Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door frits959
Vandaag om 03:21:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door AndrevdG
Vandaag om 02:21:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 02:20:13
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:32:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 00:28:49
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door MaraNCS
17 april 2024, 23:45:44
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
17 april 2024, 23:24:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door GerardvV
17 april 2024, 23:12:49
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door eitreb
17 april 2024, 23:06:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mDDM
17 april 2024, 22:40:55
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door gdh
17 april 2024, 22:26:07
Pools diorama H0 door Cegielski
17 april 2024, 22:26:05
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door raymond erdtsieck
17 april 2024, 22:16:30
Bauarbeiten im gange door Frank 123
17 april 2024, 22:13:30
EifelBurgenBahn door Die Bahn
17 april 2024, 22:12:14
Raadplaatje door Magic
17 april 2024, 22:10:17
3,51° ofzoiets 😉 door kar
17 april 2024, 22:00:24
Mini baantje `` De visafslag`` door DV modelspoor
17 april 2024, 21:30:36
Pfarrerwinkel bahn door wob
17 april 2024, 21:15:01
US diorama in H0 door Wim Vink
17 april 2024, 21:14:01
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
17 april 2024, 20:54:13
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Erjen89
17 april 2024, 20:27:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Mispoes
17 april 2024, 20:27:24
Station Roodeschool door Huup
17 april 2024, 20:18:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Vroeger
17 april 2024, 20:05:05
"Nederlandse" modellen door Pauldg
17 april 2024, 20:00:13
25 jaar geleden door Willem1951
17 april 2024, 19:37:25
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door ex-DR V100
17 april 2024, 18:29:05
De fabriek - Spoor 0 door BartvD
17 april 2024, 18:03:32
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door basjuh1981
17 april 2024, 18:01:12
  

Auteur Topic: ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen  (gelezen 25625 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Gepost op: 11 oktober 2012, 21:03:09 »
Recent kreeg ik een echte ADE bouwdoos onder ogen van een DB Halbspeisewagen. Een dergelijke kit had ik nog nooit serieus bekeken en (te  ;) ) snel heb ik aangeboden deze voor de eigenaar van de bouwdoos in elkaar te zetten. Ervaring opdoen is altijd de moeite waard. Bij een eerste serieuze inspectie blijkt echter dat een dergelijke kit uit een fors aantal onderdelen bestaat. Geteld heb ik het niet, maar het zijn er gauw een paar honderd.

Ik ben tot deze kit ook aangetrokken, omdat ADE een grote naam heeft met betrekking tot duitse rijtuigen: ongekende detaillering. Nu is dat wel ten tijde van de jaren '70 en ik vermoed dat een Roco ernaast niet zal misstaan. Maar ik zal jullie meenemen op mijn reis met de bouw van dit rijtuig. Deze is overigens gewoon te koop, maar schrik niet: een dergelijke kit kost bijna 100 euro. Dan zit daar dan wel binnen- en sluitverlichting bij.

Goed ik ga eens kijken of het het waard is. Voor een eerste indruk:



Ik ben overigens ook benieuwd naar de ervaringen van anderen met ADE.

mvg,
Ivo

P.S., ik kan dit bericht niet aan een moderator melden, omdat het mijn eigen bericht is  ;) Maar hoe zet ik de 216 als superschrift in de titel, ipv tussen de vierkante haken. Daar kan vast iemand mij mee helpen.
« Laatst bewerkt op: 11 oktober 2012, 22:08:43 door Bert van Gelder »
mvg,
Ivo

*

frederik19630

  • Offline Offline
  • Berichten: 766
Re:ADE ARüm[sup]216[/sup] / ARümh[sup]216[/sup], DB Halbspeisewagen
« Reactie #1 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:23:09 »
Ik ben benieuwd, heb ook wel eens rondgestruind op ebay of dit soort throwback genoegen
het geld waard was.

In de 70er jaren waren ze hun tijd ver vooruit, hoe dit zich verhoudt met de al genoemde
moderne massaproduktie ga ik volgen!

fred
bezig met de aansluiting van het smalspoor aan de grote wereld te bouwen

http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,38643.msg646458.html

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re:ADE ARüm[sup]216[/sup] / ARümh[sup]216[/sup], DB Halbspeisewagen
« Reactie #2 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:44:03 »
Hallo Ivo,

hetzelfde als Fred al meld, ben ik ook benieuwd naar je vorderingen en de kwaliteit van het rijtuig. Ook omdat ik deze meerdere malen aangetroffen heb.

Verder heb ik even op de meld moderator geklikt voor je, ik hoop dat de moderator het snel oppakt voor je.


Succes met de bouw,

Christoph

lokpaint

  • Gast
Re:ADE ARüm[sup]216[/sup] / ARümh[sup]216[/sup], DB Halbspeisewagen
« Reactie #3 Gepost op: 11 oktober 2012, 21:57:01 »
Ik ben benieuwd, heb ook wel eens rondgestruind op ebay of dit soort throwback genoegen
het geld waard was.

In de 70er jaren waren ze hun tijd ver vooruit, hoe dit zich verhoudt met de al genoemde
moderne massaproduktie ga ik volgen!

fred


Hoi

Zelfs in vergelijking met moderne massaprodukten zijn de ADE wagens nog steeds superieur.

Bart

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:ADE ARüm[sup]216[/sup] / ARümh[sup]216[/sup], DB Halbspeisewagen
« Reactie #4 Gepost op: 11 oktober 2012, 22:04:27 »
Absoluut! En een droom om te monteren. Echt heel leuk om te doen.
Sleutelwoorden: Rust, geduld en tijd.

Groet,
Jan

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:ADE ARüm[sup]216[/sup] / ARümh[sup]216[/sup], DB Halbspeisewagen
« Reactie #5 Gepost op: 11 oktober 2012, 22:04:46 »
P.S., ik kan dit bericht niet aan een moderator melden, omdat het mijn eigen bericht is  ;) Maar hoe zet ik de 216 als superschrift in de titel, ipv tussen de vierkante haken. Daar kan vast iemand mij mee helpen.

Ivo, ik heb het geprobeerd, is mij ook niet gelukt. Stel ook voor het zo te laten, sommige mailprogramma's, waaronder die in mijn telefoon, kunnen niet met dit soort bijzondere tekens overweg. Akkoord?
Gr, Bert

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8826
  • Hengelooo 1:160
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #6 Gepost op: 11 oktober 2012, 22:40:54 »


Leuk! Hier heb ik ook een tijdje naar gezocht, is de ideale basis voor de NS geel/blauwe restauratiewagen (1981-1991)
Pokie heeft dit rijtuig ook aangekondigd...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re:ADE ARüm[sup]216[/sup] / ARümh[sup]216[/sup], DB Halbspeisewagen
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2012, 00:32:36 »
Ivo, ik heb het geprobeerd, is mij ook niet gelukt. Stel ook voor het zo te laten, sommige mailprogramma's, waaronder die in mijn telefoon, kunnen niet met dit soort bijzondere tekens overweg. Akkoord?
Gr, Bert
Bedankt voor de moeite. Zo zonder de etc, ziet het er al beter uit. Het gekke is dat het in de gewone tekst in de draadjes wel kan, maar niet in de titel:

ARüm216

Misschien heeft Peter van der Leek een oplossing?
Of kan de DB misschien niet beter hun naamgeving aanpassen?  ;)

@Frank: dit rijtuig is gewoon te koop, maar wel duur. Geen idee wie Pokie is? Piko?

De eerste stap volgens de bouwbeschrijving is het interieur. Daar moet nog wel wat aan worden geschilderd in de keuken en de hoofdsteunen van de banken moeten wit. Ik vraag me af welke kleur de banken eigenlijk hebben gehad, net als de kleur van de bagagerekken. Die zijn nu in een soort beige groen meegeleverd, dat zou wel eens kunnen kloppen.

Afijn foto's:



Een berg onderdelen bij elkaar: bodemplaat interieur, veel tussenwanden, stoeltjes, tafels, tafelpoten, banken en bagagerekken. Zelfs de gordijntjes voor de ramen zitten erbij, maar die staan niet op de foto.

Eerst aan de slag met de wanden. Het kunststof laat zich slecht lijmen met normale polystyreen lijm, dus na de wanden rechts ben ik maar overgestapt op superlijm. Het is behoorlijk puzzelen met lange onderdeelnummers en een paar schematische tekeningen.



De wanden zijn bijna allemaal geplaatst, ik heb een begin gemaakt met de stoelen en de tafels, maar het schilderen moet nog beginnen. Als je je echt wilt uitleven is het denk ik het mooiste als je alle wanden gaat voorzien van een hout beschildering zoals ik in mijn draadje over de Kleinspoor Kameel heb laten zien. Ik laat dat voor dit interieur maar even voor wat het is.



Mooi interieur. Jammer vind ik wel dat er op veel plekken nogal grote ronde verdiepingen zitten, die weinig met het echte interieur te maken hebben, maar met de gietmal van de kunststof. Omdat er ook relief in zit voor deuren en kastdeuren, begrijp ik dit niet zo goed.



De kassa met een krukje ervoor.



Mooi coupé wandje met reserveringsmogelijkheid.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3802
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2012, 08:02:03 »
De ARm216, leuk, daar heb ik het LS model van, voor de rest alleen BRyl modellen. Ik heb nog wel een paar foto's van de binneninrichting in z/w als je geinteresseerd bent (uit een oude pagina bij DSO). Hier staat ook nog wel wat aardige info: http://www.eisenbahn-harzvorland.de/htm/arm_216_1.htm

dirkjan

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2494
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #9 Gepost op: 12 oktober 2012, 10:37:36 »
Super aanwinst
Ik heb zelf 6 ADE rijtuigen in elkaar gezet maar geduld is een schone zaak
Mijn rijtuigen zijn uit de jaren 80 die koste in die tijd fl 65,-.

Cor

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2012, 17:06:16 »
Dirk Jan,

Ik ben zeker geinteresseerd in je foto's. Ik kan met name de schemerlampjes op de tafels onvoldoende plaatsen en in de foto's van de link zitten ze niet meer. Dus graag en zonodig per PB. Link is wel heel instructief qua interieur. Ik vond de tafels in model eigenlijk wel erg groot, maar na het zien van de foto's ben ik overtuigd.

Cor, 65 gulden in de jaren '80 is 100 euro anno nu???

Lekker goedkoop toen.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2012, 17:24:51 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

lokpaint

  • Gast
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2012, 18:50:18 »
Hoi

Grundriss :-)

Misschien heb je er wat aan.



Tafellampen hadden deze wagens voor zover ik weet niet. Hoogstens lampjes op de spijlen tussen de ramen.

Bart




Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2012, 19:54:07 »
Bart,

Bedankt. ADE stopt een soortgelijke tekening in de kit. Inmiddels ben ik ook zover als je zegt dat er geen tafellampen, maar wandlampen in zaten. Het verbaast me een beetje, want de lampen worden keurig in kleur geschilderd, maar de binnenwanden zijn dat niet.

Komt goed.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2012, 21:00:56 »
 :-[ ADE...
Willy Ade was de modellenbouwer van Röwa (en waar die matrijzen na het "AUS" van die firma heengingen weet menigeen...)
Willy Ade heeft menige lat hoger gelegd, soms in het extreme (bijvoorbeeld met daadwerkelijk beweegbare Übersetzfenster) al ken ik mensen die zich erover beklagen, dat er geen toiletpot-met-beweegbare-bril aanwezig is...

De bouwsets zijn inderdaad heel uitgebreid, perfect gedetailleerd en een ordentelijke test van je geduld en gemoedsrust... Tot nu toe heb ik er twee gebouwd: Quick-Pick in IC-kleuren en de AB van de City-Bahn Hamburg-Stade.
Je wilt niet weten hoe trots je bent als ze voltooid voor je neus staan... ;)
ALLES zit in de bouwdoos en alles is volledig natuurgetrouw...

Het assembleren van dit soort dozen kost tijd en moeite, maar ik LEUKKK!!!

Ik ga dit draadje volgen en wil desgewenst ook wel wat laten zien: ik moet tenslotte nog de rest van CB-Hamburg en dan ook nog een complete Rheingold-1986 (10 bakken...)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5414
Re:ADE ARüm[216] / ARümh[216], DB Halbspeisewagen
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2012, 12:14:47 »
:-[ ADE...
Willy Ade was de modellenbouwer van Röwa (en waar die matrijzen na het "AUS" van die firma heengingen weet menigeen...)
Willy Ade heeft menige lat hoger gelegd, soms in het extreme (bijvoorbeeld met daadwerkelijk beweegbare Übersetzfenster) al ken ik mensen die zich erover beklagen, dat er geen toiletpot-met-beweegbare-bril aanwezig is...
Volgens mij was Röwa de eerste met een NS bollenwagen  ;) . De beweegbare ramen worden na de draaistellen de volgende (en laatste) uitdaging van deze kit.

Inmiddels ben ik alweer een aantal stappen verder:



Productie van tafels en stoelen is in volle gang. De tafelpoot is een zilverkleurig stukje plastic dat onder de tafel in 2 putje wordt gelijmd. De stoelen vallen over de tafelpoten en dan:



De keuken moet worden voorzien van 2 metalen aanrechten en na het spuiten met aluminium verf moet er op een de verwarmingsplaten nog zwart worden geschilderd:



De banken in de eerste klas zijn inmiddels voorzien van witte hoofdsteunen. Ik laat de banken maar voorlopig in de kleur van het kunststof, hoewel ik twijfel of deze zilvergrijze kleur klopt. Op de foto van de eerder geplaatste link zijn deze rood. Ik vermoed dat er meerdere kleuren bekleding zijn geweest. De banken worden vanavond geplaatst en dan volgt nog wel een plaatje.

Daarna aan de slag met de binnenverlichting. Dit bestaat uit een lang stuk tranparant kunststof met 4 lichtgeleiders naast 2 buislampjes en 2 lichtgeleiders voor de sluitverlichting. Deze is op deze manier niet apart schakelbaar, maar alles brandt. Elektrisch wordt het met elkaar verbonden met lange messing strips die in het lange kunststof worden geklemd:



Hier ligt het geheel op het interieur.

Inmiddels ben ik doorgegaan met het chassis. Daarop moeten alle onderdelen onder de bak worden geplaatst en dat zijn er nogal wat. Ook klikken de bufferbalken met aangegoten trappen als los onderdeel op dit chassis. De basis van de draaistellen en een kortkoppelmechanisme maken de bodemplaat af. Ik twijfel aan de kortkoppelkop, die wel lijkt op een NEM schacht, maar volgens mij toch een stuk kleiner is. Ik begin me ook af te vragen of deze wagen voldoende gewicht heeft, want in de kit ontbreekt een metalen plaat op het chassis om voldoende gewicht te hebben.

Zoals gezegd, nu verder met de draaistellen en de ramen in de bak. Het mooie van de draaistellen is dat de stroomafname van de wielen loopt via de aslagers, dus met minimale weerstand, zoals het hoort. Dat heb ik vooral bij Roco gezien en ook Artitec heeft dat volgens mij toegepast.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*