Doel:€250.00
Donaties:€95.00

Per saldo:€-155.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-10-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zijn alle stoomlok nummerschilden allemaal even groot? door FritsT
Vandaag om 00:25:56
NS 8100 in 0 door FritsT
Vandaag om 00:25:35
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
21 oktober 2019, 23:57:21
100 jaar Zwitserse Krokodil door BrightonBelle
21 oktober 2019, 23:54:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Erik Baas
21 oktober 2019, 23:47:18
Groterdamse projecten door Chris
21 oktober 2019, 23:35:54
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Wim Hesselink
21 oktober 2019, 23:25:59
Tegelpatroon voor perrons door phdirk
21 oktober 2019, 23:15:30
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door roadster36
21 oktober 2019, 23:07:25
MODELSPOOR 2019 by MTD - 19 & 20 Oktober 2019 in EDEGEM (B) door JeanR
21 oktober 2019, 22:45:40
NS 8100 in Spoor-1 door FritsT
21 oktober 2019, 22:42:59
Frans loodsje door Noordernet
21 oktober 2019, 22:21:12
Arcomora: ARLOCO bezetmelder door erikkral
21 oktober 2019, 22:20:42
Project Halleberg, een digitale tandrad pendelbaan door martijn v m
21 oktober 2019, 22:11:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Proplus
21 oktober 2019, 22:05:26
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door Proplus
21 oktober 2019, 22:03:54
Atlas G3/3 ombouwen naar rijdend model, enkele vragen.. door DE-II
21 oktober 2019, 22:01:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Proplus
21 oktober 2019, 22:00:54
Bouw Beel + "wat reed er achter de Beel" door Jan Bouwman
21 oktober 2019, 21:57:30
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Pinkelpa
21 oktober 2019, 21:47:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
21 oktober 2019, 21:28:10
Marklin 2019 door André82
21 oktober 2019, 21:24:48
Videoserie: Rocrail voor beginners door AlbertG
21 oktober 2019, 21:04:14
BNLS-Module: La vie...Cote d'Azur door Hendrik Jan
21 oktober 2019, 20:46:49
Haperende locomotief (spoor G) door MrBlondieBon
21 oktober 2019, 20:19:59
Oersik in schaal 1 door FritsT
21 oktober 2019, 20:10:00
De parel van Houten; een NS Hippel met lijmsporen door San-Markos
21 oktober 2019, 20:09:56
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
21 oktober 2019, 19:57:54
Raadplaatje door frys600
21 oktober 2019, 19:57:23
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
21 oktober 2019, 19:39:10
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 2989 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 674
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6338
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric