Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: GTW motorwagen van Arriva brandt uit  (gelezen 3616 keer)

ReneN

  • Gast
GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Gepost op: 19 april 2018, 00:08:51 »
Ditmaal is het een GTW van Arriva die het treft op deze warme dag: het "motorwagentje" brandt uit. Volgens mij komt dit vaker voor bij treinen en vooral bussen waar de motor zo compact is ingebouwd dat deze zijn warmte niet altijd kwijt kan. Bij een bus zit die ook nog eens achterin zodat hij moeilijker koele lucht aan kan zuigen.

https://www.gelderlander.nl/maasland/brand-in-trein-venray-tijdelijk-geen-treinverkeer~a46eacf3/

JKER

  • Offline Offline
  • Berichten: 84
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2018, 08:22:48 »

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #2 Gepost op: 19 april 2018, 11:08:14 »
Idd een flinke brand. Ik ga er dus vanuit dat het oververhitting is. Als je op dagen zoals deze op het perron langs zo'n diesel-GTW loopt voel je op een paar meter afstand van het powerpack, zoals de wagentjes heten, al de hitte afstralen. Ook staan ze enorm te loeien - neem aan de geforceerde koeling met ventilatoren. Vorig jaar is bij Hemmen-Dodewaard van zo'n zelfde GTW ook het powerpack in rook opgegaan, de Arriva 10256. Was op een warme dag in augustus.

Bij bussen komt dit euvel tegenwoordig dus nog veel vaker voor. Vroeger toen nog de bekende gele DAF standaardbussen reden hoorde je er vrijwel nooit iets over, maar de reden is niet zo moeilijk te bedenken: die hadden de motor in het midden onder het chassis hangen, dus die werd door de rijwind altijd gekoeld.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7397
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #3 Gepost op: 19 april 2018, 11:23:39 »
In hoeverre is het bij dit soort treinstellen makkelijk te fixen? Ik krijg de indruk dat het lekker modulair is opgebouwd. "Even een nieuwe powerpack erin", schoonmaken en rijden maar.

Zo simpel zal het wel niet zijn? In hoeverre zijn er reserve-powerpacks?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #4 Gepost op: 19 april 2018, 12:19:44 »
Zo simpel zal het inderdaad niet zijn.
Ik vraag me af hoe men dit in de exploitatie oplost, een treinstel dat voorlopig is uitgeschakeld.
Op TT 751 lees je maar al te vaak op dergelijke particuliere trajecten dat er door materieelgebrek treinen uitvallen.
Een duidelijk nadeel van  de privatisering...

Misschien een domme vraag: wat bevindt zich in de powerpack van de elektrische variant. Zoals die bijvoorbeeld op de Merwedelijn rijden?

bvd

Ronald
Groet,
      Ronald

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #5 Gepost op: 19 april 2018, 13:04:55 »
Idd een flinke brand. Ik ga er dus vanuit dat het oververhitting is. Als je op dagen zoals deze op het perron langs zo'n diesel-GTW loopt voel je op een paar meter afstand van het powerpack, zoals de wagentjes heten, al de hitte afstralen. Ook staan ze enorm te loeien - neem aan de geforceerde koeling met ventilatoren. Vorig jaar is bij Hemmen-Dodewaard van zo'n zelfde GTW ook het powerpack in rook opgegaan, de Arriva 10256. Was op een warme dag in augustus.

Bij bussen komt dit euvel tegenwoordig dus nog veel vaker voor. Vroeger toen nog de bekende gele DAF standaardbussen reden hoorde je er vrijwel nooit iets over, maar de reden is niet zo moeilijk te bedenken: die hadden de motor in het midden onder het chassis hangen, dus die werd door de rijwind altijd gekoeld.
Een dieselmotor zowel van trein als bus, hebben allemaal een radiator met geforceerde ventilatie die meestal gestuurd word door een thermostaat. Met een beetje rijwind red je dat niet, zeker niet met een bus in het stadsverkeer.
Het aantal ongeforceerd gekoelde motoren is na de Volkswagen Kevers wel opgehouden geloof ik  ;D

Grote kans dat de hitte die je voelt afstralen van een powerpack komt omdat je in de luchtstroom van het wegblazen van de ventilator staat  ;)

ReneN

  • Gast
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #6 Gepost op: 19 april 2018, 13:47:18 »
Citaat
In hoeverre is het bij dit soort treinstellen makkelijk te fixen? Ik krijg de indruk dat het lekker modulair is opgebouwd. "Even een nieuwe powerpack erin", schoonmaken en rijden maar.

Interessante vraag... zouden ze er een paar "op voorraad" houden in Venlo-Blerick? Het kan natuurlijk meevallen, maar als de bekabeling gesmolten is kon het wel eens veel langer gaan duren.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #7 Gepost op: 19 april 2018, 14:44:42 »
Die motorpacks zelf staan niet op reserve bij de vervoerders, daar zijn ze wat te duur voor gok ik   ;)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #8 Gepost op: 19 april 2018, 16:38:36 »
Het aantal ongeforceerd gekoelde motoren is na de Volkswagen Kevers wel opgehouden geloof ik  ;D
Porsche had tot 1997 lucht gekoelde motoren. Heden ten dage heeft men, tot groot afgrijzen van de echte puristen, vloeistof gekoelde motoren geïnstalleerd.
Groeten Joop, machinist Lls

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2048
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #9 Gepost op: 19 april 2018, 17:20:33 »
Het idee van de powerpacks is natuurlijk wel dat je er makkelijk een op reserve kunt hebben ;) Arriva had er vorig jaar allang 1 reserve kunnen bestellen.
Overigens, in ruim 10 jaar tijd 2 afgefakkeld op zo'n grote vloot (100 stuks) vind ik niet veel. Verder kan je ook niet echt van een structureel probleem spreken want de Achterhoek-GTW's zijn van een ander type (andere motoren etc.)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #10 Gepost op: 19 april 2018, 17:56:05 »
Maar wat is de functie/inhoud van de powerpacks in geval van een electrische uitvoering?

Ronald
Groet,
      Ronald

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #11 Gepost op: 19 april 2018, 18:03:18 »
Volgens mij komt dit vaker voor bij treinen en vooral bussen waar de motor zo compact is ingebouwd dat deze zijn warmte niet altijd kwijt kan. Bij een bus zit die ook nog eens achterin zodat hij moeilijker koele lucht aan kan zuigen.
Wat ik gehoord heb valt dat wel mee. Zeker bij Scania Omnilinks zit er een speciale soort 'schepper' achterin bij de motor die sterk gebruik maakt van de hogere luchtsnelheid langs de bus en daardoor ruim voldoende lucht aanzuigt.
Ik ga er dus vanuit dat het oververhitting is. Als je op dagen zoals deze op het perron langs zo'n diesel-GTW loopt voel je op een paar meter afstand van het powerpack, zoals de wagentjes heten, al de hitte afstralen.
Mwah, ik weet van vroeger in de zomer ook nog dat de gemiddelde lijnbus, met de motor voorin, ook enorme 'puffen' hete lucht onder zich uit kon laten. Dat heeft weinig met de plaats van de motor te maken.
Ik denk dat het meer een geval van pech is.
Bij bussen komt dit euvel tegenwoordig dus nog veel vaker voor. Vroeger toen nog de bekende gele DAF standaardbussen reden hoorde je er vrijwel nooit iets over, maar de reden is niet zo moeilijk te bedenken: die hadden de motor in het midden onder het chassis hangen, dus die werd door de rijwind altijd gekoeld.
Ik denk eerder dat het aan het ontwerp zelf lag: toen een motor die gebouwd werd om bijna voor het leven mee te gaan en een ontwerp dat veel minder op de marge gebouwd was, tegenover tegenwoordig zoveel mogelijk kracht uit een zo klein mogelijke motor met zo min mogelijk ruimte-inname en milieu-onvriendelijke gassen.
In hoeverre is het bij dit soort treinstellen makkelijk te fixen? Ik krijg de indruk dat het lekker modulair is opgebouwd. "Even een nieuwe powerpack erin", schoonmaken en rijden maar.

Zo simpel zal het wel niet zijn? In hoeverre zijn er reserve-powerpacks?
Ik denk dat de modulariteit vooral een rol speelt bij het bouwen van een nieuwe powerpack. De vervoerder zal ze inderdaad niet op voorraad hebben vanwege de kosten, maar ik denk dat de basis bij de fabrikant klaarstaat in geval van nood: vermoedelijk is het alleen nog het uitkiezen van diesel of elektra, motor erin schuiven en resterende bekabeling in orde maken en klaar.
Misschien een domme vraag: wat bevindt zich in de powerpack van de elektrische variant. Zoals die bijvoorbeeld op de Merwedelijn rijden?
Een berg halfgeleiders voor de tractie-installatie en omvorming van de hoogspanning tot laagspanning, accu's, koeling en een snelschakelaar lijkt me.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2018, 18:30:18 »
Aardig speculatief om min of meer als vaststaand feit te beweren dat het door de buitententemperatuur in combinatie met een ontwerpfout is ontstaan.

Dirk

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2018, 18:47:19 »
Is het ook: om 10 voor 8 's avonds is het nu namelijk helemaal niet meer zo warm. Voor hoge avond-temperaturen rond die tijd is het echt nog te vroeg in het jaar.

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3868
Re: GTW motorwagen van Arriva brandt uit
« Reactie #14 Gepost op: 19 april 2018, 22:00:12 »
Maar wat is de functie/inhoud van de powerpacks in geval van een electrische uitvoering?

Ronald
Hetzelfde als bij een dieselvariant, je tractie installatie herbergen, schakelaars, zekeringen, vermogenselektronica en zaken zoals je compressor en remsysteem ed :)