Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?  (gelezen 6619 keer)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Gepost op: 17 februari 2018, 17:05:20 »
Ik heb het volgende probleem. Op mijn baan heb ik 34 wissels met spoelen (dus totaal 68 spoelen) liggen. Deze wissels worden geactiveerd met 34 condensatorontladingsunits (verdeeld over drie groepen van resp. 10/12/12 units). Elke unit bestaat uit enkele transistors, dioden, weerstanden en een condensator van 2200 uF 35 volt. De spanning voor een groep wisselspoelen is op ca. 18 volt afgesteld door middel van 3 spanningsregelaars (2 amp). De spanning vanuit de transformator is afgesteld op 22 volt. Het volgende verschijnsel doet zich voor: als ik de spanning aanzet en alle groepen zijn aangesloten dan stort de spanning in tot ongeveer 3,6 volt om na enige tijd tot de afgestelde waarde te stijgen. Als ik de groepen stuk voor stuk aansluit blijft de ingestelde spanning in tact. Als ik er twee tegelijk aansluit en de derde op een later moment gaat het ook goed. Mijn vraag: is dit een normaal verschijnsel, door het opladen van de condensatoren stort de spanning in totdat de condensatoren opgeladen zijn of heb ik ergens een serieus probleem.  Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk omschreven heb.
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 19:52:03 door Bert van Gelder. Reden: Titel »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Spanningsverlies
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2018, 17:46:01 »
Ofwel voeding te zwak, ofwel bedrading te dun, of allebei... zakt de spanning ook bij de bron (voeding) in?
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Spanningsverlies
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2018, 17:52:02 »
Bij opstarten moeten heel veel elco’s tegelijk worden opgeladen en dan wordt de voeding overbelast en stort de spanning in. Ik vermoed dat je bij de trafo moet zijn.
Je kan de laadstroom met een weerstand tot het maximum van de trafo beperken.
Maar waarom heb je eigenlijk voor ieder wissel een aparte CDU?
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 18:03:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Spanningsverlies
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 11:01:05 »
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Hans,
De voeding op zich zal niet te zwak zijn (28 volt bij 11,5 amp). De spanning zakt inderdaad direct na de trafo in. 
Mijn voeding heb ik als volgt opgebouwd: trafo 28 V/11,5 A, daarachter een 4-tal  spanningsregelaars (Aliexpress) die de spanning terugbrengen naar resp 2 maal 22 en 2 maal 15 volt (ik meen dat de maximum stroom van de spanningsregelaars zonder koeling 2 amp is). 
De verbinding van de spanningsregelaars naar de ringleiding is nmm dik genoeg (ongeveer de oppervlakte van de schakeldraad in normale huisinstallaties (zwarte draad)). Vanaf de ringleiding wel wat dunnere draden (0,75 mm diameter) maar deze gaan dan niet meer naar het totaal aantal van 34 CDU’s maar naar een groep van maximaal 10 CDU’s.
Overigens stort alleen de spanning van de spanningsregelaar waarop de CDU’s zijn aangesloten in, de andere blijven op de ingestelde spanning staan, dus lijkt de spanningsregelaar het niet aan te kunnen (kan deze conclusie juist zijn?).

Henk,
Om de laadstroom bij de trafo te beperken zal ik waarschijnlijk een “zware” weerstand moeten gebruiken hoe zou ik die kunnen berekenen (ik heb nog een aantal vitrhom draadgewonden instelbare weerstanden liggen maar dan moet ik wel weten welke waarde ik ongeveer moet hebben.
De reden voor iedere wissel een aparte CDU is gelegen in het feit dat ik wisselstraten (tot 6 wissels) tegelijkertijd wil kunnen bedienen. Aangezien de kosten van een CDU per wissel gering zijn (nog geen euro) leek het mij beter per wissel een CDU toe te passen.

Graag jullie mening.
Wim

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Spanningsverlies
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 11:47:19 »
Het zijn inderdaad die CDU's die het probleem vormen, al verbaast het me tegelijkertijd ook: die dingen waren toch zo ontworpen dat zij juist de piekstroom voor hun rekening namen en daarna langzaam weer op spanning gebracht werden, maar ja, met 60 van die dingen zou het best wel eens een ander verhaal kunnen worden.

Verwacht niet al teveel van die Aliexpress gevallen: ik heb zelf een vergelijkbaar geval in gebruik dat volgens opgave tot 2 Ampère aan moet kunnen. Bij iets van 300 mA wordt het ding met 50 graden echter al behoorlijk warm (zo warm dat ik me afvraag of die 2 Ampère wel haalbaar is).
Hou rekening met fake onderdelen, slechte ontkoppeling van de regelaar en dat soort zaken: ik vind het zelfs een wonder dat er met 30 CDU's op 1 regelaar nog spanning uitkomt bij het inschakelen en het ding niet compleet uitschakelt vanwege overbelasting. (maar dat zou ook weer het goedkope karakter van die dingen kunnen zijn)

EDIT: vergeet het bovenstaande: als het na de trafo al mis is: er schiet me ineens wat te binnen: die voeding van 28V 11 Ampère. Is dat wel een beetje een reputabel ding (Meanwell) of is dat ook al zo'n bloedlink geval uit China? In het laatste geval zou het me namelijk niets verbazen als ook die rare dingen gaat doen, zeker met een bergje schakelende regelaars erna.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 11:49:46 »
Je zou inderdaad elke unit met Elco's kunnen voorzien van een voorlaadweerstand om de laadpieken te beperken. Zet die dan wel direct op de elco met een diode in die spert in de laadrichting. Zo laad hij langzaam op en ontlaad hij direct.

Wel zou ik niet overal de gelijke weerstandswaarden gebruiken. Door verschillende waardes te gebruiken verspreid je het gevraagde vermogen. Je kan natuurlijk ook eens chakeling maken met tijdvertraagde relais om een opstartprotocol te maken voor elke print.

https://www.timloto.org/formules/claad.html
Hier kan je laadttijden makkelijk uitrekenen.

Maar reken eerst een uit hoeveel laadvermogen er gevraagd word. Een normale spanningsregelaar 78xx hefet een max amperage van 1 Ampere, Welke regelaars zitten op de ali printen? Kan best andere zijn die wel meer vermogen kunnen leveren.
Maar als de oplaadpiek te hoog is zal die inderdaad in elkaar knallen.

Ander advies: Neem een geschakelde voeding van Meanwell (RSP-100-24) Dat is een 24V dc voeding die naast kortsluitvast ook nog een geschakeld is. Oftewel, als het vermogen stijgt schakelt hij bij. Soort van lastregeling zeg maar. Is het vermoegn te hoog schakelt hij zichzelf gewoon uit.

groetes
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2018, 11:51:35 »
Het zijn inderdaad die CDU's die het probleem vormen, al verbaast het me tegelijkertijd ook: die dingen waren toch zo ontworpen dat zij juist de piekstroom voor hun rekening namen en daarna langzaam weer op spanning gebracht werden, maar ja, met 60 van die dingen zou het best wel eens een ander verhaal kunnen worden.

Verwacht niet al teveel van die Aliexpress gevallen: ik heb zelf een vergelijkbaar geval in gebruik dat volgens opgave tot 2 Ampère aan moet kunnen. Bij iets van 300 mA wordt het ding met 50 graden echter al behoorlijk warm (zo warm dat ik me afvraag of die 2 Ampère wel haalbaar is).
Hou rekening met fake onderdelen, slechte ontkoppeling van de regelaar en dat soort zaken: ik vind het zelfs een wonder dat er met 30 CDU's op 1 regelaar nog spanning uitkomt bij het inschakelen en het ding niet compleet uitschakelt vanwege overbelasting. (maar dat zou ook weer het goedkope karakter van die dingen kunnen zijn)

EDIT: vergeet het bovenstaande: als het na de trafo al mis is: er schiet me ineens wat te binnen: die voeding van 28V 11 Ampère. Is dat wel een beetje een reputabel ding (Meanwell) of is dat ook al zo'n bloedlink geval uit China? In het laatste geval zou het me namelijk niets verbazen als ook die rare dingen gaat doen, zeker met een bergje schakelende regelaars erna.

Een normale spanningsregelaar 78xx kan maximaal 125 graden worden. Normaal zitten ze bij gebruik tussen de 60-80 gaden, een mens ervaart 40 graden al als te heet om aan te raken.

Een warmtegeleider erop zoals aluminium strip of koellichaam doet wonderen daarmee.
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2018, 13:27:17 »
De bottleneck zit inderdaad in de spanningsregelaar. Een spanningsregelaar uit de 78xx reeks kan 1A leveren. Die dingen zijn thermisch beveiligd, als hij het te warm krijgt regelt hij terug. Ook met een koelplaat zal dat gebeuren als de stroom boven 1A komt.
Je kan het beste eerst eens bepalen hoeveel stroom er getrokken wordt bij het inschakelen. Je kan dan misschien de CDU's verdelen over meerdere spanningsregelaars. Een andere optie is om een regelaar uit de 78Sxx reeks te gebruiken, die leveren 2A.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Spanningsverlies
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2018, 13:47:35 »
Bedankt voor de reacties. Aangezien de rest van de dag al ingepland is kan ik morgen pas reageren op jullie adviezen.
Wim

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1793
Re: Spanningsverlies
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 13:49:36 »
als je de spanningsregelaars een darlington laat aansturen kan je makkelijk opschroeven naar 4 amp per uitgang.
Greetings,salutations,groetjes,

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 14:23:27 »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Spanningsverlies
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 14:39:47 »
Als het aan de spanningsregelaars ligt, is het wel vreemd dat Wim de boel wel groep voor groep kan inschakelen. De spanning zakt pas in als de drie groepen tegelijk worden ingeschakeld.

Ik vind vooral dat Wim het zich nogal moeilijk heeft gemaakt. Ieder wissel zijn eigen CDU is eigenlijk niet echt nodig. En als hij dat wil, dan beter eerst even uitrekenen hoe hoog de startlaadstroom wordt en dan een passende voeding erbij zoeken die direct op de CDU’s kan worden aangesloten. Die spanningsregelaars zijn ook alleen maar nodig omdat hij is begonnen met 28 volt bij ruim 10A. Voor het schakelen van wisseltjes.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2018, 16:46:43 »
Als het aan de spanningsregelaars ligt, is het wel vreemd dat Wim de boel wel groep voor groep kan inschakelen.
Ik vind dat helemaal niet vreemd. De CDU's trekken bij het inschakelen een grote stroom omdat alle condensatoren opgeladen moeten worden. Als je er veel tegelijk inschakelt zal de stroom zo groot worden dat de spanningsregelaar onderuit gaat. Doe je 1 groep minder, dan kan de spanningsregelaar het waarschijnlijk net aan.

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2018, 16:53:04 »
Precies, dat
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Spanningsverlies
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2018, 17:13:55 »
Oh, ik begreep uit de openingspost dat iedere groep een eigen spanningsregelaar heeft. Maar kennelijk is er één spanningsregelaar voor alle CDU’s. Valt het me nog mee dat er twee groepen tegelijk kunnen worden ingeschakeld.

Dan zal de regelaar vervangen door een 2A exemplaar het probleem wel oplossen. Anders de laadstroom nog beperken tot net geen 2A.

Vraag me ook wel af welke wisselaandrijvingen het zijn.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 17:20:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.