Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door basjuh1981
Vandaag om 17:34:20
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 17:32:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 17:31:32
"Nederlandse" modellen door basjuh1981
Vandaag om 17:24:52
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 17:22:55
Bisonkit verdunner door Dirk J
Vandaag om 17:10:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 17:07:16
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:49:52
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 16:40:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 16:03:04
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door MathynK
Vandaag om 15:28:02
Micromotor inbouwen in fleischmann tandradlok? door Besselspoor
Vandaag om 15:22:30
Stationsplein Baden Baden door Dave.......
Vandaag om 15:03:18
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Benelux795
Vandaag om 14:17:23
Grenzbahnhof Ellrich ( DDR ) in schaal TT door spoorzeven
Vandaag om 14:07:57
Een diorama in TT (VEB Schwellenrost) door RK
Vandaag om 12:10:27
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:55:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:40:39
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:26:46
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 11:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:49:22
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:17:03
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 10:07:29
Mini baantje `` De visafslag`` door spoorijzer
Vandaag om 09:39:16
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 09:28:35
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Gerard
Vandaag om 09:21:30
De fabriek - Spoor 0 door spoorijzer
Vandaag om 09:05:18
Jouef, Electrotren, Rivarossi en Lima 2024, nieuws van de fabrikant door Arjan6511
Vandaag om 09:04:01
  

Auteur Topic: Nestor, 107 NRS, SS 13  (gelezen 5988 keer)

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1125
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #15 Gepost op: 21 april 2018, 20:30:49 »
met het vuur er al in 😂😂

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #16 Gepost op: 23 april 2018, 23:14:18 »
Het is toch geen gek idee om de HSM 89 af en toe op perslucht langzaam door de hal te laten rijden? Rook machinientje in de schoorsteen en verzin er een toneelstuk omheen en de kinderen kijken hun ogen uit. Zonder het materieel geweld aan te doen kan je dan toch iets interactiefs doen.

Groeten Edwin.

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 662
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #17 Gepost op: 24 april 2018, 06:55:43 »
Waarom zouden we alles steeds rijvaardig willen.. ??? Ik ben allang blij dat er veel word bewaard en opgeknapt. Sommige locomotieven/treinstellen zijn gewoon simpelweg te oud/kostbaar om te laten rijden.

Maar wat ik wel leuk zou vinden van het spoorwegmuseum nu we het daar toch over hebben.
Is bijvoorbeeld wat meer aandacht te geven aan (toen der tijd) alledaags goederenvervoer. Zoals bv huisvuil (vam wagon).

Laten we maar gewoon hopen met ze allen dat het museum doorgaat met het verzamelen van materieel al is het statisch, (Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)

Marc

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #18 Gepost op: 24 april 2018, 09:01:29 »
Misschien is het beter een rijvaardige nieuwe Nestor te bouwen. Alleen zou dat vanwege de te hoge kosten er nooit van komen. Je kunt immers wel alles nameten! Want tekeningen zijn er niet allemaal meer. Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
« Laatst bewerkt op: 24 april 2018, 09:03:00 door zuylen »

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1866
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #19 Gepost op: 24 april 2018, 09:09:32 »

Zo'n replica zou meer meerwaarde hebben bij een museumlijn dan bij het spoorwegmuseum. Aan de andere kant is een replica van een helemaal niet meer bestaand type veel interessanter, maar of dat er ooit van komt in Nederland? 
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #20 Gepost op: 24 april 2018, 09:42:30 »
Het klopt wat gezegd wordt. Er wordt in het spoorwegmuseum gekeken naar het rijvaardig maken van 1 van deze loc's. Ook over de inzet bij evenementen wordt gesproken. Bron: spoorwegmuseum.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Spoor 0 adept

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #21 Gepost op: 24 april 2018, 09:58:00 »
commercieel gezien.

- stoom heeft sowieso geen commerciële basis. Dat is de reden waarom het is afgeschaft als transportmiddel
- musea hebben zelden een commerciële basis.

Kortom, dat argument voegt weinig toe  ;)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #22 Gepost op: 24 april 2018, 14:00:30 »
(Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)
Dat zal vast volle zalen trekken  ::) ;D

Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
Extra rijvaardige stoomloc ?
Wat is er nu dan rijvaardig inzetbaar in die categorie ?

Aantal jaar terug met de toenmalige conservator staan praten.
Als ik jouw bericht en dat van tomasso zie,dan is er zo op t 1ste gezicht ook nog niet meer gedaan dan wat praten over het idee en dat al heel wat jaren.
Zou het koudwatervrees zijn,dat er in elk geval voor het "publiek" nog niet meer is gedaan dan enkel wat praten ?
Hoe moeten we het idee zien,en welke loc acht men zowel geschikt als niet onmisbaar om dat project mee uit te gaan voeren ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #23 Gepost op: 24 april 2018, 14:18:31 »
De Arend is rijvaardig en inzetbaar.

En alle locs zijn onmisbaar voor het spoorwegmuseum. Het zijn stuk voor stuk topstukken.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5012
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #24 Gepost op: 24 april 2018, 14:29:35 »
Hoe laat begint het linken naar de 3737 discussie? Dan pak ik even chips en cola ;D

Even serieus: het onder stoom kunnen brengen van één van de huidige museumloks heeft realistisch beschouwd geen meerwaarde zolang voor dat doel de Arend kan en mag worden ingezet. Exploitatie op een hoofdlijn is evengoed vrijwel uitgesloten en het inrichten van een pendeltrajectje rond het NSM lijkt me met de momenteel gaande fijnstof-hetze verder weg dan ooit.
Nog afgezien van de technische staat van elk der locomotieven.
Maar wie uit betrouwbare recente bron (rekening houdend met de wisseling van de wacht op directie- en management niveau) een ander geluid kan aandragen zal ik niet tegenspreken.
Zelf zou ik echter veel meer mogelijkheden zien in een samenwerking van het NSM met één of meer rijdende museumorganisaties om zo verschillende belangen te kunnen bundelen.
RETROBAHN A.G.

Edwin2121992

  • Offline Offline
  • Berichten: 857
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #25 Gepost op: 24 april 2018, 14:35:29 »
Besselspoor, er wordt dan ook gekeken naar het inzetten van de locomotief bij evenement op museumspoorlijnen (als ik goed lees wat de heren zeggen), en dan is het zeker een meerwaarde en in de tussentijd staat de locomotief gewoon in het spoorwegmuseum. De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren als bijvoorbeeld de 3737, waardoor dit best een interessant idee kan zijn.

Groeten Edwin.

martinh

  • Offline Offline
  • Berichten: 199
  • Grote schuif
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #26 Gepost op: 24 april 2018, 14:51:47 »
Dat was inderdaad de insteek, kortstondige trips naar museumlijnen. Neem ik even ons (SGB) eigen evenement zou de loc op woensdag vertrekken per twee diepladers en maandags weer retour geleverd worden.

Meerwaarde van een dergelijke constructie kan zijn dat het de samenwerking tussen NSM en de verschillende museumlijnen alleen nog maar sterker maakt (samenwerking is er namelijk, gelukkig, al vele jaren) en de loc kan dienen als een rijdend reclameobject voor het NSM.

Ik heb geen recente bronnen, de conservator waar ik over sprak is vertrokken bij het NSM en volgens haar Linkedin profiel "gepensioneerd"

Groeten,

Martin

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #27 Gepost op: 24 april 2018, 15:57:18 »
Weg promoveren noemen ze dat 8)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5012
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #28 Gepost op: 24 april 2018, 16:00:43 »
De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren
Een dergelijke suggestie heb ik wel eens over de Nestor gehoord, die zou ook het meest compleet zijn van deze drie genoemde. Maar goed, dat waren de wandelgangen ;)
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #29 Gepost op: 24 april 2018, 16:25:00 »
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.

D'r staan, op een echte stoomlocomotief, maar TWEE man echt vooraan ............. 

Maar slechts een Kniesoor die daar op let ;D