Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61128 keer)

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #270 Gepost op: 17 september 2020, 17:26:42 »
Knap werk!
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #271 Gepost op: 18 september 2020, 07:30:56 »
Het dak is mij mooi genoeg. Maar ben benieuwd wat het alternatief wordt.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #272 Gepost op: 18 september 2020, 11:19:18 »
De stilte is verklaard,er is weer een hoop gedaan  (y)
Ziet er netjes uit,wat het dat seinhuis betreft,das dan wellicht geen duits/oostenrijks ding,maar een frans ding ?  ;)
Ben benieuwd naar het vervolg.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #273 Gepost op: 18 september 2020, 12:51:24 »
Dank voor jullie lovende woorden.
...wat het dat seinhuis betreft,das dan wellicht geen duits/oostenrijks ding, maar een frans...
Zo op de foto lijkt het een seinhuis te worden ergens in een Oostenrijkse deelstaat, maar dat wordt het dus niet.
Ik ben denk ik niet zo duidelijk geweest: het wordt geen Oostenrijks seinhuis, maar ook geen Frans seinhuis. Het wordt helemaal geen seinhuis, maar omdat het zo dicht naast het spoor staat lijkt het misschien op een seinhuis.
Omdat huis deels in vakwerk is opgetrokken, maakte ik een zinspeling naar Oostenrijk, maar dat kwam niet echt de verf.
Sorry voor de verwarring.  :-\

Het dak is mij mooi genoeg. Maar ben benieuwd wat het alternatief wordt.
Nou Albert, het dak ziet er misschien niet al te beroerd uit maar ik denk dat ik tóch voor een andere versie kies.


▲ Voor de beeldvorming heb ik deze dakpannen er even op gelegd. Ze moeten natuurlijk nog in de verf en groene aanslag. Ik denk dat het een kanshebber is.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

wpinkhof

  • Offline Offline
  • Berichten: 436
    • Asse-Bad / Assche-les-Bains
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #274 Gepost op: 18 september 2020, 13:44:43 »
Waauw. En nog eens wauwwww. Respect voor de manier waarop je de sfeer neerzet . Ooit nog bij Byrhh op bezoek geweest, ergens in de buurt van de Pyreneeën en Perpignan. Zalige herinnering!

Wouter

Verstuurd vanaf mijn Lenovo TB-X304F met Tapatalk


Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #275 Gepost op: 04 december 2020, 17:56:58 »
Dankjewel Wouter.
Het is alweer een tijdje stil rond de bouw van mijn diorama. Dat komt aan één kant doordat ik de afgelopen periode ben afgeleid door allerlei tussendoor projectjes en aan de andere kant omdat ik een beetje vast zat met de verdere infrastructuur van mijn diorama.


▲ In het begin leek mijn opzet vrij aardig: het spoor loopt met een sierlijke curven naar beneden en de weg loopt in een bocht naar rechts en daarna direct weer naar links omhoog.


▲ Aan de zichtzijde is te zien dat daar waar de weg omhoog loopt het nogal steil is. Een Renault Dauphine (met 32 pk’s) zie ik daar niet omhoog komen, laat staan een paard met wagen. Omdat het een doorgaande weg is lijkt mij een minder steile helling meer realistisch.


▲ Mijn aanvankelijke plan was om aan de overkant van de weg een façade te maken met bebouwing en langs het spoor en de weg ook bebouwing. Goed idee? Nee, tóch niet! In verband met de beschikbare (en altijd beperkte) ruimte zou de façade erg ondiep worden, de weg te smal en de huizen langs het spoor niet diep genoeg worden. Bovendien zouden de huizen langs het spoor teveel het zicht wegnemen op wat er achter die huizen gebeurt.


▲ In mijn vernieuwde opzet wil ik de weg langs het spoor laten meelopen. Die weg loopt wel omhoog, maar minder steil. De huizen langs het spoor komen dan te vervallen en komt daar een muur. Omdat het misschien wat veel muren bij elkaar worden, ga ik proberen om er wat variatie in aan te brengen. In deze opzet komt er alleen bebouwing aan de andere kant van de weg; volop in het zicht. Door de ruimte die aan de andere zijde van de weg ontstaat, is het mogelijk die façade veel meer dieptewerking te geven.
Gelukkig heb ik niks gelijmd en kan ik het hele zaakje zó losschroeven.  8)


▲ Tegelijkertijd ben ik dan ook af van dit zinkgat. Het aanvankelijke plan om de weg in een zigzag-bocht er omheen te laten lopen vervalt omdat de weg nu gewoon rechtdoor loopt.


▲ De weg sluit nu wat strakker aan op het nieuwe gedeelte; zonder een rare kronkel in de weg, maar een meer vloeiende lijn die parallel aan het spoor loopt.


▲ Het zit alleen nog rechts vast, dus kan ik nog variëren in helling, maar dit wordt ongeveer de stijging van de weg. Die poort in de kademuur zou aanvankelijk een brug worden, maar wordt nu een duiker zoals ik al eerder heb gedaan. 


▲ Doordat er een flauwe bocht in de weg komt, ontstaat er rechts wat meer ruimte.


▲ Voor de beeldvorming even een schets hoe de nieuwe situatie eruit zou kunnen zien. En ondanks dat planning niet mijn grootste verdienste is en de geschetste situatie niet maatvast, geeft deze tekening tóch enig inzicht van de mogelijkheden; ook voor mezelf. Dit is natuurlijk een platte weergaven en is hier niet zichtbaar hoe de verschillende gebouwen onderling zullen verspringen.

1 Een bouwwerk van verschillende huizen.
2 Mijn meest recente gebouw is de groentewinkel.
3 De garage. Omdat het dak een stuk lager is, maak ik op de achtergrond een façade opdat het gat wordt dichtgemaakt.
4 De slagerij, met op de zolder een schildersatelier.
5 De rest van het diorama heb ik niet ingetekend. Luiheid?
6 De brug die nu een duiker wordt.
7 De kademuur rechts .
? Aan de linkerkant is de planning nog wat mistig en loopt het geheel ook nog wat verder door naar links.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #276 Gepost op: 04 december 2020, 18:34:11 »
Dit ziet er beter uit qua layout. De huizen verdwijnen deels achter de weg. Worden dat "halve" huizen?

Grt. Ric

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #277 Gepost op: 04 december 2020, 18:54:44 »
Ik heb er niks tegen in te brengen. Ga vooral zo door want een goed doordacht ontwerp is voor mij gewoon veel makkelijker na te maken.   ;)


Een vraagje: wat is het verhaal achter het dicht gemetselde deurtje op links? Was het vroeger een duiker van een open riool en licht er nu een st***tpijp? (Ik verzin ook maar wat.)

Ik zie net dat het in mei j.l. reeds is besproken.

Albert
« Laatst bewerkt op: 04 december 2020, 19:09:10 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #278 Gepost op: 04 december 2020, 21:52:09 »
Bedankt voor jullie feedback.

Dit ziet er beter uit qua layout. De huizen verdwijnen deels achter de weg. Worden dat "halve" huizen?
Misschien heb ik dat niet duidelijk uitgelegd: de weg loopt (wat) omhoog, maar de huizen lopen met de weg mee omhoog. Eigenlijk loopt het hele landschap wat omhoog met alles wat erop komt te staan.
“Halve huizen”? Eigenlijk zijn al mijn gebouwde huizen halve huizen en vaak niet meer dan een façade. Mijn diorama lijkt daardoor misschien wel een beetje op een filmset, maar ik vind het jammer om dingen te bouwen die je toch niet ziet.

Een vraagje: wat is het verhaal achter het dicht gemetselde deurtje op links? Was het vroeger een duiker van een open riool en licht er nu een st***tpijp? (Ik verzin ook maar wat.)
Ik zie net dat het in mei j.l. reeds is besproken.
Klopt Albert, maar het verhaal achter dat dichtgemetselde is zó flinterdun dat ik morgen weer een nieuw verhaal verzin. Dat ronde gat zou best wel eens een strontpijp kunnen zijn.


▲  Dit gele huis was in de vorige situatie bedoeld om aan te sluiten op de achterkant van het diorama, maar het schuift nu een eind naar voren. Dat betekent dus dat die zijmuur nu wel iets breder moet worden, zodat-ie aansluit op de achterkant van het diorama.
Voor de duidelijkheid heb ik even een schetsje gemaakt:


▲ Van links naar rechts: een nog te bouwen pand, in het midden een smal gebouw met een onderdoorgang en rechts het gele winkelpand.
Doordat er in de straat een slinger komt die parallel met het spoor loopt, ontstaat er wat meer ruimte om te bouwen. Op de schets is het misschien niet helemaal duidelijk, maar de onderlinge panden verspringen. Zo komt het gebouw met de poort een eind naar achteren en staat het linker pand weer een eind naar voren.
Het linker pand krijgt rechts een ietwat schuin toelopende zijmuur, waardoor het perspectief wat wordt versterkt.


▲ Een eerste opzet van de gevel met de onderdoorgang.
Tot zover.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #279 Gepost op: 05 december 2020, 06:22:18 »
Mooie vordering. Je schetsen die je hebt van de uitbreiding zijn het inlijsten waard  (y)
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Tulpendaal

  • Offline Offline
  • Berichten: 3580
  • Westlandbaan-Delft
    • DELFT
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #280 Gepost op: 05 december 2020, 07:21:13 »
Mooie vorderingen, die poort is een goede vondst (y)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #281 Gepost op: 05 december 2020, 12:14:34 »
Dank voor jullie reacties.
Mooie vorderingen, die poort is een goede vondst (y)
Voor dit 1:45-project gebruik ik best wel vaak H0-onderdelen. Zo is de versiering boven de poort afkomstig van (wie kent ’m niet) Bahnhof Baden-Baden.


▲ Inmiddels heb ik vast de gevel in elkaar gefröbeld die haaks tegen de poort aan komt te staan.


▲ Ook heb ik vast een begin gemaakt met de gevel die haaks op de bovenstaande gevel komt te staan. Deze gevel komt dus aan de straatkant.
Als je aan één kant van het foamboard het papier eraf haalt dan wordt de fijne structuur zichtbaar. Als binnenmuur is dat prima, maar voor buiten mag de structuur wel wat grover.


▲ Met een staalborsteltje bewerk ik de muur. Ik weet niet of het op de foto te zien is, maar de structuur is nu wat grover. De scheuren en de barsten komen later.


▲ Om deze gevel mooi en zo veel mogelijk naadloos op de zijgevel aan te laten aansluiten, zou je eigenlijk beide raakvlakken in verstek moeten snijden. Maar dat is lastig met foamboard omdat de hoeken dan flinterdun worden en foamboard erg kwetsbaar is. Bovendien krijg je precies op de hoek tóch een naad, die lastiger is weg te werken.
Dit foamboard bestaat eigenlijk uit twee op elkaar gelijmde lagen verpakt tussen twee lagen papier, dus heb ik over de volle lengte -ter dikte van het foamboard- een strip eraf gesneden. Als het goed is moet de ander muur er precies in passen. Enfin, dit is natuurlijk geen rocket science.


▲ En dat doet-ie en spul staat in de lijm en de naad is nauwelijks zichtbaar, maar bovendien makkelijker weg te poetsen. En anders; waar zijn regenpijpen eigenlijk voor?
Het vakwerk bovenin doe ik als de lijm is uitgehard. Op die manier kan ik het hout naadloos op de rest van het vakwerk laten aansluiten. Met name op de hoek omdat ik daar wil laten geloven dat twee tegen elkaar geplakte roerstaafjes doorgaan voor één balk.


▲ De binnenkant heeft een ondersteunend ‘vloertje’ om ervoor te zorgen dat het spul haaks opdroogt. Het grijze papier aan de binnenkant laat ik zitten omdat het zorgt voor stevigheid en omdat het geen licht doorlaat. De muur die hier weer tegenaan komt kan ik pas maken als de ramen erin zitten.


▲ De gevel met de Duits gedecoreerde poort zit nog wel vast met spelden.

Tot zover.

Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #282 Gepost op: 05 december 2020, 12:50:51 »
Wederom lekker bezig zo,ziet er goed uit  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

sdz1976

  • Offline Offline
  • Berichten: 2214
  • ovmv.be
    • ovmv.be
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #283 Gepost op: 06 december 2020, 14:31:20 »
Geniet hier zo erg van. 8) (y) (y)

Wim gaf jij nekeer geen tip voor goekope meubelsetjes in 0 schaal?

Grtz,

Samuel.
Creatieve mensen hebben geen rommel.
Ze hebben overal ideeën liggen.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #284 Gepost op: 06 december 2020, 16:26:26 »
Dank voor de feedback.
Wim gaf jij nekeer geen tip voor goekope meubelsetjes in 0 schaal?
Ik denk dat je deze bedoelt:




▲ Ze zijn wel schaal 1:48 dus iets kleiner dan 1:45. Qua meubilair is best wel wat te koop in schaal 1:48 omdat het ook een populaire schaal is voor poppenhuizen. Op de foto staan ook twee schrijfmachines, maar die heb ik zelf ergens vandaan gescharreld.
De complete verzameling voor € 17,95 te koop bij Anja’s Handwerkatelier.
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing