Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 08:02:06
Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)  (gelezen 22641 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #75 Gepost op: 10 April 2018, 20:09:38 »
Ehh. DD-AR is voor het grootse gedeelte verbouwd naar DDZ. Niet echt meer oer dus.

Al geldt dat niet voor de paar stammen die met een 1700 nog rondrijden.
Nee hoor. mDDM stammen zijn gerenoveerd naar DDZ. Wel zijn er van DD-AR stammen rijtuigen uitgehaald en o.a gebruikt voor DDZ IV en VI omdat er rijtuigen uit de mDDM erg slecht waren.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #76 Gepost op: 10 April 2018, 20:21:18 »
1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR
Inderdaad, de rode 1837 was ik vergeten. De 1601 was dan wel van NS Cargo (of toen al Railion?) en de 1607 was gewoon geel met wat tekst (de 1622 had nog iets met '750 jaar stadsrechten Haarlem' voor de volledigheid).

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest
En de Connexxion blauwe 919 niet vergeten.  ;)

Nee hoor. mDDM stammen zijn gerenoveerd naar DDZ. Wel zijn er van DD-AR stammen rijtuigen uitgehaald en o.a gebruikt voor DDZ IV en VI omdat er rijtuigen uit de mDDM erg slecht waren.
mDDM stammen zijn ook DDAR, of er een loc of motorrijtuig voor zit maakt niet uit. Bovendien kan je met 50 vierdelige mDDM-stammen geen 25 DDZ-IV en 25 DDZ-VI maken. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4531
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #77 Gepost op: 10 April 2018, 20:36:01 »
Precies. DD-AR had of mDDM of een 1700 als tractie.
Oorspronkelijk was meen ik ook het plan om alle DD-AR met MDDM als tractie te voorzien. 

Maar goed dat heeft niet veel meer met de 1700 serie te maken.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1046
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #78 Gepost op: 10 April 2018, 22:40:28 »
Precies. DD-AR had of mDDM of een 1700 als tractie.
Oorspronkelijk was meen ik ook het plan om alle DD-AR met MDDM als tractie te voorzien. 

Inderdaad.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1594
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #79 Gepost op: 10 April 2018, 22:44:44 »
Officiële benaming op de dienstkaartje was mDDM ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #80 Gepost op: 10 April 2018, 23:28:27 »
...ja, dat had met je bevoegdheid te maken:

Eerst was daar de loc 1700 + bevoegdheid
Kort daarna volgde DDM-2 en DDM-3 ookwel DDAR genoemd + bevoegdheid
Enkele jaren later kwam er de m(otorwagen)DDM + bevoegdheid

DDAR op het dienstkaartje betekende dus bevoegdheid nodig voor DDAR en 1700
Na introductie van de mDDM in 50 van de 79 DDAR stammen moest er een onderscheid gecreëerd worden ivm bevoegdheid en werd er mDDM op het dienstkaartje gezet als er (planmatig) een stam 7800 werd ingezet.
Dit laatste is een eigen leven gaan leiden waardoor door velen de gehele trein foutief als mDDM aangeduid werd.

Dit trucje is met de invoering van de ICR BDs nog eens herhaald. Stond er ook BDs op je dienstkaartje, maar de meeste machinisten wisten dan wel dat ze ook een 1700 bij zich hadden (en nog een zooitje ICRm rijtuigen meestal)

Bij DDZ is het tegenwoordig gewoon 1 bevoegdheid voor de hele trein. Als je nu de term mDDM laat vallen weet het gros niet eens meer waar je het over hebt.  ::)

Voor DDM-1 had je ook 2 bevoegdheden nodig. DDM + 1600/1800 (tegenwoordig 1700)


Mvg

Sander.




Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12231
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #81 Gepost op: 11 April 2018, 13:20:04 »
Ja, dat heeft de 15/16/1800 van de NS ook.  :P
Alleen gaat dit topic daar officieel niet over  ;D
Een 1700 is nooit anders dan geel geweest in NS tijd.
Dat er 16 en 1800én andere kleurtjes kregen zowel in NS tijd als er buiten,dat is redelijk bekend  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2018, 13:23:18 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4720
    • Filmpjes op YouTube
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #82 Gepost op: 11 April 2018, 13:39:38 »
"Alleen gaat dit topic daar officieel niet over "

versus

"1700 NS enzo" (titel draadje)

=

Niks aan de hand wat mij betreft zeker niet gezien de "enzo".
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8487
  • Spoor N
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #83 Gepost op: 11 April 2018, 13:43:57 »
Dat er 16 en 1800én andere kleurtjes kregen zowel in NS tijd als er buiten,dat is redelijk bekend  ;)
Daar ging het ook niet om.

Na introductie van de mDDM in 50 van de 79 DDAR stammen moest er een onderscheid gecreëerd worden ivm bevoegdheid en werd er mDDM op het dienstkaartje gezet als er (planmatig) een stam 7800 werd ingezet.
Zat er dan zoveel verschil tussen de bediening van een 1700 en een mDDM? Ik kan me herinneren dat er geen rijdende instructie voor de mDDM werd gegeven omdat deze zoveel leek op bediening uit de Bvk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #84 Gepost op: 11 April 2018, 16:19:32 »
...ik kan mij goed voorstellen dat er idd geen rijdende instructie gegeven is op de mDDM. Qua bediening in de zin van het ermee rijden is het allemaal niet zo spannend tov DDAR / 1700.
Je moet wel bekend gemaakt worden met de techniek van een nieuw materieel type, alles een keer gezien hebben qua plaatsing van schakelaars en kranen, de verschillende bedrijfstoestanden, aardings procedure, (nood)gereedmaken etc etc

Opleiding is verplicht om ermee te mogen rijden, vandaar dus ook de aparte vermelding op het dienstkaartje. Zeker in het begin van mDDM zullen er zat machinisten geweest zijn die wel DDAR met loc mochten rijden maar niet met mDDM.

Maar dat alles voor mijn tijd...ik ben van een jaar of 7 na de mDDM. Ik reed er al mee tijdens de opleiding  (dus nog zonder bevoegdheid) en heb daarna pas een keer materieelinstructie gehad.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8948
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #85 Gepost op: 12 April 2018, 09:07:25 »












Deze gidsen zijn in mijn bezit, ik ga niet alles uploaden maar als je specifiek iets wilt weten kan ik altijd even kijken.

Grtz Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #86 Gepost op: 12 April 2018, 10:41:04 »
Op de dijksgracht staat sinds enige tijd ook weer een 1800, de 1840, alleen op het koospoortje.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #87 Gepost op: 12 April 2018, 23:20:38 »
Daar ging het ook niet om.
Zat er dan zoveel verschil tussen de bediening van een 1700 en een mDDM? Ik kan me herinneren dat er geen rijdende instructie voor de mDDM werd gegeven omdat deze zoveel leek op bediening uit de Bvk.
Probeer maar eens in een mDDM binnendoor de cabine uit te lopen en bijv de batterijschakelaar daar uit te gaan zetten zoals bij een 1700, dan komt je wel bedrogen uit  ;D


1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR

Maar voor de rest is het altijd hetzelfde geweest ja.

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest,
Bij de R4 revisie zijn de reclame banen opgeschoven ;)

Citaat
buffels zijn nooit gewijzigd,
Volgens mij met grijze deuren afgeleverd en een grijs dak, later veranderd naar blauw-grijze deuren en een wit dak   ;D
Citaat
ICM en ICR zijn (op tijdelijke reclame outvoeringen na) slechts met een kleine nuance gewijzigd en
ICM natuurlijk een ronde blauw band aan het begin ipv een hoekig afgeronde, en beide hebben gesloten ramen gekregen ivm met de airco

Citaat
DDAR en DDM-1 zijn ook nog steeds in oervorm.
Die rijden veelal in de originele laklaag rond inderdaad, zo hebben de ICR Benelu Bs'en het eind ook gehaald met hun compleet originele laklaag.
Citaat
Ik denk dat SLT het in de huidige outfit ook wel gaat volhouden tot het bittere eind.


Mvg

Sander.
Die laatste uitspraak, daar durf ik niet aan, je weet maar nooit  ;D

[Maar mega verschillen allemaal, daar ben ik mij van bewust  ;D]
« Laatst bewerkt op: 12 April 2018, 23:24:38 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #88 Gepost op: 22 May 2018, 16:49:48 »
De baas heeft laten weten dat zowel DDAR als DDM-1 per dienstregeling 2020 (=medio dec 2019) uitstroomt. In hetzelfde bericht wordt vermeld dat er voor de ICB nieuwe locomotieven (middels aanbesteding) worden aangeschaft.

Hiermee gaan de gele dubbeldekkers vervroegd met pensioen (tov de mij laatst bekende datum 2022)
Het lot van de 1700 lijkt hiermee bezegeld....

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1178
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #89 Gepost op: 22 May 2018, 18:45:00 »
Zonde en nog veel te jong, locomotieven zijn nog geen 27 jaar oud, echt bizar en vooral onnodig wegsmijten van belastingcenten. Als je de DDM ook helemaal had opgeknapt en de 1700 locs ook dan hadden ze gezamenlijk nog minstens 10 jaar er mee verder gekunt
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.