Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
  

Auteur Topic: GTW motorwagen van Arriva brandt uit  (gelezen 3615 keer)

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2018, 22:09:10 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2018, 22:25:44 »
Het idee van de powerpacks is natuurlijk wel dat je er makkelijk een op reserve kunt hebben ;) Arriva had er vorig jaar allang 1 reserve kunnen bestellen.
Overigens, in ruim 10 jaar tijd 2 afgefakkeld op zo'n grote vloot (100 stuks) vind ik niet veel. Verder kan je ook niet echt van een structureel probleem spreken want de Achterhoek-GTW's zijn van een ander type (andere motoren etc.)

Twee op honderd is idd niet zoveel, in het buitenland wil echter ook nog wel eens een GTW deels uitbranden. Dit is de HLB 122 die een tijd uit de running was en een nieuw powerpack krijgt. Het incident gebeurde al in 2008, pas in 2010 is hij hersteld dus ook kennelijk niks op reserve gehad: https://fr-film.net/v-re-montage-eines-gtw-2-6-FZlUhfZZpuI.html

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2018, 22:26:36 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424
Och, plan U's zijn er ookwel een paar van afgefikt volgens mij...

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2018, 06:39:12 »
Hier nog wat meer beeldmateriaal. wat ze nou bedoelen met het aanpassen van de treinsamenstelling is me volledig onduidelijk.
https://www.1limburg.nl/arriva-past-treinsamenstelling-aan-na-brand?context=section-1

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8057
  • Spoor N
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2018, 07:10:04 »
Mij niet, het staat drie regels verder:

Citaat
Ter vervanging van de Sint Servaas haalt Arriva een treinstel weg uit een andere samengestelde trein. Die wordt dus korter.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2018, 10:08:25 »
Zover mijn kennis nog reikt is de powerpack voorzien van een automatisch blussysteem met
een speciale smeltleiding welke wanneer doorgesmolten (daar is niet zo veel voor nodig) het
schuimblusmiddel systeem in werking stelt. (meerdere nozzels verspreid over de motorruimte)

Ik heb dit systeem wel in actie gezien, geeft een hoop zooi maar beperkt de schade enorm.
Het is tevens de reden dat je je never nooit ophoud in de motorruimte, omdat in geval van
de deuren vanuit de coupé automatisch sluiten (niet bij de E-Gtw die heeft geen deuren)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5


dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2018, 15:02:26 »
Dat is dan het einde van de warmweertheorie.

Kortere treintjes houdt inderdaad de dienstregeling in stand, maar geeft wel aanmerkelijk meer staande reizigers.
Hopelijk laat de herrijzenis van de Heilige Servaas niet te lang op zich wachten.

Dirk

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2018, 19:24:01 »
als ik dat filmpje stil zet op een shot van de motor lijkt het wel of de drijfstangen door het blok naar buiten zijn gekomen.....ongeveer op 1'46''.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2018, 19:39:12 »
uh ja, dat blok ziet er erg afgeschreven uit inderdaad.