Doel:€250.00
Donaties:€155.00

Per saldo:€-95.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hall sensor versus Reed schakelaar door Timo
Vandaag om 20:12:07
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 20:10:03
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:58
AVT NS6300 reactiedraadje door Robkop
Vandaag om 20:00:20
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 19:54:19
Welke Seuthe rookontwikkelaar door Timo
Vandaag om 19:24:35
Baan in Los Angeles door AndrevdG
Vandaag om 19:10:14
De opdracht voor de fotowedstrijd voor november/december "de spoorwegovergang" door Bob R.
Vandaag om 18:59:21
Dood punt motor door Bahn-AG
Vandaag om 18:54:10
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 18:53:51
Digitaal maken door Markus
Vandaag om 18:53:21
Jeveco conservenfabriek H0 244x40 cm door Lucien
Vandaag om 18:51:54
DCC++ centrale en arduino: ervaringen? door GP20
Vandaag om 18:50:00
Fleischmann profi kruising. door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:47:36
Baanplan voor herbeginner met een Fleischman H0 door Johan de Vries
Vandaag om 18:18:09
Militaire voertuigen in 1 op 87 door Sobat Kras
Vandaag om 18:17:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Lucf
Vandaag om 18:16:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door PieterHa
Vandaag om 18:10:13
z21 nieuwste software 1.0.6(4092) door 008200
Vandaag om 17:57:28
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 17:50:33
Modelbaan in Trainz door olaf99
Vandaag om 17:28:56
Bw Hof, ombouw van de kraan. door Patrick1975
Vandaag om 17:25:53
Schakelsnelheid DR4024 instellen: Opgelost door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:20:54
Rollenbank in Spoor-1 door JaJo
Vandaag om 17:15:54
Licht door Timo
Vandaag om 17:00:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 16:56:04
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 1751 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 906
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 414
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6071
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric