Idd een flinke brand. Ik ga er dus vanuit dat het oververhitting is. Als je op dagen zoals deze op het perron langs zo'n diesel-GTW loopt voel je op een paar meter afstand van het powerpack, zoals de wagentjes heten, al de hitte afstralen. Ook staan ze enorm te loeien - neem aan de geforceerde koeling met ventilatoren. Vorig jaar is bij Hemmen-Dodewaard van zo'n zelfde GTW ook het powerpack in rook opgegaan, de Arriva 10256. Was op een warme dag in augustus. Bij bussen komt dit euvel tegenwoordig dus nog veel vaker voor. Vroeger toen nog de bekende gele DAF standaardbussen reden hoorde je er vrijwel nooit iets over, maar de reden is niet zo moeilijk te bedenken: die hadden de motor in het midden onder het chassis hangen, dus die werd door de rijwind altijd gekoeld.
In hoeverre is het bij dit soort treinstellen makkelijk te fixen? Ik krijg de indruk dat het lekker modulair is opgebouwd. "Even een nieuwe powerpack erin", schoonmaken en rijden maar.
Het aantal ongeforceerd gekoelde motoren is na de Volkswagen Kevers wel opgehouden geloof ik
Volgens mij komt dit vaker voor bij treinen en vooral bussen waar de motor zo compact is ingebouwd dat deze zijn warmte niet altijd kwijt kan. Bij een bus zit die ook nog eens achterin zodat hij moeilijker koele lucht aan kan zuigen.
Ik ga er dus vanuit dat het oververhitting is. Als je op dagen zoals deze op het perron langs zo'n diesel-GTW loopt voel je op een paar meter afstand van het powerpack, zoals de wagentjes heten, al de hitte afstralen.
Bij bussen komt dit euvel tegenwoordig dus nog veel vaker voor. Vroeger toen nog de bekende gele DAF standaardbussen reden hoorde je er vrijwel nooit iets over, maar de reden is niet zo moeilijk te bedenken: die hadden de motor in het midden onder het chassis hangen, dus die werd door de rijwind altijd gekoeld.
In hoeverre is het bij dit soort treinstellen makkelijk te fixen? Ik krijg de indruk dat het lekker modulair is opgebouwd. "Even een nieuwe powerpack erin", schoonmaken en rijden maar.Zo simpel zal het wel niet zijn? In hoeverre zijn er reserve-powerpacks?
Misschien een domme vraag: wat bevindt zich in de powerpack van de elektrische variant. Zoals die bijvoorbeeld op de Merwedelijn rijden?
Maar wat is de functie/inhoud van de powerpacks in geval van een electrische uitvoering?Ronald