Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Revier Rheinbrenner (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 18:53:27
Piko blauwe 1000 door Jeroen Water
Vandaag om 18:49:05
Pantografen mat.'46 (en mat.'54) door Jeroen Water
Vandaag om 18:46:28
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:24:23
gangelt door bellejt
Vandaag om 17:58:13
Loksound5 decoder met Loksound3.5 soundfile door 008200
Vandaag om 17:53:00
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:13:51
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 17:07:17
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:55:19
Liliput kortkoppeling mechaniek defect door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:16
Modelbaan Beltheim. door Ronald69
Vandaag om 15:31:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:48:13
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Daan!
Vandaag om 14:42:28
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Benelux795
Vandaag om 14:41:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:15:19
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 14:13:13
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door spoorzeven
Vandaag om 14:11:58
Piko 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 13:24:22
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 13:20:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:37:27
Kersttrein door R v/d Hoven
Vandaag om 12:29:22
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 12:06:15
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 11:01:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:37:08
Invoering SGNS containerwagens bij NS door RodeDuivel
Vandaag om 10:19:42
NS stoomlocomotief serie boeken door orientexpress
Vandaag om 10:06:20
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:44:28
Zelfgemaakt BiDiB modules door bask185
Vandaag om 08:51:10
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Bert Senden
Vandaag om 08:49:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 08:09:21
  

Auteur Topic: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.  (gelezen 39113 keer)

Zilte

  • Gast
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #90 Gepost op: 01 September 2019, 10:53:53 »
Als modelspoorliefhebber is dat je gedachte, maar het is toch echt de straatkant. De reden is, dat een stationsgebouw meestal dicht op het spoor staat en men het dak dan veelal niet ziet. De straatkant daarentegen kan een plein, een straat haaks op het spoor, enz. hebben.
Op een modelspoorbaan staat een stationsgebouw vaak achter op de tafel en kijk je vanaf de spoorkant op het gebouw. Dat kan een motivatie zijn om het bewust om te draaien. Kun je om de baan en is er ook een tafereel voor het gebouw, tja dan moet je een keuze maken. ;D
« Laatst bewerkt op: 01 September 2019, 10:55:59 door Zilte »

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #91 Gepost op: 01 September 2019, 13:23:41 »
Volgens mij zijn we het eens: de schoorstenen aan de spoorzijde.

Ook foto's van bijvoorbeeld station Delden op Stationsweb laat duidelijk zien dat de schoorstenen in principe het meest aan de spoorzijde geplaatst worden:

 http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=4

http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=delden&num=21

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #92 Gepost op: 01 September 2019, 21:14:47 »
Uiteindelijk heb ik twee schoorstenen verplaatst:

Schoorsteenelement verwijderd aan de ene kant...



en teruggezet aan de andere kant. Helaas verkeerd geteld en een rij dakpannen te veel eruit gesneden.



Maar alles is op te lossen. Genoeg restjes dakpan.



Nu zitten de schoorstenen op de dwarselementen allemaal aan de perronkant. Het is goed zo.




Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #93 Gepost op: 01 September 2019, 21:58:03 »
Fraai week, Leen!!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #94 Gepost op: 02 September 2019, 08:47:47 »
Is de gevel met de diepere uitbouw nu dan de straatzijde geworden?
Reinier

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #95 Gepost op: 02 September 2019, 10:16:49 »
Dag Reinier,

Ja inderdaad, ik heb het station omgedraaid ten opzichte van eerst.

Het originele plan was een jaren 60 uitbouw aan de straatzijde toevoegen, maar nu ik voor de 'Waldijk' variant ga wordt de diepere uitbouw de straatzijde.

Het geeft ook meer ruimte op het perron, en eventueel kan ik nu een perronkap plaatsen. Aan de perronkant heb ik nu ook extra deuren aangebracht. Er zijn er nu 6.


Leen
« Laatst bewerkt op: 02 September 2019, 10:21:06 door Leen Kievit »
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5423
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #96 Gepost op: 02 September 2019, 10:17:56 »
Zo'n grotere uitbouw aan de perronzijde is niet handig, want dan wordt het perron bij die uitbouw veel te smal, of moet je de rest van het perron onnodig breed maken.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #97 Gepost op: 02 September 2019, 10:24:20 »
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...

Misschien bedenk ik me nog.


Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #98 Gepost op: 02 September 2019, 10:41:04 »
Het gaat dan om de nog bestaande stationsgebouwen van Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge. Maar bij alle drie lijkt mij de uitbouw minder diep dan bij jouw station. Bovendien is bij alle drie het perrondeel voor het gebouw niet meer in gebruik. Dat komt omdat de perrons verhoogd zijn en voor het gebouw kon dat niet, anders zouden de deuren niet meer open kunnen (Bentheim-effect)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3353
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #99 Gepost op: 02 September 2019, 10:41:55 »
Aan de andere kant.... Op de Zeeuwse lijn hebben de kleine stations (SS type vijfde klasse) juist wel de uitbouw op het perron...

De 5e klasse had inderdaad zo'n diepe uitbouw aan de perronzijde, vandaar de vraag ook eigenlijk. Ik neem aan dat dat was voor het uitzicht van de stationschef of de seinwachter, maar dat is maar een gokje.
Reinier

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9060
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #100 Gepost op: 02 September 2019, 11:42:01 »
Bij mijn weten kennen de uitbouwen geen zijruiten....

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #101 Gepost op: 02 September 2019, 11:48:21 »
Toch wel. Kijk maar op stationsweb
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #102 Gepost op: 02 September 2019, 12:32:25 »
Bij Krabbendijke heeft zelfs de uitbouw weer een uitbouw....

ZIe http://www.stationsweb.nl/afbeelding.asp?dir=krabbendijke&num=22
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27002
    • Pagina van klaas
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #103 Gepost op: 02 September 2019, 12:42:31 »
Dat wilde ik net zeggen. De drie genoemde stations en ook Arnemuiden (4e klasse) hebben een uitbouw die nog verder uitsteekt dan het middendeel. Daarin stond vroeger het handeltoestel.
Op mijn tentoonstellingsbaantje Without heb ik Arnemuiden nagebouwd maar daar heb ik die erker weggelaten omdat het te veel diepte kostte.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Leen Kievit

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
  • NS tijdperk IVa (1973)
Re: Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0.
« Reactie #104 Gepost op: 02 September 2019, 21:56:31 »
Bedankt voor alle informatie. Ik ga het station toch weer met de middenuitbouw naar het perron toe plaatsen.
Het ziet er dan wat levendiger uit aan de perronkant, is niet onrealistisch (zie opmerkingen hierboven), en vooral omdat het station dan niet tot op de laatste millimeter van de rand van de module staat, wat het wat minder kwetsbaar maakt.

Helaas betekent dat wel dat ik nu de twee extra deuropeningen die ik had aangebracht moet verplaatsen van de 'vlakke' kant naar de uitbouwkant. Zo blijf je bezig.

Leen
Bouwt aan Everskerke (H0, 1973, Zeeuwse Lijn)