Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Keska
Vandaag om 14:45:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Pauldg
Vandaag om 14:41:29
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 14:19:56
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
  

Auteur Topic: Nestor, 107 NRS, SS 13  (gelezen 6009 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4115
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #30 Gepost op: 24 april 2018, 16:32:35 »
Vooraan, voorop of achterop Paul  ;D ?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5421
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #31 Gepost op: 24 april 2018, 16:36:37 »
Voorop alleen voor het leegscheppen van de rookkast
Vooraan alleen bij een tenderlok met de ketel achter
Achterop de bok, maar meestal vooraan de trein
 :) ;D

En TWEE man? Mogen vrouwen niet stoken of rijden.  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #32 Gepost op: 24 april 2018, 16:42:34 »
Vooraan, voorop of achterop Paul  ;D ?

Mij een biet. Zolang ze maar buiten bereik van de stookschop staan

Ivo snapt het gelukkig wel  :laugh:

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #33 Gepost op: 24 april 2018, 16:55:59 »
En TWEE man? Mogen vrouwen niet stoken of rijden.  ;)

dat is niet historisch verantwoord, dat begrijp je toch wel?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Berichten: 15433
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2018, 16:56:59 »
Oke dan, 2 transgenders............  ;D ;)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2018, 16:59:12 »
dat is alleen als er een replica gebouwd wordt, die is namelijk ook niet authentiek :-X

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #36 Gepost op: 24 april 2018, 17:01:43 »
Voorop alleen voor het leegscheppen van de rookkast
Vooraan alleen bij een tenderlok met de ketel achter
Achterop de bok, maar meestal vooraan de trein

En daar zat een deel van het probleem met die andere NSM fluitketel. Die mannen stonden nooit "voorop"  :-X

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12332
    • sleutelspoor
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #37 Gepost op: 25 april 2018, 19:20:03 »

Op naar het museum of de sloper?


Je kan niet alles bewaren? tog!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #38 Gepost op: 04 mei 2018, 21:02:12 »
Museum is dan nog wel een leuke optie. Ik zie niet graag stoomlocs bij de stoker. ;)

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #39 Gepost op: 06 mei 2018, 11:31:26 »
Is de 107 (“loc op poten”) nog rijvaardig? En wanneer was zn laatste rit

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #40 Gepost op: 06 mei 2018, 11:42:29 »
Rolvaardig. Niet meer rijvaardig. En zoals ik helemaal aan het begin meldde:

De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934.

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #41 Gepost op: 06 mei 2018, 12:17:57 »
Waarom is hij dan niet meer rijvaardig?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #42 Gepost op: 06 mei 2018, 12:28:52 »
De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934. In de oorlog zijn al deze locomotieven zwaar beschadigd geraakt. Zozeer dat bijvoorbeeld de SS 326 geen cilinders meer heeft. De NS 1010 reed in november 1964 een paar honderd meter op "eigen" kracht. Dankzij perslucht, niet gestookt dus.

De NS 2104 reed zijn laatste rit in december 1953 of januari 1954, de NS 6317 reed zijn laatste rit begin 1957 en werd daarna als walsloc gebruikt en daarbij voortbewogen door een dieselloc. De NS 5085 (Longmoor) reed zijn laatste rit in 1951.

Natuurlijk is rijvaardig herstel van al deze locs best mogelijk, maar je moet je serieus afvragen of je dat serieus zou willen. Er zouden veel te veel originele details verloren gaan. En inzetten vanuit het spoorwegmuseum is geen optie. Bruikleen aan een museumlijn ook niet, want al deze locs zijn topstukken van het museum die daar gewoon horen te blijven staan als herinnering aan een voorbije tijd.

Eelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4465
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #43 Gepost op: 06 mei 2018, 12:31:35 »
Ik neem aan dat de stoomketel na al die jaren niet meer betrouwbaar is. Als je dan toch iets met de Nestor wil en je hebt het geld ervoor. Dan kun je beter een nieuwe Nestor bouwen op basis van de oude. Zover dat uiteraard mogelijk is, want daar heb ik geen kijk op. Bouwtekeningen en berekeningen van oa de stoomspanning op de ketel zullen er denk ik niet meer zijn. En de stoomketel zal de ketelkeuring ook niet meer halen. Maar de originele zal wegens al genoemde argumenten niet meer kunnen rijden, behalve op lucht.

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2018, 16:58:28 »
Heeft iemand nog een video of foto van de Hsm 89(nestor) ?

Xander