Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Tomasso
Vandaag om 19:16:59
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 19:14:54
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Jeronimos
Vandaag om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:10:36
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Huup
Vandaag om 19:08:33
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Marc tramt
Vandaag om 19:06:09
ik mis al een poos door Marc tramt
Vandaag om 19:05:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Paul1969
Vandaag om 17:57:42
Project seaside Germany door Hans GJ
Vandaag om 17:28:19
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
Vandaag om 17:15:30
25 oktober modeltreinenbeurs weert door dennie
Vandaag om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 15:26:17
Omgeving Frankfurt am Main door Hlv53
Vandaag om 15:24:20
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
Vandaag om 15:20:14
Märklin 2025 door Quinzeedied
Vandaag om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen door Ronald Halma
Vandaag om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS door Wim Rosbender
Vandaag om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Basmans
Vandaag om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's door Arjen B.
Vandaag om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Benelux795
Vandaag om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 11:10:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 10:57:49
NL cameo layout (0,26m2) door Ronald Halma
Vandaag om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door bask185
Vandaag om 09:42:43
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 09:18:58
  

Auteur Topic: Emplacement Mijdrecht  (gelezen 242784 keer)

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #75 Gepost op: 30 December 2007, 17:15:39 »
Je zou denken dat met het chassis knippen meer kracht gemoeid is dan het snijden door relatief dun plaatstaal.....
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #76 Gepost op: 30 December 2007, 17:20:48 »
Dat klopt, maar de hydraulische schaar doet het werk. De kraan zelf houdt eigenlijk die schaar alleen maar 'beet'.
Maar een H16 is ook een behoorlijke machine, een maatje kleiner dan de H25. Dit was, voor zover ik weet, de zwaarste Akerman die gebouwd werd (Akerman is tegenwoordig Volvo). HKS sloopte in 1998 de elocs 1200 met een lichtere Demag, maar daar hing een enorme sloopschaar aan:-)

grtz, Marcel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #77 Gepost op: 30 December 2007, 17:23:42 »
Aha! Het knipmotoriek zit dus in de schaar en niet in de kraan.

Nu nog even de bijl van de 670, zat die aan de "1000-Demag"?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #78 Gepost op: 30 December 2007, 17:33:42 »
Dat weet ik niet precies. Volgens mij is die 'botte bijl' een stuk gereedschap wat door Koek zelf bedacht en gemaakt werd. Voor al die kranen waren verschillende hulpstukken (grijpers, scharen, bijlen). De mast van de veel lichtere demag zal een ander (kleiner) koppelmachaniek hebben dan de akerman (die was veel groter). Toen de 1008 gesloopt werd door de Demag, werd de DE1 40 gesloopt door de H25. Daar is een foto van, beiden zijn hier uitgerust met bijl.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #79 Gepost op: 30 December 2007, 20:08:18 »





Inmiddels heb je een aardig horrorkabinet bij elkaar. Ontbreekt er nog iets van de werkende kranen?
« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 23:26:04 door guest7823 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #80 Gepost op: 30 December 2007, 20:44:53 »
Er is nog geen enkele kraan helemaal af eigenlijk. Het hangt een beetje van het jaartal af hoeveel het er zijn en welke. Soms bouw ik wat aan de machines, dan weer wat aan de baan of gebouwen. Wisselt een beetje af.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #81 Gepost op: 30 December 2007, 21:09:22 »
Wordt het een statisch of dynamisch thema? Ik bedoel met dynamisch niet dat je echt aan het slopen gaat maar of je bepaalde periodes afwisselt.

« Laatst bewerkt op: 20 February 2014, 23:26:23 door guest7823 »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #82 Gepost op: 30 December 2007, 21:58:03 »
Er komen een soort 'minidiorama's' op de baan zodat het geen statige maquette wordt. En meerdere soorten sloopmaterieel en machines zodat het er telkens anders uit kan zien.

Leuke foto trouwens ;D

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #83 Gepost op: 30 December 2007, 22:01:27 »
Ook het ouderwetse stapelen en schoonbranden?
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #84 Gepost op: 30 December 2007, 22:10:18 »
Dat gaat eigenlijk te ver terug in de tijd. Toen dat nog gebeurde (brandstapel) zag het emplacement er heel anders uit dan in de jaren 80. Eigenlijk kan die uitgebrandde plan D niet eens meer, omdat ze na 1980 geen rijtuigen meer moedwillig in brand staken.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #85 Gepost op: 30 December 2007, 22:14:44 »
Het stapelen gebeurde tot ca. 1968 daarna werden de bakken (inderdaad tot 1980) op draaistellen in brand gestoken.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #86 Gepost op: 30 December 2007, 22:23:07 »
Heb wel ooit een paar gare Lima Hondekop bakken in stukken gezaagd en geverfd zoals de plan D elders op dit draadje. Lijken zo precies delen van Mat'36.

Welke firma leverde toen die voorzetneuzen van Mat'36/40/46 etc? Ze waren op de beurs in Houten te koop.

Grtz, Marcel

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Online Online
  • Berichten: 8998
  • Hengelooo 1:160
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #87 Gepost op: 30 December 2007, 22:25:57 »
Je bedoelt deze?  ;D

Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #88 Gepost op: 30 December 2007, 22:51:28 »
De mijne (Mat'36) zijn een stukje grover gegoten. Maar die zijn zomaar 10 jaar oud. De front- en sluitseinen moet ook nog geboord worden.

Grtz, Marcel

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
    • nederlof.net
Re: Emplacement Mijdrecht
« Reactie #89 Gepost op: 31 December 2007, 11:01:15 »
Het lijkt wel een chat-sessie hier  ;)

Ik weet niet of jullie het weten maar in het boek "Diesellocomotieven in Nederland" staan ook een paar foto's van sloperij Koek en een slooptransport.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u