Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
wisselaandrijving MTB door Lobomotion69
Vandaag om 02:55:04
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 00:03:11
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
US diorama in H0 door Jelmer
05 July 2025, 23:58:24
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Raadplaatje door Nohome
05 July 2025, 22:24:05
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
05 July 2025, 20:08:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
05 July 2025, 18:15:32
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
05 July 2025, 13:21:54
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
05 July 2025, 10:43:42
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
05 July 2025, 09:37:20
20 jaar BNLS door Huup
05 July 2025, 08:56:00
Yet Another Servo Decoder door AP3737
05 July 2025, 08:36:21
Zaagsel? door Frits C
05 July 2025, 06:34:07
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
05 July 2025, 03:26:20
  

Auteur Topic: ASB wielen vervangen voor gewone wielen  (gelezen 8738 keer)

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Gepost op: 11 April 2018, 19:02:43 »
Goedemiddag iedereen:

Ik wil de wielen met anti-slipbanden van een paar Fleischmann loks (NS 1200, DB V-100) vervangen voor gewone wielen.

Raakt de lok dan erg veel trekkracht kwijt? Of gaat-ie slippen? Is het wel de moeite waard om van de ASB´s af te zijn?

Heeft iemand daar ervaring mee of kan iemand wijze raad geven?

Ik heb geen plannen om met lange treinen te rijden, max 4 of 5 rijtuigen of 8 tot 10 goederenwagens.

Alvast dank,

Joost

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
  • Bricolage français.
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2018, 19:43:59 »
Goedenavond Joost,

Met treinen van jouw gewenste lengte moet het beslist lukken om je locomotieven met normale wielen uit te rusten.
Hoofdzaak is dat je vrijwel geen hellingen in je traject hebt, want dit gaat onmiddellijk ten koste van de trekkracht.

Ik heb zelf, zonder dat dit problemen opleverde, bij een Roco 2400 (met vier aangedreven assen) en een stoomloc van de Duitse serie 74 (pr. T12) de wielen met asb vervangen vervangen door normale.

Succes met het ombouwen,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #2 Gepost op: 11 April 2018, 19:55:53 »
Zijn er ook hellingen op de baan?

Ik heb hier tientallen locs zonder asb, maar nou net niet die klassieke Fleischmann locs. Ik heb een Sprinter en die kwam zonder asb nauwelijks van zijn plaats. Vermoedelijk wegens laag gewicht voor de aangedreven bak, maar weer hoog gewicht voor de bak die moet worden meegesleept.

Ja, ze verliezen dus trekkracht. Bij locs met vier aangedreven assen en een redelijk gewicht hou je ruim voldoende over voor een flinke trein op de vlakke baan. Een Roco 1600 trekt nog rustig 10 rijtuigen, een 2200 20 wagens.

Ik schat in dat die v100 wegens slechts twee aangedreven assen en weinig gewicht niet erg ver meer komt. Die zware 1200 schat ik kansrijker in. Hoewel een Trix 1200 zonder asb niet erg bruikbaar meer was. Aandrijving op één of twee draaistellen scheelt echt een slok op een borrel.
Kortom, geen ervaring met deze modellen maar eigenlijk niet erg hoopvol gestemd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7057
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #3 Gepost op: 11 April 2018, 22:51:49 »
Het heeft alles te maken met de wrijving tussen de vlakke delen van de wielen en de rails.
Staal op staal wil wel, maar rubber op staal geeft meer wrijving en dus een betere trekkracht. Zand strooien?

Bij staal op staal krijg je meer trekkracht door het gewicht van de locomotief. Des te zwaarder de loc des te meer trekkracht. Ook het aantal aangedreven wielen bepaalt uiteindelijk de kracht die beschikbaar komt. Het gewicht wordt dan wel over de wielen verdeeld.

Heb je wel eens nagegaan wat het aanrakingsvlak van een rond wiel en een vlakke rails is? Het aanrakingsvlak moet de wrijving opwekken.

Ronald Visser

Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26601
    • Pagina van klaas
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #4 Gepost op: 11 April 2018, 22:57:32 »
Uiteraard verlies je trekkracht. Die rubber bandjes zitten er op om de trekkracht te verhogen. Desondanks vervang ik wielen met ASB's indien mogelijk door wielen zonder. Dat doe ik door in de onderdelenlijst uit te zoeken welke assen geschikt zijn als vervangers en die bestel ik dan na. Ik bouw nooit hellingen. Als je dat wel doet kan je inderdaad trekkracht te kort komen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

72sonett

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 2083
    • El Carrilet
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #5 Gepost op: 12 April 2018, 00:36:54 »
De statische wrijvingscoëfficiënt μ van rubber op staal is ongeveer 2x die van staal op staal.
Er geldt  Fw= μ * N (wrijvingskracht = coëff * normale druk). Om zonder ASB dezelfde trekkracht te krijgen zou het model dus 2x zo zwaar moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2018, 09:17:23 door 72sonett »
El Carrilet
"te dom om te poepen"
MH

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #6 Gepost op: 12 April 2018, 03:11:15 »
Hi Joost,

Waarom wil je van die slipbandjes af?
De nadelen zijn al genoemd, de aanzetkracht bij gelijkblijvende massa van de lok neemt met 50% af.
Maar wat zijn de voordelen?
Tschuss Genossen

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22469
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #7 Gepost op: 12 April 2018, 06:16:23 »
Kan alleen voor mezelf spreken.
- betere stroomafname
- minder vervuiling van de rails
- in sommige gevallen geen waggelende loop meer

En banden horen onder bussen.  ;D
Zonder gekheid. Ik heb een baan met bescheiden hellingen en ruime bogen. Zo wil ik het toch, maar bijkomend voordeel is dat asb voor de meeste modellen praktisch weinig uitmaakt. Mijn containertreinen zijn een meter of vier lang, de intercity bevat gerust 10 bakken icr.
Modellen die het op mijn baan zonder asb niet redden, daar is wat mee. Van een Fleischmann Sprinter of een v100 kan ik dat nog begrijpen, andere tijden nietwaar. Maar dat een recent ontworpen treinstel als de Trix Koploper zich zonder asb niet door R6 kan wurmen, is belachelijk. Dat model is echt beroerd ontworpen. De Roco plan t of de Artitec Hondekop hebben zonder asb geen enkel probleem op mijn baan.

« Laatst bewerkt op: 12 April 2018, 09:41:45 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #8 Gepost op: 12 April 2018, 07:59:43 »
Ah, betere stroomafname, daar had ik zo snel niet aan gedacht.
Stroomafname is op mijn baan goed, vandaar.

FLM V60 en die MV9 hebben af fabriek geen slipbandjes, bij de hellingen die ik heb, 3,5 promille, trekken die lokjes zonder moeite redelijk lange sleepjes omhoog.

Dat waggelen, dat komt mij wel bekend voor: de oude E10 en E44 hebben daar wel eens last van gehad.
Inderdaad de slipbanden goed schoonmaken en afvlakken, dat werkt wel.
Ultimo de bandjes vervangen.

Maar het zet mij aan het denken, vooral omdat in de tropen die bandjes sneller verouderen.




Tschuss Genossen

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #9 Gepost op: 12 April 2018, 13:34:40 »
Precies wat Klaas zegt. Ik heb mijn Piko hondekoppen destijds ook van nieuwe assen voorzien. Helaas zit op onze clubaan een helling in een bocht, en dat was net te veel. Vandaar dat ik de assen met ASB weer heb teruggebouwd, en ik de assen zonder ASB te koop aanbiedt in Vraag en Aanbod  ;)

Marco

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #10 Gepost op: 12 April 2018, 18:06:50 »
Ik heb vanavond eens even getest: de V60 met een sleep van 2m, geen probleem met een helling van 15 promille. (Die 3,5 promille van mijn eerdere post was fout)

Joost heeft het over wielen vervangen, maar is er een methode om zelf een (edel)metalen band in de groef te plaatsen? En dan op de draaibank zuiver afdraaien?

Tschuss Genossen

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #11 Gepost op: 12 April 2018, 18:23:52 »
Hans, dat zal lastig worden. Ten eerste moet je metalen strip in de exacte breedte hebben om de groef op te vullen en daarna krijg je het probleem om de strip te ronden, op de juiste lengte af te knippen en vervolgens met de bestaande wielband te verbinden. Is de wielkern van kunststof dan kun je de ronde strip alleen in de groef lijmen. Het afdraaien moet zeer voorzichtig en met koeling gebeuren om vervorming van de kunststof kern te vermijden.

Kortom, je kunt beter wielen zonder groef nabestellen.

Gr, Silvolde

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #12 Gepost op: 12 April 2018, 18:37:34 »
Ja, bestellen, zijn er wieltjes voor de oude flm loks, 40-20 jaar oud?
Tschuss Genossen

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3329
  • Bricolage français.
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #13 Gepost op: 12 April 2018, 18:52:51 »
Fleischmann levert vrij lang nog onderdelen van oude modellen.
Ik heb onlangs bij ETS gewoon wieltjes van de Fleischmann T3 besteld en ontvangen. En dat model bestaat toch al een jaar of 30.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 642
Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
« Reactie #14 Gepost op: 12 April 2018, 19:21:50 »
Goedemiddag:

Hartelijk dank voor alle reacties en meningen. Leuk dat er zo´n goede discussie van komt!

Ten eerste: Ik heb geen hellingen.... want geen baan  ;D. Als het ooit zo ver komt, dan zal ik de hellingen moeten beperken tot wat m´n loks aankunnen. Tot die dag kan ik met de loks alles doen.

@Hans: De reden dat ik van die bandjes af wil, is dat ik niet té afhankelijk wil zijn van onderdeeltjes die ik helemaal uit NL moet laten komen. Koolborstels kan ik nog wel opslaan, en in geval van nood ook nog zelf maken (heb het al eens gedaan). ASB´s vergaan met de tijd, dus kun je ze ook niet voor jaren bewaren. Ik bescherm ze wel voor licht en vocht, maar als ze stuk gaan, merk ik dat pas als ik ze nodig heb.

De aanzetkracht per lok neemt niet echt 50% af. Per as wel, maar de V100 heeft bijvoorbeeld één as met ASB´s en één as zonder. Als je dan die ene as vervangt, houd je 2/3 van je trekkracht over.

Uit de formule van 72sonett leid ik af dat de aanzetkracht van een lok evenredig is aan:

K = (Gewicht) x (Aangedreven assen zonder ASB + 2x Aangedreven assen mét ASB) / (totaal aantal assen)

Met die basis heb ik een paar loks gewogen en de aanzetkracht berekend: (waar een brievenweger uit 1930 nog eens goed voor is  (y))



Daaruit maak ik op dat de V100 zo ongeveer de kracht van een Anna lokje zal overhouden  >:(

De 1200 blijft een krachtpatser, dat ding is dan ook enorm zwaar, met z´n metalen kap.

De echte trekkracht verschilt natuurlijk nog, want die is ook nog afhankelijk van de overbrenging. Hoe sneller de lok, hoe minder trekkracht voor het zelfde gewicht. Maar als je nagaat wat dat O&K rangeerlokje allemaal trekt met een schaalsnelheid van 125 km/u...

Ik ga het proberen. Dat betekent: Ik ga proberen om de wielen te vinden en te bestellen. Als ze t.z.t. in Colombia aankomen en ik ze ga monteren, beloof ik een uitgebreid verslag van de resultaten vóor en na. Maar dat kan best 2019 worden.

Groeten uit Colombia,

Joost