Doel:€250.00
Donaties:€125.00

Per saldo:€-125.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rommelig Roco NS 600 spuitwerk door Roy85
Vandaag om 12:48:50
Digitaal starten met beperkt elektrotechnische kennis - welk systeem? door Ad Cleijsen
Vandaag om 12:46:17
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Sicco Jan
Vandaag om 12:45:24
Waar is dit? door Sobat Kras
Vandaag om 12:44:43
VERPLAATST: Een sein aansluiten op de remmodule en schakeldecoder - uitleg door Reinout van Rees
Vandaag om 12:19:46
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:15:35
Van Swarzach naar Swarzburg door Rondje_HO
Vandaag om 11:57:10
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
Vandaag om 11:55:19
DE 64/6500 verbouwde varianten in model door Albert Bas
Vandaag om 11:55:11
NS modelbaan Hoekdam H0 door Ronald Hofmeester
Vandaag om 11:42:39
Nieuwe dienstregeling NS: bijna alles hetzelfde en nieuwe sprinters door André82
Vandaag om 11:39:43
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 11:39:39
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 11:12:15
LS NS fiets/bagage rijtuig D/Df van modeltreinexpress exclusief door Reinout van Rees
Vandaag om 11:04:56
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Frans Peeters
Vandaag om 11:04:21
Rookontwikkeling Suethe in Br 85 trix (22702) Digitaal door Timo
Vandaag om 10:49:58
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 10:47:20
Verzendperikelen door Arnhem1976
Vandaag om 10:39:20
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 10:30:24
Mass am See door mass am see
Vandaag om 10:07:02
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Falkenberg
Vandaag om 09:17:23
Roco 63122 front- en sluitseinen. door Timo
Vandaag om 08:51:11
Serre bergbaan, knutselproject van mijn zoon Jamie en mij door Patrick1975
Vandaag om 07:38:44
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 06:20:11
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 1748 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Online Online
  • Berichten: 906
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6072
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric