Doel:€250.00
Donaties:€40.00

Per saldo:€-210.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 15-08-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vakantie in een spoorweghuisje in Frankrijk (Morvan) door Henk Boshuyzen
Vandaag om 19:30:19
Fleischmann kraan omgebouwd en decoder stuk door Gerrit F
Vandaag om 19:30:18
BNLS Werkspoor - Mesu models NS 2000 door Pauldg
Vandaag om 19:19:39
Zoutkamp 1921 - 1942 door Zilte
Vandaag om 18:56:41
Stationsplein Baden Baden door Petertrein81
Vandaag om 18:49:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:37:37
Wie weet fabrikant van deze loods, op de foto? door henk
Vandaag om 17:55:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marijn
Vandaag om 17:42:50
Onderbehang als isolatie door ES44AC
Vandaag om 17:12:08
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 17:10:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wim Vink
Vandaag om 17:09:07
Nieuwe literaire activiteiten door Hans Reints
Vandaag om 16:43:31
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door soldier333
Vandaag om 16:27:04
Bezoekje Koblenz en omgeving door cor_b
Vandaag om 16:04:08
Nederlandse Smalspoormodelbouwdagen Katwijk door Peter Soonius
Vandaag om 14:41:31
Raadplaatje door Edgar
Vandaag om 14:39:58
V-IRM in 1:45 door FritsT
Vandaag om 14:33:56
BNLS werkspoor NS 8100 van Werps Modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 13:39:40
Er ook ingerold door nighttrain1
Vandaag om 13:31:10
Verschil tussen Roco plan D's turkoois door VAM65
Vandaag om 13:21:22
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Quinzeedied
Vandaag om 12:49:17
Gezocht: T1, DR 05 en BR A4 voor een line-up door sncf231e
Vandaag om 11:39:06
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 11:36:16
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 11:09:03
Zijsprongen en ander geneuzel door Martin Welberg
Vandaag om 11:03:03
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Lucien
Vandaag om 09:46:23
Nieuwe start in N spoor door Debvd
Vandaag om 09:18:19
Roco BR23 Lichtgeleiders gezocht, waar verkrijgbaar? door VAM65
Vandaag om 08:28:54
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 06:07:13
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
Vandaag om 00:26:28
  

Auteur Topic: De trams in Sevilla  (gelezen 2798 keer)

edzardloks

  • Offline Offline
  • Berichten: 3
De trams in Sevilla
« Gepost op: 12 maart 2018, 18:43:45 »
Dag lezers,

Ik was een paar dagen in Sevilla. De trams aldaar rijden grotendeels zonder bovenleiding. Op elke halte gaat de panto van de tram omhoog tegen een kontaktpunt om daar stroom te "laden". Na het laden gaat de panto omlaag en rijdt de tram naar de volgende halte en doet daar hetzelfde. Slim systeem, dat ook elders in Europa wel zou passen!
Leuk om dit gezien te hebben!

Greetz,

Edzard


Calimero

  • Offline Offline
  • Berichten: 1042
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #1 Gepost op: 15 mei 2018, 07:25:28 »
Het is alleen aanmerkelijk minder "groen" .
Ook een Tesla is pas echt "groen" met een verlengsnoer  ;D
Groet, Ronald.

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 495
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2018, 15:19:36 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 601
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2018, 16:00:56 »
Kan ook met "permanente" voeding zoals hierin het franse Orleans:

Permanente voeding

Heb wel dacht ik ergens gelezen dat alleen wanneer de tram boven de 3e rail staat, de betreffende sectie stroomvoerend wordt (of hoe je dat ook zegt).

Groeten,
Jelmer
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 23:56:11 door Bert van Gelder »
Pfarrerwinkelbahn de bouw:
Pfarrerwinkelbahn

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6290
Re: De trams in Sevilla
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2018, 16:29:43 »
Ik was er ook het afgelopen weekend en volgens mij kon het systeem zo niet werken.
Ben de lijn een stuk gevolgd vanaf het eindpunt in het centrum en wat bleek: na ongeveer 2 kilometer hing er gewoon bovenleiding.
Wel een slim systeem als je de historische binnenstad niet wil vervuilen met allerlei constructies om je bovenleiding op te hangen.
Was er ook een paar weken geleden  ;D Populaire bestemming blijkbaar.

Zoals je gezien hebt werkt het dus wel  ::) :angel:
Het gaat inderdaad alleen om het stuk in de oude binnenstad om daar geen ontsierende bovenleiding te hebben.
Buiten het centrum is dat geen probleem.
Daarom zijn de batterijen voldoende sterk om het centrum te "overleven".

En er zijn inderdaad meerdere systemen al op de markt. Zowel bovengronds als via een ondergronds oplaadsysteem bij de haltes. Vergelijkbaar met het opladen van je tandenborstel of je mobieltje op een matje.
Gr.
Eric