Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kortkoppelen Lima Thalys door Martijn de Kuiper
Vandaag om 13:14:26
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door NS8714
Vandaag om 13:05:14
Oude schilden roesten niet. Fleischmann motorschild voor DCC door erik2
Vandaag om 12:51:11
Roco V 160 met NEM 652 en LoPi v4.0 doet raar door VAM65
Vandaag om 12:45:18
Ergensnergens in H0e door Sven
Vandaag om 12:44:06
Sankt Georgen. door william_2
Vandaag om 12:30:52
Frans diorama 1:48 door basjuh1981
Vandaag om 11:56:47
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 11:41:24
Info gezocht over de NS L5 door Hans Reints
Vandaag om 11:37:17
Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 11:30:41
NS C-4704 coupƩrijtuig in messing. Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:28:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 11:27:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door zuylen
Vandaag om 11:24:35
Schaduwstation Zevenheuvelenbaan door Romavami
Vandaag om 11:12:06
NS 6700 dierenserie etchmodels door zuylen
Vandaag om 10:58:55
Bahnstrecke 5867 door eichddraig
Vandaag om 10:27:29
Gemeentetram Eemstede door Piggelmee
Vandaag om 10:25:43
Mardec, optocouplers raken defect. Suggesties? door AP3737
Vandaag om 10:08:53
NL-baan in Canada door Rondje_HO
Vandaag om 10:01:14
Einde Fleischmann Profi Gleis aangekondigd. door Rondje_HO
Vandaag om 09:53:43
Het ontstaan van Trammenlandt door Marco EB
Vandaag om 09:45:43
Uhlenbrock goldcap condensator 71800 aansluiten aan decoder? door sneek
Vandaag om 09:10:28
21mtc brugstekker door Martijn de Kuiper
Vandaag om 08:57:23
Projekt 083-338 door dimo1_dimo1
Vandaag om 08:14:27
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door rob oude mulders
Vandaag om 08:13:08
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door tothebeach
Vandaag om 07:56:39
Noord-Hollandse Modelspoordagen door ca.gorter
Vandaag om 07:45:21
Open rijden wissels door AlbertG
Vandaag om 07:35:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 06:17:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 04:28:42
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 3421 keer)

edzardloks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Online Online
  • Berichten: 496
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 799
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric