Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Etoile du Nord vooroorlogs, welke rijtuigen heb ik nodig? door janw
Vandaag om 00:02:54
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door Hendrik Jan
19 februari 2019, 23:59:22
Raadplaatje door Klaas Zondervan
19 februari 2019, 23:40:42
Met de trein van Spanje naar Marokko door Klaas Zondervan
19 februari 2019, 23:38:56
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Thijs1271
19 februari 2019, 23:36:08
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Ronald Halma
19 februari 2019, 23:35:59
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
19 februari 2019, 23:22:10
Verbouwing Magic Train (schaal 0e) door T.Spat
19 februari 2019, 23:19:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ingenium
19 februari 2019, 23:16:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Chris2412
19 februari 2019, 23:05:57
Soort plamuur voor opknappen Lima 1200 door Nijboer
19 februari 2019, 22:57:36
Rail 2019 Houten 22-23-24 februari door prutser
19 februari 2019, 22:46:10
Roco 62231, lok. Wielen draaien wel, maar rijdt niet. door Jeff
19 februari 2019, 22:40:15
Wat wordt mijn banenplan HO Nijmeegse kolenlijn door Frans Peeters
19 februari 2019, 22:30:40
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
19 februari 2019, 22:28:55
Bröckenbahn door Frank 123
19 februari 2019, 22:17:40
Even voorstellen door St00mboy
19 februari 2019, 22:01:22
Baanplan in U-vorm, H0 door Carl
19 februari 2019, 21:59:45
Modelspoor Tilburg 2019 door Marcel112
19 februari 2019, 21:54:59
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door NS264
19 februari 2019, 21:46:41
Electrotren NS 1300 door Coen Burki
19 februari 2019, 21:40:49
Bouw Bührtal III door nachbar
19 februari 2019, 21:36:08
Einde van een era. Botlekbrug ontmanteld. door Jan-Peter
19 februari 2019, 21:31:06
Oproep voor een paar H0 huisjes op Rail in Houten dit weekend door Sven
19 februari 2019, 21:24:49
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Bert van Gelder
19 februari 2019, 21:15:10
Dat overkomt mij niet. door wob
19 februari 2019, 20:44:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 februari 2019, 20:28:18
NS modelbaan Hoekdam H0 door DJV
19 februari 2019, 20:24:01
Kleinbaan.de door timtrein
19 februari 2019, 18:59:57
Handige informatiefilmpjes iTrain te vinden op YouTube. door Ted von Klinkenhofen
19 februari 2019, 18:41:45
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 2129 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 487
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 480
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6162
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric