Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam  (gelezen 21683 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #30 Gepost op: 12 februari 2018, 10:27:15 »
Sinds de komst van de stichting AVM waar het amsterdamse museummaterieel in is ondergebracht is er gekeken naar alternatieven voor huisvesting langs de lijn. Dat is om allerlei redenen niet gelukt. De allerlaatste mogelijkheid was op de huidige plek bij het Haarlemmermeerstation blijven mits daarvoor een reeel en rendabel exploitatieplan aan de Gemeente zou worden verstrekt. Door systematische niet medewerking van de stichting ema, die de museumlijn exploiteert, is het resulterende plan in de ogen van de gemeente niet aanvaardbaar. Hoe klein en op eigenbelang gericht kunnen sommige figuren toch zijn!
Overigens is het om een rare reden aantrekkelijk om de museumtram daar te houden, als er bewoning op de begane grond komt moet er worden gesaneerd op een voormalig NS terrein. Als de tram blijft zou dat eventueel niet hoeven.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 618
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2018, 16:54:08 »
Goed plan moet er zeker zijn. Ik hoop echt dat het allemaal gunstig uitpakt.

Richard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2018, 08:33:37 »
Roger wees erop dat ondertussen een petitie is gestart. Ik heb hem ondertekend. Niet omdat ik vind dat de tramorganisaties het grote gelijk hebben, maar omdat publieke steun altijd van belang is bij de besluitvorming.

Zondag is een actie gestart op petities.nl om zoveel mogelijk handtekeningen te krijgen voor het behoud van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
Veel mensen zijn al via de digitale media hierover geïnformeerd en hebben de petitie reeds ondertekend.
Als u dat nog niet gedaan heeft en u wilt daar ook aan meedoen, activeer dan de volgende link.
 
https://petities.nl/petitions/behoud-de-electrische-museumtramlijn-in-amsterdam?locale=nl
 
Als u de petitie heeft ingevuld en verstuurd, krijgt u een email terug met een link die u moet activeren.
Als u deze link niet activeert, dan geldt uw ondertekening niet.
Stuur dit verzoek door naar zoveel mogelijk mensen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2018, 10:55:19 »
Zoals al eerder is aangegeven wil de EMA/RETM graag meewerken maar de eisen van de gemeente zijn niet te halen.
Misschien is dat wel in de inzet van de gemeente, leg de lat zo hoor dat hij nooit gehaald kan worden.

Als museum organisatie zijn wij, je ben medewerker bij dit museum, ale jaren opzoek naar beter huisvesting.
De herindeling van het havenstraat terrein is al jaren aan de gang en de gemeente heeft altijd gezet mee te willen werken aan nieuw bouw.
Nu komt echt de aap uit de mouw en is dit allemaal te kostbaar.

In andere gemeente, lees Den Haag en Rotterdam, is er subsidie van de gemeente dan wel vervoerder.
Maar ook daar zijn problemen.

We blijven moet hebben, maar het ziet er inderdaad somber uit.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2018, 11:12:52 »
Als ik heel eerlijk ben is het volgens mij echt niet zo zwart-wit als jij het nu voorstelt, dwz grote boze gemeente tegen zielige kleine tram.

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2018, 11:27:39 »

Misschien niet, maar het is wel zo dat de gemeente de huur prijs zo omhoog gaat goeien dat we niet kosten dekend zijn.
En de gemeente wil niet bijdragen aan het museum.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 21:43:04 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2018, 08:33:18 »
Als ik het bestemmingsplan goed zie, wil de gemeente een nieuwe keerlus om het Haarlemmermeerstation bouwen. De tram zelf kan dus gewoon blijven rijden, het gaat uitsluitend om de gebouwen op de Havenstraat.

De gemeente staat blijkbaar open voor een mooie oplossing waarin een nieuwe stalling op die plek wordt gebouwd met woningen er bovenop. Maar dat kost natuurlijk veel geld. En die investering wil het alleen doen als de tramorganisaties een goed plan kunnen overleggen waaruit blijkt dat ze er inderdaad ook nog jaren zitten en in ieder geval nog enigzins inkomsten genereren. Wat ik op zich best een redelijke eis vind.

Maar dat plan ligt er blijkbaar nog steeds niet - waarom eigenlijk niet?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2018, 08:56:29 »
Misschien niet, maar het is wel zo dat de gemeente de huur prijs zo omhoog gaat goeien dat we niet kosten dekend zijn.
En de gemeente wil niet bijdragen aan het museum.
En dat is redelijk normaal beleid in gemeenteland. De gemeenten willen hun vastgoed veelal tegen kostprijsdekkende huur op de markt zetten. Dat is wel zo transparant en eerlijk tegenover de diverse huurders. Als een museumorganisatie dan subsidie wil om het huishoudboekje sluitend te krijgen zullen ze bij een ander loket aan moeten kloppen, bijvoorbeeld kunst en cultuur.
Dit lijkt wat krom en omslachtig maar zo voorkomt een gemeente dat de afdeling vastgoed beslist welke club verkapte subsidie krijgt en welke niet. Vastgoed moet gaan over stenen, niet welk clubje waardevol is op het gebied van kunst, cultuur, sport of buurtwerk.
No dress rehearsel, this is our life.

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2018, 10:09:48 »
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Hoezeer ik die Museumtram ook mag - als 't gewoon voor een superlage prijs van stedelijk belastinggeld een gloednieuwe loods gebouwd krijgt, denk ik ook: euhm, hallo, er zijn wel meer verenigingen en kleine bedrijfjes die zitten te springen om ruimte. Waarom de tram wel en al die andere niet?

Dan inderdaad gewoon eerlijk: iedereen betaalt een marktcomforme prijs en als de begroting niet meer rond komt, dan subsidie aanvragen bij het loket dat daarvoor bestaat.

Niet dat ik vind dat in een stad alles om geld moet draaien, hoor. Integendeel, bij het cashen op de huidige vastgoedbubbel kun je zelfs terechte kanttekeningen plaatsen. Daar heeft de gemeente Amsterdam namelijk een hele rijke en soms zelfs Napoleaanse traditie in - zodra de huizenmarkt bloeit, wil Amsterdam geld verdienen. Ik herinner me nog de oude garages bij mij om de hoek (Oostpoort). Daar zat het Amsterdams Openbaarvervoer Museum in met bussen en trams. Die garages stonden op de monumentenlijst, er liepen zelfs al rechtzaken tegen de sloop, maar de gemeente gooide de boel gewoon plat, stelde vervolgens dat 't een vergissinkje was (tot verbijstering van de rechter) en zette zo heel sneaky iedereen voor voldongen feiten.

Als goedmakertje staan op die plek nu trouwens gebouwen met nepgevels die eruit zien als die oude loodsen. ;-)

Overigens speelde daarbij wél weer een rol dat het AOM ruzie maakte met iedereen en de ambtenaren het wel een beetje zat waren.

Hoop dat die geschiedenis zich nu niet weer herhaalt.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2018, 10:47:45 »
In garage oost zat de MUSA met Bussen en de AOM met trams. Alleen de gevel was monument. De garage zelf helaas niet. Is wel geprobeerd die op de monumentenlijst te krijgen.

De EMA/RETM zitten nu met hele lage huur op het spoorweg terein van de NS/prorail? Wat nu door de gemeente gekocht/verworven is.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2018, 10:53:08 »
Uit het gesloten petitie draadje.

Citaat
  De gemeente wil inderdaad een exploitatieplan, maar dan wel een commercieel plan.
Er is wel degelijk een exploitatieplan bespreken, maar die is niet zo commercieel.
Dus 1 waarin de huur huurstijging van ongeveer 1000% niet gedekt kan worden.
Iets wat geen van de musea (lees Rotterdam en Den Haag) kunnen opbrengen.

Het probleem is dat het museum nog hard in onderhandeling is en de gemeente nu pers heeft opgezocht.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2018, 11:42:54 »
En wat is de bron van die informatie in dat draadje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4451
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2018, 12:26:13 »
Medewerker EMA/RETM

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2018, 12:52:02 »
Ah ja, geheel objectief dus.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2018, 12:59:17 »
Ik zie overigens op Ruimtelijkeplannen.nl dat het hele gedeelte waar nu de sporen van de RETM liggen volgezet is met blokken met de functie 'gemengd'. Ik zie geen ruimte voor een keerlus waar dan ook.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.