Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Nullus
Vandaag om 16:29:51
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 16:29:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 16:18:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door aad52
Vandaag om 15:33:13
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 41956 keer)

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #90 Gepost op: 23 maart 2019, 12:24:32 »
Eric,

Even een testspoor gelegd en met twee wagons gaan rijden. Het blijkt dat de minimale hartafstand 55 mm bedraagt. Bij mijn vorige baan was de hartafstand 48 mm. Toch nog een groot verschil. Ik denk dat ik de hartafstand van de rails naar de schaduwstations houdt op 55 mm. In het zichtbare gedeelte van de baan probeer ik de hartafstand te beperken tot 48 mm door uit te gaan van zeer ruime bogen over de volledige breedte van mijn baan (1900 mm).



Groetjes,
Rob

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #91 Gepost op: 23 maart 2019, 12:40:09 »
Mijn uitleg was blijkbaar helder, je foto toont precies wat ik bedoelde en wat het effect is van de combinatie van boogstraal, lengte en plaats van de draaisteltap t.o.v. de kop van de wagen.

Succes!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #92 Gepost op: 24 maart 2019, 16:14:56 »

Nog een vraag:

* Hoogte van een tunnelingang,
   (ik rij ook met dit type wagon: double-stack car or stack car)

Hebben jullie nog andere bruikbare tips voor mij?


Blijft nog een van de vele vragen over ;D : Om een idee te geven van welke wagon ik bedoel, heb ik een foto toegevoegd ;)




Mijn bedding voor de rails van granulaat is 5 mm dik. Ik gebruik Code 75 rails. Als de boven getoonde wagon op de foto nu op de rails is geplaatst, met welk profiel voor de tunnel moet ik dan rekening houden?

Groetjes,
Rob
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2019, 19:49:17 door Bert van Gelder »

pietgrasparkiet

  • Offline Offline
  • Berichten: 200
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #93 Gepost op: 24 maart 2019, 19:40:11 »
Beste Rob

Ik heb precies dezelfde wagen waar je de tekening van hebt geplaatst. Hij is vanaf de bovenkant van de spoorstaaf tot de bovenkant van de bovenste container 66.5 mm.
Nu zit er volgens mij wel wat verschil in de wagons van verschillende merken en in de afmetingen van de containers, hier dien je wel rekening mee te houden.

vr gr
Dirk

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #94 Gepost op: 24 maart 2019, 22:37:27 »
Kijk hier maar eens tussen Rob.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #95 Gepost op: 25 maart 2019, 11:03:21 »
Hallo,

Bedankt, voor jullie antwoorden. Hier kan ik mee verder.

Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #96 Gepost op: 27 maart 2019, 18:35:24 »
........ en we gaan verder ;)  Het concept met de modules met de keerlus is, gezien de ruimte die ik ter beschikking heb, niet uitvoerbaar. Zoals ik al in eerdere post vertelde waren de bogen naar de driehoek eenvoudig te scherp. Voor wijdere bogen heb ik de ruimte gewoon niet.



Trouwens, nog erg bedankt met het meedenken over de keerlusschakeling (y)

Dus terug naar de tekentafel en de modules. Als thema blijf ik kiezen voor graanoverslag, maar dan niet met massieve gebouwen. Silo's met pijpleidingen en trechters om wagons te vullen, zijn de enige installaties. Vanwege de lengte van de baan moest ik op zoek naar nog een thema. Omdat de overslag in een vallei is gelegen, en ik ook iets wilde met bruggen, kwam ik op het idee om een waterkrachtcentrale in het landschap in te passen. Een pijpleiding voert het water onder hoge druk aan, drijft de turbines in de centrale aan en het water wordt vervolgens in bergbeek afgevoerd. Alle gebouwen, die ik nodig heb, kan ik bestellen bij Walthers. Op hun site even de afmetingen bekeken. Aan de hand van deze maten en het aanwezige railmateriaal provisorisch de lay-out uitgelegd op de modules.
Het blijkt te passen :)


Cornfield Valley - Links


Cornfield Valley - Rechts

Groetjes,
Rob



RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #97 Gepost op: 09 april 2019, 19:53:40 »
Een eerste begin gemaakt met het aanleggen van een wisselstraat maar nu zonder puko's ;) Ik heb dezelfde rails, Weinert "Mein Gleis" gebruikt maar nu met Code 75. In wezen verschilt de gebruikte techniek bij de bouw van de wisselstraat niet met de gebruikte methode van mijn vorige baan. Naast de wissels en de flexrails gebruik ik nog:

Weinert 74005 --> railverbinders,
Weinert 74019 --> railverbinders met aangegoten schroef voor module overgangen,
Weinert 74007 --> railverbinders versterkt,



Weinert 74018 --> railverbinders geïsoleerd,


Weinert 74001 --> set van twee dwarsbalken met uitsparingen voor de lassen.


Als eerste heb ik een ondergrond van 5 mm dik van rubber granulaat (Weinert 74230) gelijmd. Aan de zijkanten van de wisselstraat blijft nog een strook van 3 cm over voor het plaatsen van de seinen en de seinbruggen. Bij de overgang naar de andere modules, gebruik ik een fineerstrook van 5 mm dik. Deze methode bevalt me prima.



Nu de stroomvoorziening van de wissels. Elke wissel krijgt een + en - draad. Het hartstuk is geïsoleerd en wordt aangesloten op de Frog Juicer van Tam Valley.



Beide koperdraden, met een doorsnede van 0,7 mm, worden omgebogen en onder de plaat weer gesoldeerd aan de ringleiding.

Aan de wissels zitten aan beide uiteinden een uitsparing waarin de raillas past. Deze lassen hebben verschillende kanten, een plaatje en aan de andere kant een bout. Het is zaak om deze las op de juiste wijze in de uitsparing te plaatsen.



Als je twee wissels aan elkaar koppelt, heb je geen probleem. Ga je van een wissel over naar flexrails dan moet je uit de set van twee bielzen, een biels afsnijden en deze biels tussen de wissel en flexrail plaatsen. Verbind je twee flexrail met elkaar, dan moet je de hele set gebruiken.



Uiteindelijk krijg je dit resultaat.



Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #98 Gepost op: 05 mei 2019, 15:54:31 »
Hoi,

Nu de drie modules klaar staan, kan ik beginnen met de daadwerkelijke layout van de baan. De thema's blijven hetzelfde. Aan de rechterkant van de baan heb ik naast de tunnelingang nog een kolenoverslag toegevoegd. Alleen ben ik toch nog gaan sleutelen aan het sporenplan.


Linker deel van de baan.


Rechter deel van de baan.

Bij de bouw van de modules ga ik uit van een vlakke, multiplexplaat van 11 mm dikte. Op deze basis komt dan het landschap bestaande uit lagen styrodur die in de vorm van de contouren van het landschap worden gesneden. Deze plaat ligt op de middelste module op 10 cm hoogte op het frame. Omdat het emplacement en de bijbehorende infrastructuur in een vallei ligt, hoef ik geen aanpassingen te maken aan deze plaat. Anders wordt het verhaal aan de beide uiteinden. Hier komen beekjes en een verdiepte landweg. Omdat ik een gruwelijke hekel heb aan het uitzagen van plaatmateriaal met de decoupeerzaag, het past nooit echt, heb ik twee verdiepte, ruime kuilen in beide modules gemaakt ;D


Overzicht modules.

Op dit moment ben ik bezig om de rails te leggen. Deze rails en wissels zijn wel erg flexibel! Nadat ik alle draden heb gesoldeerd aan de rails, leg ik deze met enkele druppels boekbinderslijm vast aan de onderlaag van rubbergranulaat. Ik gebruik geen schroefjes omdat ik anders de bielzen beschadig en door het gebruik van deze schroefjes een hobbelig spoortraject krijg. Ligt het spoor toch niet naar behoren, dan snij ik de rails op de gelijmde plekken met een mesje eenvoudig los.
Het solderen blijft voor mij een vak apart. Vorige week mijn soldeerbout gemold. Weglopen tijdens het solderen en vervolgens 4 uur later bedenken dat het soldeerstation nog op vol vermogen aanstond, is niemand aan te raden.


Linker wisselstraat.

Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #99 Gepost op: 19 juni 2019, 16:23:12 »
Hallo,

Tijd voor een evaluatie ;) Mijn "oude" baan (Court du Bouton) is nu bijna klaar. Op dit moment wordt de bovenleiding aangebracht (Sommerfeldt). Wanneer Wim klaar is met het wheatheren van de masten en draden, komt deze baan weer terug. Ik ben Wim dan ook uiterst dankbaar dat hij deze baan voor mij heeft afgebouwd.

In de tussentijd ben ik begonnen met deze Amerikaanse baan. Op dit moment ben ik bezig met het leggen van de laatste rails en wissels. De wissels worden aangestuurd door servo's (ESU). Ook de afzonderlijke blokken zijn geïsoleerd en de terugmelding wordt verzorgd door de µCon-s88-Master van LS digital. De wisselstraat op de rechter module gaf door zijn lengte enige problemen. Om die reden maar een Hosenträger bij Weichen-Walter besteld.

Dit is dan ook voorlopig de laatste update ;) Ik ben nog even bezig met de bekabeling en de electronica en daarna ... ga ik uitgebreid proefrijden. Het bouwen van een realistisch landschap zal, voor mij nog de nodige problemen opleveren ....

De laatste foto's -->

de linkse wisselstraat:


het midden segment -->


de rechtse wisselstraat -->


uitbreiding rechtse wisselstraat-->


Groetjes,
Rob


RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #100 Gepost op: 10 juli 2019, 18:44:09 »
Weer een stapje verder. De Hosenträger is nu ingebouwd. Het spoorwegtracé ligt nu op 8 cm boven het frame. Het systeem met de verdiepte bakken is toch niet zo handig gebleken >:( De reststukken, ik heb het tracé op 3 cm van de railbedding afgezaagd, zijn op het houten frame vastgeschroefd. Op deze manier kan ik het landschap opbouwen met styrodurplaten. Nu kan ik zowel bergen, plateaus met bebouwing als dalen met bruggen vormgeven. Aan de rechterkant ben ik begonnen met een proefopstelling met tunnelsegmenten, noodzakelijk omdat deze in een flauwe boog liggen.

Linker deel van de baan -->


Proefopstelling tunnels -->


Wisselstraat met opstelsporen -->


Groetjes,
Rob

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #101 Gepost op: 11 juli 2019, 13:56:02 »
toch gigantisch mooi die slanke wissels, alleen de plaats die je er voor nodig hebt...
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

sander1985

  • Offline Offline
  • Berichten: 1874
  • Team Mitropa *
    • -- Team Mitropa --
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #102 Gepost op: 11 juli 2019, 15:25:37 »

Die Hosentrager, is dat ook met Weinert rails gedaan? Ik zit ook te broeden op een plan waar er 1 in zit maar ik zie bij Weinert alleen maar wissels en engelse wissels in het programma en geen kruisingen.
Bouw: OHMB - Krommeveer
In de planning: een stukje Gouda

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #103 Gepost op: 11 juli 2019, 16:32:54 »
Klopt.
Deze Hosenträger heb ik laten bouwen door Weichen-Walter. In het programma van Weinert komen deze kruisingen inderdaad niet voor. De lengte van de Hosenträger is 72 cm met een hartafstand van 4,8 cm. Ik heb, mede door mijn slechte kennis van solderen, de bedrading van deze wissel ook door hem laten aanbrengen. In deze wissel komen, om kortsluiting te voorkomen, zes geïsoleerde railsegmenten voor die gepolariseerd moeten worden. Voor de polarisatie gebruik ik een kant en klare printplaat, ook bij hem verkrijgbaar, met zes ingangen voor de geïsoleerde railsegmenten en twee ingangen voor de baanspanning. De polarisatie gebeurt op basis van kortsluitdetectie.

Ik heb destijds vier wissels van Weinert naar hem opgestuurd. Deze vier wissels zijn aangepast en met door hem gebouwde kruising tot een geheel gebouwd compleet met alle railbeslag.

Groetjes,
Rob

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #104 Gepost op: 11 juli 2019, 20:16:42 »
Lekker is dit, leuk slingertje, lekker natuurlijk verloop  (y)