Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 00:31:22
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Wat was jullie allereerste loc? door HenkN
04 August 2025, 23:16:43
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
04 August 2025, 22:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
04 August 2025, 22:31:16
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
04 August 2025, 21:36:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
04 August 2025, 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
04 August 2025, 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
04 August 2025, 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 August 2025, 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
04 August 2025, 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
04 August 2025, 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
04 August 2025, 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
04 August 2025, 16:12:46
  

Auteur Topic: Emplacement Mijdrecht  (gelezen 237543 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #75 Gepost op: 30 December 2007, 17:15:39 »
Je zou denken dat met het chassis knippen meer kracht gemoeid is dan het snijden door relatief dun plaatstaal.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #76 Gepost op: 30 December 2007, 17:20:48 »
Dat klopt, maar de hydraulische schaar doet het werk. De kraan zelf houdt eigenlijk die schaar alleen maar 'beet'.
Maar een H16 is ook een behoorlijke machine, een maatje kleiner dan de H25. Dit was, voor zover ik weet, de zwaarste Akerman die gebouwd werd (Akerman is tegenwoordig Volvo). HKS sloopte in 1998 de elocs 1200 met een lichtere Demag, maar daar hing een enorme sloopschaar aan:-)

grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #77 Gepost op: 30 December 2007, 17:23:42 »
Aha! Het knipmotoriek zit dus in de schaar en niet in de kraan.

Nu nog even de bijl van de 670, zat die aan de "1000-Demag"?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #78 Gepost op: 30 December 2007, 17:33:42 »
Dat weet ik niet precies. Volgens mij is die 'botte bijl' een stuk gereedschap wat door Koek zelf bedacht en gemaakt werd. Voor al die kranen waren verschillende hulpstukken (grijpers, scharen, bijlen). De mast van de veel lichtere demag zal een ander (kleiner) koppelmachaniek hebben dan de akerman (die was veel groter). Toen de 1008 gesloopt werd door de Demag, werd de DE1 40 gesloopt door de H25. Daar is een foto van, beiden zijn hier uitgerust met bijl.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #79 Gepost op: 30 December 2007, 20:08:18 »





Inmiddels heb je een aardig horrorkabinet bij elkaar. Ontbreekt er nog iets van de werkende kranen?
« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 23:26:04 door guest7823 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #80 Gepost op: 30 December 2007, 20:44:53 »
Er is nog geen enkele kraan helemaal af eigenlijk. Het hangt een beetje van het jaartal af hoeveel het er zijn en welke. Soms bouw ik wat aan de machines, dan weer wat aan de baan of gebouwen. Wisselt een beetje af.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #81 Gepost op: 30 December 2007, 21:09:22 »
Wordt het een statisch of dynamisch thema? Ik bedoel met dynamisch niet dat je echt aan het slopen gaat maar of je bepaalde periodes afwisselt.

« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 23:26:23 door guest7823 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #82 Gepost op: 30 December 2007, 21:58:03 »
Er komen een soort 'minidiorama's' op de baan zodat het geen statige maquette wordt. En meerdere soorten sloopmaterieel en machines zodat het er telkens anders uit kan zien.

Leuke foto trouwens ;D

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #83 Gepost op: 30 December 2007, 22:01:27 »
Ook het ouderwetse stapelen en schoonbranden?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #84 Gepost op: 30 December 2007, 22:10:18 »
Dat gaat eigenlijk te ver terug in de tijd. Toen dat nog gebeurde (brandstapel) zag het emplacement er heel anders uit dan in de jaren 80. Eigenlijk kan die uitgebrandde plan D niet eens meer, omdat ze na 1980 geen rijtuigen meer moedwillig in brand staken.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #85 Gepost op: 30 December 2007, 22:14:44 »
Het stapelen gebeurde tot ca. 1968 daarna werden de bakken (inderdaad tot 1980) op draaistellen in brand gestoken.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #86 Gepost op: 30 December 2007, 22:23:07 »
Heb wel ooit een paar gare Lima Hondekop bakken in stukken gezaagd en geverfd zoals de plan D elders op dit draadje. Lijken zo precies delen van Mat'36.

Welke firma leverde toen die voorzetneuzen van Mat'36/40/46 etc? Ze waren op de beurs in Houten te koop.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8987
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #87 Gepost op: 30 December 2007, 22:25:57 »
Je bedoelt deze?  ;D

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #88 Gepost op: 30 December 2007, 22:51:28 »
De mijne (Mat'36) zijn een stukje grover gegoten. Maar die zijn zomaar 10 jaar oud. De front- en sluitseinen moet ook nog geboord worden.

Grtz, Marcel

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3368
    • nederlof.net
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #89 Gepost op: 31 December 2007, 11:01:15 »
Het lijkt wel een chat-sessie hier  ;)

Ik weet niet of jullie het weten maar in het boek "Diesellocomotieven in Nederland" staan ook een paar foto's van sloperij Koek en een slooptransport.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u