Google+
Doel:€250.00
Donaties:€19.65

Per saldo:€-230.35

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-05-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:12:25
Een NS 2000 voor de SGB! door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:08:00
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 20:58:24
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 20:57:52
1700 NS enzo (reacties op slooptransportfoto) door Sander.
Vandaag om 20:37:46
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:20:13
Wat gebeurt er als je niet oplet?? door ingenium
Vandaag om 20:20:06
Oersik in schaal 1 door FritsT
Vandaag om 20:01:01
HTM280er in messing door skiptram
Vandaag om 20:00:04
DR5000 programmeren loc werkt niet door Coen
Vandaag om 19:59:29
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:51:28
Rangeerbaan Molenhoek door Ben
Vandaag om 19:49:49
Liliput L131999 - NS3500 - LED vervangen door HaHoHo
Vandaag om 19:43:17
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
Vandaag om 19:19:55
Ali-lichtsluisjes en overwegaansturing met arduino door meino
Vandaag om 19:03:56
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjan6511
Vandaag om 18:55:10
(BNLS modulebaan) onderdelen: N midibiels door Paul Bender
Vandaag om 18:52:08
(BNLS modulebaan) onderdelen: N spoor megabiels door Paul Bender
Vandaag om 18:50:58
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door jerrytrein
Vandaag om 18:34:37
ModelTrein Expo OntraXs 2018. De voorpret en napraat! door Ronald Halma
Vandaag om 18:16:30
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 886 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 6
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 481
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 5969
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric