Google+
Doel:€250.00
Donaties:€63.25

Per saldo:€-186.75

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 18-08-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Montage bouwkit Weinert BR 93 door NS1220
20 augustus 2018, 23:57:31
AVT NS6300 reactiedraadje door Bert van Gelder
20 augustus 2018, 23:56:24
Spoor 0 messing, HSM AB 185-246 door FritsT
20 augustus 2018, 23:54:21
Foto/Filmtopic Laurent door laurent
20 augustus 2018, 23:44:32
ProRail: het spoor begint vol te raken door Jan-Peter
20 augustus 2018, 23:40:28
BNLS-Module "Bahnübergang Burgstraße" door sdz1976
20 augustus 2018, 23:31:29
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
20 augustus 2018, 23:29:10
Projekt 083-338 door jerrytrein
20 augustus 2018, 22:59:22
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door becasse
20 augustus 2018, 22:54:42
Stadtstrecke in spoor 1 door becasse
20 augustus 2018, 22:49:13
Rollenbank in Spoor-1 door becasse
20 augustus 2018, 22:42:51
Vorarlberg (Oostenrijkse treinbaan....n-spoor) door raymond erdtsieck
20 augustus 2018, 22:42:05
Digitale locs uit startset allemaal op hetzelfde nummer. door KNed
20 augustus 2018, 22:41:58
Artitec Daf ya126 en ya328 kleuren door RobertBaaij
20 augustus 2018, 22:36:29
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door DJV
20 augustus 2018, 22:29:49
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 augustus 2018, 22:27:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Marc tramt
20 augustus 2018, 22:26:48
Landerbahn en Reichsbahn locomotieven. door Rondje_HO
20 augustus 2018, 22:19:57
19 Toen door Rondje_HO
20 augustus 2018, 22:17:37
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
20 augustus 2018, 22:04:44
Dubbeltractie/Consist met simpel handheld DCC systeem, maar ook met computer control? door Ronald Koerts
20 augustus 2018, 22:03:54
Hoe verwijder je de kap van een Roco TEE VT 11.5 04183A? door waldberg
20 augustus 2018, 21:42:22
  

Auteur Topic: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?  (gelezen 2819 keer)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Gepost op: 17 februari 2018, 17:05:20 »
Ik heb het volgende probleem. Op mijn baan heb ik 34 wissels met spoelen (dus totaal 68 spoelen) liggen. Deze wissels worden geactiveerd met 34 condensatorontladingsunits (verdeeld over drie groepen van resp. 10/12/12 units). Elke unit bestaat uit enkele transistors, dioden, weerstanden en een condensator van 2200 uF 35 volt. De spanning voor een groep wisselspoelen is op ca. 18 volt afgesteld door middel van 3 spanningsregelaars (2 amp). De spanning vanuit de transformator is afgesteld op 22 volt. Het volgende verschijnsel doet zich voor: als ik de spanning aanzet en alle groepen zijn aangesloten dan stort de spanning in tot ongeveer 3,6 volt om na enige tijd tot de afgestelde waarde te stijgen. Als ik de groepen stuk voor stuk aansluit blijft de ingestelde spanning in tact. Als ik er twee tegelijk aansluit en de derde op een later moment gaat het ook goed. Mijn vraag: is dit een normaal verschijnsel, door het opladen van de condensatoren stort de spanning in totdat de condensatoren opgeladen zijn of heb ik ergens een serieus probleem.  Ik hoop dat ik mijn probleem duidelijk omschreven heb.
Wim
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 19:52:03 door Bert van Gelder »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 1824
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Spanningsverlies
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2018, 17:46:01 »
Ofwel voeding te zwak, ofwel bedrading te dun, of allebei... zakt de spanning ook bij de bron (voeding) in?
HansQ,
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix,
RailClub Utrecht N-brigade

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17383
Re: Spanningsverlies
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2018, 17:52:02 »
Bij opstarten moeten heel veel elco’s tegelijk worden opgeladen en dan wordt de voeding overbelast en stort de spanning in. Ik vermoed dat je bij de trafo moet zijn.
Je kan de laadstroom met een weerstand tot het maximum van de trafo beperken.
Maar waarom heb je eigenlijk voor ieder wissel een aparte CDU?
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2018, 18:03:50 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Spanningsverlies
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2018, 11:01:05 »
Hartelijk dank voor jullie reacties.

Hans,
De voeding op zich zal niet te zwak zijn (28 volt bij 11,5 amp). De spanning zakt inderdaad direct na de trafo in. 
Mijn voeding heb ik als volgt opgebouwd: trafo 28 V/11,5 A, daarachter een 4-tal  spanningsregelaars (Aliexpress) die de spanning terugbrengen naar resp 2 maal 22 en 2 maal 15 volt (ik meen dat de maximum stroom van de spanningsregelaars zonder koeling 2 amp is). 
De verbinding van de spanningsregelaars naar de ringleiding is nmm dik genoeg (ongeveer de oppervlakte van de schakeldraad in normale huisinstallaties (zwarte draad)). Vanaf de ringleiding wel wat dunnere draden (0,75 mm diameter) maar deze gaan dan niet meer naar het totaal aantal van 34 CDU’s maar naar een groep van maximaal 10 CDU’s.
Overigens stort alleen de spanning van de spanningsregelaar waarop de CDU’s zijn aangesloten in, de andere blijven op de ingestelde spanning staan, dus lijkt de spanningsregelaar het niet aan te kunnen (kan deze conclusie juist zijn?).

Henk,
Om de laadstroom bij de trafo te beperken zal ik waarschijnlijk een “zware” weerstand moeten gebruiken hoe zou ik die kunnen berekenen (ik heb nog een aantal vitrhom draadgewonden instelbare weerstanden liggen maar dan moet ik wel weten welke waarde ik ongeveer moet hebben.
De reden voor iedere wissel een aparte CDU is gelegen in het feit dat ik wisselstraten (tot 6 wissels) tegelijkertijd wil kunnen bedienen. Aangezien de kosten van een CDU per wissel gering zijn (nog geen euro) leek het mij beter per wissel een CDU toe te passen.

Graag jullie mening.
Wim

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2561
    • Mijn van-alles website
Re: Spanningsverlies
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2018, 11:47:19 »
Het zijn inderdaad die CDU's die het probleem vormen, al verbaast het me tegelijkertijd ook: die dingen waren toch zo ontworpen dat zij juist de piekstroom voor hun rekening namen en daarna langzaam weer op spanning gebracht werden, maar ja, met 60 van die dingen zou het best wel eens een ander verhaal kunnen worden.

Verwacht niet al teveel van die Aliexpress gevallen: ik heb zelf een vergelijkbaar geval in gebruik dat volgens opgave tot 2 Ampère aan moet kunnen. Bij iets van 300 mA wordt het ding met 50 graden echter al behoorlijk warm (zo warm dat ik me afvraag of die 2 Ampère wel haalbaar is).
Hou rekening met fake onderdelen, slechte ontkoppeling van de regelaar en dat soort zaken: ik vind het zelfs een wonder dat er met 30 CDU's op 1 regelaar nog spanning uitkomt bij het inschakelen en het ding niet compleet uitschakelt vanwege overbelasting. (maar dat zou ook weer het goedkope karakter van die dingen kunnen zijn)

EDIT: vergeet het bovenstaande: als het na de trafo al mis is: er schiet me ineens wat te binnen: die voeding van 28V 11 Ampère. Is dat wel een beetje een reputabel ding (Meanwell) of is dat ook al zo'n bloedlink geval uit China? In het laatste geval zou het me namelijk niets verbazen als ook die rare dingen gaat doen, zeker met een bergje schakelende regelaars erna.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2018, 11:49:46 »
Je zou inderdaad elke unit met Elco's kunnen voorzien van een voorlaadweerstand om de laadpieken te beperken. Zet die dan wel direct op de elco met een diode in die spert in de laadrichting. Zo laad hij langzaam op en ontlaad hij direct.

Wel zou ik niet overal de gelijke weerstandswaarden gebruiken. Door verschillende waardes te gebruiken verspreid je het gevraagde vermogen. Je kan natuurlijk ook eens chakeling maken met tijdvertraagde relais om een opstartprotocol te maken voor elke print.

https://www.timloto.org/formules/claad.html
Hier kan je laadttijden makkelijk uitrekenen.

Maar reken eerst een uit hoeveel laadvermogen er gevraagd word. Een normale spanningsregelaar 78xx hefet een max amperage van 1 Ampere, Welke regelaars zitten op de ali printen? Kan best andere zijn die wel meer vermogen kunnen leveren.
Maar als de oplaadpiek te hoog is zal die inderdaad in elkaar knallen.

Ander advies: Neem een geschakelde voeding van Meanwell (RSP-100-24) Dat is een 24V dc voeding die naast kortsluitvast ook nog een geschakeld is. Oftewel, als het vermogen stijgt schakelt hij bij. Soort van lastregeling zeg maar. Is het vermoegn te hoog schakelt hij zichzelf gewoon uit.

groetes
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2018, 11:51:35 »
Het zijn inderdaad die CDU's die het probleem vormen, al verbaast het me tegelijkertijd ook: die dingen waren toch zo ontworpen dat zij juist de piekstroom voor hun rekening namen en daarna langzaam weer op spanning gebracht werden, maar ja, met 60 van die dingen zou het best wel eens een ander verhaal kunnen worden.

Verwacht niet al teveel van die Aliexpress gevallen: ik heb zelf een vergelijkbaar geval in gebruik dat volgens opgave tot 2 Ampère aan moet kunnen. Bij iets van 300 mA wordt het ding met 50 graden echter al behoorlijk warm (zo warm dat ik me afvraag of die 2 Ampère wel haalbaar is).
Hou rekening met fake onderdelen, slechte ontkoppeling van de regelaar en dat soort zaken: ik vind het zelfs een wonder dat er met 30 CDU's op 1 regelaar nog spanning uitkomt bij het inschakelen en het ding niet compleet uitschakelt vanwege overbelasting. (maar dat zou ook weer het goedkope karakter van die dingen kunnen zijn)

EDIT: vergeet het bovenstaande: als het na de trafo al mis is: er schiet me ineens wat te binnen: die voeding van 28V 11 Ampère. Is dat wel een beetje een reputabel ding (Meanwell) of is dat ook al zo'n bloedlink geval uit China? In het laatste geval zou het me namelijk niets verbazen als ook die rare dingen gaat doen, zeker met een bergje schakelende regelaars erna.

Een normale spanningsregelaar 78xx kan maximaal 125 graden worden. Normaal zitten ze bij gebruik tussen de 60-80 gaden, een mens ervaart 40 graden al als te heet om aan te raken.

Een warmtegeleider erop zoals aluminium strip of koellichaam doet wonderen daarmee.
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15764
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies
« Reactie #7 Gepost op: 18 februari 2018, 13:27:17 »
De bottleneck zit inderdaad in de spanningsregelaar. Een spanningsregelaar uit de 78xx reeks kan 1A leveren. Die dingen zijn thermisch beveiligd, als hij het te warm krijgt regelt hij terug. Ook met een koelplaat zal dat gebeuren als de stroom boven 1A komt.
Je kan het beste eerst eens bepalen hoeveel stroom er getrokken wordt bij het inschakelen. Je kan dan misschien de CDU's verdelen over meerdere spanningsregelaars. Een andere optie is om een regelaar uit de 78Sxx reeks te gebruiken, die leveren 2A.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 122
Re: Spanningsverlies
« Reactie #8 Gepost op: 18 februari 2018, 13:47:35 »
Bedankt voor de reacties. Aangezien de rest van de dag al ingepland is kan ik morgen pas reageren op jullie adviezen.
Wim

bellejt

  • Offline Offline
  • Berichten: 387
    • Onze site
Re: Spanningsverlies
« Reactie #9 Gepost op: 18 februari 2018, 13:49:36 »
als je de spanningsregelaars een darlington laat aansturen kan je makkelijk opschroeven naar 4 amp per uitgang.
Greetings,salutations,groetjes,
http://www.johnnyrail.net/

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15764
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies
« Reactie #10 Gepost op: 18 februari 2018, 14:23:27 »
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17383
Re: Spanningsverlies
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2018, 14:39:47 »
Als het aan de spanningsregelaars ligt, is het wel vreemd dat Wim de boel wel groep voor groep kan inschakelen. De spanning zakt pas in als de drie groepen tegelijk worden ingeschakeld.

Ik vind vooral dat Wim het zich nogal moeilijk heeft gemaakt. Ieder wissel zijn eigen CDU is eigenlijk niet echt nodig. En als hij dat wil, dan beter eerst even uitrekenen hoe hoog de startlaadstroom wordt en dan een passende voeding erbij zoeken die direct op de CDU’s kan worden aangesloten. Die spanningsregelaars zijn ook alleen maar nodig omdat hij is begonnen met 28 volt bij ruim 10A. Voor het schakelen van wisseltjes.  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 15764
    • Pagina van klaas
Re: Spanningsverlies
« Reactie #12 Gepost op: 18 februari 2018, 16:46:43 »
Als het aan de spanningsregelaars ligt, is het wel vreemd dat Wim de boel wel groep voor groep kan inschakelen.
Ik vind dat helemaal niet vreemd. De CDU's trekken bij het inschakelen een grote stroom omdat alle condensatoren opgeladen moeten worden. Als je er veel tegelijk inschakelt zal de stroom zo groot worden dat de spanningsregelaar onderuit gaat. Doe je 1 groep minder, dan kan de spanningsregelaar het waarschijnlijk net aan.
Take it slow, the pace is not what matters, it's the direction that you go. (J.R. Cash)

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 681
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies
« Reactie #13 Gepost op: 18 februari 2018, 16:53:04 »
Precies, dat
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 17383
Re: Spanningsverlies
« Reactie #14 Gepost op: 18 februari 2018, 17:13:55 »
Oh, ik begreep uit de openingspost dat iedere groep een eigen spanningsregelaar heeft. Maar kennelijk is er één spanningsregelaar voor alle CDU’s. Valt het me nog mee dat er twee groepen tegelijk kunnen worden ingeschakeld.

Dan zal de regelaar vervangen door een 2A exemplaar het probleem wel oplossen. Anders de laadstroom nog beperken tot net geen 2A.

Vraag me ook wel af welke wisselaandrijvingen het zijn.
« Laatst bewerkt op: 18 februari 2018, 17:20:25 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.