BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Hanulgoeroe op 20 april 2018, 18:20:56

Titel: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hanulgoeroe op 20 april 2018, 18:20:56
Hallo allemaal, weten jullie toevallig welke van deze locs rijvaardig is, zo ja wat kan hij nog en wanneer heeft hij voor het laats op eigen kracht gereden?

Alvast bedankt



Xander
Titel: Re: NESTOR, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hans Reints op 20 april 2018, 18:24:42
Als we perslucht niet meetellen dan VVDO
Titel: Re: NESTOR, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hanulgoeroe op 20 april 2018, 18:33:04
En wanneer was dan zijn laatste rit? En denkt het spoorwegmuseum er nog wel eens over na om een van de locs rijvaardig te maken? Zelfde met de Beul. En de 2104. Eigelijk alle locs welke loopt nog op stoom/lucht en wanneer hebben ze voor het laatst op (eigen) kracht gereden?


Xander
Titel: Re: NESTOR, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Besselspoor op 20 april 2018, 18:43:54
Hallo allemaal, weten jullie toevallig welke van deze locs rijvaardig is
Geen enkele, zal ook niet meer gebeuren
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 20 april 2018, 19:56:57
De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934. In de oorlog zijn al deze locomotieven zwaar beschadigd geraakt. Zozeer dat bijvoorbeeld de SS 326 geen cilinders meer heeft. De NS 1010 reed in november 1964 een paar honderd meter op "eigen" kracht. Dankzij perslucht, niet gestookt dus.

De NS 2104 reed zijn laatste rit in december 1953 of januari 1954, de NS 6317 reed zijn laatste rit begin 1957 en werd daarna als walsloc gebruikt en daarbij voortbewogen door een dieselloc. De NS 5085 (Longmoor) reed zijn laatste rit in 1951.

Natuurlijk is rijvaardig herstel van al deze locs best mogelijk, maar je moet je serieus afvragen of je dat serieus zou willen. Er zouden veel te veel originele details verloren gaan. En inzetten vanuit het spoorwegmuseum is geen optie. Bruikleen aan een museumlijn ook niet, want al deze locs zijn topstukken van het museum die daar gewoon horen te blijven staan als herinnering aan een voorbije tijd.

Eelco
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Peter Kleton op 20 april 2018, 22:55:12
Als  de loks rijvaardig  hadden moeten zijn ,had men ze in de jaren vijftig meteen moeten reviseren na de laatste rit ,toen de vakkennis er nog was in Tilburg.
Maar stoom was een aflopende zaak en geld voor grote revisies was  er niet voor. Ook de onderlelevoorziening was natuurlijk ook al beeindigd.
Als een machine aan het einde van zijn revisie termijn was ,werd hij gewoon aan de kant gezet. :(
 Zo gaat dat.
Peter, (heeft nog echte NS stoom gezien en gefotografeerd )
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 20 april 2018, 22:58:52
En los daar van, het was helemaal niet de bedoeling dat die dingen zouden blijven rijden. Ze kregen een educationeel doel in het spoorwegmuseum. Rijden was daar niet van belang.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: zuylen op 21 april 2018, 09:31:40
Het had zelfs toen ook een hoop geld gekost. En men moest kort na de oorlog ieder dubbeltje omdraaien om Nederland draaiende te houden. Stoomlocs waren geen prioriteit. Overigens heeft de Nestor tijdens de verbouwing van het Spoorwegmuseum in Utrecht in Haaksbergen weer even op perslucht gereden. Dat gedeelte van de loc doet het nog steeds!
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: martinh op 21 april 2018, 12:53:02
Aantal jaar terug met de toenmalige conservator staan praten. Zij was op dat moment bezig met een plan om de ss13 en de “Nestor” rijvaardig op te knappen. Gekeken werd naar een zo simpel mogelijke oplossing, treinrem e.d. zou bijvoorbeeld niet aangebracht worden. Idee was dat de machines (die vrij aardig per dieplader te vervoeren zijn) ingezet konden worden bij evenementen in den lande.

Of dit plan met haar vertrek in de ijskast/prullenbak is beland is mij niet bekend. Wellicht heeft ze het zelfs nooit afgemaakt.

Groeten,

Martin
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 21 april 2018, 15:07:26
Nu de SS 13 een nieuw ereplekje heeft gekregen bij de herinrichting van de grote hal, denk ik dat je er gevoeglijk van uit kunt gaan dat die plannen niet doorgaan.

Dat de SS 13 opeens de bijnaam "de bril" heeft gekregen, daar doe ik verder geen uitspraak over....  :-X
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: xanderspoor1 op 21 april 2018, 17:12:36
Even out-of-the-box gedacht: SS13 en HIJSM89 zijn beiden vrij eenvoudige kleine locs. Het machinegedeelte is waarschijnlijk zonder al te veel moeite werkend en betrouwbaar te krijgen. Als je nou eens een moderne stoomketel in een bagagewagen zet en via een by-pass aansluit op de stoomtoevoerleiding de locomotieven laat stomen? Op de locomotief een kleine stoomaccu inbouwen onder een hoop steenkool voor een zekere autonomie om te rangeren ( als een vuurloze locomotief) en in de bagagewagen kun je ook een Westinghouse remsysteem en eventueele beveiliging onderbrengen. De bagagewagen fungeert als 'geisterwagen' net als soms toegepast op de modelbaan. Natuurlijk moet je met deze locomtieven geen 90km/h willen, de gemiddelde museumtram rijdt ook maar 35km/h, snel genoeg voor een authentieke stoombeleving.

Alexander
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Rob Ellerman op 21 april 2018, 17:46:03
Ach dat moet je met die ouwe bakkies van het Spoorwegmuseum niet meer willen. Als je echte stoom wilt zien, ga dan naar de SGB, SHM of VSM. En als je een 3700 of 6300 wilt zien rijden: ff naar jijbuis.

Rob
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Gert Arkema op 21 april 2018, 18:13:37
Volgens mij hebben de Edelgermanen in hun vernielzucht van alle nederlandese loks systematisch ketel/vuurkist en cilinders van springstof voorzien. Daarmee zijn het historische maar onmogelijk-meer-functionele stukken geworden.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 21 april 2018, 18:18:51
Neuh, niet systematisch. Maar het was wel een beproefde methode om de zooi onklaar te maken...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar foto's van de beschadigde SS 13 voor restauratie.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Pauldg op 21 april 2018, 19:27:13
Ik zou niet meer in restauratie investeren. Over een aantal jaar printen ze in, pakweg, zes uur een complete 1:1 Nestor uit. Klaar om op te stoken  ;)
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Bas, Dordrecht op 21 april 2018, 20:30:49
met het vuur er al in 😂😂
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Edwin2121992 op 23 april 2018, 23:14:18
Het is toch geen gek idee om de HSM 89 af en toe op perslucht langzaam door de hal te laten rijden? Rook machinientje in de schoorsteen en verzin er een toneelstuk omheen en de kinderen kijken hun ogen uit. Zonder het materieel geweld aan te doen kan je dan toch iets interactiefs doen.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: gtw6016 op 24 april 2018, 06:55:43
Waarom zouden we alles steeds rijvaardig willen.. ??? Ik ben allang blij dat er veel word bewaard en opgeknapt. Sommige locomotieven/treinstellen zijn gewoon simpelweg te oud/kostbaar om te laten rijden.

Maar wat ik wel leuk zou vinden van het spoorwegmuseum nu we het daar toch over hebben.
Is bijvoorbeeld wat meer aandacht te geven aan (toen der tijd) alledaags goederenvervoer. Zoals bv huisvuil (vam wagon).

Laten we maar gewoon hopen met ze allen dat het museum doorgaat met het verzamelen van materieel al is het statisch, (Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)

Marc
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: zuylen op 24 april 2018, 09:01:29
Misschien is het beter een rijvaardige nieuwe Nestor te bouwen. Alleen zou dat vanwege de te hoge kosten er nooit van komen. Je kunt immers wel alles nameten! Want tekeningen zijn er niet allemaal meer. Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: sander1985 op 24 april 2018, 09:09:32

Zo'n replica zou meer meerwaarde hebben bij een museumlijn dan bij het spoorwegmuseum. Aan de andere kant is een replica van een helemaal niet meer bestaand type veel interessanter, maar of dat er ooit van komt in Nederland? 
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Tomasso op 24 april 2018, 09:42:30
Het klopt wat gezegd wordt. Er wordt in het spoorwegmuseum gekeken naar het rijvaardig maken van 1 van deze loc's. Ook over de inzet bij evenementen wordt gesproken. Bron: spoorwegmuseum.

Verstuurd vanaf mijn TA-1012 met Tapatalk

Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: guest7823 op 24 april 2018, 09:58:00
commercieel gezien.

- stoom heeft sowieso geen commerciële basis. Dat is de reden waarom het is afgeschaft als transportmiddel
- musea hebben zelden een commerciële basis.

Kortom, dat argument voegt weinig toe  ;)
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: tijgernootje op 24 april 2018, 14:00:30
(Een 6400 zou bv heel mooi zijn ;D)
Dat zal vast volle zalen trekken  ::) ;D

Voor het museum heeft een extra rijvaardige stoomloc eigenlijk geen meerwaarde, commercieel gezien.
Extra rijvaardige stoomloc ?
Wat is er nu dan rijvaardig inzetbaar in die categorie ?

Aantal jaar terug met de toenmalige conservator staan praten.
Als ik jouw bericht en dat van tomasso zie,dan is er zo op t 1ste gezicht ook nog niet meer gedaan dan wat praten over het idee en dat al heel wat jaren.
Zou het koudwatervrees zijn,dat er in elk geval voor het "publiek" nog niet meer is gedaan dan enkel wat praten ?
Hoe moeten we het idee zien,en welke loc acht men zowel geschikt als niet onmisbaar om dat project mee uit te gaan voeren ?
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 24 april 2018, 14:18:31
De Arend is rijvaardig en inzetbaar.

En alle locs zijn onmisbaar voor het spoorwegmuseum. Het zijn stuk voor stuk topstukken.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Besselspoor op 24 april 2018, 14:29:35
Hoe laat begint het linken naar de 3737 discussie? Dan pak ik even chips en cola ;D

Even serieus: het onder stoom kunnen brengen van één van de huidige museumloks heeft realistisch beschouwd geen meerwaarde zolang voor dat doel de Arend kan en mag worden ingezet. Exploitatie op een hoofdlijn is evengoed vrijwel uitgesloten en het inrichten van een pendeltrajectje rond het NSM lijkt me met de momenteel gaande fijnstof-hetze verder weg dan ooit.
Nog afgezien van de technische staat van elk der locomotieven.
Maar wie uit betrouwbare recente bron (rekening houdend met de wisseling van de wacht op directie- en management niveau) een ander geluid kan aandragen zal ik niet tegenspreken.
Zelf zou ik echter veel meer mogelijkheden zien in een samenwerking van het NSM met één of meer rijdende museumorganisaties om zo verschillende belangen te kunnen bundelen.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Edwin2121992 op 24 april 2018, 14:35:29
Besselspoor, er wordt dan ook gekeken naar het inzetten van de locomotief bij evenement op museumspoorlijnen (als ik goed lees wat de heren zeggen), en dan is het zeker een meerwaarde en in de tussentijd staat de locomotief gewoon in het spoorwegmuseum. De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren als bijvoorbeeld de 3737, waardoor dit best een interessant idee kan zijn.

Groeten Edwin.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: martinh op 24 april 2018, 14:51:47
Dat was inderdaad de insteek, kortstondige trips naar museumlijnen. Neem ik even ons (SGB) eigen evenement zou de loc op woensdag vertrekken per twee diepladers en maandags weer retour geleverd worden.

Meerwaarde van een dergelijke constructie kan zijn dat het de samenwerking tussen NSM en de verschillende museumlijnen alleen nog maar sterker maakt (samenwerking is er namelijk, gelukkig, al vele jaren) en de loc kan dienen als een rijdend reclameobject voor het NSM.

Ik heb geen recente bronnen, de conservator waar ik over sprak is vertrokken bij het NSM en volgens haar Linkedin profiel "gepensioneerd"

Groeten,

Martin
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hans Reints op 24 april 2018, 15:57:18
Weg promoveren noemen ze dat 8)
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Besselspoor op 24 april 2018, 16:00:43
De kleinere locomotieven zijn makkelijker op een dieplader te vervoeren
Een dergelijke suggestie heb ik wel eens over de Nestor gehoord, die zou ook het meest compleet zijn van deze drie genoemde. Maar goed, dat waren de wandelgangen ;)
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: guest7823 op 24 april 2018, 16:25:00
Wat niet wegneemt dat ik vooraan sta als die lok ooit weer opgestookt zou worden.

D'r staan, op een echte stoomlocomotief, maar TWEE man echt vooraan ............. 

Maar slechts een Kniesoor die daar op let ;D
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Gert Arkema op 24 april 2018, 16:32:35
Vooraan, voorop of achterop Paul  ;D ?
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Ivo tB op 24 april 2018, 16:36:37
Voorop alleen voor het leegscheppen van de rookkast
Vooraan alleen bij een tenderlok met de ketel achter
Achterop de bok, maar meestal vooraan de trein
 :) ;D

En TWEE man? Mogen vrouwen niet stoken of rijden.  ;)

mvg,
Ivo
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: guest7823 op 24 april 2018, 16:42:34
Vooraan, voorop of achterop Paul  ;D ?

Mij een biet. Zolang ze maar buiten bereik van de stookschop staan

Ivo snapt het gelukkig wel  :laugh:
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Piet R Buren op 24 april 2018, 16:55:59
En TWEE man? Mogen vrouwen niet stoken of rijden.  ;)

dat is niet historisch verantwoord, dat begrijp je toch wel?
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Ronald Halma op 24 april 2018, 16:56:59
Oke dan, 2 transgenders............  ;D ;)
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Piet R Buren op 24 april 2018, 16:59:12
dat is alleen als er een replica gebouwd wordt, die is namelijk ook niet authentiek :-X
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: guest7823 op 24 april 2018, 17:01:43
Voorop alleen voor het leegscheppen van de rookkast
Vooraan alleen bij een tenderlok met de ketel achter
Achterop de bok, maar meestal vooraan de trein

En daar zat een deel van het probleem met die andere NSM fluitketel. Die mannen stonden nooit "voorop"  :-X
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hans Reints op 25 april 2018, 19:20:03
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3073-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3073-9.jpg)
Op naar het museum of de sloper?

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3076-9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-3076-9.jpg)
Je kan niet alles bewaren? tog!
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hanulgoeroe op 04 mei 2018, 21:02:12
Museum is dan nog wel een leuke optie. Ik zie niet graag stoomlocs bij de stoker. ;)
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hanulgoeroe op 06 mei 2018, 11:31:26
Is de 107 (“loc op poten”) nog rijvaardig? En wanneer was zn laatste rit
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 06 mei 2018, 11:42:29
Rolvaardig. Niet meer rijvaardig. En zoals ik helemaal aan het begin meldde:

De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hanulgoeroe op 06 mei 2018, 12:17:57
Waarom is hij dan niet meer rijvaardig?
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 06 mei 2018, 12:28:52
De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934. In de oorlog zijn al deze locomotieven zwaar beschadigd geraakt. Zozeer dat bijvoorbeeld de SS 326 geen cilinders meer heeft. De NS 1010 reed in november 1964 een paar honderd meter op "eigen" kracht. Dankzij perslucht, niet gestookt dus.

De NS 2104 reed zijn laatste rit in december 1953 of januari 1954, de NS 6317 reed zijn laatste rit begin 1957 en werd daarna als walsloc gebruikt en daarbij voortbewogen door een dieselloc. De NS 5085 (Longmoor) reed zijn laatste rit in 1951.

Natuurlijk is rijvaardig herstel van al deze locs best mogelijk, maar je moet je serieus afvragen of je dat serieus zou willen. Er zouden veel te veel originele details verloren gaan. En inzetten vanuit het spoorwegmuseum is geen optie. Bruikleen aan een museumlijn ook niet, want al deze locs zijn topstukken van het museum die daar gewoon horen te blijven staan als herinnering aan een voorbije tijd.

Eelco
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: zuylen op 06 mei 2018, 12:31:35
Ik neem aan dat de stoomketel na al die jaren niet meer betrouwbaar is. Als je dan toch iets met de Nestor wil en je hebt het geld ervoor. Dan kun je beter een nieuwe Nestor bouwen op basis van de oude. Zover dat uiteraard mogelijk is, want daar heb ik geen kijk op. Bouwtekeningen en berekeningen van oa de stoomspanning op de ketel zullen er denk ik niet meer zijn. En de stoomketel zal de ketelkeuring ook niet meer halen. Maar de originele zal wegens al genoemde argumenten niet meer kunnen rijden, behalve op lucht.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Hanulgoeroe op 13 mei 2018, 16:58:28
Heeft iemand nog een video of foto van de Hsm 89(nestor) ?

Xander
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 13 mei 2018, 17:00:26
Gewoon even google aanslingeren.
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Pauldg op 13 mei 2018, 18:13:10
Lastig. Betamax en VHS kwamen net op toen Nestor uit dienst ging. Was toen wel echt iets voor de happy few  ;D
Titel: Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
Bericht door: Eelco Storm op 13 mei 2018, 18:18:00
Vergeet Video2000 niet  ;D