Dat het onvoorzichtig is om 2 trafo's parallel te schakelen valt wel mee. Dat geldt alleen voor de wisselstroom uitgangen.
Michiel, je ziet 1 ding over het hoofd: die andere trafo heeft ook een gelijkrichter aan de uitgang, en daardoor kom je gewoon niet terug met je stroom.
HalloIk heb de proef op de som genomen en de gelijkspaning uitgang van een Fl** trafo aan de wisselspanninguitgang van een andere Fl** trafo gekoppeld. Er stond nu op de stekker max. 40 Volt.Nooit geweten dat je sinusvormige pulserende gelijkspanning in dit geval ongeveer 2,5 keer omhoog kunt transformeren.Normaal wordt hiervoor toch een rechthoekig pulserende spanning gebruikt.Jay Jay
Als beide trafo's gelijkgepoold zijn is er op de voltmeter en scoop helemaal niks te zien. Sluit je ze verkeerdom aan, dus plus aan min en min aan plus, dan gaat er in het gelijkstroomcircuit een kortsluitstroom lopen van enkele amperes. Op de voltmeter is niks te zien, op de scoop zie ik korte piekjes van een paar volt, met een frequentie van 100 Hz.Op zich is dat vreemd, als de scoop piekjes laat zien zou de voltmeter toch minstens wat millivolts moeten aanwijzen, maar hij blijft stijf op 0,00 staan.
Michiel,ik denk niet dat het iets te maken heeft met asymmetrie in de diodes. Er loopt gewoon een kortsluitstroom door de gelijkrichters, en die loopt ook door de secundaire wikkeling van de tweede trafo. Aangezien die stroom pulserend is, zou je verwachten dat er in dit geval ook een spanning geinduceerd wordt naar de primaire van de tweede trafo. Maar waarom ik dat op mijn voltmeter niet zie is voorlopig nog even een raadsel. En ik verwacht niet dat ik dat raadsel voor zonsopkomst ga oplossen.