BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Joost O op 11 april 2018, 19:02:43

Titel: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Joost O op 11 april 2018, 19:02:43
Goedemiddag iedereen:

Ik wil de wielen met anti-slipbanden van een paar Fleischmann loks (NS 1200, DB V-100) vervangen voor gewone wielen.

Raakt de lok dan erg veel trekkracht kwijt? Of gaat-ie slippen? Is het wel de moeite waard om van de ASB´s af te zijn?

Heeft iemand daar ervaring mee of kan iemand wijze raad geven?

Ik heb geen plannen om met lange treinen te rijden, max 4 of 5 rijtuigen of 8 tot 10 goederenwagens.

Alvast dank,

Joost
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Noordernet op 11 april 2018, 19:43:59
Goedenavond Joost,

Met treinen van jouw gewenste lengte moet het beslist lukken om je locomotieven met normale wielen uit te rusten.
Hoofdzaak is dat je vrijwel geen hellingen in je traject hebt, want dit gaat onmiddellijk ten koste van de trekkracht.

Ik heb zelf, zonder dat dit problemen opleverde, bij een Roco 2400 (met vier aangedreven assen) en een stoomloc van de Duitse serie 74 (pr. T12) de wielen met asb vervangen vervangen door normale.

Succes met het ombouwen,

Wolter
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: henk op 11 april 2018, 19:55:53
Zijn er ook hellingen op de baan?

Ik heb hier tientallen locs zonder asb, maar nou net niet die klassieke Fleischmann locs. Ik heb een Sprinter en die kwam zonder asb nauwelijks van zijn plaats. Vermoedelijk wegens laag gewicht voor de aangedreven bak, maar weer hoog gewicht voor de bak die moet worden meegesleept.

Ja, ze verliezen dus trekkracht. Bij locs met vier aangedreven assen en een redelijk gewicht hou je ruim voldoende over voor een flinke trein op de vlakke baan. Een Roco 1600 trekt nog rustig 10 rijtuigen, een 2200 20 wagens.

Ik schat in dat die v100 wegens slechts twee aangedreven assen en weinig gewicht niet erg ver meer komt. Die zware 1200 schat ik kansrijker in. Hoewel een Trix 1200 zonder asb niet erg bruikbaar meer was. Aandrijving op één of twee draaistellen scheelt echt een slok op een borrel.
Kortom, geen ervaring met deze modellen maar eigenlijk niet erg hoopvol gestemd.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: MOVisser op 11 april 2018, 22:51:49
Het heeft alles te maken met de wrijving tussen de vlakke delen van de wielen en de rails.
Staal op staal wil wel, maar rubber op staal geeft meer wrijving en dus een betere trekkracht. Zand strooien?

Bij staal op staal krijg je meer trekkracht door het gewicht van de locomotief. Des te zwaarder de loc des te meer trekkracht. Ook het aantal aangedreven wielen bepaalt uiteindelijk de kracht die beschikbaar komt. Het gewicht wordt dan wel over de wielen verdeeld.

Heb je wel eens nagegaan wat het aanrakingsvlak van een rond wiel en een vlakke rails is? Het aanrakingsvlak moet de wrijving opwekken.

Ronald Visser

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel_2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/wiel_2.jpg)
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 april 2018, 22:57:32
Uiteraard verlies je trekkracht. Die rubber bandjes zitten er op om de trekkracht te verhogen. Desondanks vervang ik wielen met ASB's indien mogelijk door wielen zonder. Dat doe ik door in de onderdelenlijst uit te zoeken welke assen geschikt zijn als vervangers en die bestel ik dan na. Ik bouw nooit hellingen. Als je dat wel doet kan je inderdaad trekkracht te kort komen.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: 72sonett op 12 april 2018, 00:36:54
De statische wrijvingscoëfficiënt μ van rubber op staal is ongeveer 2x die van staal op staal.
Er geldt  Fw= μ * N (wrijvingskracht = coëff * normale druk). Om zonder ASB dezelfde trekkracht te krijgen zou het model dus 2x zo zwaar moeten zijn.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 12 april 2018, 03:11:15
Hi Joost,

Waarom wil je van die slipbandjes af?
De nadelen zijn al genoemd, de aanzetkracht bij gelijkblijvende massa van de lok neemt met 50% af.
Maar wat zijn de voordelen?
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: henk op 12 april 2018, 06:16:23
Kan alleen voor mezelf spreken.
- betere stroomafname
- minder vervuiling van de rails
- in sommige gevallen geen waggelende loop meer

En banden horen onder bussen.  ;D
Zonder gekheid. Ik heb een baan met bescheiden hellingen en ruime bogen. Zo wil ik het toch, maar bijkomend voordeel is dat asb voor de meeste modellen praktisch weinig uitmaakt. Mijn containertreinen zijn een meter of vier lang, de intercity bevat gerust 10 bakken icr.
Modellen die het op mijn baan zonder asb niet redden, daar is wat mee. Van een Fleischmann Sprinter of een v100 kan ik dat nog begrijpen, andere tijden nietwaar. Maar dat een recent ontworpen treinstel als de Trix Koploper zich zonder asb niet door R6 kan wurmen, is belachelijk. Dat model is echt beroerd ontworpen. De Roco plan t of de Artitec Hondekop hebben zonder asb geen enkel probleem op mijn baan.

Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 12 april 2018, 07:59:43
Ah, betere stroomafname, daar had ik zo snel niet aan gedacht.
Stroomafname is op mijn baan goed, vandaar.

FLM V60 en die MV9 hebben af fabriek geen slipbandjes, bij de hellingen die ik heb, 3,5 promille, trekken die lokjes zonder moeite redelijk lange sleepjes omhoog.

Dat waggelen, dat komt mij wel bekend voor: de oude E10 en E44 hebben daar wel eens last van gehad.
Inderdaad de slipbanden goed schoonmaken en afvlakken, dat werkt wel.
Ultimo de bandjes vervangen.

Maar het zet mij aan het denken, vooral omdat in de tropen die bandjes sneller verouderen.




Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: VAM65 op 12 april 2018, 13:34:40
Precies wat Klaas zegt. Ik heb mijn Piko hondekoppen destijds ook van nieuwe assen voorzien. Helaas zit op onze clubaan een helling in een bocht, en dat was net te veel. Vandaar dat ik de assen met ASB weer heb teruggebouwd, en ik de assen zonder ASB te koop aanbiedt in Vraag en Aanbod  ;)

Marco
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 12 april 2018, 18:06:50
Ik heb vanavond eens even getest: de V60 met een sleep van 2m, geen probleem met een helling van 15 promille. (Die 3,5 promille van mijn eerdere post was fout)

Joost heeft het over wielen vervangen, maar is er een methode om zelf een (edel)metalen band in de groef te plaatsen? En dan op de draaibank zuiver afdraaien?

Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Silvolde op 12 april 2018, 18:23:52
Hans, dat zal lastig worden. Ten eerste moet je metalen strip in de exacte breedte hebben om de groef op te vullen en daarna krijg je het probleem om de strip te ronden, op de juiste lengte af te knippen en vervolgens met de bestaande wielband te verbinden. Is de wielkern van kunststof dan kun je de ronde strip alleen in de groef lijmen. Het afdraaien moet zeer voorzichtig en met koeling gebeuren om vervorming van de kunststof kern te vermijden.

Kortom, je kunt beter wielen zonder groef nabestellen.

Gr, Silvolde
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 12 april 2018, 18:37:34
Ja, bestellen, zijn er wieltjes voor de oude flm loks, 40-20 jaar oud?
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Noordernet op 12 april 2018, 18:52:51
Fleischmann levert vrij lang nog onderdelen van oude modellen.
Ik heb onlangs bij ETS gewoon wieltjes van de Fleischmann T3 besteld en ontvangen. En dat model bestaat toch al een jaar of 30.

Wolter
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Joost O op 12 april 2018, 19:21:50
Goedemiddag:

Hartelijk dank voor alle reacties en meningen. Leuk dat er zo´n goede discussie van komt!

Ten eerste: Ik heb geen hellingen.... want geen baan  ;D. Als het ooit zo ver komt, dan zal ik de hellingen moeten beperken tot wat m´n loks aankunnen. Tot die dag kan ik met de loks alles doen.

@Hans: De reden dat ik van die bandjes af wil, is dat ik niet té afhankelijk wil zijn van onderdeeltjes die ik helemaal uit NL moet laten komen. Koolborstels kan ik nog wel opslaan, en in geval van nood ook nog zelf maken (heb het al eens gedaan). ASB´s vergaan met de tijd, dus kun je ze ook niet voor jaren bewaren. Ik bescherm ze wel voor licht en vocht, maar als ze stuk gaan, merk ik dat pas als ik ze nodig heb.

De aanzetkracht per lok neemt niet echt 50% af. Per as wel, maar de V100 heeft bijvoorbeeld één as met ASB´s en één as zonder. Als je dan die ene as vervangt, houd je 2/3 van je trekkracht over.

Uit de formule van 72sonett leid ik af dat de aanzetkracht van een lok evenredig is aan:

K = (Gewicht) x (Aangedreven assen zonder ASB + 2x Aangedreven assen mét ASB) / (totaal aantal assen)

Met die basis heb ik een paar loks gewogen en de aanzetkracht berekend: (waar een brievenweger uit 1930 nog eens goed voor is  (y))

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trekkracht.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/Trekkracht.jpg)

Daaruit maak ik op dat de V100 zo ongeveer de kracht van een Anna lokje zal overhouden  >:(

De 1200 blijft een krachtpatser, dat ding is dan ook enorm zwaar, met z´n metalen kap.

De echte trekkracht verschilt natuurlijk nog, want die is ook nog afhankelijk van de overbrenging. Hoe sneller de lok, hoe minder trekkracht voor het zelfde gewicht. Maar als je nagaat wat dat O&K rangeerlokje allemaal trekt met een schaalsnelheid van 125 km/u...

Ik ga het proberen. Dat betekent: Ik ga proberen om de wielen te vinden en te bestellen. Als ze t.z.t. in Colombia aankomen en ik ze ga monteren, beloof ik een uitgebreid verslag van de resultaten vóor en na. Maar dat kan best 2019 worden.

Groeten uit Colombia,

Joost





Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: 72sonett op 13 april 2018, 00:39:23
Citaat
... De echte trekkracht verschilt natuurlijk nog, want die is ook nog afhankelijk van de overbrenging.
Je kunt die trekkracht ook direct meten met je brievenweger natuurlijk, onafhankelijk van de overbrenging...

Zet de loc op een horizontaal stuk spoor en bind hem met een touwtje vast aan de brievenweger. Laat hem dan wegrijden tot hij doorslipt, de brievenweger geeft dan de trekkracht aan. Je kunt dat doen met en zonder ASB, dan zie je wat die bijdragen.

Dan kun je het ook nog eens doen met een helling van x%, dan zie je wat er van de trekkracht overblijft.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: henk op 13 april 2018, 10:18:11
Kan alleen voor mezelf spreken.
- betere stroomafname
- minder vervuiling van de rails
- in sommige gevallen geen waggelende loop meer

Bedenk nog een reden. Ik kan een trein met de hand gewoon een eindje verschuiven. Vooral handig als Koploper de remkarakteristieken van een loc nog aan het leren is en de trein dus weleens een eindje doorschiet. Gewoon terugschuiven.  ;D

Trouwens gisteravond nog een model ontdekt dan zelfs op mijn baan niet zonder asb kan. De Fleischmann Lint wurmt zich zonder asb met grote moeite door een ruime boog. Zal wel door het schaal n motortje komen. Leuk geprobeerd, maar komend weekend de wielen met asb maar weer terugzetten.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Joost O op 14 december 2018, 22:50:36
Hallo iedereen:


(https://images.beneluxspoor.net/bnls/PigPen_-Peanuts.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/PigPen_-Peanuts.png)
Uche uche.... draadje afgestoft!

Ik had beloofd om hier nog verslag te doen als ik vorderingen had. Het is nog net niet 2019 geworden.

Ten eerste: De wielen zonder ASB heb ik zonder probleem kunnen bestellen bij FLM, voor de NS-1200, V100 en Plan V.  Voor de Lima 1200 en Hondekop nog geen wielen kunnen vinden. Misschien ook niet meer nodig, zie verderop...

Voordat ik aan het vervangen begon, ben ik de echte trekkracht van elke lok eens gaan meten. Met dank aan 72sonnett voor de suggestie, maar het bleek geometrisch niet makkelijk om de kracht van de lok over te brengen op de brievenweger. Dus maar een andere dynamometer uitgevonden:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN192_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN192_1.jpg)

De trein trekt aan een touwtje (gele streep) dat via een katrol een ketting van de grond tilt. Als de lok gaat slippen meet ik de lengte van het opgetilde stuk ketting, en het gewicht van dat stuk ketting is dan de trekkracht.

Hier een filmpje: https://youtu.be/nN2QKUa3gso (https://youtu.be/nN2QKUa3gso)

De gemeten kracht kan ik nu vergelijken met de theoretische waarde. Die heb ik berekend met de formule uit reactie 5, met een waarde van 0,5 voor staal op staal, en 1,0 voor rubber op staal.

Voor de loks zonder ASB, komen de berekende en de gemeten waarde tamelijk goed overeen:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN194_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN194_1.jpg)

Alleen die laatste rangeerlok verbaast me. Misschien zijn de wielen niet glad meer en "pakt" hij daarom beter?

Ik onderbreek het verhaal even. Straks verder.

Groeten uit Colombia,

Joost

Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Joost O op 14 december 2018, 23:21:46
OK, verder met het verhaal. Wegens slechte internetverbinding heb ik het in twee updates gesplitst.

De loks en treinstellen mét ASB vertonen veel grotere variatie tussen de gemeten en de berekende kracht:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN195_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN195_1.jpg)

Dat kan aan verscheidene oorzaken liggen:  (tussendoor: waarom heet zo iets een "oor-zaak"? Raar taaltje dat Hollands van ons ;D )
- Het gewicht is niet altijd simmetrisch verdeeld, bijvoorbeeld in de V-100
- Het Plan V treinstel heb ik berekend met alleen het motorstel, maar bij de test had-ie z´n bijwagen aan de sleep
- ASB´s zijn niet allemaal even nieuw en glad
- De Lima Hondekop gaat niet slippen, de motor staat stil. De motor zelf heeft dus minder kracht dan de frictie van de wielen
- Bij de drie-assige draaistellen van de 1200 (Lima en FLM) weet ik nooit of de middelste as wel gewicht draagt of niet. Als je bij de FLM de middelste assen niet meerekent, heb je 4 van 8 assen met ASB´s, en kom je op een berekende kracht van 300 uit. Net goed dus.
- De Fleischmann 1390 (NS-1200) is een krachtpatser!

Maar goed, nu dus van één V-100 de wielen vervangen. Van de rest heb ik het alleen maar theoretisch berekend. Hier de resultaten:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN196_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/FCN196_1.jpg)

Conclusies:

- De V-100 verliest veel meer kracht dan ik had verwacht. Het is nu amper een Zwarte Anna-lokje. Zoals Henk in reactie 2 al voorspeld had. Op een vlak ovaaltje kon hij nog nét 5 vier-assige cementwagens trekken.
- De FLM Plan V zal ik niet aan beginnen. Mét ASB zit hij al onder de berekende kracht, zonder ASB zal-ie waarschijnlijk niet veel meer doen.
- Het zelfde geldt  voor de Lima 1200 en Hondekop. Die komen qua kracht te dicht in de buurt van het klassieke FLM rangeerlokje. En bovendien heb ik er (nog) geen wielen voor gevonden  :laugh:
- De BR-24 wil ik ook niet zo zwak.
- De FLM NS-1200 zou nog wel kunnen. In theorie behoudt die zonder ASB´s ongeveer de kracht van een V-100 of en Lima 1200 mét ASB. Maar ik doe het nu nog even niet. De wieltjes heb ik, later kan ik het altijd nog proberen.

Korte samenvatting van een lang verhaal: Blijf voorlopig maar anti-slip bandjes gebruiken. Goed nieuws voor Erwin in Emmen  (y)

Groeten uit Colombia,

Joost

Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Hans Grasmaijer op 15 december 2018, 01:40:27
Interessant onderzoek Joost.
Je hebt het grondig aangepakt.
Alleen het vaststellen van het gewicht van de ketting is misschien wat onnauwkeurig.
Met die brievenweegschaal had je een gewichtje met een draadje om z’n nek op de weegschaal kunnen plaatsen, dan lees je direct de trekkracht af.

Maar goed, Erwin kan inderdaad opgelucht adem halen, en loks met asb rijden prima. Kwestie van de conditie van de asb goed onderhouden.

Enne “oorzaak”, komt van ursache, wat komt van eerste, eigenlijke reden voor een gerechtelijk proces (Duden.de), cause bij de britten, causa bij jou en sebabnya bij mij.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: henk op 15 december 2018, 08:36:19
Altijd leuk als voorspellingen uitkomen.  :)

De invloed van het aantal aangedreven assen op de trekkracht wordt vaak onderschat. Modellen die op vier of zes assen zijn aangedreven kunnen op mijn baan (geen hellingen van betekenis) prima uit de voeten zonder asb. Modellen die nog wel asb hebben, zijn zonder uitzondering op twee assen aangedreven.

Bij de treinstellen die op twee assen worden aangedreven, zie je vervolgens dat de rolweerstand van het geheel van belang is. De Artitec plan U en Hondekop rijden goed zonder asb en dat geldt ook voor de Roco plan v/t. Die laatste eigenlijk tegen mijn verwachting in. Maar Artitec de2, Trix Koploper, Fleischmann Lint en Fleischmann Sprinter komen nauwelijks van hun plaats zonder asb en lopen definitief vast in de eerste de beste boog.

Trekkracht is de opstelsom van motorvermogen, overbrenging, aantal aangedreven assen, gewicht en ook asb. Je kan ergens bezuinigen (asb eraf) maar alleen als elders in de keten niet teveel is bezuinigd. En verder zijn de omstandigheden van belang, vooral hellingen en rolweerstand van rijtuigen en wagens. Maar die omstandigheden bepaal ik ook zelf.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Arjen52 op 15 december 2018, 09:10:57
Mooi onderzoek Joost.
Één factor mis ik nog: de stroefheid van de rails. Bij een vettige rail is de trekkracht ook minder en dat heeft bij mijn locs steeds een ander effect. Mijn Lima 1220 heeft van vettig spoor beduidend minder last, dan de Lima E40, terwijl beide ASB hebben. 
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Joost O op 16 december 2018, 00:17:16
Heren: Bedankt voor de reacties en het interesse.

@Hans: Inderdaad, zo had het ook gekund. Maar ik heb met de ketting ook goede "repetibility" ondervonden. De eerste lok zo´n 5 of 6 keer getest, en kwam altijd ongeveer gelijk uit.

@Henk: Loks met slechts twee assen die allebei aangedreven zijn,  gaan prima. Maar een vier- of zes-assige lok met slechts twee aangedreven assen, zoals de Hondekop, Plan V of V-100, is een ander verhaal.

@Arjen: Daar heb ik ook aan gedacht, maar kan me niet zo indenken hoe ik dat in de metingen zou kunnen verwerken. Ik heb wel verschil opgemerkt toen ik op een bepaald moment de testrail met wasbenzine schoon had gemaakt. Toen slipte alles zo´n beetje. Daarna met een droge doek afgepoetst en alles was weer (redelijk) normaal.

Maar ja: De hele situatie verandert natuurlijk als ik een baan heb, en dan wordt het afhankelijk van zaken als schoonmaken, hellingen hebben of niet, en treinlengtes die ook weer afhankelijk zijn van de geometrie van de baan. Als het ooit zo ver is, zal ik wel verder experimenteren.

In elk geval was dit een mooi excuus om een provisorisch ovaaltje rails op de vloer te leggen en elke van m´n loks een half uur rondjes te laten rijden om voor de test op te warmen. Weet ik meteen weer dat ze allemaal in goede conditie zijn!  (y)

Waarvan filmpje hier (https://youtu.be/dba3sVOz-Lo)

Groeten uit een, wegens kerstdrukte en -herrie, onuitstaanbaar Bogotá,

Joost
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Jack Black (NS1220) op 16 december 2018, 00:58:10
Mooi onderzoek  (y)
Ga ik ook eens doen met een keukenweegschaal: beetje gewicht er op, resetten met de "tarraknop", vervolgens geeft hij de trekkracht met een "-" er voor.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: henk op 16 december 2018, 11:09:27
@Henk: Loks met slechts twee assen die allebei aangedreven zijn,  gaan prima. Maar een vier- of zes-assige lok met slechts twee aangedreven assen, zoals de Hondekop, Plan V of V-100, is een ander verhaal.

Daarom schreef ik ook 'aangedreven assen' Joost. Hoe meer aangedreven assen, hoe groter de kans dat er zonder asb toch voldoende trekkracht overblijft voor praktische inzetbaarheid.
De trekkracht is zonder asb altijd minder. Bij aandrijving op twee assen is de kans groter dat er te weinig trekkracht overblijft, dan bij aandrijving op vier of zes assen. De Roco 1200 kan met gemak zonder asb, de even zware Trix 1215 kan dat niet.
Op mijn baan - één helling van minder dan 1 procent - heeft geen enkele loc met aandrijving op vier of zes assen zonder asb problemen met een lange sleep. Ook niet de lichtere modellen als de Roco 2400 of de trix 6400. Bij de twee-assers wisselt het beeld, afhankelijk van de overige karakteristieken van het model (en de sleep).

Op basis van deze ervaringen kon ik de uitkomst van de experimenten met de oudere Fleischmanns kennelijk vrij goed voorspellen.  ;)
Overigens heb ik al die modellen toevallig wel, maar ik heb nooit geprobeerd ze zonder asb te laten rijden. Ik heb nog ergens een Fleischmann br212 (voorheen v100) die ik in de jaren zeventig kreeg. Dat ding heeft vier asb’tjes en dat is nodig ook. Dat modelletje is dacht ik ooit ontworpen met een metalen kap. Toen Fleischmann het model een kunststof kap gaf, werd het ding veel te licht. Laag gewicht, aandrijving op twee assen. Dan hou je weinig trekkracht over zonder asb.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: ivanzon op 16 december 2018, 20:33:30
De V100 heeft niet de ruimte voor de gebruikelijke plaatsing van de gewichten op het draaistel, vandaar dat de trekkracht zo varieert.
Bij de 1200 zou je nog kunnen testen wat het gewicht op het draaistel uitmaakt voor de trekkracht.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Joost O op 16 december 2018, 23:03:43
@Henk: Bedankt, nou begrijp ik het  (y)  Nog even twee vraagjes:
1. Die Roco 1200 ken ik niet. Hoeveel aangedreven assen heeft die? 2 of alle 3 assen per draaistel, en dan op beide draaistellen? m.a.w. 4 of 6 aangedreven assen?
2. Afgaande op je plaatje (Lima is Prima) heb je misschien wel een Lima 1200 liggen. Wat is jouw mening over de middelste assen van de draaistellen? Dragen die gewicht of niet? Ik heb zo´n idee dat de doorsnede van de wielen gelijk aan de anderen is, maar dat de as zó los gemonteerd is dat de wielen eigenlijk los van de rails flodderen. Is dat bij jouw ook zo?

@Ivanzon (en iedereen die een FLM V-100 openmaakt): Ik kwam er experimenteel achter dat het voorste blok lood ook  precies aan de andere kant van de kap past. Toen ik hem op die manier in elkaar zette was ik meteen zo´n 30% van de trekkracht kwijt, want het gewicht lag dus op het motorloze draaistel.  >:(  Opletten dus  ;D

Groeten,

Joost
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 december 2018, 23:27:43
1. Die Roco 1200 ken ik niet. Hoeveel aangedreven assen heeft die? 2 of alle 3 assen per draaistel, en dan op beide draaistellen? m.a.w. 4 of 6 aangedreven assen?
Uit het onderdelenblad (https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/8073832930.pdf) kun je concluderen dat alle assen zijn aangedreven. Alleen bij de 3-rail versie is er een niet aangedreven as i.v.m. de ruimte voor de sleper.
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: Biesje op 17 december 2018, 00:11:33
Roco 1200 is idd 6 assen aangedreven. Bij de Lima 1200 'flodderen' de middelste assen inderdaad los over de rails. De verticale speling is groot en er zit geen veertje van stroomafname op/aan/tussen. Ik had ooit twee motoren in mijn Lima 1200 door het frame van 2 exemplaren door midden te zagen en de motor gedeeltes aan elkaar te kleien.

Verschillende soorten metalen (legeringen) hebben ook een verschillende wrijvingscoëfficiënt. Toen ik mijn Lima 1200 had voorzien van de draaistellen van een Athearn loc (zelfde aandrijving als in een Kleinspoor 1500) bleek dat deze metalen wielen flink grip hadden. Het lijkt een soort zink legering te zijn. De standaard wielen die bij mijn DJH NS 3700 zaten waren hetzelfde doffe grijze materiaal. De wieltjes van een Tenshodo spud zijn dan weer super glad en glibberig.

Wrijvingscoëfficiënt is natuurlijk belangrijk, maar ook omdat rubber anti-slipbandjes iets vervormen (zodra er gewicht van een loc op staat deuken ze iets in) wordt het contactoppervlak veel groter waardoor de effectieve trekkracht nog meer toeneemt. Ook de diameter van de wielen maakt uit. In theorie heeft een wiel met grotere diameter een groter contactoppervlak dan een kleiner wiel. Er is een formule voor, maar ik weet niet of dit bij de schalen waarin wij werken veel uitmaakt.

Wat ook nog uitmaakt is hoe de assen gelagerd zijn in het frame. Starre assen zorgen ervoor dat bij een twee-assige loc (of aangedreven draaistel) niet altijd vier wielen de rails raken (zoals bij een Roco Sik). Bij een drie-assige loc zoals de Hippel/bakkie kan het ook voorkomen dat slechts 3 wielen contact met de rails hebben. Klaas heeft ooit een artikel geschreven hoe hij een Roco Hippel heeft voorzien van compensatie zodat altijd alle wielen de rails raken. Dit verbetert tractie en stroomafname. Ook de Roco Plan V/T heeft gecompenseerde assen. Dit kan een boel schelen.

Ik heb een aantal locs (Roco NS 1600 en een DB BR 103) aangepast om zonder ASB rond te rijden, voornamelijk om de stroomafname te verbeteren. Maar ik heb geen echte baan, alleen een stukje op een boekenplank van 2 meter waar ik mijn treinbaksels op test. Ik heb dus niet echt praktijkervaring maar ben er niet bang voor dat ze kracht tekort komen.

Mvg,

Robert
Titel: Re: ASB wielen vervangen voor gewone wielen
Bericht door: henk op 17 december 2018, 10:28:03
De antwoorden zijn al gegeven Joost. De Roco 1200 heeft zes aangedreven assen. Bij de Lima 1200 heeft de middelste as in een draaistel flenzen en beweegt dus met de rails mee, maar daar is ook alles mee gezegd.

Tegenwoordig wordt een v100 anders ontworpen. Kijk maar naar de Roco of de Brawa. De binnenkant is grotendeels gevuld met een metalen chassis. Daarin uitsparingen voor de aandrijving op vier assen, de printjes en een vrije doorkijk in de cabine. Zoals de Roco 2400 is ontworpen. Ik twijfel er niet over dat de Roco v100 op mijn baan zonder asb goed uit de voeten zou kunnen. Op een baan met serieuze hellingen heb ik daar mijn twijfels over.