Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03

Auteur Topic: Twee trafo's? (gelijkstroom !)  (gelezen 14551 keer)

Michiel2

• Offline Offline
Re: Twee trafo's?
« Reactie #15 Gepost op: 29 December 2007, 10:24:21 »
Dat het onvoorzichtig is om 2 trafo's parallel te schakelen valt wel mee. Dat geldt alleen voor de wisselstroom uitgangen.

Ik heb even snel een plaatje gemaakt met wat er uit de gelijkspanningsuitgang van mijn (ok, erg oude) trafo komt:

Hier kan een 'gelijkspanning' dus wel degelijk teruggetransformeerd worden naar een hogere spanning aan de primaire kant van een andere trafo.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #16 Gepost op: 29 December 2007, 12:39:14 »
Michiel, je ziet 1 ding over het hoofd: die andere trafo heeft ook een gelijkrichter aan de uitgang, en daardoor kom je gewoon niet terug met je stroom.
Ik zie dat je aardige meetapparatuur hebt. Doe die proef nog eens, maar dan met 2 trafo's met gelijkspanningsuitgang.
Knoop de gelijkspaninngsuitgangen aan elkaar,  steek de ene stekker in de muur en meet op de andere stekker. Daar komt niks uit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Steen

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2007, 13:31:24 »
Als je één steker in de muur steekt zal er zeker absoluut niets gebeuren.
Wél als er toevallig op die plek een wandcontactdoos in of op de muur zit. ;D
Maar inderdaad heeft Klaas wel gelijk dat de kans op terug voeden erg klein is. Maar zo zijn er in de veiligheidsvoorschriften voor laagspanningsinstallaties (mooie scrabble woorden) wel meer voorbeelden te vinden die schijnbaar onzin zijn. Het kan nooit kwaad om de primaire zijden te koppelen en dan met één steker in de wcd. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Mvg: Steen
Schaal N  Geen tijdperk; Geen bepaalde nationaliteit; Ik rommel maar wat aan.

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2007, 17:13:21 »
Michiel, je ziet 1 ding over het hoofd: die andere trafo heeft ook een gelijkrichter aan de uitgang, en daardoor kom je gewoon niet terug met je stroom.

Je hebt gelijk, ik zat te slapen :). Ik heb toch nog even de gelijkrichter moeten uittekenen....

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2007, 17:40:08 »
Hallo

Ik heb de proef op de som genomen en de gelijkspaning uitgang van een Fl** trafo aan de wisselspanninguitgang van een andere Fl** trafo gekoppeld. Er stond nu op de stekker max. 40 Volt.
Nooit geweten dat je sinusvormige pulserende gelijkspanning in dit geval ongeveer 2,5 keer omhoog kunt transformeren.
Normaal wordt hiervoor toch een rechthoekig pulserende spanning gebruikt.

Jay Jay
12x Fleischmann MSF 6735   25x 2N3035

Esperopt

• Offline Offline
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
« Reactie #20 Gepost op: 29 December 2007, 17:56:50 »
Bedankt voor alle reacties. 2xdkm 2400 + 2x roco 2200 en een hippel trok de trafo dus niet.

Tweede trafo aangesloten op dezelfde stekkerdoos helpt wel. Nu kunnen ook 2x roco 2400 er nog bij op. Verder heb ik het maar niet belast. Ook steeds één kant opgereden, leek me wel zo veilig.

Heb ook nog de dubbele ovaal in tweeën verdeelt. Af en toe zie je dan dat de loc vonkt op de overgangswissels.

Misschien, ahum waarschijnlijk, ben ik een absoluut beginner op dit gebied. Maar ik vraag me toch af hoe anderen analoog meerdere treinen laten rijden. Bedoel dan niet 2 treinen maar een stuk of 10.

Gelijk maar een off toppic vraagje. Begrijp ik goed dat dit bij digitaal rijden minder speelt omdat je dan één of meerdere boosters aan kunt sluiten?

Gouda

• Offline Offline
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
« Reactie #21 Gepost op: 29 December 2007, 18:40:46 »
Op de clubbaan staat een trafo die levert 12volt met 10 ampere hier rijden ongeveer 7 locs analoog op. Alleen bij kortsluiting door ontsporing kan er bij te laat ingrijpen rook komen uit de loc. Ik heb hierdoor reeds een loc van een stukje nieuwe bedrading kunnnen voor zien. Gelukkig was dit een 1983 van roco die gebruikt wordt om te poetsen.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 29 December 2007, 18:58:10 »
Het is zoals Gouda schrijft. De transformator moet de energie, lees de Amperes, kunnen leveren. Dit maakt voor analoog of digitaal niet uit.

Zelf heb ik mijn analoge baan in 15 blokken verdeeld. Elk blok heeft een eigen electronische rij-regelaar welke er voor zorgt dat de treinen voor het rode sein langzaam afremmen en daarna bij groen weer langzaam optrekken. De stroom wordt door meerdere trafo's geleverd.
De beide schaduw stations hebben een eigen Fl** trafo.

Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 29 December 2007, 19:00:30 door Casey Jones »

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #23 Gepost op: 29 December 2007, 21:48:53 »
Heb net zelf wat zitten experimenteren met twee trafo's met gelijkrichter.
Daarvoor moest ik wel een tweede trafo improviseren, want ik heb maar 1 gewone treintrafo.

De opstelling: lichtnet > eerste trafo > gelijkspanningsuitgang naar gelijkspanningsuitgang van tweede trafo > voltmeter en oscilloscoop aan 230V aansluiting van tweede trafo.

Als beide trafo's gelijkgepoold zijn is er op de voltmeter en scoop helemaal niks te zien. Sluit je ze verkeerdom aan, dus plus aan min en min aan plus, dan gaat er in het gelijkstroomcircuit een kortsluitstroom lopen van enkele amperes. Op de voltmeter is niks te zien, op de scoop zie ik korte piekjes van een paar volt, met een frequentie van 100 Hz.
Op zich is dat vreemd, als de scoop piekjes laat zien zou de voltmeter toch minstens wat millivolts moeten aanwijzen, maar hij blijft stijf op 0,00 staan.
Dat moet ik nog verder onderzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

GerritM

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 29 December 2007, 22:58:08 »
Hallo

Ik heb de proef op de som genomen en de gelijkspaning uitgang van een Fl** trafo aan de wisselspanninguitgang van een andere Fl** trafo gekoppeld. Er stond nu op de stekker max. 40 Volt.
Nooit geweten dat je sinusvormige pulserende gelijkspanning in dit geval ongeveer 2,5 keer omhoog kunt transformeren.
Normaal wordt hiervoor toch een rechthoekig pulserende spanning gebruikt.

Jay Jay

Een normale wisselspanning, die ook op het 220V~ net staat, is sinusvormig en die wordt ook door de transformator naar een sinusvormige wisselspanning omgezet (omhoog of omlaag).
Als je een rechthoekige wisselspanning op een trafo zet krijg je aan de uitgang alleen maar spanningspieken waarmee je weinig kunt beginnen.
Er wordt alleen maar getransformeert als de stroom varieert en dat gebeurt bij een blokspanning alleen op he moment dat de spanning van het eene naar et andere niveau springt.

Hoop dat je het een beetje kunt volgen.

Groet Gerrit
« Laatst bewerkt op: 29 December 2007, 23:46:05 door GerritM »
H0, 2-rail DCC, Lenz

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 29 December 2007, 23:41:46 »
Als beide trafo's gelijkgepoold zijn is er op de voltmeter en scoop helemaal niks te zien. Sluit je ze verkeerdom aan, dus plus aan min en min aan plus, dan gaat er in het gelijkstroomcircuit een kortsluitstroom lopen van enkele amperes. Op de voltmeter is niks te zien, op de scoop zie ik korte piekjes van een paar volt, met een frequentie van 100 Hz.
Op zich is dat vreemd, als de scoop piekjes laat zien zou de voltmeter toch minstens wat millivolts moeten aanwijzen, maar hij blijft stijf op 0,00 staan.

De voltmeter wijst bij mij dan 0,6 Volt secundair aan. Zo als eerste idee zou ik zeggen dat de diodes in de gelijkrichter niet helemaal symmetrisch zijn en dat dat verschil 220/12 maal wordt vergroot door de transformator en uitkomt op 0,6 Volt.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 29 December 2007, 23:57:43 »
Michiel,

ik denk niet dat het iets te maken heeft met asymmetrie in de diodes. Er loopt gewoon een kortsluitstroom door de gelijkrichters, en die loopt ook door de secundaire wikkeling van de tweede trafo. Aangezien die stroom pulserend is, zou je verwachten dat er in dit geval ook een spanning geinduceerd wordt naar de primaire van de tweede trafo. Maar waarom ik dat op mijn voltmeter niet zie is voorlopig nog even een raadsel. En ik verwacht niet dat ik dat raadsel voor zonsopkomst ga oplossen. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Casey Jones

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 30 December 2007, 09:31:54 »
Hallo GerritM

Ik begrijp je uitleg zeer goed. Dit principe wordt b.v. bij trillerbobines, bobines in de auto en een beeldbuis TV toestel toegepast.

@ Klaas, wat voor een voltmeter gebruik je dan? B.v een wijzer instrument is toch veel te traag om korte piekjes te meten.

Jay Jay
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 09:36:54 door Casey Jones »

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 30 December 2007, 10:59:55 »
 Even snel een plaatje opgezocht:

Even kijken, als je dus bij de uitgangen een gelijkspanning instuurt met verkeerde polariteit, heb je een kortsluiting en zou je dus een kleine spanning meten die over de uitgang staat.
« Laatst bewerkt op: 30 December 2007, 11:17:27 door Michiel2 »

Jan Huchshorn

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 30 December 2007, 11:28:05 »
Michiel,

ik denk niet dat het iets te maken heeft met asymmetrie in de diodes. Er loopt gewoon een kortsluitstroom door de gelijkrichters, en die loopt ook door de secundaire wikkeling van de tweede trafo. Aangezien die stroom pulserend is, zou je verwachten dat er in dit geval ook een spanning geinduceerd wordt naar de primaire van de tweede trafo. Maar waarom ik dat op mijn voltmeter niet zie is voorlopig nog even een raadsel. En ik verwacht niet dat ik dat raadsel voor zonsopkomst ga oplossen. ;)

Leuk draadje, ik zie het nu pas.

@ Klaas,

Zou het niet kunnen zijn dat:

In de secundaire spoel van de tweede trafo zou een pulserende gelijkspanning lopen. Aangezien de secundaire spoel van de tweede trafo ook weer terug kan voeden richting de secundaire spoel van de eerste trafo zal deze stroom steeds minder pulserend worden, bijna constant (iets aflopend i.v.m. de weerstanden in het circuit) met alleen een piekje  om de stroom op peil te houden.
Met de scoop op de primaire spoel van de tweede trafo zie je die piekjes weer terug.

Schiet er maar op als je denkt dat het niet klopt.

Misschien zou je nog kunnen proberen om een belasting op de primaire spoel van de tweede trafo aan te sluiten.

Groeten Jan.