Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Frans diorama (Spoor 0e)  (gelezen 61127 keer)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #255 Gepost op: 10 mei 2020, 15:30:00 »
Vervolg op het voorgaande:
Voordat ik te snel ben en de verkeerde ballast er weer uit moet hakken omdat ik niet tevreden was, heb ik eerst nog even mijn foto’s doorzocht naar voorbeelden uit de echte wereld.


▲ Vaak ziet smalspoor er wat slecht onderhouden uit maar hier zet het er best wel “yn dwt” uit. Dit smalspoor is gefotografeerd in Wales. En als je op zoek bent naar smalspoor dan vind je het daar.


▲ Uiteindelijk heb ik gekozen voor de schotter 7070 van Busch en aan de zijkanten ligt wat fijner spul: zand van het Scheveningse strand.


▲ En dit is dan het resultaat.
Het spreekt voor zich dat het spul natuurlijk nog behoorlijk in de verf moet. Deze 0n30-bielzen zijn van een wat andere materiaal dan bijvoorbeeld standaard H0-bielzen, waardoor ze wat buigzamer zijn en ook wat glimmen. Maar dat komt goed na wat verfbeurten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #256 Gepost op: 11 mei 2020, 22:11:18 »
Vervolg op het voorgaande:
Ondanks de pandemie heb ik tóch een nieuwe plaat foamboard gehaald zodat ik weer verder kan met bouwen. Maar voordat ik dat kan doen moet eerst dat spoor in de verf.


▲ De eerste laag verf zit erop.


▲ En ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk de kleurtonen van de rest van het diorama aan te houden.


▲ Voor het spoor komt een muur die grenst aan het water. Wat er voor die muur aan water ligt is ligt is inderdaad niet zoveel, maar er hoeft ook geen bootje voor te liggen. Dat water heeft eigenlijk als enige reden dat de waterlijn van het diorama rechts doorloopt naar dit deel, waardoor het meer één geheel wordt... en die brug moet natuurlijk een verklaarbare reden hebben om daar te zijn.


▲ Achter de spoorbrug komt nóg een brug waar de straat overheen komt te lopen. Het kan best zijn dat ik die straat nog wat smaller maak, zodat de ruimte tussen de twee bruggen (dat gat naast het spoor) wat groter wordt.
Morgen verder.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #257 Gepost op: 11 mei 2020, 22:46:14 »
Hoi Wim,

je schrijft "een nieuwe plaat foamboard gehaald".
Ik heb de pagina's van dit draadje doorgespit, maar kon niet vinden wat voor foamboard dit is en waar je het vandaan haalt.
Wel dat het 'tussen twee lagen papier zit en dat je 1 laag papier ervan verwijderd'

Is dit het befaamde 'ondervloer' voor laminaat ? In de plaatstelijke bouwmarkt gekeken - maar dat lijkt niet op het spul wat jij gebruikt.

Ik blijft het machtig vinden wat je weet te produceren, mag je trots op zijn.
Remco.
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #258 Gepost op: 12 mei 2020, 09:35:37 »
Dankjewel Remco.
Dit is het foamboard wat ik bedoel:


▲ Foam board is ook wel bekend onder foam core en pluimkarton. Het bestaat uit hard polyurethaan-schuim en je kunt het lijmen met lijm waar geen oplosmiddel in zit; bijvoorbeeld houtlijm. Deze platen kun je in verschillende diktes kopen. Aan beide zijden zit papier.
Dat foamboard kun je bij de meeste creatieve hobbywinkels wel kopen.
Het blauwe isolatieplaat van de bouwmarkt is van hetzelfde materiaal, maar is een stuk dunner en wordt meestal per pak verkocht; dan heb je dus een behoorlijke voorraad.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

SuperSylvester

  • Offline Offline
  • Berichten: 274
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #259 Gepost op: 12 mei 2020, 10:42:30 »
Zoek anders eens op Kapaline, kost rond de 4 euro voor een plaatje van 50x70cm

Mooie update weer Wim, het ziet er fantastisch uit  (y)
Groeten, Jack. Don't only practice your art, but force your way into it's secrects. For it, and knowledge can raise man to the Divine - Ludwig Van Beethoven

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #260 Gepost op: 12 mei 2020, 13:18:10 »
Schijnen er niet twee soorten te zijn? Een soort waarbij het papier er nauwelijks af te krijgen is en een soort waarbij dat wel mogelijk is. Ik kocht eens een pak waarbij dat dus niet lukte en nu durf ik niet meer.....

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #261 Gepost op: 12 mei 2020, 13:43:04 »
Ik kocht eens een pak waarbij dat dus niet lukte en nu durf ik niet meer.....
Albert, blijven proberen.
Er is van dit plaat dun en dik spul; het dunne materiaal is lastig om het papier eraf te halen en als het eraf is dan houd je niet veel bruikbaars meer over. Dat ligt dus niet aan jou. Het is wel handig te gebruiken om bijvoorbeeld een ondergrond voor een dak te maken waar je later pannen overheen lijmt of ter versteviging.
Bij het dikkere plaat dat ik gebruik heb je (meestal) een kant met donker papier en de andere kant met wit papier. Dat is er vrij gemakkelijk af te halen. Omdat jij in een grotere schaal bouwt zou ik het witte papier eraf halen voor de buitenkant, zodat de binnenkant donker is en minder licht doorlaat.


▲ Bij het rechter gebouw heb ik de ondergrond van het dak dat dunne plaat gebruikt; goedkoper dan styreenplaat.
Ik ben benieuwd hoe het bevalt en ik blijf je volgen.
Het gaat je lukken ik blijf je volgen.
« Laatst bewerkt op: 12 mei 2020, 13:49:14 door Wim Corduwener »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #262 Gepost op: 12 mei 2020, 22:01:46 »
Hallo,

Ik vind het spoor erg goed uitzien wat voor verf heb jij hier voor gebruikt ! Ik volg je draadje met veel belangstelling vind de gebouwen erg mooi gemaakt zeker op de mannier zo als jij dat doet spreek mij wel erg aan.  Echt stukje top modelbouw.

gr bernhard

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #263 Gepost op: 12 mei 2020, 22:18:50 »
Dankjewel Bernhard.
De basis heb ik geschilderd met acrylaatverf van de Action en daarna met verf van Revell voor de roestkleur op de zijkanten van de rails en een lichtere drybrush om de details weer omhoog te halen. Maar dat spoor is eigenlijk nog niet klaar, want er gaan denk ik nog wel wat verfbeurten overheen om het helemaal naar m’n zin te maken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #264 Gepost op: 18 mei 2020, 10:23:39 »
Nog even een kleine voortgang:




▲ De stenen zitten in de muur.


▲ Eigenlijk is dit best een beetje eentonig werk dus heb ik om de saaiheid van deze muur een beetje onderbreken, links een onderbreking gemaakt. Dat is niet lang van te voren bedacht, maar het zat er ineens.


▲ Ik weet niet precies waarom die Fransen dat daar hebben zitten, maar ze hebben het in elk geval weer dichtgemetseld. Wèl zit er de aansluiting van een afvoer, dus ik denk dat daar later nog iets van een roestige afvoerpijp komt. Wie het weet mag het zeggen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #265 Gepost op: 18 mei 2020, 10:44:52 »
Dicht gemetseld na de ontsnapping van de Graaf van Monto Cristo!?

Ziet er fraai uit die kade muur
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #266 Gepost op: 18 mei 2020, 10:47:55 »
Goh, die Monte Christo. Is ook al weer jaren dood meen ik.
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #267 Gepost op: 18 mei 2020, 11:38:29 »
Heren, dank voor een mogelijk bruikbare verhaallijn.
Dicht gemetseld na de ontsnapping van de Graaf van Monto Cristo!?
Alleen zat die graaf voor zover ik me kan herinneren op Château d'If en op dat eiland reed geen smalspoor. Wèl jammer. Het zou een mooi verhaal zijn.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

BartvD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1782
  • Relax, it is only a hobby.
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #268 Gepost op: 18 mei 2020, 16:23:10 »
Wim, je moet nooit een goed verhaal ontkrachten door de waarheid te vertellen  ;D
Bart
Groeten uit Zeeuws Vlaanderen

www.flickr.com/photos/bvdoorn

De Fabriek een avontuur in spoor 0; https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90042.0

Bij voorkeur in Schaal 0.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Frans diorama (Spoor 0e)
« Reactie #269 Gepost op: 17 september 2020, 16:40:04 »
Ik ben een beetje lui geweest met plaatsen van berichten en misschien ook wel omdat bouwen in 1:45 niet echt een hoogdravend onderwerp is. Maar ondertussen wel bezig geweest met bouwen en heb ik weer de zo noodzakelijke inspiratie opgedaan.


▲ Qua inspiratie: het huis rechts uit de film ‘Mon oncle en een onderdeel daarvan zou zeker in mijn diorama passen.


▲ En deze scène is al eens eerder nagebouwd als diorama.


▲ Tussendoor ben ik nog even bezig geweest met een huis langs het spoor. Zo op de foto lijkt het een seinhuis te worden ergens in een Oostenrijkse deelstaat, maar dat wordt het dus niet.


▲ Op de achtergrond, naast de garage lijkt ook een nieuw pand te ontstaan.


▲ Vanuit de andere kant gezien lijkt het huis niet zo diep. Maar dat is natuurlijk gezichtsbedrog, want gezien vanuit de zichtkant ziet het perspectief er anders uit en lijkt het veel dieper; een wat geforceerd perspectief dus.


▲ Het nieuw pand naast de garage wordt ook weer een gevel met een winkelpui. Meestal -en ook hier- laat ik de hoogte van het gebouw afhangen hoe of ik uitkom met de ramen. Of misschien maak ik wel een extra etage met nog twee ramen. Maar het kan best zijn dat het gebouw dan te hoog wordt. Pas als ik daar helemaal uit ben, snij ik de gevel op de gewenste hoogte. Het mag duidelijk zijn dat ik het ter plekke verzin en niet van te voren een planning heb.


▲ Omdat ik geen lasersnijmachine heb wordt deze winkelpui handwerk: snijden en plakken... en natuurlijk veel plunderen uit H0-bouwpakketten.


▲ Ook gebruik ik geen strookjes styreen van Evergreen en omdat milimeters te grof zijn gebruik ik mijn cicero-maatlat en reken ik in didot-punten.


▲ Dit wordt denk ik een groentewinkel.


▲ Kistjes met appels, wortelen kroppen sla voor de deur. Wèl netjes onder een afdak.


▲ De winkelpui is zowat klaar en ook de ramen.


▲ Byrrh is een gearomatiseerd wijnapéritif gemaakt van rode wijn, mistelle en kinine. Gemaakt in 1866 en een handelsmerk sinds 1873, was het populair als een Frans aperitief. Met zijn marketing en reputatie als een "hygiënisch drankje", verkocht Byrrh goed in het begin van de twintigste eeuw.


▲ Je komt de reclames van Byrrh wel tegen op zijgevels. En ik denk dat ik dat ook wil.


▲ Het wordt geen moeilijk gedoe met een afdruk uit een printer in spiegelbeeld, maar gewoon old school heb ik in potlood een opzetje gemaakt. Hoe simpel kan het zijn? Als de gevel in de kleur zit, dan lekker de letters met de hand inkleuren.  8)


▲ Het dak wordt een mansardedak bekleed met zink.


▲ Die reclame komt mooi boven de garage uit.

Tussendoor heb ik nog wel even wat correcties uitgevoerd, want ik vond de ramen meer op balkondeuren lijken.


▲ De verkeerde gevel heb ik eruit gesneden.


▲ En een nieuwe gevel er weer in met kleinere raamopeningen.


▲ Het spul ligt te drogen.

En ondertussen weer wat anders:


▲ Het vakwerkhuis zit rondom dicht. Het staat los op de fundering, maar het past wonderwel.


▲ De stenen moeten aan de zijkant nog wel worden ingetekend. Ik dacht eerst dat daar een trap zou komen, maar die komt een stuk lager.


▲ Met de winkelpui heb ik nog even gewacht omdat ik nog niet weet wat voor nering het gaat worden.


▲ Er moet natuurlijk ook nog een dak op dit huis komen en ik dacht aan Arabische dakpannen. Het soort resin dakpan dat ik eerder heb gebruikt vond ik wat tegenvallen, dus ga ik zelf wat proberen.


▲ Een kartonnen doos kan ik wel bij het oud paper gooien, maar ik kan ook het golfkarton eruit frotten en zien of dat bruikbaar is.


▲ Het golfkarton heb ik in strookjes gesneden en met een ruime hoeveelheid houtlijm over elkaar heen geplakt. Houtlijm wordt nadat het droog is behoorlijk hard, waardoor dat golfkarton minder kwetsbaar is. Als het spul droog is snij ik het golfkarton in verticale stroken, zodat het lijkt alsof het losse pannen zijn.


▲ Ik heb dit dak nog een kans willen geven door het in de verf te zetten, maar over het resultaat ben ik niet echt tevreden... of eigenlijk helemaal niet. Gelukkig denk ik vier keer na voordat ik iets definitief vastplak en ga ik dit uitprobeersel vervangen.

Het is een wat langer verhaal geworden, maar doordat het gelardeerd is met veel plaatjes is er misschien makkelijker doorheen te vreten.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing