Doel:€250.00
Donaties:€115.00

Per saldo:€-135.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 13-11-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:03:02
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Rondje_HO
Vandaag om 16:01:21
Welke verf door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 15:56:15
Spoorhumor door Remco vM
Vandaag om 15:55:14
Een sein aansluiten op de remmodule en schakeldecoder - uitleg door Peter.v.L
Vandaag om 15:52:56
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Marco EB
Vandaag om 15:27:26
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Huib
Vandaag om 15:21:12
Schrootbaan in spoor 1 door sdz1976
Vandaag om 14:42:02
Trams van de HTM in 1/87 door Sven
Vandaag om 14:37:28
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Joran
Vandaag om 14:17:24
NS 6100 kit van de Haagse Modelbouw Club door janw
Vandaag om 13:37:10
openen Exact/train AB7521 door henk
Vandaag om 13:07:29
Eerste serieuze ervaring met modelbouw - Fotodijkje in aanbouw door Spelfaut
Vandaag om 13:06:03
Pronsfeld door rotaspeed
Vandaag om 13:06:00
Gelijmde styreen (?) weer losmaken: mogelijk? door jandcargo
Vandaag om 12:54:26
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
Vandaag om 12:09:53
Nieuw in de winkel ! door VAM65
Vandaag om 11:52:39
Oude jeugdhobby weer oppakken door NS1220
Vandaag om 11:45:38
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
Vandaag om 11:18:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 11:12:58
De Rondreizende Goederenwagen, Sweet Home Chicago door Modellbahnwagen
Vandaag om 10:53:09
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 1742 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 5
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 905
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 482
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6070
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric