Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BMB-Module: “Wateringbury” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:55:53
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 19:54:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:13:50
Station Rekerdam door Casmir
Vandaag om 19:09:32
De Hoekse Lijn nader bekeken. door Hans Reints
Vandaag om 18:43:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Deetrein
Vandaag om 18:30:24
MB-module: "Vakwerk is een vak apart" door TimoD
Vandaag om 18:04:50
Voor de liefhebber: Lovers Rail op YouTube door Jamie
Vandaag om 17:05:23
Een Amsterdamse bolkop in Lego door NS8714
Vandaag om 15:36:55
Brelec functiedecoder FD410 Multi door henk
Vandaag om 14:24:54
LS Models 2019 door Chris
Vandaag om 14:02:58
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 14:02:55
MB-module "Dolce far N-te" door Chris80
Vandaag om 13:15:49
Een digitale demo pendelbaan door Karst Drenth
Vandaag om 13:06:40
Wiebelbak met dakwipkip te Breukelen door VAM65
Vandaag om 11:58:03
Vulcan Beer Truck door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:22:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 10:54:03
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 10:17:46
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 10:16:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 09:52:35
Projekt 083-338 door Hlv53
Vandaag om 09:30:48
NS modelbaan Hoekdam H0 door cor_b
Vandaag om 09:24:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
Vandaag om 08:44:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:29:39
Trix DD-AR set: wielen zitten erg los in de draaistellen door hmmglaser
Vandaag om 06:58:51
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Bahn-AG
18 april 2019, 23:50:57
US Style freightcar kitje(s) door ArjanB
18 april 2019, 23:19:24
Bouw spoor nul module baan bahnhof Königshofen tijdperk III door bernhard67
18 april 2019, 21:58:15
Dioramaatje 009 door tothebeach
18 april 2019, 20:04:09
Stelcon platen door Wim Vink
18 april 2019, 19:36:44
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 2352 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 492
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6213
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric