Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:11:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
  

Auteur Topic: GTW motorwagen van Arriva brandt uit  (gelezen 3631 keer)

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #15 Gepost op: 19 april 2018, 22:09:10 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #16 Gepost op: 19 april 2018, 22:25:44 »
Het idee van de powerpacks is natuurlijk wel dat je er makkelijk een op reserve kunt hebben ;) Arriva had er vorig jaar allang 1 reserve kunnen bestellen.
Overigens, in ruim 10 jaar tijd 2 afgefakkeld op zo'n grote vloot (100 stuks) vind ik niet veel. Verder kan je ook niet echt van een structureel probleem spreken want de Achterhoek-GTW's zijn van een ander type (andere motoren etc.)

Twee op honderd is idd niet zoveel, in het buitenland wil echter ook nog wel eens een GTW deels uitbranden. Dit is de HLB 122 die een tijd uit de running was en een nieuw powerpack krijgt. Het incident gebeurde al in 2008, pas in 2010 is hij hersteld dus ook kennelijk niks op reserve gehad: https://fr-film.net/v-re-montage-eines-gtw-2-6-FZlUhfZZpuI.html

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3869
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #17 Gepost op: 19 april 2018, 22:26:36 »
Ik zou niet willen beweren dat Stadler een ontwerpfout heeft gemaakt, het is een trend bij zowel auto's als treinen dat de techniek steeds compacter wordt samengeperst. Ook omdat er in de loop der jaren steeds meer is bijgekomen in de vorm van elektronica, turbocompressoren, klimaatregeling enzovoort. En die stralen allemaal hitte af, vergelijkbaar met een laptop die op zomerdagen ook aardig heet kan worden.

Nu staat wel doordat alles zo compact is opeengepropt gelijk de hele boel in de hens... even de motorkamer met een brandblussertje inlopen zoals bij Plan U zit er niet meer in.  :( https://www.flickr.com/photos/rob46/36084282424
Och, plan U's zijn er ookwel een paar van afgefikt volgens mij...

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #18 Gepost op: 20 april 2018, 06:39:12 »
Hier nog wat meer beeldmateriaal. wat ze nou bedoelen met het aanpassen van de treinsamenstelling is me volledig onduidelijk.
https://www.1limburg.nl/arriva-past-treinsamenstelling-aan-na-brand?context=section-1

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8063
  • Spoor N
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #19 Gepost op: 20 april 2018, 07:10:04 »
Mij niet, het staat drie regels verder:

Citaat
Ter vervanging van de Sint Servaas haalt Arriva een treinstel weg uit een andere samengestelde trein. Die wordt dus korter.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #20 Gepost op: 20 april 2018, 10:08:25 »
Zover mijn kennis nog reikt is de powerpack voorzien van een automatisch blussysteem met
een speciale smeltleiding welke wanneer doorgesmolten (daar is niet zo veel voor nodig) het
schuimblusmiddel systeem in werking stelt. (meerdere nozzels verspreid over de motorruimte)

Ik heb dit systeem wel in actie gezien, geeft een hoop zooi maar beperkt de schade enorm.
Het is tevens de reden dat je je never nooit ophoud in de motorruimte, omdat in geval van
de deuren vanuit de coupé automatisch sluiten (niet bij de E-Gtw die heeft geen deuren)
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5


dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #22 Gepost op: 20 april 2018, 15:02:26 »
Dat is dan het einde van de warmweertheorie.

Kortere treintjes houdt inderdaad de dienstregeling in stand, maar geeft wel aanmerkelijk meer staande reizigers.
Hopelijk laat de herrijzenis van de Heilige Servaas niet te lang op zich wachten.

Dirk

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #23 Gepost op: 20 april 2018, 19:24:01 »
als ik dat filmpje stil zet op een shot van de motor lijkt het wel of de drijfstangen door het blok naar buiten zijn gekomen.....ongeveer op 1'46''.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2018, 19:39:12 »
uh ja, dat blok ziet er erg afgeschreven uit inderdaad.