Doel:€250.00
Donaties:€90.00

Per saldo:€-160.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-02-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:23:10
The Intercontinental Railroad Company door clickmaniac
Vandaag om 03:47:07
Kappen DH1 Wadloper door Meppelspoor
Vandaag om 01:57:31
Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Bahn-AG
Vandaag om 01:49:19
De BNLS forumbaan: wie wil meedoen? door Reinout van Rees
Vandaag om 01:39:45
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
Vandaag om 00:29:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door LMX
Vandaag om 00:17:12
MB-module "Dolce far N-te" door Hendrik Jan
Vandaag om 00:11:31
Een Elotrains 1500 zelf bouwen uit parts door Tijdperk||
Vandaag om 00:08:42
MB-module: "L'Esimé" door Hendrik Jan
Vandaag om 00:06:10
EC2 'Rembrandt' door nighttrain1
Vandaag om 00:00:04
Sluiting traject Geldermalsen-Elst? door ReneN
15 februari 2019, 23:18:25
's-Heer Heinkenspolder door Reinier Z.
15 februari 2019, 23:17:35
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door daempfer
15 februari 2019, 23:09:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
15 februari 2019, 23:01:51
01TREFF Maarn, 16 &17 februari door Martin Welberg
15 februari 2019, 22:57:59
Digikeijs DR4088RB-CS geeft kortsluiting bij bezetmelding in Rocrail. door San-Markos
15 februari 2019, 22:52:07
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door ronald1956
15 februari 2019, 22:47:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 februari 2019, 22:47:27
Nieuwe versie van 6400 van Rocky Rail, zonder radiologo;) door Bartje81
15 februari 2019, 22:45:05
Projekt 083-338 door Hlv53
15 februari 2019, 22:44:25
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
15 februari 2019, 22:20:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
15 februari 2019, 22:11:27
Een Biertrein in schaal G door Jan-Peter
15 februari 2019, 22:09:09
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
15 februari 2019, 21:33:46
NS modelbaan Hoekdam H0 door Eric B
15 februari 2019, 21:27:13
Cushman Oregon, voorheen Project Unnamed door Ronald Halma
15 februari 2019, 21:03:02
Even voorstellen / tips voor niet-vaste baan door SpoorJijWel
15 februari 2019, 20:53:08
Fleischmann "Prima-Lux" constante treinverlichting door Calimero
15 februari 2019, 20:48:59
Lelijk eendje ontwaakt.......'FYRA' op Italiaanse sporen.. door Thom
15 februari 2019, 20:33:13
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 2116 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 949
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6161
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric