Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vreemd probleem door Ruud Teunissen
Vandaag om 00:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
booster vraag door Hasenwald
05 August 2025, 23:37:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 August 2025, 22:30:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
05 August 2025, 22:20:51
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Wat was jullie allereerste loc? door Bahn-AG
05 August 2025, 21:10:02
Her-(her-)beginnen door Overet
05 August 2025, 21:06:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
05 August 2025, 20:57:06
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
05 August 2025, 20:17:43
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
05 August 2025, 20:09:59
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
05 August 2025, 19:53:30
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door barry1972
05 August 2025, 19:29:14
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03
Vitrinekast door Scratchbuilt
05 August 2025, 18:44:53
MoBaBro.de door henk
05 August 2025, 17:54:00
NS Gabs gesloten wagen van Klein Modellbahn door Tedo
05 August 2025, 17:45:40
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Tedo
05 August 2025, 17:41:37
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
05 August 2025, 17:30:20
Station Arnhem jaren '80' door Niels B
05 August 2025, 17:26:13
US diorama in H0 door Frank 123
05 August 2025, 16:59:19
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
05 August 2025, 16:57:56
Bauarbeiten im gange door 741230
05 August 2025, 16:20:35
  

Auteur Topic: Twee trafo's? (gelijkstroom !)  (gelezen 14516 keer)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Twee trafo's? (gelijkstroom !)
« Gepost op: 20 December 2007, 21:59:27 »
Misschien een onnozele vraag maar kan het antwoord hier nergens vinden. Op m'n testbaantje laat ik een aantal treinen tegelijk rijden. Kennelijk teveel want de roco trafo slaat af. Nou heb ik nog nog een trafo, kan ik die zonder meer met de draadjes aan dezelfde baan verbinden of ontstaan er dan 'ongelukken'? Bedien ik dan beide knoppen tegelijk? Ik begrijp dat ik ze niet in tegengestelde richting moet draaien ivm kortsluiting.

Trafo's zijn van het type 950 S van Roco, ik rij Ho annaloog.

« Laatst bewerkt op: 31 December 2007, 14:15:58 door Chris van Diesen »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2591
Re: Twee trafo's?
« Reactie #1 Gepost op: 20 December 2007, 22:08:04 »
Ik heb het wel eens gedaan met 2 Fleischmann trafo's. Draadjes van Trafo 2 naar Trafo 1 om de gelijkstroom-uitgangen met elkaar te verbinden en dan van Trafo 1 naar de baan. Ging goed en zonder ongelukken. Natuurlijk wel opletten dat je de trafo's gelijk gepoold hebt en dat je de goede polen met elkaar verbindt.
Ik ben niet zo sterk in de elektro-theorie, maar volgens mij is het enige wat je op deze manier doet het vergroten van het vermogen dat je op de baan zet. Omdat je de spannig (voltage) niet vergroot, merken de motortjes er niets van. Ik kan me wel voorstellen dat je het een en ander kapot maakt als je + en - polen gaat verwisselen.

Ton

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Twee trafo's?
« Reactie #2 Gepost op: 20 December 2007, 22:11:07 »
Zoiets had ik dus ook in gedachten. Ga ze niet ompolen, laat de treinen gewoon één kant op rijden en concentreer me op de wissels. Misschien nog iemand met kennis van elektronica? Het is misschien geen fraaie oplossing maar als het verder geen kwaad kan.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's?
« Reactie #3 Gepost op: 20 December 2007, 23:46:21 »
Deze oplossing verdient niet de schoonheidsprijs, maar het kan wel.
Voorwaarde geef je zelf al aan: altijd dezelfde kant op draaien.
En om het verhaal compleet te maken: dit werkt dus alleen bij regeltrafo's met een gelijkspanningsuitgang. Bij Märklin moet je deze grap beslist niet uithalen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Twee trafo's?
« Reactie #4 Gepost op: 21 December 2007, 00:18:08 »
Ik vind dit bloedlinke soep. Een wisselstroom trafo kan van de laagspanningskant naar de hoogspanningskant de spanning omhoog transformeren. Dus twee wisselstroom trafos parallel aan elkaar en één stekker in het lichtnet en op de andere stekker staat 230V.

Stel dat de gelijkrichter in een gelijkstroomtrafo het op een ongelukkige wijze begeeft. Dan kan een gelijkstroomtrafo een wisselstroomtrafo worden met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Als je zo nodig trafo's parallel wil schakelen. Dan zowel de 230V zijde als de 12 V zijde koppelen. Dan kan je nooit met je handen in een open 230V stekker onder spanning grijpen.

Het is beter om je baan in twee secties te verdelen. Rechter rail aan beide trafo's aansluiten en linker rail in 2 secties verdelen en iedere sectie op één van de trafo's aansluiten. En voor de veiligheid één 230 V steker aanbrengen voor beide trafo's.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Twee trafo's?
« Reactie #5 Gepost op: 21 December 2007, 00:43:46 »
het is maar heel erg tijdelijk. Bovendien zitten ze in dezelfde contactdoos met schakelaar. Ik hoef dus niet aan de stekkers te zitten.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Twee trafo's?
« Reactie #6 Gepost op: 21 December 2007, 03:04:48 »
Je kunt de regelbare trafo's uitrusten met gelijkrichters alvorens je naar de baan gaat qua aansluiten.
Dit, mits de gelijkrichters met de plus uitgangen en de min uitgangen aan elkaar verbonden zijn, kan dit nooit een kortsluitprobleem geven bij per-ongeluk een van de regelaars tegengesteld aan de andere te draaien, immers de gelijkrichter zorgt dat de spanning altijd ' juist' aankomt bij de rail.
Je kunt dan vervolgens NA de gelijkrichters, een ompoolschakelaar gebruiken om de zaak om te polen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's?
« Reactie #7 Gepost op: 21 December 2007, 09:23:20 »
@Peter,
het gaat hier om trafo's waar al een gelijkrichter in zit. De vraagsteller rijdt 2-rail analoog met gelijkstroom.

@Moddemeijer,
Het rampscenario met de kapotte gelijkrichter vind ik nogal vergezocht. Het gaat alleen fout als de gelijkrichters van beide trafo's het begeven. En dan nog op een bepaalde manier, waardoor de wisselspanning van de ene trafo direct kan terugvoeden op de secundairewikkeling van de andere. Ik moet nog zien hoe je dat voor elkaar krijgt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MRP_Peter

  • Gast
Re: Twee trafo's?
« Reactie #8 Gepost op: 21 December 2007, 09:42:39 »
@ Klaas: Dat weet ik, het genoemde voorkomt alleen kortsluitingen door tegengestelde spanningsrichtingen van de 2 trafo's.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Twee trafo's?
« Reactie #9 Gepost op: 21 December 2007, 10:13:15 »
Waarom maak je niet een extra baanvak op je testbaan? Dan hoeft beide trafo's maar de helft van het vermogen te geven?

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Twee trafo's?
« Reactie #10 Gepost op: 21 December 2007, 10:40:32 »
Uiterst onvoorzichtig twee trafo's via dezelfde aansluiting.

Hoeveel treinen ( en welke) laat je eigenlijk rijden op die ene Roco transformator?
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

tonnyn

  • Gast
Re: Twee trafo's?
« Reactie #11 Gepost op: 22 December 2007, 22:23:47 »
Dat het onvoorzichtig is om 2 trafo's parallel te schakelen valt wel mee. Dat geldt alleen voor de wisselstroom uitgangen. En wie heeft er al eens 2kapotte gelijkrichters meegemaakt?

Of het helpt vraag ik me af. Ik denk dat je vaak problemen krijgt met kortsluiting. Immers je moet eerst beide op nul zetten en dan weer spanning geven.
Als ze niet 100% gelijk staan, zal 1 van de trafo's het meeste werk doen. Door de inwendige weerstand van de trafo neemt dan de uitgangsspanning af tot de waarde die de andere trafo ook levert. Je hebt kans dat die trafo dan alsnog afslaat op overbelasting.

Mijn advies: verdeel je baan in blokken. Dat  hoeft maar op 1 railstaaf! De staaf zonder isolaties verbind je aan beide trafo's.  Voor elk blok koop je een wisselschakelaar (niet een schakelaar voor wissels , die heten in het echt contactschakelaars) Een wisselschakelaar verbindt een pen A met pen B of met pen C. pen A gaat naar de geisoleerde railstaaf van je blok. Pen B naar trafo 1 , pen C naar trafo 2.  Je kan nu kiezen of je blok door de ene of door de andere trafo aangedreven wordt. Je hebt ook wisselschakelaars met een middenstand. Dan is pen A niet met B en niet met C verbonden. Je trein staat nu stil.

Pen A is meestal de middelste van de drie pennen.

Weinig kosten, weinig draad, veel rijmogelijkheden. Alleen als je met drie loks in 1 blok wil rijden heb je nu nog een probleem.
Succes

JanPieter

  • Offline Offline
  • Berichten: 198
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
Re: Twee trafo's?
« Reactie #12 Gepost op: 28 December 2007, 12:43:12 »
Ik snap niet wat je precies van plan bent.

Maar een trafo maakt van 220 volt 12 volt. Als je dan nog eens een trafo aansluit op dezelfde baan, maakt hij van die 12 volt weer 220 volt!  :o

Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

Beusi

  • Offline Offline
  • Berichten: 812
  • Pindakaas is lekker
Re: Twee trafo's?
« Reactie #13 Gepost op: 28 December 2007, 15:05:34 »
Ik denk niet dat dat zo werkt hoe jij dat zegt Jan-Pieter

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26682
    • Pagina van klaas
Re: Twee trafo's?
« Reactie #14 Gepost op: 28 December 2007, 15:08:13 »
Jan-Pieter,

je kunt beter eerst de voorgaande berichten goed lezen, voordat je dingen vertelt die niet kloppen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.