Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
Vandaag om 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
Vandaag om 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
Vandaag om 22:22:31
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
  

Auteur Topic: Nestor, 107 NRS, SS 13  (gelezen 5994 keer)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4114
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #30 Gepost op: 24 april 2018, 16:32:35 »
Vooraan, voorop of achterop Paul  ;D ?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5416
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #31 Gepost op: 24 april 2018, 16:36:37 »
Voorop alleen voor het leegscheppen van de rookkast
Vooraan alleen bij een tenderlok met de ketel achter
Achterop de bok, maar meestal vooraan de trein
 :) ;D

En TWEE man? Mogen vrouwen niet stoken of rijden.  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #32 Gepost op: 24 april 2018, 16:42:34 »
Vooraan, voorop of achterop Paul  ;D ?

Mij een biet. Zolang ze maar buiten bereik van de stookschop staan

Ivo snapt het gelukkig wel  :laugh:

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #33 Gepost op: 24 april 2018, 16:55:59 »
En TWEE man? Mogen vrouwen niet stoken of rijden.  ;)

dat is niet historisch verantwoord, dat begrijp je toch wel?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15379
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #34 Gepost op: 24 april 2018, 16:56:59 »
Oke dan, 2 transgenders............  ;D ;)

Piet R Buren

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #35 Gepost op: 24 april 2018, 16:59:12 »
dat is alleen als er een replica gebouwd wordt, die is namelijk ook niet authentiek :-X

guest7823

  • Gast
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #36 Gepost op: 24 april 2018, 17:01:43 »
Voorop alleen voor het leegscheppen van de rookkast
Vooraan alleen bij een tenderlok met de ketel achter
Achterop de bok, maar meestal vooraan de trein

En daar zat een deel van het probleem met die andere NSM fluitketel. Die mannen stonden nooit "voorop"  :-X

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12320
    • sleutelspoor
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #37 Gepost op: 25 april 2018, 19:20:03 »

Op naar het museum of de sloper?


Je kan niet alles bewaren? tog!
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #38 Gepost op: 04 mei 2018, 21:02:12 »
Museum is dan nog wel een leuke optie. Ik zie niet graag stoomlocs bij de stoker. ;)

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #39 Gepost op: 06 mei 2018, 11:31:26 »
Is de 107 (“loc op poten”) nog rijvaardig? En wanneer was zn laatste rit

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #40 Gepost op: 06 mei 2018, 11:42:29 »
Rolvaardig. Niet meer rijvaardig. En zoals ik helemaal aan het begin meldde:

De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934.

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #41 Gepost op: 06 mei 2018, 12:17:57 »
Waarom is hij dan niet meer rijvaardig?

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #42 Gepost op: 06 mei 2018, 12:28:52 »
De NRS 107, SS 13, SS 326 en NS 1010 (Nestor) hebben hun laatste ritten gereden in respectievelijk 1940, 1932, 1939 en 1934. In de oorlog zijn al deze locomotieven zwaar beschadigd geraakt. Zozeer dat bijvoorbeeld de SS 326 geen cilinders meer heeft. De NS 1010 reed in november 1964 een paar honderd meter op "eigen" kracht. Dankzij perslucht, niet gestookt dus.

De NS 2104 reed zijn laatste rit in december 1953 of januari 1954, de NS 6317 reed zijn laatste rit begin 1957 en werd daarna als walsloc gebruikt en daarbij voortbewogen door een dieselloc. De NS 5085 (Longmoor) reed zijn laatste rit in 1951.

Natuurlijk is rijvaardig herstel van al deze locs best mogelijk, maar je moet je serieus afvragen of je dat serieus zou willen. Er zouden veel te veel originele details verloren gaan. En inzetten vanuit het spoorwegmuseum is geen optie. Bruikleen aan een museumlijn ook niet, want al deze locs zijn topstukken van het museum die daar gewoon horen te blijven staan als herinnering aan een voorbije tijd.

Eelco

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4458
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #43 Gepost op: 06 mei 2018, 12:31:35 »
Ik neem aan dat de stoomketel na al die jaren niet meer betrouwbaar is. Als je dan toch iets met de Nestor wil en je hebt het geld ervoor. Dan kun je beter een nieuwe Nestor bouwen op basis van de oude. Zover dat uiteraard mogelijk is, want daar heb ik geen kijk op. Bouwtekeningen en berekeningen van oa de stoomspanning op de ketel zullen er denk ik niet meer zijn. En de stoomketel zal de ketelkeuring ook niet meer halen. Maar de originele zal wegens al genoemde argumenten niet meer kunnen rijden, behalve op lucht.

Hanulgoeroe

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
  • Ik ben ontspoord
Re: Nestor, 107 NRS, SS 13
« Reactie #44 Gepost op: 13 mei 2018, 16:58:28 »
Heeft iemand nog een video of foto van de Hsm 89(nestor) ?

Xander