Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Patrick1975
Vandaag om 08:22:03
Rail Force One Sharky 1:1 aanwezig tijdens On TraXS! in het spoorwegmuseum. door spoorzeven
Vandaag om 08:13:06
WinTrack 10 door San-Markos
Vandaag om 08:08:14
PWM-regelaar: problemen. door bask185
Vandaag om 08:03:02
Trekkracht verbeteren door AB 7216
Vandaag om 07:47:36
Soldeerstift, welke moet ik aanschaffen? door Ronaldp
Vandaag om 07:44:05
Heen, En en Weer door Joran
Vandaag om 07:41:57
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Rick
Vandaag om 07:36:50
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Stedahult
Vandaag om 07:20:10
Rosestraat in 0m/0, bouwdraadje door Marc tramt
Vandaag om 06:54:04
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 06:45:48
3D/RM: GVB 12G (Amsterdamse gelede tram in H0) door martijn v m
Vandaag om 06:38:41
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Stedahult
Vandaag om 06:18:42
Videoritten 2020 door René 4312
Vandaag om 06:11:41
Ergensnergens in H0e door Tulpendaal
Vandaag om 05:43:24
Achterzijde Nederlandse lichtseinen door Jeanne
Vandaag om 02:07:23
BNLS-module: "Werkspoor-Kathedraal" door NS264
Vandaag om 00:38:31
DE2 geel en rood met hazelnoot door T.Spat
20 februari 2020, 23:12:05
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
20 februari 2020, 23:06:12
Dolime trein, door werkzaamheden omgeleid, rijtijden gezocht door LMX
20 februari 2020, 22:44:53
NS C-4704 coupérijtuig in messing. Spoor-0 door Carel Ruysink
20 februari 2020, 22:39:50
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door spock
20 februari 2020, 22:39:39
Nieuwe literaire activiteiten door NS8714
20 februari 2020, 22:18:06
Nederlandse baan in voorbereiding genaamd Anninkshoeve door valkyrienineball
20 februari 2020, 22:10:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 februari 2020, 21:48:22
Projekt 083-338 door 44
20 februari 2020, 21:36:45
MB-module: "Groeten uit Jottum" door Hendrik Jan
20 februari 2020, 21:25:17
MB-module: "Chicago Union" door NS8714
20 februari 2020, 21:17:02
Gezocht: maatschetsen van depotvoedingen (zoals in Groningen gebruikt). door dwars-ligger
20 februari 2020, 20:53:10
Fasedraad analoog door Klaas Zondervan
20 februari 2020, 20:41:24
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 3409 keer)

edzardloks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 496
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric