Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken  (gelezen 2850 keer)

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Gepost op: 24 april 2018, 12:12:37 »
Ik heb een paar bouwdozen liggen van Ade wagons en B & K die  ik langzamerhand eens in elkaar wil gaan zetten.

Welke lijm kan ik hiervoor het beste gebruiken? Hoor regelmatig dat men hiervoor MEK gebruikt voor fijner en nauwkeuriger werken.

Wie kan hier wat meer over vertellen, hoe te gebruike en waar in Belgie is dit spul eventueel te verkrijgen ?

Mvg

Peter
Petdig1

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #1 Gepost op: 24 april 2018, 12:24:08 »
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=47023.msg757130#msg757130

Een aantal jaren terug heb ik deze ADE ARüm216 gemaakt. Bij mij werkte de normale polystyreen lijm niet en heb ik dit model volledig met superlijm in elkaar gezet. Overigens niet de raamlijsten en de ramen zelf, die zitten netjes geklikt.

Misschien bevat dat draadje nog wel meer tips.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

spoorfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 435
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #2 Gepost op: 24 april 2018, 13:24:45 »
let wel op met het gebruik van 10 seconden lijm. Dit kan een witte waas op de ruiten geven als het oplosmiddel niet genoeg wordt geventileerd.

Spoorfan

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #3 Gepost op: 24 april 2018, 14:57:02 »
Met superlijm wil ik er zeker niet aan beginnen.  ;D



Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #4 Gepost op: 24 april 2018, 15:37:32 »
Is er geen handleiding bij waarin staat wat voor lijm je moet gebruiken?
Als polystyreenlijm niet werkt dan zal MEK ook niet werken.
Je zal eerst moeten vaststellen wat voor materiaal het is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #5 Gepost op: 24 april 2018, 16:19:12 »
Er valt bijna niks te plakken aan een Ade rijtuig. Voor de zekerheid heb ik wat onderdeeltjes aan bodem en draaistel met superlijm vastgezet. Maar strikt noodzakelijk is dat eigenlijk niet. In de kant-en-klaar modellen zat volgens mij nul lijm verwerkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #6 Gepost op: 24 april 2018, 16:30:37 »
let wel op met het gebruik van 10 seconden lijm. Dit kan een witte waas op de ruiten geven als het oplosmiddel niet genoeg wordt geventileerd.

Spoorfan
Kijk dan maar eens in mijn draadje. De ramen worden als laatste zonder lijm in het model gebracht. Als je dat niet op dezelfde dag doet als je voor het laatst superlijm hebt gebruikt is er niets aan de hand.

Veel zit geklikt, maar juist banken en tafeltjes en stoelen in de restauratieafdeling zwerven het hele model door als je dat niet lijmt.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #7 Gepost op: 25 april 2018, 12:37:08 »
In een ander draadje wordt onder meer gesproken over het gebruikt van Nitro verdunnen ?
""
Bij de bouwpakketten uit de laatste productie en enkele uit de eerste productie zijn deurklinken en handgrepen los uitgevoerd. Voor het merendeel van verlijmingen gebruik ik nitro verdunner waarin een paar kleine stukjes transparant plastic (vensteraangietsels) zijn opgelost. Met een klein penseel verlijm ik hiermee o.a. de sluitverlichting en de venster omrandingen. Vanwege het kruipgedrag van deze dunne vloeistof is dit voor de montage van de deurklinken en handgrepen ongeschikt. Om een montage zonder lijmsporen te realiseren is voor mij - gezien mijn leeftijd (62) - een loeplamp onontbeerlijk. De contactpunten van de deurkrukken en handgrepen bewerk ik een aantal maal met de nitro vloeistof. Met een fijne penseel wordt aan de binnenzijde van de rijtuigopbouw bij de desbetreffende openingen normale, viskeuze kunststoflijm licht aangebracht. Daarna wordt met een pincet het onderdeel gepositioneerd. Zit het onderdeel in positie dan worden de contactpunten van binnenuit nog licht met nitrovloeistof aangestipt. Voor de positionering gebruik ik kleine haarklemmen. Let er vooral op dat er geen contactbrug ontstaat waar de nitrovloeistof verder kan kruipen. Komt nitro in aanraking met de verflaag probeer deze dan in gèèn geval weg te poetsen maar laat deze verdampen. In de meeste gevallen zijn er na verdamping geen sporen meer te zien.
""
Iemand die hier ervaring mee heeft voor het verlijmen of leunt dit gewoon dicht aan bij de samenstelling van de huidige  " secondenlijmen " ?
Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #8 Gepost op: 25 april 2018, 12:48:41 »
Nitroverdunner is geen secondelijm maar een oplosmiddel. Net zo iets als MEK.
Ik heb ergens een handleiding van Ade gevonden waarin modelbouwlijm zoals Revell of Faller werd aanbevolen. Dat geeft aan dat die bouwdozen van polystyreen zijn.

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1467
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #9 Gepost op: 25 april 2018, 13:49:53 »
Peter, inmiddels ben ik 5 Jaar ouder maar gebruik ik bij de montage van ADE modellen nog steeds ik nitro verdunner om de vensterstrips na het aanbrengen in de rijtuigkast te verlijmen. Dit gaat vanzelfsprekend op voor de modellen die met vensterstrips en niet met individueel aan te brengen vensters zijn uitgerust. Met de verlijming wordt voorkomen dat de vensters 7 niet per ongeluk kunnen worden ingedrukt waarna het rijtuig moet worden gedemonteerd om dit te herstellen.

Bij de modellen uit de laatste productie zijn – afhankelijk van het tijdperk - de raamstijlen in chroom of messing uitgevoerd. Vanwege de galvanisch aangebrachte chroom en messing laag is de passing in de vensteropening kritisch en vereist enige nabewerking een behoorlijke dosis geduld. Op dit moment heb ik een AR4ümg-54 restauratierijtuig met 1e klasse afdeling in tijdperk 3B onder handen waarbij de binnenwanden conform het origineel uitgevoerd worden. Daar waar de galvanische laag bij de clipjes is verwijderd kunnen deze na plaatsing met nitro ‘geseald’ worden. Secondenlijm blijft vanwege mogelijke witte vlekken voor mij ongeschikt. 

Ook voor het aanbrengen van de onderdelen in het onderstel gebruik ik nitro verdunner.

De draaistellen zijn van een hoogwaardige kunststof vervaardigd die niet of nauwelijks te verlijmen zijn. In de door jou aangehaalde tekst is ook beschreven hoe ik de draaistellen monteer zonder dat bij voorbeeld de schokbrekers ‘spoorloos’ verdwijnen. Ook in Railhobby 383 is de draaistelmontage beschreven. 

Nitroverdunner heb ik ook bij de montage van de vierassers van Bochmann & Kochendörfer gebruikt. Hierbij is een heel fijne penseel onontbeerlijk evenals een aantal elastiekjes. Nadat de beide helften precies op elkaar zijn aangebracht en met elastiekjes zijn geborgd kun je heel voorzichtig nitro met de penseel in de naad laten vloeien. Voordat de opbouw op het onderstel gemonteerd wordt kan eerst een stukje bladlood in de uitsparing in het onderstel worden aangebracht. De seinijzers worden met secondenlijm in de openingen van de opbouw aangebracht.

Voor meer gedetailleerdere informatie ben ik per PN beschikbaar.
Groet, Rob

 



Wies

  • Offline Offline
  • Berichten: 959
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2018, 17:58:07 »
Dit staat in de bouwbeschrijving van de ARDüm m.b.t. het gebruik van kunststoflijm (eigen vertaling): Gebruik enkel goede kunststoflijm (bijvoorbeeld Uhu-plast, Uhu-secondelijm, vloeibare lijm o.i.d.).

Mijn ervaring (maar die ligt meer dan 25 jaar terug) met de draaistellen is, dat de delen daarvan niet te lijmen waren. Dat vanwege het gebruikt materiaal. Echter, de delen passen zo strak dat ze er nooit meer uitvallen.

Voor B&K modellen (geen wagons) heb ik altijd een vloeibare lijm gebruikt, met een kwastje.

Met vriendelijke groet,
Wies.
Onlangs een spoor gevonden.
Vroeg me af van wie, van wat.
Het bleek de trein te zijn.
Die het achtergelaten had.

Peter Spruit

  • Offline Offline
  • Berichten: 1605
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2018, 19:33:15 »
Tx heren voor deze erg bruikbare feedback.  (y)

Laatste vraagje .   Waar is Nitro verdunner verkrijgbaar en onder welke merknaam bvb.

mvg

Peter
Petdig1

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2018, 19:45:18 »
Even googelen op nitroverdunner en je vindt vanzelf een heleboel webshops.
Maar je kan ook Bison verdunner nemen. Dat is misschien niet helemaal hetzelfde, maar lost wel polystyreen op.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1535
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #13 Gepost op: 25 april 2018, 22:17:30 »
Waar is Nitro verdunner verkrijgbaar en onder welke merknaam bvb.


Hallo

Dat is gewoon duits voor thinner.
Haal je bij de gamma, of de lokale verfboer.

Wel opletten dat je geen " schoonmaak thinner" koopt.
Geen idee wat dat is ;D

Bart
« Laatst bewerkt op: 25 april 2018, 22:19:27 door Bahn-AG »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25183
    • Pagina van klaas
Re: Ade Wagons bouwen - welke lijmen te gebruiken
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2018, 23:07:28 »
Schoonmaakthinner wordt ook wel reinigingsthinner of ecothinner genoemd. Maar het is geen thinner, je moet het meer plaatsen in de hoek van de wasmiddelen. Het is geschikt om te ontvetten, maar het lost geen plastic op, dus niet geschikt om te lijmen.