Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Hans Reints
Vandaag om 10:36:16
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 10:27:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 10:08:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 10:05:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door Pauldg
Vandaag om 09:53:35
Au bord de la Cèze door Ronald69
Vandaag om 09:27:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 09:27:12
PB Models, ICR-rijtuigen door Roelof R
Vandaag om 09:04:11
Spoorwegkanon Dora door Hans Reints
Vandaag om 08:59:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door aad52
Vandaag om 08:50:48
Tankinstallaties voor dieseltreinen door Eric B
Vandaag om 08:09:34
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 07:58:31
Modelspoorbaan van Einte door Frits C
Vandaag om 07:46:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 01:10:43
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 01:09:14
Pendel module Viessmann 5214 door bask185
17 October 2025, 23:27:07
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
17 October 2025, 23:24:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
17 October 2025, 22:57:35
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door HenkN
17 October 2025, 22:53:00
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Robert39
17 October 2025, 22:50:52
De Projecten van RetroJack door RetroJack
17 October 2025, 22:43:43
verlichting op mijn draaischijf zeten door Priegelman
17 October 2025, 21:52:55
Raadplaatje door hervé
17 October 2025, 21:38:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
17 October 2025, 19:54:21
Gewoon wat busfoto's door Huup
17 October 2025, 19:36:18
ESU 50116 mobile Control Pro door Gerard
17 October 2025, 19:33:15
Märklin 2025 door Ben
17 October 2025, 19:12:53
Project seaside Germany door Ronald Halma
17 October 2025, 18:42:39
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
17 October 2025, 17:54:21
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
17 October 2025, 17:31:45
  

Auteur Topic: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)  (gelezen 23164 keer)

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #75 Gepost op: 10 April 2018, 20:09:38 »
Ehh. DD-AR is voor het grootse gedeelte verbouwd naar DDZ. Niet echt meer oer dus.

Al geldt dat niet voor de paar stammen die met een 1700 nog rondrijden.
Nee hoor. mDDM stammen zijn gerenoveerd naar DDZ. Wel zijn er van DD-AR stammen rijtuigen uitgehaald en o.a gebruikt voor DDZ IV en VI omdat er rijtuigen uit de mDDM erg slecht waren.
Groeten Joop, machinist Lls

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #76 Gepost op: 10 April 2018, 20:21:18 »
1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR
Inderdaad, de rode 1837 was ik vergeten. De 1601 was dan wel van NS Cargo (of toen al Railion?) en de 1607 was gewoon geel met wat tekst (de 1622 had nog iets met '750 jaar stadsrechten Haarlem' voor de volledigheid).

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest
En de Connexxion blauwe 919 niet vergeten.  ;)

Nee hoor. mDDM stammen zijn gerenoveerd naar DDZ. Wel zijn er van DD-AR stammen rijtuigen uitgehaald en o.a gebruikt voor DDZ IV en VI omdat er rijtuigen uit de mDDM erg slecht waren.
mDDM stammen zijn ook DDAR, of er een loc of motorrijtuig voor zit maakt niet uit. Bovendien kan je met 50 vierdelige mDDM-stammen geen 25 DDZ-IV en 25 DDZ-VI maken. :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #77 Gepost op: 10 April 2018, 20:36:01 »
Precies. DD-AR had of mDDM of een 1700 als tractie.
Oorspronkelijk was meen ik ook het plan om alle DD-AR met MDDM als tractie te voorzien. 

Maar goed dat heeft niet veel meer met de 1700 serie te maken.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #78 Gepost op: 10 April 2018, 22:40:28 »
Precies. DD-AR had of mDDM of een 1700 als tractie.
Oorspronkelijk was meen ik ook het plan om alle DD-AR met MDDM als tractie te voorzien. 

Inderdaad.

Joop_L

  • Offline Offline
  • Berichten: 1587
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #79 Gepost op: 10 April 2018, 22:44:44 »
Officiële benaming op de dienstkaartje was mDDM ;D
Groeten Joop, machinist Lls

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #80 Gepost op: 10 April 2018, 23:28:27 »
...ja, dat had met je bevoegdheid te maken:

Eerst was daar de loc 1700 + bevoegdheid
Kort daarna volgde DDM-2 en DDM-3 ookwel DDAR genoemd + bevoegdheid
Enkele jaren later kwam er de m(otorwagen)DDM + bevoegdheid

DDAR op het dienstkaartje betekende dus bevoegdheid nodig voor DDAR en 1700
Na introductie van de mDDM in 50 van de 79 DDAR stammen moest er een onderscheid gecreëerd worden ivm bevoegdheid en werd er mDDM op het dienstkaartje gezet als er (planmatig) een stam 7800 werd ingezet.
Dit laatste is een eigen leven gaan leiden waardoor door velen de gehele trein foutief als mDDM aangeduid werd.

Dit trucje is met de invoering van de ICR BDs nog eens herhaald. Stond er ook BDs op je dienstkaartje, maar de meeste machinisten wisten dan wel dat ze ook een 1700 bij zich hadden (en nog een zooitje ICRm rijtuigen meestal)

Bij DDZ is het tegenwoordig gewoon 1 bevoegdheid voor de hele trein. Als je nu de term mDDM laat vallen weet het gros niet eens meer waar je het over hebt.  ::)

Voor DDM-1 had je ook 2 bevoegdheden nodig. DDM + 1600/1800 (tegenwoordig 1700)


Mvg

Sander.




Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #81 Gepost op: 11 April 2018, 13:20:04 »
Ja, dat heeft de 15/16/1800 van de NS ook.  :P
Alleen gaat dit topic daar officieel niet over  ;D
Een 1700 is nooit anders dan geel geweest in NS tijd.
Dat er 16 en 1800én andere kleurtjes kregen zowel in NS tijd als er buiten,dat is redelijk bekend  ;)
« Laatst bewerkt op: 11 April 2018, 13:23:18 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4751
    • Filmpjes op YouTube
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #82 Gepost op: 11 April 2018, 13:39:38 »
"Alleen gaat dit topic daar officieel niet over "

versus

"1700 NS enzo" (titel draadje)

=

Niks aan de hand wat mij betreft zeker niet gezien de "enzo".
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #83 Gepost op: 11 April 2018, 13:43:57 »
Dat er 16 en 1800én andere kleurtjes kregen zowel in NS tijd als er buiten,dat is redelijk bekend  ;)
Daar ging het ook niet om.

Na introductie van de mDDM in 50 van de 79 DDAR stammen moest er een onderscheid gecreëerd worden ivm bevoegdheid en werd er mDDM op het dienstkaartje gezet als er (planmatig) een stam 7800 werd ingezet.
Zat er dan zoveel verschil tussen de bediening van een 1700 en een mDDM? Ik kan me herinneren dat er geen rijdende instructie voor de mDDM werd gegeven omdat deze zoveel leek op bediening uit de Bvk.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #84 Gepost op: 11 April 2018, 16:19:32 »
...ik kan mij goed voorstellen dat er idd geen rijdende instructie gegeven is op de mDDM. Qua bediening in de zin van het ermee rijden is het allemaal niet zo spannend tov DDAR / 1700.
Je moet wel bekend gemaakt worden met de techniek van een nieuw materieel type, alles een keer gezien hebben qua plaatsing van schakelaars en kranen, de verschillende bedrijfstoestanden, aardings procedure, (nood)gereedmaken etc etc

Opleiding is verplicht om ermee te mogen rijden, vandaar dus ook de aparte vermelding op het dienstkaartje. Zeker in het begin van mDDM zullen er zat machinisten geweest zijn die wel DDAR met loc mochten rijden maar niet met mDDM.

Maar dat alles voor mijn tijd...ik ben van een jaar of 7 na de mDDM. Ik reed er al mee tijdens de opleiding  (dus nog zonder bevoegdheid) en heb daarna pas een keer materieelinstructie gehad.


Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9032
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #85 Gepost op: 12 April 2018, 09:07:25 »












Deze gidsen zijn in mijn bezit, ik ga niet alles uploaden maar als je specifiek iets wilt weten kan ik altijd even kijken.

Grtz Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #86 Gepost op: 12 April 2018, 10:41:04 »
Op de dijksgracht staat sinds enige tijd ook weer een 1800, de 1840, alleen op het koospoortje.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4072
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #87 Gepost op: 12 April 2018, 23:20:38 »
Daar ging het ook niet om.
Zat er dan zoveel verschil tussen de bediening van een 1700 en een mDDM? Ik kan me herinneren dat er geen rijdende instructie voor de mDDM werd gegeven omdat deze zoveel leek op bediening uit de Bvk.
Probeer maar eens in een mDDM binnendoor de cabine uit te lopen en bijv de batterijschakelaar daar uit te gaan zetten zoals bij een 1700, dan komt je wel bedrogen uit  ;D


1601 van de VliPlo met rooie neus.....
1607 ik trek / trok de langste (beetje merkwaardig geef ik toe)
1637 was als 1837 nog steeds rood bij NSR

Maar voor de rest is het altijd hetzelfde geweest ja.

Mat'64 is op de eerste paar groene na ook altijd in dezelfde outfit te bewonderen geweest,
Bij de R4 revisie zijn de reclame banen opgeschoven ;)

Citaat
buffels zijn nooit gewijzigd,
Volgens mij met grijze deuren afgeleverd en een grijs dak, later veranderd naar blauw-grijze deuren en een wit dak   ;D
Citaat
ICM en ICR zijn (op tijdelijke reclame outvoeringen na) slechts met een kleine nuance gewijzigd en
ICM natuurlijk een ronde blauw band aan het begin ipv een hoekig afgeronde, en beide hebben gesloten ramen gekregen ivm met de airco

Citaat
DDAR en DDM-1 zijn ook nog steeds in oervorm.
Die rijden veelal in de originele laklaag rond inderdaad, zo hebben de ICR Benelu Bs'en het eind ook gehaald met hun compleet originele laklaag.
Citaat
Ik denk dat SLT het in de huidige outfit ook wel gaat volhouden tot het bittere eind.


Mvg

Sander.
Die laatste uitspraak, daar durf ik niet aan, je weet maar nooit  ;D

[Maar mega verschillen allemaal, daar ben ik mij van bewust  ;D]
« Laatst bewerkt op: 12 April 2018, 23:24:38 door Thom »

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1172
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #88 Gepost op: 22 May 2018, 16:49:48 »
De baas heeft laten weten dat zowel DDAR als DDM-1 per dienstregeling 2020 (=medio dec 2019) uitstroomt. In hetzelfde bericht wordt vermeld dat er voor de ICB nieuwe locomotieven (middels aanbesteding) worden aangeschaft.

Hiermee gaan de gele dubbeldekkers vervroegd met pensioen (tov de mij laatst bekende datum 2022)
Het lot van de 1700 lijkt hiermee bezegeld....

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1176
Re: 1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto)
« Reactie #89 Gepost op: 22 May 2018, 18:45:00 »
Zonde en nog veel te jong, locomotieven zijn nog geen 27 jaar oud, echt bizar en vooral onnodig wegsmijten van belastingcenten. Als je de DDM ook helemaal had opgeknapt en de 1700 locs ook dan hadden ze gezamenlijk nog minstens 10 jaar er mee verder gekunt
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.