Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bartje81
Vandaag om 16:20:44
Breedte divers Nederlands H0 materieel door Bartje81
Vandaag om 16:14:38
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
Vandaag om 16:02:06
Depot + vervolg Vlieringen-2 door HRP
Vandaag om 15:34:28
Martin's geknoei met groen.. door Ben
Vandaag om 15:25:53
Artitec CSA-1, stadsbus door Daan de leeuw
Vandaag om 14:42:46
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:38:55
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 14:24:41
Peco wisselmotor PL 10, hoe te temperen. door meino
Vandaag om 14:16:44
Flachdorf (430x100 cm) door bask185
Vandaag om 13:59:18
Nummerbordjes en schildjes NS 2400 H0 nog ergens verkrijgbaar? door VAM65
Vandaag om 13:56:33
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:52:17
[BNLS-actie] Tolhuisje in 0, H0 en N door spoor0
Vandaag om 13:46:04
Wat vragen over het bouwen van een spoordijkje door MOVisser
Vandaag om 13:38:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 13:36:19
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 13:07:32
Frans diorama (Spoor 0e) door tijgernootje
Vandaag om 12:50:51
Mauritsburg (H0) door mcnjasper
Vandaag om 12:40:53
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:24:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 12:24:39
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:18:17
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 11:56:59
Frans loodsje et cetera door Ric
Vandaag om 11:55:12
Projekt 083-338 door Reinout van Rees
Vandaag om 11:52:05
Digikeijs DR80015 Functiemappen door Bert_Apd
Vandaag om 11:12:53
Sluiting of stilstand, multimaus, tweetje en een beginner...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:06:47
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Ronald Halma
Vandaag om 11:04:55
Gezocht: gemotoriseerd onderstel Piko, LGB voor zelfbouwproject door LGB
Vandaag om 10:03:40
Spanning aandrijfeenheid 36105 Piko door LGB
Vandaag om 10:03:14
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 09:59:55
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 3781 keer)

edzardloks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1185
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6747
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric