Google+
Doel:€250.00
Donaties:€29.30

Per saldo:€-220.70

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-06-2018
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NMBS - Railtour samenstellingen door Bert van Gelder
Vandaag om 02:59:41
Reactivering spoorlijn Nijmegen - Kleve (niet) van de baan door Thom
Vandaag om 00:31:23
Eerste baanplan spoor N door 72sonett
Vandaag om 00:26:16
UIC "Speciale trein" Amsterdam-Nice door clickmaniac
Vandaag om 00:19:50
Boek: treinsamenstellingen in Europa. Nachttreinen in model. door clickmaniac
Vandaag om 00:08:37
plaatjes kantelen door Menno
Vandaag om 00:07:06
Jaren 80 in woord en beeld door clickmaniac
Vandaag om 00:03:56
BNLS Baanbreker - Project 083 tot 338 door könings
Vandaag om 00:00:50
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
22 juni 2018, 23:03:57
Baan in Los Angeles door AndrevdG
22 juni 2018, 22:53:28
BNLS Baanbreker - Deining in Dönsdorf door Basilicum
22 juni 2018, 22:50:22
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 juni 2018, 22:49:27
Br52 van Trumpeter in 1:35 door bosje77
22 juni 2018, 22:42:52
Inspiratie nieuw baanplan H0 door NS1220
22 juni 2018, 22:21:57
Mijn LEGO modellen. door SimonSt
22 juni 2018, 21:59:05
Plaatsen van DB seinen door MWS
22 juni 2018, 21:58:09
Dapol mag maar 12V op digitale baan door HansQ
22 juni 2018, 21:36:44
Br186 Rurtalbahn, wat hangen we erachter? door Henk Zwoferink
22 juni 2018, 21:30:58
Arduino Mega 2560, voor spoorwegoverweg met fotocellendetectie door 72sonett
22 juni 2018, 20:57:55
Zimo MX630 Motorregeling door Sandopie
22 juni 2018, 20:29:00
Westlandbaan door Zoedelaar
22 juni 2018, 20:13:34
  

Auteur Topic: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?  (gelezen 2170 keer)

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #30 Gepost op: 07 mei 2018, 08:57:32 »
Ja en nee ;)

Zolang we mooi ohms bezig zijn heb je gelijk. Maar een condensator houdt zich daar niet aan en een zekering/automaat/stop zal vermogen ook een worst wezen. Die kijkt alleen naar de stroom. Dus, om het niet al te ingewikkeld te maken is het inderdaad beter om het te beschouwen zoals Klaas dat doet. Dat blijft namelijk wel kloppen :) Afgezien van de piekstromen dan maar dat zal een automaat/stop in een huisinstallatie tot op zekere hoogte ook een worst wezen ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #31 Gepost op: 07 mei 2018, 09:01:31 »
Ff inhaken op Timo:
Een normale smeltpatroon GG (de stop) heeft een uitschakelpiek van 6x In (stroom nominaal) . Dat wil zeggen 6x zijn beveiligde amperage bij een piek voor hij vliegt. Een automaat heeft meen ik 2x I Nominaal.

Ff weer ontopic

Een oplaadpiek is niet per defenitie meteen een zekeringstrekker. Als de piek te lang duurt in combinatie met de hoogte dan vliegen de stoppen je om de oren.

De oplaadpiek kan je inderdaad zoals hierboven aangegeven heel mooi verlagen door de laadweerstand te verhogen. Standaard is 100 ohm. Maar je kan hier best expirimenteren met 1k2 bijvoorbeeld.

Maar ik kan erover heen gelezen hebben maar is er als eens geexpirimenteerd met het verdelen in ster?

Elke module apart voeden vanaf een ster punt. Als je elke aftakking een glaszekering geeft kan je snel zien welke modules de boosdoener is als je gaat expirimenteren.

Groetjes


Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 09:07:13 door Martin Domburg »
Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 3829
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #32 Gepost op: 07 mei 2018, 09:26:52 »
Ook bij een automaat licht dat wel hoger. Pas bij minimaal 3x Inom gaat een B karakteristiek automaat (normaal huis) direct (binnen 1 s) uit. Maar dit kan zelfs pas bij 5x zijn. 1,5x Inom kan een automaat zelf een minuut tot bijna een uur aan.

Een smeltveiligheid / stop heeft geen magnetische afschakeling dus heeft geen hard afkap moment.

Zie dit.


Timo
« Laatst bewerkt op: 07 mei 2018, 10:16:54 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Martin Domburg

  • Domburg Train Support
  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #33 Gepost op: 07 mei 2018, 10:11:11 »
Tnxs voor de correctie, was al heel wat jaren geleden dat ik me daarin had verdiept

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden.

Te 2/2

  • Offline Offline
  • Berichten: 525
  • Metrop-Märklin
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #34 Gepost op: 07 mei 2018, 16:18:09 »
Het draadje begint behoorlijk uit te diepen. Is dat mijn schuld?  ???

Ik hoop toch echt dat TEE-RAM zijn oorspronkelijk probleem getackled krijgt.

In een ster-configuratie of niet, maar als hij de derde groep aan zet, gaat er iets mis, zoveel is me duidelijk.

Had hij meer groepen (met minder verbruikers) moeten maken?
Moet hij ergens een timer tussen zetten om niet alle groepen tegelijk in te kunnen schakelen?
Jan Willem

analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 2532
    • Mijn van-alles website
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #35 Gepost op: 07 mei 2018, 20:20:28 »
Hij moet de CDU's aanpassen met een laadweerstand of afstappen van dubbele regelaars. Die printjes met regelaars zijn niet ideaal efficiënt en het verlies van de 3 regelaars die van 22 Volt weer 18 Volt maken, komt gewoon voor rekening van het printje dat van de ingangsspanning 22 Volt maakt. Het is een nogal onnodige stap, zeker met dat soort relatief efficiënte printjes.

Overigens kan hij gewoon 3 groepen aansluiten hoor: hij schrijft zelf dat bij alle 3 groepen aangesloten en direct inschakelen het probleem er wel is, maar bij twee groepen inschakelen en de derde bijschakelen er niets aan de hand is.

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 121
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #36 Gepost op: 07 mei 2018, 21:01:15 »
Allereerst iedereen bedankt voor zijn nuttige of minder nuttige inbreng. Ik ben de laatste tijd bezig geweest een en ander aan te passen. Zo heb ik alle regelaars er tussen uit gegooid en de CDU's rechtstreeks op de daarvoor bestemde trafo aangesloten (eigenlijk wilde ik het mooier maken dan nodig is maar daarbij heb ik tegelijkertijd een aantal onzekere factoren ingebouwd). De eerste resultaten zijn hoopgevend. De discussie met betrekking tot de spanning, stroom en vermogen is wat mij betreft van ondergeschikt belang. Mijn manier van werken is: ik krijg een idee, zoek wat op, probeer wat, kijk of het werkt, verniel wel eens wat past zo nodig aan en uiteindelijk komt er wel iets bruikbaars uit of niet! Ik realiseer mij dat dit waarschijnlijk niet de meest effectieve manier van werken is maar voor mij is dit ook een deel van de hobby. Ik heb er in ieder geval lol in (hoewel het soms frustrerend is). Schieten maar ;D ;D ;D
Wim

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3036
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Spanningsverlies bij gelijktijdig opladen 34 CDU's, normaal?
« Reactie #37 Gepost op: 08 mei 2018, 09:11:07 »
Je werkt in ieder geval volgens een methode (Trail and error). En dat is al beter dan JBF (Jan Boeren Fluitjes).
En zoals je schrijft, het is hobby, dus ik wil er lol in hebben  (y) (y)
Ik werk ook nog steeds volgens Trail and error, alhoewel er nog een hoop leeswerk aan vooraf gaat.

Dus ik ga niet schieten.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.