Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Boerammetje
Vandaag om 20:54:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Modellbau Lingen 2026 door Ronald69
Vandaag om 20:43:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door roco
Vandaag om 20:40:11
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:08:10
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 18:06:50
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
Goede wensen voor 2026 door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:10:24
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door bellejt
Vandaag om 15:26:01
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:07:17
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:39:36
VERPLAATST: upload deleten door Duikeend
Vandaag om 11:49:52
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Eric B
Vandaag om 10:32:21
ESU V5 Decoder setting door Remunj
Vandaag om 10:01:59
3 januari NVBS oliebollenrit door Thom
Vandaag om 01:57:01
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 01:41:31
  

Auteur Topic: GTW motorwagen van Arriva brandt uit  (gelezen 4168 keer)

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #15 Gepost op: 19 April 2018, 22:09:10 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #16 Gepost op: 19 April 2018, 22:25:44 »
Het idee van de powerpacks is natuurlijk wel dat je er makkelijk een op reserve kunt hebben ;) Arriva had er vorig jaar allang 1 reserve kunnen bestellen.
Overigens, in ruim 10 jaar tijd 2 afgefakkeld op zo'n grote vloot (100 stuks) vind ik niet veel. Verder kan je ook niet echt van een structureel probleem spreken want de Achterhoek-GTW's zijn van een ander type (andere motoren etc.)

Twee op honderd is idd niet zoveel, in het buitenland wil echter ook nog wel eens een GTW deels uitbranden. Dit is de HLB 122 die een tijd uit de running was en een nieuw powerpack krijgt. Het incident gebeurde al in 2008, pas in 2010 is hij hersteld dus ook kennelijk niks op reserve gehad: https://fr-film.net/v-re-montage-eines-gtw-2-6-FZlUhfZZpuI.html

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4088
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #17 Gepost op: 19 April 2018, 22:26:36 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424
Och, plan U's zijn er ookwel een paar van afgefikt volgens mij...

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #18 Gepost op: 20 April 2018, 06:39:12 »
Hier nog wat meer beeldmateriaal. wat ze nou bedoelen met het aanpassen van de treinsamenstelling is me volledig onduidelijk.
https://www.1limburg.nl/arriva-past-treinsamenstelling-aan-na-brand?context=section-1

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8635
  • Spoor N
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #19 Gepost op: 20 April 2018, 07:10:04 »
Mij niet, het staat drie regels verder:

Citaat
Ter vervanging van de Sint Servaas haalt Arriva een treinstel weg uit een andere samengestelde trein. Die wordt dus korter.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3547
  • Mcn NSR Groningen.
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #20 Gepost op: 20 April 2018, 10:08:25 »
Zover mijn kennis nog reikt is de powerpack voorzien van een automatisch blussysteem met
een speciale smeltleiding welke wanneer doorgesmolten (daar is niet zo veel voor nodig) het
schuimblusmiddel systeem in werking stelt. (meerdere nozzels verspreid over de motorruimte)

Ik heb dit systeem wel in actie gezien, geeft een hoop zooi maar beperkt de schade enorm.
Het is tevens de reden dat je je never nooit ophoud in de motorruimte, omdat in geval van
de deuren vanuit de coupé automatisch sluiten (niet bij de E-Gtw die heeft geen deuren)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5


dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #22 Gepost op: 20 April 2018, 15:02:26 »
Dat is dan het einde van de warmweertheorie.

Kortere treintjes houdt inderdaad de dienstregeling in stand, maar geeft wel aanmerkelijk meer staande reizigers.
Hopelijk laat de herrijzenis van de Heilige Servaas niet te lang op zich wachten.

Dirk

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #23 Gepost op: 20 April 2018, 19:24:01 »
als ik dat filmpje stil zet op een shot van de motor lijkt het wel of de drijfstangen door het blok naar buiten zijn gekomen.....ongeveer op 1'46''.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9893
    • belse roestkraam
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #24 Gepost op: 20 April 2018, 19:39:12 »
uh ja, dat blok ziet er erg afgeschreven uit inderdaad.