Doel:€250.00
Donaties:€107.50

Per saldo:€-142.50

Steun ons nu!
Actie: steun €2.50 via de Wim Vink kalender 2021!

Laatst bijgewerkt
op 23-11-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:25:31
Raadplaatje door Twinkie
Vandaag om 16:23:02
Wie heeft een adventskalender en/of prijsvraag? door HRP
Vandaag om 16:21:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Edsko Hekman
Vandaag om 16:21:39
ESU Loksoundprogrammer hoe andere decoders uitlezen door Karst Drenth
Vandaag om 16:00:24
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Michel Zethof
Vandaag om 15:56:34
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig door Vislijn
Vandaag om 15:53:34
Tussen Vlaamse velden... door clickmaniac
Vandaag om 15:23:06
Roco 2020, nieuws van de fabrikant door Bert van Gelder
Vandaag om 15:22:11
E Loc BR 120 Ls Models - probleem frontlichten door clickmaniac
Vandaag om 15:18:32
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! door Sven
Vandaag om 15:09:23
NL baan: Frotterdam in h0 door basjuh1981
Vandaag om 14:56:33
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 14:54:25
PIKO Fabriek #61149 door NS1220
Vandaag om 14:32:21
"Bahnhofsvorfeld" HO 7,2 m x 6,0 m segmentenbouw M-vorm door charp
Vandaag om 14:30:05
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 14:02:36
Laag-Baarlo door Ronald Halma
Vandaag om 13:58:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn de Kuiper
Vandaag om 13:54:40
Märklin K83, voeden met externe spanning mogelijk? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:07:21
Bruggen-IG: de Hef in N schaal... door Dave.......
Vandaag om 12:49:21
Projekt 083-338 door Huup
Vandaag om 12:47:35
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
De Hondsrugbaan, H0 door dimo1_dimo1
Vandaag om 12:22:40
Messing laddertje met precies gelijke sporten door Pauldg
Vandaag om 12:18:58
BNLS werkspoor - NS 3908 door Ivo tB
Vandaag om 12:05:08
EifelBurgenBahn door Wim Hesselink
Vandaag om 12:01:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
Vandaag om 11:59:49
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:56:40
Een Rotterdams gebouw door Kees Hoeks
Vandaag om 11:56:16
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 11:27:55
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 3774 keer)

edzardloks

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 2
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 499
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1184
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Remunj

  • Online Online
  • Berichten: 6739
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric