Doel:€250.00
Donaties:€92.50

Per saldo:€-157.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 28-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

H0 Zelfbouw huizen, 1:87 of toch stiekem 1:100? door Marij Stoffels
Vandaag om 07:10:56
Manchester, de Rocket, het station en een tussendoortje door Tulpendaal
Vandaag om 06:31:14
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Remunj
Vandaag om 06:31:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 04:27:22
Roco 2019 door rail4marcel
Vandaag om 02:24:16
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 00:59:21
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 00:39:19
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 00:25:46
Stotterend geluid uit speaker door Sven
Vandaag om 00:00:05
ESU 2019 door sneek
15 september 2019, 23:18:51
Terschellinger Spoor door KNed
15 september 2019, 23:05:29
Projekt 083-338 door 44
15 september 2019, 22:50:07
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
15 september 2019, 22:36:17
BNLS-Werkspoor - ICE-3 koppen bij elkaar door nighttrain1
15 september 2019, 22:33:51
Show je realistische treinsamenstelling door Martijn de Kuiper
15 september 2019, 22:31:06
Structon 1600 batterij werktrein? door dennie
15 september 2019, 22:28:17
Brawa 2019 door EN446
15 september 2019, 22:14:47
Bröckenbahn door Frank 123
15 september 2019, 22:07:02
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Marc tramt
15 september 2019, 22:05:09
Brawa H0 1180 "SchiebebĂĽhne" / Transfer Table door Ronald Halma
15 september 2019, 21:54:26
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
15 september 2019, 21:52:27
Trix dealer, zijn deze er nog in Nederland? door spock
15 september 2019, 21:49:30
Hoekdiorama door JurS
15 september 2019, 21:48:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
15 september 2019, 21:29:33
Marklin K-rails voor DC Trix baan bruggen? door ArjanB
15 september 2019, 21:29:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 september 2019, 21:27:17
Vaak gestelde vraag: 2- of 3-rail? door dh3201
15 september 2019, 20:55:35
Neutraal Moresnet in H0 door Bert V
15 september 2019, 20:21:45
Update: baan in de tropen door MOVisser
15 september 2019, 19:14:01
VillaAlbaBaan Ho Afm 2.70 x 1.55m Marklin C-rails door Juroen
15 september 2019, 18:26:20
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 2877 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6311
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric