel harder alleen mag dat niet van het handboek machinist  :).

En wat betreft station afstand er zijn zeker in Nederland stations heel dicht op elkaar denk maar aan bv vleuten en Utrecht terwijde.
Maar er zit toch al vaak gauw zo 5 km tussen de stations. Daar doe je dan toch al gouw een uurtje over..
Marc
Het lijkt mij niet dat een procedure van het slepen met een Unimog nu al in een handboek staat.
Alsnog ben ik wel benieuwd waar je de max 5 km/u dan op baseert?

Daarnaast zal de inzet van die Unimog alleen in buitendienst gesteld spoor mogen, en dan is het hele handboek NSR niet meer van toepassing.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: spoorfan op 12 mei 2018, 13:43:10
In sommige berichten is er ook sprake van dat er twee wegsleep loks voor prorail komen. Er zou een wetswijziging zijn of komen waardoor prorail die zelf kan rijden.

 Spoorfan
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Floris Dilz op 12 mei 2018, 14:23:29
het een sluit het ander niet uit toch? unimogs zijn een mooie toevoeging op normale locs lijkt me.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Hobojohn op 12 mei 2018, 14:49:59
Hm ja Unimog
Universal Motor Gerät...........
Zou die wel sterk genoeg zijn?

Als die de volle stukke treinen niet kan trekken:

https://www.youtube.com/watch?v=fcNxQl8Jcpw

Dat bespaart die arme treinreizigers vast twee uur extra wachten............ ;D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Jeronimos op 12 mei 2018, 14:53:21
Ach, aardig treintje lijkt mij zo:

https://www.unimog-community.de/wp-content/uploads/2015/10/UCOM-Zweiwege-Gaggenau.jpeg
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Floris Dilz op 12 mei 2018, 15:14:37
http://www.zwiehoff.com/produkte/rangierfahrzeuge/unimog-bis-1000t/
hier, ding jenkt gewoon betrouwbaar 1000 ton weg. Bedenk wel dat zo'n unimog wél antislipbandjes heeft he ;D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: gtw6016 op 12 mei 2018, 15:32:11
Het lijkt mij niet dat een procedure van het slepen met een Unimog nu al in een handboek staat.
Alsnog ben ik wel benieuwd waar je de max 5 km/u dan op baseert?

Daarnaast zal de inzet van die Unimog alleen in buitendienst gesteld spoor mogen, en dan is het hele handboek NSR niet meer van toepassing.

Dat baseer ik op mijn handboek machinist waar in staat dat geduwde bewegingen niet harder mogen dan 5 km/h. Dus er zou hier een uitzondering voor gemaakt moeten worden willen se dat sneller doen.
Geduwd is iets anders dan slepen. Aangezien jij het nu over slepen hebt.

Er zal best wel weer een regeltje voor gemaakt worden (:
Marc
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Thom op 12 mei 2018, 15:36:59
In sommige berichten is er ook sprake van dat er twee wegsleep loks voor prorail komen. Er zou een wetswijziging zijn of komen waardoor prorail die zelf kan rijden.

 Spoorfan
Je moet de artikelen wat beter lezen, de twee wegsleeploks zijn er reeds en dat word gedaan in opdracht van Prorail door Independent Rail Partner, en dat zijn de hier al besproken lokken te Amsterdam en Eindhoven.

De wetswijziging ging juist over de nog aan te schaffen Unimog's.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Floris Dilz op 12 mei 2018, 15:41:34
maar goed, als we alle regelgeving gehad hebben waar niemand t fijne nog van weet kunnen we ondertussen wel weer fijn verder dreutelen over het steeds kleinere aantal overwegen in nederland, dus dat je die unimog nergens het spoor meer op of af krijgt.  :angel:
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Thom op 12 mei 2018, 15:44:19
Dat baseer ik op mijn handboek machinist waar in staat dat geduwde bewegingen niet harder mogen dan 5 km/h. Dus er zou hier een uitzondering voor gemaakt moeten worden willen se dat sneller doen.
Geduwd is iets anders dan slepen. Aangezien jij het nu over slepen hebt.

Er zal best wel weer een regeltje voor gemaakt worden (:
Marc
Je kunt de Unimog in het spoor plaatsen waar je wilt, die slepen is vele voor de hand liggender dan duwen.

NSR zal het handboek niet aan hoeven passen, immers word de trein afgesleept door Prorail (onder leiding van de Algemeen Leider Prorail waarschijnlijk) en op dat moment dus onder diens verantwoording en is het handboek NSR dus niet meer van toepassing.
 
Daarnaast is geduwd rangeren met max 5 km/u een typische NSR regel, goederenvervoerders met geduwde treinen op radio bediening doen dat ook niet met 5 km/u.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: martijn v m op 12 mei 2018, 16:37:40
GVB RET en HTM hebben al jaren Unimogs voor het afslepen van trams en andere klussen.

Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Mcn1986 op 12 mei 2018, 17:15:01
Echt geweldig te zien hoe bepaalde zaken in de media komen en hoe prorail zich daadwerkelijk opsteld in de praktijk.

Al meerdere malen meegemaakt dat er totaal niet geluisterd wordt naar ervaren machinisten. Treinen welke gestrand zijn worden veelal weggesleept door locomotieven of treinen van de firma van welke gestrand staat. Is dit niet mogelijk of zal het te lang duren volgens prorail dan wordt er een krachtvoertuig met machinist gevorderd. Zelf als machinist al meerdere malen meegemaakt dat je er gewoon achter of naast staat te wachten tot er eindelijk iets gaat gebeuren waarbij jijzelf dat klusje al 12x klaar had kunnen hebben.

Dit geldt ook voor andere zaken, vraag je een dienst regeling aan geeft prorail aan "geen infra beschikbaar" te hebben, met name op de havenspoorlijn of de betuweroute.... treindienstleider laat je toch rijden en je loopt nergens voor een rode pit en kan overal doorrijden zonder andere bewegingen in de weg te zitten.
Prorail zelf is een van de factoren dat de infra niet optimaal benut wordt.

En dan de gedurfde Directeur welke durft uit te spreken dat machinisten "te snel op de rem trappen" als er mensen langs de baan lopen... alleen de zin getuigt al dat de beste man totaal geen idee heeft wat er zich in de cabine afspeeld. Kennelijk is hij ook niet op de hoogte dat juist zijn organisatie de machinisten aanwijzingen geeft (schriftelijke opdracht waar de machinist zich aan moet houden) In deze gevallen krijgen we een aanwijzing voorzichtig rijden van tot met een max snelheid van 40 km/u.
Het is dus niet eens de beslissing van de machinist...

En nu dit weer, een project waarvan je nu al weet dat het niks op zal brengen. Vermoedelijk bedacht door een manager die het spoor ook niet door en door kent. Helaas lijkt dit in de maatschappij steeds vaker voor te komen.

Ik wens ze in elk geval veel succes met de unimogs ;D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Gouda op 12 mei 2018, 18:06:44
Waar op de rails zetten? Men heeft liever ongelijkvloers kruisingen tegenwoordig.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Joop_L op 12 mei 2018, 18:35:51
Er zijn ook her en der per baanvak inzetstukken. Hoeft dus niet speciaal een overweg te zijn ;)
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: martijn v m op 12 mei 2018, 21:18:53
Krijgen die dan ook een blauwe zwaailamp met sirene?

Al een paar keer hier in Apeldoorn een prorail busje met blauwe zwaailampen en sirene door het verkeer zien manoeuvreren. 

Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Luit op 12 mei 2018, 22:29:55
Als ze de trekker van Hobojohn aanschaffen dan staan de vrijwilligers om hem te berijden in de rij , zeker als ze ook stevig aan die toeter mogen trekken. Gewoon 10 kopen en over het land verdelen. Oproepje voor vrijwilligers en je bent van een dure kostenpost personeel af.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Eric B op 12 mei 2018, 23:06:23
Bij de beelden van de trekker van Hobo John, kreeg ik een visioen van een Migthy Antar op spoor onderstel  ;D
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: SimonSt op 13 mei 2018, 07:35:07
Maar waarom nu pas, eerstruim twee duizend treinen per jaar laten stranden.

Het is helemaal niet nieuw, hier is Prorail al een paar jaar mee bezig. Blijkbaar is het traject van testen, bestek schrijven, budget begroten en aanbesteden afgerond en daadwerkelijke bestelling gedaan.

In 2012 zijn al testen geweest met een Unimog, zie voor foto's: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=35770.0
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Alexander op 14 mei 2018, 21:44:55
Hallo allemaal,

Beetje off topic.

Zoals bekend stranden er regelmatig intercity treinen met twee Bombardier 186 loks.
Vaak om een technische storing, weet men dan te melden, wat dat ook mag zijn.

Waarom rijden die gestrande treinen niet verder / terug met 1 lok ?

Met beperkte snelheid zou dat toegestaan zijn lees ik hier.

Groeten, Alexander

Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Rick op 16 mei 2018, 07:53:26
Dat doen ze wel, alleen lees je daar niet over.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: joepDE2 op 16 mei 2018, 14:44:52
Als ze nou eens die gele tow-trucks die normaal vrachtwagens afslepen ook een stel spoorwielen geven, die staan overal in het land stand by.
Titel: Re: Spoor/wegvoertuig moet gestrande treinreizigers sneller redden
Bericht door: Alexander op 16 mei 2018, 21:51:53
Dat doen ze wel, alleen lees je daar niet over.

Klopt, gisteren met de situatie in Breda voor het eerst meegemaakt.    ;D

en idd nooit gelezen dat het wel gebeurde.

Alexander