Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 20:48:21
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door San-Markos
Vandaag om 20:47:13
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door raymond erdtsieck
Vandaag om 20:38:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
  

Auteur Topic: Modelbaan, nog zonder naam .....  (gelezen 42236 keer)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #75 Gepost op: 22 december 2018, 14:54:11 »
Hoi Rob,

Het is een mooi evenwichtig plan.
Zeer benieuwd naar de uitvoering.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #76 Gepost op: 03 januari 2019, 17:06:21 »
Hallo,

Toch niet helemaal tevreden ... ;D  Op zich is er niets mis mee met het sporenplan, alleen is het treinenverloop erg beperkt doordat ik uitga van een enkelvoudige hoofdlijn. Mijn Jurabaan heeft hetzelfde principe. Het probleem met een tweesporige hoofdlijn is de toename van het aantal wissels, dat weer ten koste gaat van de lengte van de opstelsporen.

In Amerika worden door de spoorwegen keertunnels gebruikt om hoogtes te overbruggen. Dit principe wil ik nu gaan toepassen in mijn baan. Aan beide uiteinden komen achter de treintafel twee spiralen. Als optie kan ik beide spiralen aan de achterkant met elkaar verbinden om op die manier een schaduwstation te realiseren.

Nog steeds aan het stoeien met mijn baanplan. Bij het ontwerpen van alternatieve scenario's komt de nadruk steeds meer te liggen op het landschap en minder op een uitgebreid sporenplan. Omdat ik gekozen heb voor "Mein Gleis" van Weinert en met name voor de lange wissels (1:9, hoek 6,3°) met een lengte van 375 mm zijn wisselstraten eigenlijk niet te doen. Met drie wissels achter elkaar zit ik al snel op 120 cm. Een uitgebreid emplacement betekent ondanks een lengte van de baan van 750 cm toch, dat de ruimte tussen de wisselstraten erg klein gaat worden >:( Toch blijf ik vasthouden aan dit type wissel gezien mijn eerdere ervaringen met het bouwen van mijn Jurabaan ;)

Om bovengenoemde reden, heb ik de wisselstraten verder naar links en rechts geplaatst waardoor de lengte van de opstelsporen toeneemt. Om nog meer ruimte te creëren wordt aan de rechterkant van de opstelsporen een zogenaamde Hosentrager ingebouwd.



Groetjes,
Rob



« Laatst bewerkt op: 03 januari 2019, 17:11:30 door RobVille »

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #77 Gepost op: 10 januari 2019, 11:37:37 »
Hallo,

Het is een mooi evenwichtig plan.
Zeer benieuwd naar de uitvoering.

en

Toch niet helemaal tevreden ... ;D  Op zich is er niets mis mee met het sporenplan, alleen is het treinenverloop erg beperkt doordat ik uitga van een enkelvoudige hoofdlijn.

Het wordt toch stilaan tijd om een plan daadwerkelijk om te zetten naar een modulebaan. Kortom, waarom beide ontwerpen niet combineren? Drie modules gekoppeld tot een lengte van 750 cm bij 60 cm breedte, vormt een diorama met alleen natuur. Ik heb bewust gekozen om in de trajecten geen wissels in te bouwen. Het is puur een bergachtig gebied met veel waterlopen. De treinen volgen een slingerend traject en zijn over de volledige lengte van de modules te volgen. Aan de rechterkant is slechts een tunnelingang die leidt naar een klein schaduwstation.

De andere drie gekoppelde modules met dezelfde afmetingen vormen een oud, industrieel landschap. Beide tafels worden nu gekoppeld door twee korte modules van 80 cm bij een breedte van 45/80 cm. Deze modules zorgen voor een aaneengesloten landschap. Eigenlijk heb ik gekozen voor een rondlopende baan. In het gebergte van de modules met het industriële landschap komt een klein schaduwstation te liggen.

Bij het plaatsen van een bruggencomplex boven de hoofdlijn, ga ik uit van een doorgangshoogte van 9 cm. Deze afstand heb ik afgeleid van de tunnelhoogte van de tunnelingangen van fabrikanten op de site van Walthers. Ik weet niet of dit voldoende is wanneer ik zou gaan rijden met wagons waar twee containers op elkaar zijn geplaatst. De op- en afritten naar dit bruggencomplex hebben een stijging van 1 cm per 40 cm afgelegde afstand. Het lijkt mij niet te steil voor multitractie met een lange sleep. Toch?

Nu de plaatjes. In deze fase ben ik alles aan het uittekenen op mm papier met een formaat van A3. Om deze baan te kunnen laten zien, heb ik deze ingescand in vier delen.






Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #78 Gepost op: 16 januari 2019, 12:28:27 »
Hallo,

Een gedetailleerd plan heb ik nog steeds niet ;D Het verloop van de trajecten ligt min of meer vast, evenals de enige wisselstraat. In de tekening worden de rivierlopen, wegen, bruggen, viaducten summier aan gegeven. Het landschap wordt uiteindelijk tijdens de bouw vorm gegeven. De tekening is slechts een richtlijn. Deze manier van werken bevalt me uitstekend ;)



Ik ben begonnen met de wisselstraat. Het materiaal is nog van Märklin. Met passen en meten probeer ik een vloeiende overgang tussen de wissels te maken. Het uiteindelijke railmateriaal is in bestelling bij Weinert. Met de flexrail en hun wissels kan ik slanke wisselstraten bouwen met een hartafstand van 45 mm.









Afgelopen week de eerste set Athearn locs opgehaald.





Groetjes,
Rob


Camickaeze

  • Offline Offline
  • Berichten: 134
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #79 Gepost op: 16 januari 2019, 13:04:38 »
Gaaf plan Rob! Ik blijf dit volgen!!  (y) (y)
Ik bén vreemd, en sta daarom altijd normaal op de foto!

Niekleair

  • Offline Offline
  • Berichten: 702
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #80 Gepost op: 16 januari 2019, 16:38:47 »
Veelbelovend plan! Ben benieuwd naar de vorderingen.

Grappig, ik zie dat je de 5807 hebt rijden; op nieuwsjaardag heb ik zijn 1 nummer hogere broertje de 5808 "gespot". Ik woon sinds vorig jaar in de omgeving van Vancouver Canada; en BNSF rijdt de ertstreinen van de haven van Vancouver naar de States.
Overigens zie je hier vaak dat ze meerdere series locs uitwisselen, een mix van ES44AC, C44-9W en AC4400 door elkaar. Weet niet of ze ook EMD en GE door elkaar zetten, of alleen gelijksoortige locs bij elkaar in een trein zetten. Ik woon hier nog te kort om in 1 oogopslag te zien met welke loc ik te maken heb  ;D
Oeps!

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #81 Gepost op: 27 januari 2019, 14:00:08 »
Hallo,

Nu de praktijk ;) Alle wissels van Weinert met de flexrails, hulpstukken zijn nu binnen. Toch schrik je iedere keer weer van de lengte van de wissels. Op papier hou je toch niet altijd rekening met dit gegeven. Ondanks de ruime lengte van de baan, 750 cm, met twee wisselstraten aan beide einden met bijbehorende bogen naar het schaduwstation, blijven de opstelsporen aan de korte kant :-[ 


Vergelijk wissels Weinert met standaardwissels ander merk (22,5 cm)



Terug naar de tekentafel, een hoofdlijn met uitwijkspoor, een middelgroot overslag depot en een mooi bruggencomplex . Om dit te realiseren wil ik slechts een wisselstraat en deze komt op de middenmodule. Op de linker module komt dan het depot en aan de rechterkant het bruggencomplex.



Door deze verdeling heb ik een zichtlijn van ongeveer 6 meter voor de treinen op de hoofdlijn en 4 meter voor het depot. Omdat de hoofdlijn aan de linkerkant tussen de heuvels verdwijnt, kan het depot tot aan de rand van de module gebouwd worden. Nu nog even wachten op de bruggen .... Dan kan het passen en meten beginnen.

Groetjes,
Rob



Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #82 Gepost op: 27 januari 2019, 14:07:04 »
Toch schrik je iedere keer weer van de lengte van de wissels. Op papier hou je toch niet altijd rekening met dit gegeven.
Dat is het risico van schetsen uit de vrije hand. Dan heb je altijd de neiging om jezelf rijk te rekenen waar het gaat om de boogstralen en de lengte van de wissels. Succes met je puzzelwerk.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #83 Gepost op: 27 januari 2019, 15:05:29 »
Het heeft dus ook niet zoveel zin om eerst met korte wissels van een ander merk te proberen of het past.

Voor iedereen die vooraf wil kijken of Weinert-wissels passen: http://www.mein-gleis.de/images/stories/planungsbogen-2017-e.pdf
Reinier

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2331
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #84 Gepost op: 27 januari 2019, 17:44:16 »
Ondanks dat ik de ordinaire model rails van Fleischmann heb, kwam ik ook in de knoei met wisselstraten qua lengte. Wat ik gedaan heb is kruisingen en wissels ingekort, tot zover het kon. Heb wel spijt dat ik niet eerder naar ander rails had gekeken. Maar draai het niet terug.
Benieuwd naar het vervolg (y)
Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #85 Gepost op: 03 februari 2019, 13:02:21 »
Hallo,

Na enig puzzelen, kan ik het sporenplan (Digitaal, iTrain) daadwerkelijk uitvoeren ;)
Tijdens de bouw van de baan is deze tekening slechts een richtlijn.



Uit het schema blijkt dat dit plan een synthese is van alle voorgaande plannen. Het grote verschil is de plek van de wisselstraten. Ik maak nu gebruik van een grote wisselstraat. Eigenlijk heb ik het sporenplan zo ingericht, dat beide emplacementen en de hoofdlijn, de treinenloop elkaar niet beïnvloeden. Zijn de treinen eenmaal op de beide emplacementen aangekomen, dan kan ik rangeren zonder de treinenloop op de hoofdlijn te beïnvloeden.



Linker module 250 x 60 cm


Midden module 250 x 60 cm

Aan de achterkant van deze baan, komen dan nog het schaduwstation en de keerlus.

Groetjes,
Rob




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8511
    • Midland
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #86 Gepost op: 04 februari 2019, 21:42:59 »
Hoi,

In ieder geval zijn het mooie slanke wissels.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #87 Gepost op: 04 februari 2019, 22:17:06 »
Koen,

Heb al ervaring met deze wissels van Weinert ;)



Groetjes,
Rob

RobVille

  • Gast
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #88 Gepost op: 23 maart 2019, 11:09:40 »

Na enig puzzelen, kan ik het sporenplan (Digitaal, iTrain) daadwerkelijk uitvoeren ;)
Tijdens de bouw van de baan is deze tekening slechts een richtlijn.


Niet dus :-[ Blijkbaar is het bouwen van een Amerikaanse baan net even anders dan het bouwen van mijn oude baan. Het grootste probleem waar ik tegen aan liep zijn de radii van de bogen. De wissels op zich zijn niet een probleem. Toch maar even naar de winkel in Badhoevedorp om een aantal goederenwagons te kopen. Meteen maar gekozen voor de langste maat. De uitkomst laat zich raden. De bogen waren veel te krap. Kortom, het oude plan met de tussenmodule en de keerlussen kan de prullenbak in.

Nog een aantal vragen:

* Hoogte van een tunnelingang,
   (ik rij ook met dit type wagon: double-stack car or stack car)
* maximale hartafstand bij dubbelspoor.

Hebben jullie nog andere bruikbare tips voor mij?

Groetjes,
Rob

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Modelbaan, nog zonder naam .....
« Reactie #89 Gepost op: 23 maart 2019, 11:31:29 »
Citaat
* maximale hartafstand bij dubbelspoor.
Bedoel je niet de minimale?
De beiden zouden in theorie de werkelijke afstand bij het voorbeeld gedeeld door 87 moeten zijn, maar daar komen we in de praktijk niet mee weg.
De minimale zou nog wel haalbaar zijn, mits je bereidt bent om de zaag te hanteren om de door de fabrikanten opgedrongen geometrie van hun producten aan te passen.
De maximale wordt bepaalt door je boogstralen en de lengte van het rollend materieel.
Leg een spoor neer in de radius die jij op die plaats voor ogen hebt, leg daar het tweede spoor naast, zet één van je wagens met de grootste lengte en draaistelafstand in de buitenste boog en neem het rijtuig dat het meeste buiten het spoor steekt met de koppen in bogen en rij daarmee over het binnenste spoor.
Als ze elkaar net niet raken heb je voor die boog in één keer zowel de minimale- als de maximale spoorafstand bepaald.
Vindt je dat de sporen daardoor (véél) te veel uit elkaar liggen, dan zou je de afstand kunnen verkleinen, maar dan zal je er in de toekomst zorg voor moeten dragen dat er nooit gelijktijdig een trein over het binnenste- en buitenste spoor kan rijden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.