Zet nooit twee losse trafos parallel. Al sluit je het zo aan dat het lijkt te werken, je hebt altijd een spanningsverschil tussen de beide trafos waardoor er een stroom gaat lopen van de ene naar de andere.
Helaas ontkom je er niet aan dat als een loc van het ene naar het andere blok rijdt "hij" toch even twee regelaars paralel schakelt.
Dat ik aan de primaire van de tweede trafo toch sprietjes zie op de scoop, komt doordat de diodes niet helemaal identiek zijn.
Volgens mij is er al een paar keer gezegd dat dit niet waar is. Als de trafo's gelijke polariteit hebben kunnen ze niet op elkaar terugvoeden. De gelijkrichter verhindert dat.
Kopschuddend neem ik afstand van deze dwaze onverstandige experimenten.
Ik had het hier eerst over wisselspanning, dus dat wat ik schreef is wel degelijk waar. Je moet wel goed lezen. Later in het tweede gedeelte had ik het pas over gelijkspanning.
Zijn na je experiment al je onderdelen nog heel? Dan heb je wel geluk denk ik. Want als je een 12 volts trafo laat kortsluiten door 4 diodes, waarover dus een spanning komt te staan van 4 x 0,6 = 2,4 volt, gaat er een behoorlijke stroom lopen. Meet dat ook maar eens.
Bovendien gaat het niet over 4 keer 0,6 volt, maar 2 keer 0,8 volt. Er staan maar 2 diodes in serie, en bij deze grote stroom is de spanningsval over zo'n diode iets groter dan normaal.