BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: mDDM op 04 april 2018, 23:16:02

Titel: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: mDDM op 04 april 2018, 23:16:02
Edit door mod: dit afgesplitste draadje is een reactie op deze post met een 1700-slooptransport (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=27792.msg3221833222#msg3221833222)

Tsja, het materieelbeleid van de huidige NS is op zijn zachtst gezegd opmerkelijk...
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Daan! op 05 april 2018, 07:20:41
Ja waarom dan?
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Toroque op 05 april 2018, 09:15:24
Kan het zijn dat er van waalhaven ook een aantal 16/1700 zijn gehaald?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: André82 op 05 april 2018, 10:21:28
Nee. Wat daar staat is van DB Cargo.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Thom op 05 april 2018, 17:25:37

Van de week stonden er op de Waalhaven anders twee 1700'en anders die niet van DBC waren hoor ;)

De 1700'en die nu afgevoerd worden staan al een tijd ter zijde, en worden al langer gebruikt om de rijdende exemplaren van onderdelen te voorzien.
Daarnaast is er ook helemaal geen werk meer voor deze lokken dus zo zonde is het allemaal niet.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Arjan6511 op 05 april 2018, 18:07:12
"Daarnaast is er ook helemaal geen werk meer voor deze lokken dus zo zonde is het allemaal niet"

Dan is het naar mijn mening toch wel zonde dat er geen werk meer is voor deze lokken.



Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: WilcoV op 05 april 2018, 18:11:25
Even voor de duidelijkheid, 1700 locs zijn van NSR. De 1700 locs die nog in gebruik zijn worden gebruikt voor de DD-AR stammen, de paar DDM-1 stammen en enkele voor Internationale reizigerstreinen. Voor goederenvervoer zijn de 1600/1800 locs. 1700'en kunnen derhalve nooit van DBC zijn. 1700 locs zijn in dienst bij NSR, NS Internationaal of Railpromo.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: gtw6016 op 05 april 2018, 18:32:21
Sterker nog ik zou met een 1700 niet eens een goederentrein willen rijden..
Marc
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Joop_L op 05 april 2018, 18:53:17
Waarom niet?
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: gtw6016 op 05 april 2018, 19:10:01
Het missen van de mogelijkheid van een lage druk overlading.
Het rijden can een goederentrein met een 1700 is wel mogelijk. Alleen leent een 1600 hier zich toch beter voor
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: BMT op 05 april 2018, 20:09:03
Het missen van de mogelijkheid van een lage druk overlading.
Zeker is nu wel dat je er nooit mee gereden hebt ... 8)
Want dat heeft een 1700 wel degelijk.
Bert
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: gtw6016 op 05 april 2018, 20:24:07
Dan is het een vulstoot haha. Ik rij wel zeker met een 1700. Maar weer dat er bij een 1600 zo knop voor is.
Het kan ook zijn dat ik nu echt totaal iets verkeerds zeg maar dit is mijn toen der tijd uitgelegd. Maar mocht je het beter weten ik leer graag nieuwe dingen bij! Kan jr me dan gelijk uitleggen waarom de 1700 bij ns dan nooit goederen reed en waarom goederen vervoerders er niet in geïnteresseerd zijn.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Marc tramt op 05 april 2018, 20:33:21
NS schafte die dingen begin jaren '90 aan om met DDAR te rijden en ze waren dan ook aan één zijde voorzien van een automatische koppeling. Tegen de tijd dat die taak (deels) verviel waren NS en de goederenpoot  (NS cargo, Raillion enz) al gesplitst en waren de 1700'en dus van NSR en niet in beeld voor goederen.
Dat ze niet populair zijn bij goederenvervoerders heeft ongetwijffeld met de beperkte inzetmogelijkheden te maken. Niet over de betuweroute en havenlijn en niet op diesellijnen.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: BMT op 05 april 2018, 20:58:54
Inderdaad een vulstoot zoals de drukknop bij de 16/1800 heeft een 1700 niet maar als je de remhandel naar voren geduwd houd krijg je wel degelijk een 0,5 bar lage druk overlading die ook in 3 min reduceert.
De keuze remkraan is voor reizigers in voordeel ook het ep remsysteem daar is de 1700 beter in dan de 16/1800 ,daarom is het meer een reizigers remkraan , toen een keuze voor ns gezien de inzet met dubbeldekkers ,en wel mogelijk met rijtuigen ,je weet wel waarom het verschil P/G bij de 16/1800.
Bert.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: gtw6016 op 05 april 2018, 21:04:22
Ja heb het met even na gekeken en je had gelijk. Ik haal die 2 vals door elkaar. Het houd je scherp;)
Gr marc
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: BMT op 05 april 2018, 21:04:55
geen probleem de 16/1800 heeft de schakelaar waar je de keuze afsluitstand en lagedruk overlading geeft.
het is weer terug begrijp ik  (y)
Bert

Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: WilcoV op 05 april 2018, 21:16:20
De 1700 is speciaal voor personentreinen aangeschaft. De 1700 is speciaal aangeschaft voor de eerste generatie DD-AR stammen. Deze dienden gecombineerd te kunnen rijden en de 1600 was voor multiple tractie minder geschikt. Alsthom heeft de 1700 dan ook specifiek ontwikkeld voor reizigersvervoer, hoewel dit niet betekend dat deze geen goederen zou kunnen rijden. Inderdaad ontbreekt bij de 1700 de mogelijkheid tot het geven van een vulstoot dat voor lange goederentreinen toch wel welkom is.
Zonder de scheiding tussen goederen en reizigers was de 1700 niet ingezet geweest voor goederen aangezien ze specifiek voor reizigerstreinen waren besteld.
Bij de scheiding tussen cargo en reizigers werden de 1700 dan ook aan reizigers toebedeeld en werd de 1600 serie gesplitst in een 1600 en een 1800 serie. In principe gingen de 1600'en naar Cargo en de 1800'en naar reizigers. Later is er wel wat uitwisseling geweest en zijn diverse 1800'en naar andere vervoerders gegaan.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: mDDM op 05 april 2018, 21:57:59
Dan is het een vulstoot haha. Ik rij wel zeker met een 1700. Maar weer dat er bij een 1600 zo knop voor is.
Het kan ook zijn dat ik nu echt totaal iets verkeerds zeg maar dit is mijn toen der tijd uitgelegd. Maar mocht je het beter weten ik leer graag nieuwe dingen bij! Kan jr me dan gelijk uitleggen waarom de 1700 bij ns dan nooit goederen reed en waarom goederen vervoerders er niet in geïnteresseerd zijn.

Direct na start van de levering hebben de eerste 1700'en enige tijd wel degelijk goederentreinen gereden.
Verder was het de bedoeling dat na levering van mDDM het hele park 1700 naar de goederen dienst zou gaan. De 1700 mocht in tegenstelling tot de 1600 ook in dubbeltractie rijden, maar dan uiteraard wel met half vermogen. Dit was een voordeel bij het rijden van zware goederentreinen (meer dan 2400 ton). Maar toen besloten werd de Betuwelijn alsnog met 25 kV te elektrificeren, ging het hele feest niet door. Er is nog wel onderzocht of de 1700 kon worden omgebouwd tot bicourante loc (zoals zijn Franse neef BB22000), maar dit bleek niet haalbaar.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Thom op 05 april 2018, 22:34:10
De 1700 is speciaal voor personentreinen aangeschaft. De 1700 is speciaal aangeschaft voor de eerste generatie DD-AR stammen. Deze dienden gecombineerd te kunnen rijden en de 1600 was voor multiple tractie minder geschikt. Alsthom heeft de 1700 dan ook specifiek ontwikkeld voor reizigersvervoer, hoewel dit niet betekend dat deze geen goederen zou kunnen rijden. Inderdaad ontbreekt bij de 1700 de mogelijkheid tot het geven van een vulstoot dat voor lange goederentreinen toch wel welkom is.
Zonder de scheiding tussen goederen en reizigers was de 1700 niet ingezet geweest voor goederen aangezien ze specifiek voor reizigerstreinen waren besteld.
Bij de scheiding tussen cargo en reizigers werden de 1700 dan ook aan reizigers toebedeeld en werd de 1600 serie gesplitst in een 1600 en een 1800 serie. In principe gingen de 1600'en naar Cargo en de 1800'en naar reizigers. Later is er wel wat uitwisseling geweest en zijn diverse 1800'en naar andere vervoerders gegaan.
De 1700 is het begin wel degelijk in de documentatie als reizigers- en goederenlok gepresenteerd, de hier eerder genoemde gemiste vulstoot op een 1700 was origineel danook gewoon wel degelijk aanwezig en is pas later buitendienst gesteld in de tijd dat ze echt alleen nog reizigerstreinen reden.

In de begin en afname tijd hebben de 1700 ook wel degelijk (op proef) goederentreinen gereden.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: gtw6016 op 05 april 2018, 23:08:30
En waar zit die buiten dienst gestelde knop/schakelaar dan?
Marc
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: gtw6016 op 05 april 2018, 23:14:58
geen probleem de 16/1800 heeft de schakelaar waar je de keuze afsluitstand en lagedruk overlading geeft.
het is weer terug begrijp ik  (y)
Bert
Ja klopt. Sommige dingen zakken even weg en dan als je het hoort denk je oja  zo zat het.
Marc
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Thom op 06 april 2018, 00:20:05
En waar zit die buiten dienst gestelde knop/schakelaar dan?
Marc
Nergens  ;)

Dat was gewoon je remhandel in de voorste terug verende "V(ulstoot)"-stand te plaatsen, dan gaf de lok een automatische vulstoot gevuld door een LDO, na de wijziging geeft de lok alleen nog een LDO in die stand.

Het gehele remsysteem van een 1700 is anders dan van een 1600, dus gelijkenissen als knoppen en andere bediening moet je er niet in zoeken :)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: gtw6016 op 06 april 2018, 00:38:59
Aah zo. Interessant om te weten. Dus waarbij de ramkraan nu stopt met vullen na het geven van een ldo, ging de ramkraan toen der tijd nog door met vullen door middel van een vulstoot?
Marc  (y)

Mochten er hier trouwens forum leden zijn met fotos van technische onderdelen zoals motorruimte 16/1800 dan houd ik me graag aanbevolen ;D
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ZwolsBas op 06 april 2018, 01:12:22
Huh, waar is de ICRm gebleven dan? zijn letterlijk ALLE ICRm rijtuigen gebruikt voor de IC Direct? nee toch?
Kan me goed herinneren dat enkele jaartjes terug tussen Zwolle een Roosendaal ICRm reed en had niet echt de indruk dat het niet deugde ofzo.

Vraag me ook af hoe materieeltekort beoordeeld wordt.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Maarten.T op 06 april 2018, 01:31:26
Allen ICRm rijtuigen zijn gebruikt voor ICD en Benelux stammen. Er zijn nog een paar reserve rijtuigen voor het geval dat er grote schade of herstelling is.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: André82 op 06 april 2018, 06:24:06
Sterker nog ik zou met een 1700 niet eens een goederentrein willen rijden..
Marc
In de begintijd hebben een aantal 1700’en gewoon goederentreinen gereden, al was het maar voor enkele maanden. Dit waren de 1735 t/m 1741.
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Rick op 06 april 2018, 07:14:42
Dat ze niet populair zijn bij goederenvervoerders heeft ongetwijffeld met de beperkte inzetmogelijkheden te maken. Niet over de betuweroute en havenlijn en niet op diesellijnen.
Wat natuurlijk wel mogelijk is met de ex-1600'n.  ;) NS vroeg voor de 1700'n een te hoge prijs en de beschikbare locs waren al geplukt.

Bij de scheiding tussen cargo en reizigers werden de 1700 dan ook aan reizigers toebedeeld
In de eerste instantie waren 21 1700'n bestemd voor NS Cargo, deze zijn echter naar NSR gegaan.

Kan me goed herinneren dat enkele jaartjes terug tussen Zwolle een Roosendaal ICRm reed en had niet echt de indruk dat het niet deugde ofzo.
Wat zou er niet deugen dan?
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: ZwolsBas op 06 april 2018, 09:29:47

Wat zou er niet deugen dan?
Dat de 1700 nu rijp voor de sloop zijn, men zegt afgeschreven en niet meer te herstellen (economisch total loss?)
Dat de 16/1800 loks langzaam volledig verdwijnt das logisch die gaan richting de 40 jaar... maar de 1700?
Wat ik al helemaal niet begrijp is waarom de NS met 2 TRAX loks rijdt en ook nog wel voor een stuurstand rijtuig, deze zijn 12/15 jaar terug heel duur uit BDK omgebouwd juist om kosten te besparen en nu draaien ze het weer om?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 06 april 2018, 09:37:48
Onderhoudskosten zullen wel te hoog zijn. En aangezien IRCm, na fiasco met die V250, naar Intercity Defect is gegaan, heeft het weinig zin om die 1700 loc's te bewaren. Ze hebben nog een tijdje in de verkoop gestaan. Was weinig belangstelling voor geloof ik. (te hoge vraagprijs wsl)

Wel jammer hoor. 1700 + ICRm in o.a. de 3600 serie (Zwolle - Roosendaal) was prima te doen.  ;D
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: Rick op 06 april 2018, 10:11:51
Dat de 1700 nu rijp voor de sloop zijn, men zegt afgeschreven en niet meer te herstellen (economisch total loss?)
Of afgeschreven als in 'kostprijs terugverdiend', de locs kunnen vast wel hersteld/gecompleteerd worden maar er is toch geen werk voor.

Citaat
Wat ik al helemaal niet begrijp is waarom de NS met 2 TRAXX loks rijdt en ook nog wel voor een stuurstand rijtuig, deze zijn 12/15 jaar terug heel duur uit BDK omgebouwd juist om kosten te besparen en nu draaien ze het weer om?
BKD. NS rijdt met twee locs om sneller kop te kunnen maken en de BDs niet overweg kunnen met de TRAXX. De ombouw/toelating daarvan zou te lang in beslag nemen en de inzet was op korte termijn nodig.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: KNed op 06 april 2018, 13:37:02
Bewijs voor 1700-en met goederentreinen:
https://goo.gl/images/YxtxEF
https://goo.gl/images/i9SgWH

Koen
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Quinzeedied op 06 april 2018, 14:17:25
Er rijdt ook nog een 1700 (de 1759) rond met aan minstens een zijde het opschrift "NS / cargo" naast het UIC-nummer.
Maar dat zal wel foutje/grapje zijn van de werkplaats?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 06 april 2018, 15:23:36
Aah zo. Interessant om te weten. Dus waarbij de ramkraan nu stopt met vullen na het geven van een ldo, ging de ramkraan toen der tijd nog door met vullen door middel van een vulstoot?
Marc  (y)

Mochten er hier trouwens forum leden zijn met fotos van technische onderdelen zoals motorruimte 16/1800 dan houd ik me graag aanbevolen ;D
Andersom, de remkraan gaf eerst een vulstoot tot 7,5 bar, daarna gevolg door een LDO naar 5,4 die langzaam naar de normale 5 bar afzakt om zeker te zijn dat alle triple kleppen in de losstand gekomen zijn.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Railroadtycoon op 06 april 2018, 15:49:22
Er rijdt ook nog een 1700 (de 1759) rond met aan minstens een zijde het opschrift "NS / cargo" naast het UIC-nummer.
Maar dat zal wel foutje/grapje zijn van de werkplaats?

Deze dus: https://goo.gl/images/KU3of4
Titel: Re: Re: Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
Bericht door: mDDM op 06 april 2018, 21:09:09
Of afgeschreven als in 'kostprijs terugverdiend', de locs kunnen vast wel hersteld/gecompleteerd worden maar er is toch geen werk voor.
BKD. NS rijdt met twee locs om sneller kop te kunnen maken en de BDs niet overweg kunnen met de TRAXX. De ombouw/toelating daarvan zou te lang in beslag nemen en de inzet was op korte termijn nodig.

Het Rijk, dus de belastingbetaler, heeft bij de boedelscheiding van NSR en NSC tientallen miljoenen betaald aan NSR om de 1700 versneld te kunnen afschrijven....... Zo konden de circa 50 locs 1700 die na de aflevering van mDDM eigenlijk naar NSC over hadden zullen gaan, bij NSR blijven. In plaats daarvan gingen bijna alle locs 1600, die toch al voor een veel lager bedrag in de boeken stonden, naar NSC.

Kortom, de 1700 is kunstmatig versneld afgeschreven. Wat nu veel te vroeg naar de sloper gaat, is gemeenschapsgeld.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: timtrein op 06 april 2018, 21:52:09
Tsja. Al die treinstellen als Lint en Buffel die nu aan de kant zijn gegaan (en er volgt nog wel meer) is in principe ook belastinggeld. Niet te zwaar aan tillen, dat heeft geen enkele zin, het geld gaat toch wel rond.

Oorspronkelijk zouden er trouwens nog circa 30 mDDM's extra komen om zo ook de andere 1700'n vrij te kunnen maken voor de getrokken dienst.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ZwolsBas op 07 april 2018, 00:36:23
De overige mDDMs waren niet gekomen ivm bezuinigen en dat er bekend werd dat NS trajecten zouden verliezen, zelfde gold voor de DM90 1 delig variant.
Zover ik weet rijden (bijna alle) lintjes gewoon rond maar een deel zit bij Arriva in Limburg, de DM90 is afgekeurd door de overheid?, niet gelijkvloers en mag niet worden ingezet anders zou Arriva het wel gebruiken maar nee ze bestellen nieuw materieel. Allemaal overheids regels, ze schieten een beetje door in Nederland, volgens mij zijn er weinig landen waar treinen zo goed toegankelijk zijn als in Nederland, Ga eens naar Duitsland (dorp)stations of nog erger België...
Overal zie je het in Nederland, ook (snel)wegen veranderen ze regelmatig omdat er iets niet hoort of niet goed is ooh dan maar een Rotonde, of nee we maken er een fly over van ofnee, weer wat anders.  In mijn oude wijk lagen eerst klinkers, 11 jaar later kwam er asfalt (overheen nog wel) nog geen 5 jaar later weer klinkers???
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Bert van Gelder op 07 april 2018, 08:23:31
Vroeger was alles beter, het gras groener, de winters kouder, enzovoort...

Dit soort discussies zijn al heel vaak gevoerd, maar is off-topic in dit draadje. Vriendelijk verzoek even naar de titel van dit topic te kijken.


Gr, Bert
Team moderatoren.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 07 april 2018, 11:28:01
....als alles volgens plan was verlopen hadden we nu nog 32 BDS stammen met 1700 gehad voor de binnenlandse dienst. Zeker tot 2022 en wellicht nog wat jaren langer tot 2025. De loc's zouden dan tussen de 30 en 35 jaar oud zijn....DDZ had tot de komst van SNG diverse Sprinterdiensten kunnen opvangen.

Het Fyra debacle heeft in dat opzicht duidelijk zijn sporen nagelaten. Van de andere kant hebben we daardoor wel veel langer van mat'64 kunnen genieten en hebben we de her inzet van DDAR en de tweede wederopstanding van DDM-1 mogen beleven. Wellicht dat de FLIRT er zelfs niet geweest zou zijn.... Uit hobby oogpunt dus meer plussen dan minnen.

Blijft het zonde dat de 1700 nu zonder pardon goeddeels aan de kant staat....slechts 25 jaar jong.

Het loopt niet altijd zoals beoogd...


De 1759 met NS cargo opschriften had ik ook al een keer gespot....

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20160828-WA0000_1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20160828-WA0000_1.jpg)


En de 1708 ziet er tegenwoordig zo uit:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180407-WA0013.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180407-WA0013.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180407-WA0012.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180407-WA0012.jpg)


Mvg

Sander
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Almar op 07 april 2018, 14:23:48
Een andere reden waarom de stuurstand rijtuigen niet gebruikt kunnen worden op de HSL trajecten is het feit dat de voorruit niet bestand is tegen de drukgolf die een tegemoet komende Thalys veroorzaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ZwolsBas op 07 april 2018, 14:40:25
1759 Back to 90s  ;D
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: BMT op 07 april 2018, 15:27:19
Een andere reden waarom de stuurstand rijtuigen niet gebruikt kunnen worden op de HSL trajecten is het feit dat de voorruit niet bestand is tegen de drukgolf die een tegemoet komende Thalys veroorzaakt

Een voorruit is niet de reden die kunnen ze vervangen ,het is de fabrikant van de traxx die roet in het hele verhaal gooide ,die verkoopt een losse stuurstand voor inbouw in het stuurrijtuig voor extreem hoge bedragen ,dat een 2e lok voordeliger en sneller leverbaar zou zijn ,en nog veel belangrijker ,als het verhaal ten einde loopt kan je een traxx lok goed verkopen maar een icr stuurstand wil niemand hebben ,dus feitelijk een centen kwestie.
Bert.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 07 april 2018, 16:43:51
Jep....die TRAXX locs kunnen ze straks "overal" kwijt. Gewoon verkopen danwel in hun eigen leasemaatschappij onderbrengen. Dat is een weinig risicovolle investering geweest. Wat niet wegneemt dat er nu een hoop geld in zit natuurlijk.....

Het voorruit BDS verhaal is naar verluid een broodje aap.... Het spul laten praten met een TRAXX en dan ook nog toegelaten krijgen is qua tijd en geld gewoon geen doen. Zoals gesteld raak je die BDS rijtuigen aan de straatstenen niet kwijt terwijl de loc's bij iedere willekeurige vervoerder in Europa welkom zijn.


Voor ons hobbyisten is het gewoon jammer dat treinstellen in exploitatie veel goedkoper zijn dan een loc met rijtuigen. We zullen het op termijn enkel van de vakantie/nacht/chartertreinen moeten hebben vrees ik.

We kunnen nog samen een bedrijfje oprichten en wat 1700'en van de sloop redden... ;D


Mvg

Sander
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: BMT op 07 april 2018, 17:23:31
Bds verhaal is geen boordje aap ,
daar was al serieus een werkgroep met machinisten voor opgezet in haarlem ,maar zoals ik al eerder schreef bombadier werkte niet helemaal mee in het verhaal en kosten baten ,einde verhaal .

En kom maar op met die 1700 ik doe mee welk lijntje zullen we overnemen  (y)

met wat icr met bds en  ;D

en nachttreinen zullen ook verdwijnen meer hogesnelheids treinen is de nachttrein overbodig...
resultaat alleen nog maar treinstellen ....  >:(
Bert.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 07 april 2018, 19:02:50
Er was één BDs al op proef verbouwd en heeft op het terrein van Wph Haarlem ook gewoon werkend gereden met de Traxx achterop.
Uiteindelijk was het een politieke keuze dat men te bang was voor kinderziektes en niet weer als een gieter af wilde gaan bij de overheid.

Ipv daarvan heeft men bedacht extra Traxxen van de plank te kopen met het idee dat doordat die reeds rondreden de kinderziekte fase achterwege zou blijven.

Dat de frontruiten de druk niet aankonden is koffiekamer praat die uiteindelijk een eigen waarheid is gaan leiden.

....als alles volgens plan was verlopen hadden we nu nog 32 BDS stammen met 1700 gehad voor de binnenlandse dienst. Zeker tot 2022 en wellicht nog wat jaren langer tot 2025. De loc's zouden dan tussen de 30 en 35 jaar oud zijn....DDZ had tot de komst van SNG diverse Sprinterdiensten kunnen opvangen.

De DDAR'en zijn juist tot IC materieel verbouwd in de hoedanigheid van DDZ omdat bij nieuw of gereviseerd materieel een gelijkvloerse instap vereist is voor stoptreinmaterieel.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 07 april 2018, 19:47:58
...ik doelde qua broodje aap enkel op de sterkte van de voorruit in combinatie met een passerende thalys.  Als je met 140km/h een forse steen of een treinbank kunt vangen met een BDs dan moet de drukgolf van een thalys toch ook wel kunnen....

Sja, welk lijntje nemen we over..?  Vooropgesteld dat ons land zich er niet voor leent kun je denken aan spitsdiensten Maastricht - Den Haag via Dordrecht,
Arnhem - Den Haag
Eindhoven - Amersfoort - Zwolle
Rotterdam - Gouda - Bijlmer - Lelystad

Rechtstreekse verbindingen die normaal niet geboden worden met wat minder stops onderweg dan gebruikelijk.

Ik doe mee  ;)


Juist...en er staat nergens dat je geen stoptrein met IC mat mag rijden  ;)

Mvg

Sander.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ingenium op 07 april 2018, 20:43:37
Dacht dat de concessie Dordt-Geldermalsen binnenkort afliep?  Of is een 1700 te zwaar voor de Wantijbrug? :laugh:
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Marc tramt op 07 april 2018, 21:14:03
Er was één BDs al op proef verbouwd en heeft op het terrein van Wph Haarlem ook gewoon werkend gereden met de Traxx achterop.
Uiteindelijk was het een politieke keuze dat men te bang was voor kinderziektes en niet weer als een gieter af wilde gaan bij de overheid.
En ik ken nòg een andere variant... en dat is dat de verbouwde BDs'en door de omvang van de renovatie opnieuw de gehele toelatingsprocedure moesten doorlopen en dat de omvang en tijdsduur van dàt traject te onzeker was. Heen en weer sjoelen met bestaand en gekeurd spul kende dus minder risico's.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: timtrein op 07 april 2018, 22:20:35
Yes dat zeker.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ZwolsBas op 08 april 2018, 10:04:35
Dus het kan zo zijn dat de 1700 en ICRm weer terug kan komen als het Traxx traject mislukt of stopt?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: henk op 08 april 2018, 10:31:49
Er is nieuw materieel besteld, weet je nog wel.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 08 april 2018, 11:44:41
Dus het kan zo zijn dat de 1700 en ICRm weer terug kan komen als het Traxx traject mislukt of stopt?
Traxx project mislukt? Weleens gezien hoeveel setjes Traxx+ICR+Traxx er rondrijden op dit moment :p?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: André82 op 08 april 2018, 13:19:06
Dacht dat de concessie Dordt-Geldermalsen binnenkort afliep?  Of is een 1700 te zwaar voor de Wantijbrug? :laugh:
1700'en met DD-AR hebben daar zelfs planmatig gereden, hun eerste vaste inzet was de stoptrein Leerdam-Den Haag CS.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 08 april 2018, 13:54:36
Dus het kan zo zijn dat de 1700 en ICRm weer terug kan komen als het Traxx traject mislukt of stopt?
Nee. Daarvoor is de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) voor besteld.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 08 april 2018, 14:36:48
Zover ik het boven water kan googlen zijn er op dit moment 485 rijtuigen ICNG besteld. De ICR / ICM vloot bestaal uit 300 + 460 = 760 rijtuigen.

Ik kan me voorstellen dat ICR na de HSL inzet nog dienst gaat doen op het binnenlandse net, danwel grensoverschrijdend. Bestemmingen als Aken, Keulen en Düsseldorf steken toch regelmatig de kop op en kunnen met de 186 zonder locwissel bereikt worden.

Een opleving van 1700 lijkt me niet aan de orde. Zal wel tzt met de laatste DDAR en DDM ter ziele gaan.

Mvg

Sander.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: tijgernootje op 08 april 2018, 14:47:19
Dacht dat de concessie Dordt-Geldermalsen binnenkort afliep?
Klopt,in december,maar die concessie is zoals al meer verteld,gegund aan kwiebus,die moet met het huidige spul op de lijn aan de slag.
Maar goed zo dwalen we wel weer af van verdwijnende 1700én  ;)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: timtrein op 08 april 2018, 16:19:08
Qbuzz noemen we dat normaliter...
Zodra het Traxx-gebeuren achter de rug is wil NSR ongetwijfeld zo snel mogelijk van dat afgetrapte ICR af :P
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ingenium op 08 april 2018, 18:06:25
Klopt,in december,maar die concessie is zoals al meer verteld,gegund aan kwiebus,die moet met het huidige spul op de lijn aan de slag.
Maar goed zo dwalen we wel weer af van verdwijnende 1700én  ;)

Ja maar ik zag dus mogelijkheden. Mij was echter onbekend dat het spul er al eens heeft gereden. Leuk!
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: André82 op 08 april 2018, 18:48:47
Ja maar ik zag dus mogelijkheden. Mij was echter onbekend dat het spul er al eens heeft gereden. Leuk!
Zal van de week even wat foto's uploaden daar van. Ook van de dubbelde DD-AR stammen van de opvallende trein Leerdam-Den Haag moet ik ook nog ergens een plaatje hebben.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: mDDM op 08 april 2018, 20:54:28
Tsja. Al die treinstellen als Lint en Buffel die nu aan de kant zijn gegaan (en er volgt nog wel meer) is in principe ook belastinggeld. Niet te zwaar aan tillen, dat heeft geen enkele zin, het geld gaat toch wel rond.

Oorspronkelijk zouden er trouwens nog circa 30 mDDM's extra komen om zo ook de andere 1700'n vrij te kunnen maken voor de getrokken dienst.

Buffel is niet met belasting geld gefinancierd, maar door NS zelf.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ingenium op 08 april 2018, 21:11:18
Die is pas in 1996 verzelfstandigd. Wanneer kwam de Buffel ook alweer?  ;D
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: mDDM op 08 april 2018, 23:09:24
Ook voor de verzelfstandiging financierde NS zijn materieel zelf.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ingenium op 08 april 2018, 23:20:59
Oh vast. Wie deed de tekorten aanvullen?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: NS264 op 08 april 2018, 23:27:43
Ik heb nog een materieelgids(storingen) liggen, kan er delen van uploaden maar moet nog even kijken of dat specifiek voor de 1700 is.
Anders ligt het ook maar nutteloos te liggen.
De 1600 was in ieder geval ook mijn icoon van die modernisering in die tijd wat er toen van afgeleid is... heb ik niet bij gehouden.
Maar dat maakt dit topic wel interessant.

Gr Koen
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: henk op 09 april 2018, 07:30:19
Oh vast. Wie deed de tekorten aanvullen?

Dezelfde die na 1996 de ‘subsidies op onrendabele lijnen’ ging betalen.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ZwolsBas op 09 april 2018, 18:09:34
Wel bijzonder dat de 1700 zijn hele leven de zelfde kleuren had, enkel een airco op het dak 12 jaar terug maakte een verschil.
Op een modelbaan blijft het gelukkig eeuwig bestaan  (y)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 09 april 2018, 23:42:38
Laten er nou juist nu ook 1700'en in andere kleurstelling verschenen zijn  ;)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: tijgernootje op 10 april 2018, 15:09:21
Toen ze niet meer van NS waren wel ja  ;D ;)
Ik kan me in de NS tijd tenminste geen 1700 voor de geest halen die ooit anders gekleurd is geweest dan geel.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Rick op 10 april 2018, 15:33:57
Ja, dat heeft de 15/16/1800 van de NS ook.  :P
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: ZwolsBas op 10 april 2018, 15:43:42
Ja, dat heeft de 15/16/1800 van de NS ook.  :P
Ehh 1637  ;D
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Rick op 10 april 2018, 15:50:07
En die was van NS Cargo, niet de NS.  :P
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 10 april 2018, 16:51:05
1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR

Maar voor de rest is het altijd hetzelfde geweest ja.

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest, buffels zijn nooit gewijzigd, ICM en ICR zijn (op tijdelijke reclame outvoeringen na) slechts met een kleine nuance gewijzigd en DDAR en DDM-1 zijn ook nog steeds in oervorm.
Ik denk dat SLT het in de huidige outfit ook wel gaat volhouden tot het bittere eind.


Mvg

Sander.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: martijn v m op 10 april 2018, 17:22:04
Ehh. DD-AR is voor het grootse gedeelte verbouwd naar DDZ. Niet echt meer oer dus.

Al geldt dat niet voor de paar stammen die met een 1700 nog rondrijden.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 10 april 2018, 17:39:37
Point taken  ;D
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Piet R Buren op 10 april 2018, 20:05:08
Ehh. DD-AR is voor het grootse gedeelte verbouwd naar DDZ. Niet echt meer oer dus.

Al geldt dat niet voor de paar stammen die met een 1700 nog rondrijden.

maar dan is het geen DD-AR meer eh :P
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 10 april 2018, 20:09:38
Ehh. DD-AR is voor het grootse gedeelte verbouwd naar DDZ. Niet echt meer oer dus.

Al geldt dat niet voor de paar stammen die met een 1700 nog rondrijden.
Nee hoor. mDDM stammen zijn gerenoveerd naar DDZ. Wel zijn er van DD-AR stammen rijtuigen uitgehaald en o.a gebruikt voor DDZ IV en VI omdat er rijtuigen uit de mDDM erg slecht waren.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Rick op 10 april 2018, 20:21:18
1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR
Inderdaad, de rode 1837 was ik vergeten. De 1601 was dan wel van NS Cargo (of toen al Railion?) en de 1607 was gewoon geel met wat tekst (de 1622 had nog iets met '750 jaar stadsrechten Haarlem' voor de volledigheid).

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest
En de Connexxion blauwe 919 niet vergeten.  ;)

Nee hoor. mDDM stammen zijn gerenoveerd naar DDZ. Wel zijn er van DD-AR stammen rijtuigen uitgehaald en o.a gebruikt voor DDZ IV en VI omdat er rijtuigen uit de mDDM erg slecht waren.
mDDM stammen zijn ook DDAR, of er een loc of motorrijtuig voor zit maakt niet uit. Bovendien kan je met 50 vierdelige mDDM-stammen geen 25 DDZ-IV en 25 DDZ-VI maken. :)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: martijn v m op 10 april 2018, 20:36:01
Precies. DD-AR had of mDDM of een 1700 als tractie.
Oorspronkelijk was meen ik ook het plan om alle DD-AR met MDDM als tractie te voorzien. 

Maar goed dat heeft niet veel meer met de 1700 serie te maken.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: mDDM op 10 april 2018, 22:40:28
Precies. DD-AR had of mDDM of een 1700 als tractie.
Oorspronkelijk was meen ik ook het plan om alle DD-AR met MDDM als tractie te voorzien. 

Inderdaad.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 10 april 2018, 22:44:44
Officiële benaming op de dienstkaartje was mDDM ;D
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 10 april 2018, 23:28:27
...ja, dat had met je bevoegdheid te maken:

Eerst was daar de loc 1700 + bevoegdheid
Kort daarna volgde DDM-2 en DDM-3 ookwel DDAR genoemd + bevoegdheid
Enkele jaren later kwam er de m(otorwagen)DDM + bevoegdheid

DDAR op het dienstkaartje betekende dus bevoegdheid nodig voor DDAR en 1700
Na introductie van de mDDM in 50 van de 79 DDAR stammen moest er een onderscheid gecreëerd worden ivm bevoegdheid en werd er mDDM op het dienstkaartje gezet als er (planmatig) een stam 7800 werd ingezet.
Dit laatste is een eigen leven gaan leiden waardoor door velen de gehele trein foutief als mDDM aangeduid werd.

Dit trucje is met de invoering van de ICR BDs nog eens herhaald. Stond er ook BDs op je dienstkaartje, maar de meeste machinisten wisten dan wel dat ze ook een 1700 bij zich hadden (en nog een zooitje ICRm rijtuigen meestal)

Bij DDZ is het tegenwoordig gewoon 1 bevoegdheid voor de hele trein. Als je nu de term mDDM laat vallen weet het gros niet eens meer waar je het over hebt.  ::)

Voor DDM-1 had je ook 2 bevoegdheden nodig. DDM + 1600/1800 (tegenwoordig 1700)


Mvg

Sander.




Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: tijgernootje op 11 april 2018, 13:20:04
Ja, dat heeft de 15/16/1800 van de NS ook.  :P
Alleen gaat dit topic daar officieel niet over  ;D
Een 1700 is nooit anders dan geel geweest in NS tijd.
Dat er 16 en 1800én andere kleurtjes kregen zowel in NS tijd als er buiten,dat is redelijk bekend  ;)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Arjan6511 op 11 april 2018, 13:39:38
"Alleen gaat dit topic daar officieel niet over "

versus

"1700 NS enzo" (titel draadje)

=

Niks aan de hand wat mij betreft zeker niet gezien de "enzo".
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Rick op 11 april 2018, 13:43:57
Dat er 16 en 1800én andere kleurtjes kregen zowel in NS tijd als er buiten,dat is redelijk bekend  ;)
Daar ging het ook niet om.

Na introductie van de mDDM in 50 van de 79 DDAR stammen moest er een onderscheid gecreëerd worden ivm bevoegdheid en werd er mDDM op het dienstkaartje gezet als er (planmatig) een stam 7800 werd ingezet.
Zat er dan zoveel verschil tussen de bediening van een 1700 en een mDDM? Ik kan me herinneren dat er geen rijdende instructie voor de mDDM werd gegeven omdat deze zoveel leek op bediening uit de Bvk.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 11 april 2018, 16:19:32
...ik kan mij goed voorstellen dat er idd geen rijdende instructie gegeven is op de mDDM. Qua bediening in de zin van het ermee rijden is het allemaal niet zo spannend tov DDAR / 1700.
Je moet wel bekend gemaakt worden met de techniek van een nieuw materieel type, alles een keer gezien hebben qua plaatsing van schakelaars en kranen, de verschillende bedrijfstoestanden, aardings procedure, (nood)gereedmaken etc etc

Opleiding is verplicht om ermee te mogen rijden, vandaar dus ook de aparte vermelding op het dienstkaartje. Zeker in het begin van mDDM zullen er zat machinisten geweest zijn die wel DDAR met loc mochten rijden maar niet met mDDM.

Maar dat alles voor mijn tijd...ik ben van een jaar of 7 na de mDDM. Ik reed er al mee tijdens de opleiding  (dus nog zonder bevoegdheid) en heb daarna pas een keer materieelinstructie gehad.


Mvg

Sander.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: NS264 op 12 april 2018, 09:07:25
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084639.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084639.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084708.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084708.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084714.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084714.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084728.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084728.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084745.jpg)

(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084745.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG-20180412-084745.jpg)

Deze gidsen zijn in mijn bezit, ik ga niet alles uploaden maar als je specifiek iets wilt weten kan ik altijd even kijken.

Grtz Koen.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: laurent op 12 april 2018, 10:41:04
Op de dijksgracht staat sinds enige tijd ook weer een 1800, de 1840, alleen op het koospoortje.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 12 april 2018, 23:20:38
Daar ging het ook niet om.
Zat er dan zoveel verschil tussen de bediening van een 1700 en een mDDM? Ik kan me herinneren dat er geen rijdende instructie voor de mDDM werd gegeven omdat deze zoveel leek op bediening uit de Bvk.
Probeer maar eens in een mDDM binnendoor de cabine uit te lopen en bijv de batterijschakelaar daar uit te gaan zetten zoals bij een 1700, dan komt je wel bedrogen uit  ;D


1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR

Maar voor de rest is het altijd hetzelfde geweest ja.

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest,
Bij de R4 revisie zijn de reclame banen opgeschoven ;)

Citaat
buffels zijn nooit gewijzigd,
Volgens mij met grijze deuren afgeleverd en een grijs dak, later veranderd naar blauw-grijze deuren en een wit dak   ;D
Citaat
ICM en ICR zijn (op tijdelijke reclame outvoeringen na) slechts met een kleine nuance gewijzigd en
ICM natuurlijk een ronde blauw band aan het begin ipv een hoekig afgeronde, en beide hebben gesloten ramen gekregen ivm met de airco

Citaat
DDAR en DDM-1 zijn ook nog steeds in oervorm.
Die rijden veelal in de originele laklaag rond inderdaad, zo hebben de ICR Benelu Bs'en het eind ook gehaald met hun compleet originele laklaag.
Citaat
Ik denk dat SLT het in de huidige outfit ook wel gaat volhouden tot het bittere eind.


Mvg

Sander.
Die laatste uitspraak, daar durf ik niet aan, je weet maar nooit  ;D

[Maar mega verschillen allemaal, daar ben ik mij van bewust  ;D]
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 22 mei 2018, 16:49:48
De baas heeft laten weten dat zowel DDAR als DDM-1 per dienstregeling 2020 (=medio dec 2019) uitstroomt. In hetzelfde bericht wordt vermeld dat er voor de ICB nieuwe locomotieven (middels aanbesteding) worden aangeschaft.

Hiermee gaan de gele dubbeldekkers vervroegd met pensioen (tov de mij laatst bekende datum 2022)
Het lot van de 1700 lijkt hiermee bezegeld....

Mvg

Sander.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Meppelspoor op 22 mei 2018, 18:45:00
Zonde en nog veel te jong, locomotieven zijn nog geen 27 jaar oud, echt bizar en vooral onnodig wegsmijten van belastingcenten. Als je de DDM ook helemaal had opgeknapt en de 1700 locs ook dan hadden ze gezamenlijk nog minstens 10 jaar er mee verder gekunt
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Daan! op 22 mei 2018, 18:45:20
Moet SNG dan het complete gat gaan opvangen?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 22 mei 2018, 20:37:46
...dat zal de bedoeling zijn naar ik aanneem. En misschien een hogere beschikbaarheid van DDZ. (Daar loopt geloof ik momenteel een herstel actie op de mDDM's) en de SGM drietjes zouden juist weer iets langer blijven.

Ze zullen er vast wel over nagedacht hebben, maar zoals met alles ; eerst zien, dan geloven.


Mvg

Sander.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: mDDM op 22 mei 2018, 21:41:54
Lijkt me heel verstandig om dit materieel achter de hand te houden, want er zou rond 2023 zo maar weer eens een flink materieeltekort kunnen optreden.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 22 mei 2018, 22:07:35
Nou, tegen die tijd zijn de revisie termijnen van DDAR en DDM1 wel op hoor...

@Sander;
de mDDM's gaat inderdaad in Haarlem naar binnen voor vervangen van de laagspanningsbekabeling ivm met ouderdoms problemen daarvan.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 23 mei 2018, 09:53:10
........ want er zou rond 2023 zo maar weer eens een flink materieeltekort kunnen optreden.
En waar baseer jij dit op?
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: mDDM op 23 mei 2018, 21:46:37


Ervaring met deze varkenscyclus: gat van '73, gat van '83, gat van '93, gat van 2003, gat van 2013,...
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: timtrein op 23 mei 2018, 22:17:40
En toch komt het telkens als een volslagen verbazing  ;D
Overigens opvallend dat het materieel zo makkelijk aan de kant gaat, terwijl de NS-Flirtjes een noodbestelling waren omdat er onvoldoende materieel was...
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: henk op 24 mei 2018, 09:40:13
Dat heeft meer te maken met politiek.
In het vorige regeerakkoord stond nog dat de OV studentenkaart zou worden afgeschaft. Gevolg: NSR ging minder stoptreinen bestellen en de levering naar achteren schuiven. Twee jaar later werd de OV studentenkaart juist uitgebreid. Gevolg: NSR moest met een noodprocedure stoptreinen bijbestellen.
In het huidige regeerakkoord staat dat een paar stoptreinlijnen op het hoofdnet gaan worden aanbesteed. Welke dat moeten worden is nog onduidelijk en heel populair is het voornemen sowieso niet. Maar ja, NSR kan moeilijk zijn materieelbestand afhankelijk maken van de gok dat voorgenomen maatregelen wel niet door zullen gaan.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 24 mei 2018, 10:18:20
Kleine kanttekening: Ns mocht geen 3e bestelling van SLT doen. Ineens was daar het probleem van het ontbreken van een toilet. Waren de reizigersorganisaties, bonden en OR het er eerst mee eens. Maar plotsklaps moest er dus wel een toilet in komen.  ??? Anders was er dus geen spoedbestelling FLIRT gekomen.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: henk op 24 mei 2018, 11:15:59
Nee, volgens mij werd dat niet Flirt maar de SNG stellen die nu nog door CAF moeten worden geleverd. Volgens mij ging het zo.
- NSR had nog een optie op SLT, maar dat kon niet meer, want met toilet is het opeens een andere trein en dus opnieuw aanbesteden.
- Die procedure begon na het vorige regeerakkoord en NSR reageerde daar adequaat op door het aantal stellen te verminderen en de leveringsdatum naar achteren te verschuiven. Dat werden de SNG stellen van CAF die nog moeten worden geleverd.
- Flirt was de spoedbestelling die nodig werd toen de OV studentenkaart toch niet verdween.

Het huidige regeerakkoord schept opnieuw onduidelijkheid over de toekomst en vooral over de stoptreincapaciteit die NSR nodig gaat hebben.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Piet R Buren op 24 mei 2018, 11:42:22
dit soort gezeur krijg je dus na elke verkiezingen zo'n beetje. er is geen enkele sprake van lange termijn beleid in de politiek lijkt het soms en dat terwijl ns nog in handen van de staat is ook, men snijdt alleen zichzelf en daarmee de belastingbetaler in de vingers zo...
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 24 mei 2018, 13:34:18
@Henk. Het probleem van Studenten OV had men kunnen tackelen als de laatste optie voor SLT gelicht had mogen/kunnen worden. Maar goed, we dwalen af ;) Het gaat over afvoer en sloop van gammel 1700 meuk, die momenteel vaker stuk aan de kant staan dan dat ze doen waarvoor ze besteld zijn.  ???
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Remco vM op 24 mei 2018, 14:05:17
Zou dat geen gevalletje van nalatig onderhoud kunnen zijn, tenslotte rijden er oudere loccen rond dan een 1700 met weinig problemen.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Rick op 24 mei 2018, 14:13:21
In tegenstelling tot de 1800'n hebben de 1700'n nooit een grote revisie gehad, maar nalatig zou ik het niet noemen.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Remco vM op 24 mei 2018, 14:22:31
Maar krijgen ze nu wel het benodigde onderhoud of beknibbeld men op zaken, ook gezien het feit dat ze uitgefaseerd gaan worden.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Joop_L op 24 mei 2018, 15:33:44
Ik heb het idee dat de 1700 met hangen en wurgen rijdend worden gehouden. (oplappen)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Meppelspoor op 24 mei 2018, 15:47:22
In tegenstelling tot de 1800'n hebben de 1700'n nooit een grote revisie gehad, maar nalatig zou ik het niet noemen.
Waarom eigenlijk niet? Als ze de 1700 wel een revisie hadden gegeven dan had ie langer probleemloos kunnen doorrijden.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: zuylen op 24 mei 2018, 16:47:49
Vaak worden bij nieuwe locs tevens een groot aantal reserve onderdelen meegeleverd. Als de voorraad opdroogt, wordt het tijd voor een nieuwe lok. Want aparte onderdelen bestellen, is erg kostbaar. Ten minste ik heb dat verhaal een keer gehoord. Maar ik denk dat mensen die dit werk doen hier een beter antwoord op kunnen geven? Want ik weet er het fijne niet van.
Wel weet ik dat bij de levering van de hondekoppen extra onderdelen erbij gedaan werden.
En natuurlijk kun je ze altijd oplappen. Hoe oud ze ook zijn. Maar wil je dat, na al die jaren terwijl er nieuwe locs met nieuwe mogelijkheden zijn? Bijvoorbeeld besparingen door terugleveren stroom aan het net? Dat is een afweging die de spoorwegmaatschappij maakt. Ze behouden niet een loc omdat ie nog mooi in de verf staat. Wij treinliefhebbers denken daar natuurlijk anders over.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 24 mei 2018, 22:55:05
Waarom eigenlijk niet? Als ze de 1700 wel een revisie hadden gegeven dan had ie langer probleemloos kunnen doorrijden.
Omdat het idee was dat DDAR en DDM1 al afgevoerd zouden zijn ipv dat ze een terug komst gemaakt zouden hebben, en ICR had anders ookal aardig op zijn retour geweest maar dat is noodgedwongen de HSL op gegaan en blijft daardoor ook langer in dienst.
Als dat uiteindelijk zo gebeurd was, dan hadden de 1700 dus inmiddels geen werk meer gehad  en met dat vooruit zicht ga je geen tonnen in een grote revisie stoppen...
Overigens betekend dat niet dat er niets aan de 1700'en gebeurd is, er zijn wel diverse revisies op componenten niveau geweest.

Maar krijgen ze nu wel het benodigde onderhoud of beknibbeld men op zaken, ook gezien het feit dat ze uitgefaseerd gaan worden.
De lokken krijgen gewoon het standaard onderhoud en diverse veiligheidsgerelateerde (deel of componenten) revisies, dat staat immers vastgelegd in het onderhouds en instandhoudingsplan van de machines.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: dh3201 op 25 mei 2018, 08:24:15
Maar onderhoud wat niet meer rendabel wordt geacht wordt niet meer uitgevoerd. En dan gaan dergelijke locs aan de kant, zoals die twee DDM-1 locs waarbij tevens de hele stam aan de kant gaat.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: gtw6016 op 25 mei 2018, 10:57:37
Ddm is soieso een serie waar de ns weinig mee kan ivm dat weinig machinisten bevoegd zijn op dat ding. :-\

Marc
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Thom op 25 mei 2018, 11:39:36
Maar onderhoud wat niet meer rendabel wordt geacht wordt niet meer uitgevoerd. En dan gaan dergelijke locs aan de kant, zoals die twee DDM-1 locs waarbij tevens de hele stam aan de kant gaat.
Wat jij bedoeld heeft volgens mij niks met het onderhoud te maken wat uitgevoerd word, dat is gewoon een standaard pakket, maar volgens mij bedoel je dat lokken met grote defecten niet meer hersteld worden en aan de kant gaan.
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: timtrein op 25 mei 2018, 22:38:38
NS maakt het zichzelf vooral moeilijk met DDM-1 door onhandige theoretische rijtijden, personeelsbeperkingen, stamlengtebeperking etc etc etc... en ja, binnen die beperkingen kun je er weinig mee ;)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Nijboer op 26 mei 2018, 12:04:59
Ddm is soieso een serie waar de ns weinig mee kan ivm dat weinig machinisten bevoegd zijn op dat ding. :-\

Marc

Moah, volgens mij zijn er in den lande ook machinisten die op een antieke stoomloc kunnen rijden. Dus met een beetje
goede wil zijn er bij NS vast wel machinisten te vinden die dan "even" bijgespijkerd kunnen worden om ook dat materieel gaande te houden.
(even los van de technische aspacten van dat materieel)
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: gtw6016 op 26 mei 2018, 13:24:11
Het is ook niet dat wij machinisten niet willen.. ???
Alleen ns wil geen opleiding er op geven aangezien dat geld kost
Als ik nu op een ddm stap komt il er 100% mee weg.
Alleen  zonder papiertje rijd ik geen meter op dat ding.. stel dat er wat gebeurt

Marc
Titel: Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
Bericht door: Sander. op 26 mei 2018, 14:04:39
....sterker nog; als ze nu DDM-1 bevoegdheid in mijn dossier vermelden, rijd ik er direct mee weg. En dat geldt voor iedere collega die er al ooit mee gereden heeft. Daar is niets spannends aan. edit. Marc is me voor
Maar er zijn nu eenmaal wetten, regels en bepalingen waar we aan moeten voldoen.

Als er tegenwoordig stront aan de knikker is zijn de eerste 2 vragen: Meester, heeft u hier wel wegbekendheid en bent u wel materieel bevoegd? Dit wordt gevolgd door; hebbu alle verdere papieren op orde?  En als daarmee dan niet "de schuld in je schoenen geschoven kan worden", dan wordt er gevraagd: Meester, hoe gaat het met U ?

"Vroeger" zei je gewoon van; ja sorry...dacht dat het een DDAR was. Ik was al vertrokken toen ik erachter kwam dat het DDM1 was of ik rij hier al 10 jaar, ik had niet in de gaten dat het meer dan een jaar geleden was voor het laatst.....
maar daar kom je tegenwoordig dus niet meer mee weg.

Alles is tegenwoordig in regeltjes gevat en heel zwart wit.  Dit komt omdat bepaalde voorvallen getoetst worden door een externe instantie die te weinig verstand van zaken heeft.


Vwb de 1700 loc's.... Deze krijgen gewoon voldoende onderhoud....waar op beknibbeld wordt is nieuwe onderdelen....er wordt zoveel mogelijk aan onderdelen uit reeds afgeschreven loc's gebruikt. Daar lijkt me weinig mis mee. Denk dat het meer de DDM en DDAR is die aan het eind van hun latijn zijn....
De grote midlife revisie is er niet van gekomen, omdat alle ICR naar de HSL en Benelux gegaan is en de dubbeldekkers eigenlijk al verdwenen zouden zijn.

Het lijkt me logisch dat dat spul uitgefaseerd wordt op moment dat SNG gaat instromen. (Er zit een jaar overlap in gepland) Het 3 jaar langer in dienst blijven van SGM drietjes lijkt me de backup te zijn in die periode.


Mvg

Sander.