Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35

Auteur Topic: Twee trafo's? (gelijkstroom !)  (gelezen 14520 keer)

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
Re: Twee trafo's?
« Reactie #30 Gepost op: 30 December 2007, 12:18:54 »
Jongens, jongens, jongens, wat een gezever allemaal.

Zet nooit twee losse trafos parallel. Al sluit je het zo aan dat het lijkt te werken, je hebt altijd een spanningsverschil tussen de beide trafos waardoor er een stroom gaat lopen van de ene naar de andere. Daar heb je niets aan, het kost alleen stroom en de trafos leveren dan ook minder aan de baan. Dit kan alleen met een trafo waarop dubbele wikkelingen zijn aangebracht (bijvoorbeeld 2 x 12 V). Zo'n trafo is daar speciaal voor gemaakt. Dit betreft wisselspanning.
Bij gelijkspanning heb je dit ook, maar bovendien het feit dat de ene gelijkrichter als kortsluiting werkt voor de andere. Dit kun je wel oplossen door een diode te plaatsen voordat je ze gaat koppelen, maar dan kun je altijd maar 1 kant op rijden.
Kortom: heb je meer vermogen nodig, koop een grotere trafo of regeleenheid.

ps. Ik ga het bij mijn nieuwe baan heel anders oplossen. Ik rij analoog en de baan wordt digitaal aangestuurd. Elk baanvak krijgt een eigen spanningsregelaar. De uitgang van die spanningsregelaar zal beveiligd worden tegen overspanning en stroom.

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #31 Gepost op: 30 December 2007, 12:49:43 »
Moderatoren: grijp svp in in deze onzinnige en gevaarlijke discussie.
Nooit, never, niemals 2 transformatoren parallel schakelen. kleintjes niet , grote niet , mondt alleen maar uit in gevaarlijke 220 volt situaties en dat gaat forumleden kosten.

Heb je vermogen te weinig op je baan? Haal er eens een lokomotief af of als je analoog rij maak eens een tweede sectie/stroomkring.

Het uitgangspunt is natuurlijk te bizar voor woorden. Een test?baantje met twee trafo's . Wat ga je testen dan? Hoe je lichamelijke weerstand is? Ga liever direct met je tong aan de 220volt hangen dan weten wij wel of de test geslaagd is of niet :o

Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #32 Gepost op: 30 December 2007, 14:34:29 »
Zet nooit twee losse trafos parallel. Al sluit je het zo aan dat het lijkt te werken, je hebt altijd een spanningsverschil tussen de beide trafos waardoor er een stroom gaat lopen van de ene naar de andere.

Volgens mij is er al een paar keer gezegd dat dit niet waar is. Als de trafo's gelijke polariteit hebben kunnen ze niet op elkaar terugvoeden. De gelijkrichter verhindert dat.

Wat mijn meetcapriolen betreft, ik ben er vannacht nog wel uitgekomen, maar toen had ik geen zin meer om onmiddellijk te berichten.
Even voor het opfrissen van het geheugen: het betreft dus twee trafo's met gelijspanningsuitgang die verschillend gepoold zijn, en waarvan de stekker van de tweede niet in het stopcontact zit. Voltmeter aan de netstekker van de tweede trafo.
Op mijn voltmeter zag ik niks, en dat bleek te komen doordat het laagste meetbereik van de meter 200VAC was. Een andere meter gebruikt, een analoge, met lagere meetbereiken, en die gaf wel iets aan. Maar het bleek minder dan 0,1V te zijn.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 30 December 2007, 18:49:34 »
Hallo

Wat V200-G2000 voorstelt heb ik ook gedaan. Zie mijn eerdere bijdrage.

Helaas ontkom je er niet aan dat als een loc van het ene naar het andere blok rijdt "hij" toch even twee regelaars paralel schakelt.
Bij mijn 101 is dat een fractie van een seconde, bij mijn Krokodil duurt dit wat langer. Maar zoals Klaas stelt: Alles is met dioden beveiligd er kan niets gebeuren. Overigens moet ik dit wel omdat ik een aparte spanning van 20V gebruik als meetspanning voor de bezet en remmelders.

Verder moet je er voor zorgen dat elk blok dezelfde spanning krijgt. Anders rijdt de loc op de overgangen niet even snel.

Zelf gebruik ik pulsbreedte sturing met als gevolg dat alle regelaars uit één enkele oscilator zijn referentie-pulsen krijgt. Als je dit niet doet kan de loc even iets sneller rijden bij de overgangen.

Dus naar mijn mening is deze discussie zeker niet onzinnig.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #34 Gepost op: 30 December 2007, 19:03:05 »
Helaas ontkom je er niet aan dat als een loc van het ene naar het andere blok rijdt "hij" toch even twee regelaars paralel schakelt.

Dat is dan waarschijnlijk het vonkje wat ik af en toe zie?

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 31 December 2007, 09:02:02 »
Hallo

Zou kunnen. Vonk ontstaat als twee geleiders met een spannings verschil elkaar raken.

Met wat voor een systeem rijdt je?

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #36 Gepost op: 31 December 2007, 12:10:29 »
Weer eens een experimentje gedaan,en ik denk dat ik er uit ben.
Twee trafo's verkeerdom aan elkaar gekoppeld, op deze manier:

https://images.beneluxspoor.net/bnls/tweetrafos.gif

Zoals uit het schema blijkt loopt de kortsluitstroom alleen maar door de gelijkrichter van de tweede trafo. Aangezien beide takken van de gelijkrichter identiek zijn, is er dus geen spanningsverschil tussen de punten A en B, dus loopt er ook geen stroom door de trafowikkeling.
Dat ik aan de primaire van de tweede trafo toch sprietjes zie op de scoop, komt doordat de diodes niet helemaal identiek zijn. Want toen ik er een andere gelijkrichter tussen zette stonden de sprietjes ineens de andere kant op.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Wim Donker

• Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 31 December 2007, 12:24:29 »
Dat ik aan de primaire van de tweede trafo toch sprietjes zie op de scoop, komt doordat de diodes niet helemaal identiek zijn.

En dat was volgens mij waar Michiel eergisteren al op doelde. Is nu dan ook proefondervindelijk aangetoond.

Gr. Wim

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #38 Gepost op: 31 December 2007, 12:33:50 »
Wim, je hebt helemaal gelijk.
Direct na dat bericht van Michiel heb ik beweerd dat de kortsluitstroom door de secundaire wikkeling loopt. Dat blijkt dus niet waar te zijn, indien de diodes symmetrisch zouden zijn.
Dat krijg je er van als je te veel uit je hoofd werkt en niet even een schemaatje tekent. :-[
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #39 Gepost op: 31 December 2007, 12:39:44 »
Volgens mij is er al een paar keer gezegd dat dit niet waar is. Als de trafo's gelijke polariteit hebben kunnen ze niet op elkaar terugvoeden. De gelijkrichter verhindert dat.
Ik had het hier eerst over wisselspanning, dus dat wat ik schreef is wel degelijk waar. Je moet wel goed lezen. Later in het tweede gedeelte had ik het pas over gelijkspanning.

Zijn na je experiment al je onderdelen nog heel? Dan heb je wel geluk denk ik. Want als je een 12 volts trafo laat kortsluiten door 4 diodes, waarover dus een spanning komt te staan van 4 x 0,6 = 2,4 volt, gaat er een behoorlijke stroom lopen. Meet dat ook maar eens.

Kopschuddend neem ik afstand van deze dwaze onverstandige experimenten.

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #40 Gepost op: 31 December 2007, 13:19:14 »

Oh, waarom neem je daar afstand van, dit is de dagelijkse praktijk op heel veel modelbanen. Alleen is men zich daar niet van bewust.
Marklin waarschuwd ervoor, want daar is het echt gevaarlijk (wisselspanning), maar zoals al meerdere malen aangegeven bij gelijkspannings is er geen enkel gevaar.

Mvg
Wim

Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #41 Gepost op: 31 December 2007, 14:08:21 »
Ik had het hier eerst over wisselspanning, dus dat wat ik schreef is wel degelijk waar. Je moet wel goed lezen. Later in het tweede gedeelte had ik het pas over gelijkspanning.
Het gaat hier al vanaf het begin van dit draadje over gelijkstroom.
En als daar steeds mensen tussendoor komen fietsen met verhalen over de gevaren van wisselstroom, dan wordt ik daar toch wel een beetje moe van. Dus heb ik dat stukje gewoon genegeerd, want daar gaat het hier niet over.

Citaat
Zijn na je experiment al je onderdelen nog heel? Dan heb je wel geluk denk ik. Want als je een 12 volts trafo laat kortsluiten door 4 diodes, waarover dus een spanning komt te staan van 4 x 0,6 = 2,4 volt, gaat er een behoorlijke stroom lopen. Meet dat ook maar eens.
Die stroom heb ik ook gemeten. Was ongeveer 4A. En daar kunnen die onderdelen best even tegen.
Bovendien gaat het niet over 4 keer 0,6 volt, maar 2 keer 0,8 volt. Er staan maar 2 diodes in serie, en bij deze grote stroom is de spanningsval over zo'n diode iets groter dan normaal.

Citaat
Ach, als professioneel elektrotechniker doe ik mijn hele leven al zulke experimenten. Niks mis mee. Je moet de theorie altijd toetsen aan de praktijk.
« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 14:14:15 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #42 Gepost op: 31 December 2007, 14:15:37 »
Hoe A technische ik ook ben, ik wil als moderator toch even waarschuwen, maar dat geld inderdaad alleen voor de wisselspannings variant.

Als twee van deze transformators aan elkaar aangesloten worden, en een van de transformators zit niet in het stopcontact, kan er op de stekker van die transformator een levensgevaarlijke spanning komen te staan.

Althans, zo waarschuwt Marklin.
Dit even als extra aandacht punt, voor het geval het iemand ontsnapt die mee zit te lezen.

Zit ik er naast, dan mogen de experts mij  corrigeren.
De titel van de draad heb ik ook aangepast.

V200-G2000

• Offline Offline
    • Richie's homepage
« Reactie #43 Gepost op: 31 December 2007, 14:28:34 »
Bovendien gaat het niet over 4 keer 0,6 volt, maar 2 keer 0,8 volt. Er staan maar 2 diodes in serie, en bij deze grote stroom is de spanningsval over zo'n diode iets groter dan normaal.
4 Ampere kan makkelijk iets door doorbranden, dus wees voorzichtig.
Maar over die 2 diodes ben ik het niet met je eens, of ik kan niet tellen. De stroom gaat wel degelijk door 4 diodes. Ik heb jouw tekening even zodanig aangepast dat je 1 stroomkring ziet voor 1 fase.

Over die 0,6 of 0,8 wil ik het dan niet hebben, dat hangt af van het type diode.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's? (gelijkstroom !)
« Reactie #44 Gepost op: 31 December 2007, 14:32:01 »
Okee, ik had alleen de diodes van de rechter gelijkrichter meegeteld.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel