Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:21:56
Transfer afwrijven? door henk
Vandaag om 17:19:43
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Rob E.
Vandaag om 17:19:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:15:01
Modules van Kees Gorter door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:14:35
Zestiger jaren plastic lijmen? door bellejt
Vandaag om 17:09:30
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris Dilz
Vandaag om 17:00:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:00:19
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 16:21:26
Roco lok in startset na 3 uur defect. door Bert van Gelder
Vandaag om 16:17:44
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door tuurtje
Vandaag om 16:07:45
Montage bouwkit Weinert BR 93 door wob
Vandaag om 15:48:58
Probleem: ramen 'beslaan' door Floris Dilz
Vandaag om 15:37:06
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
Vandaag om 15:30:49
Treinongeval Rijnstrecke door Gérard Drost
Vandaag om 15:28:42
Hookyville (schaal N) door Hookies
Vandaag om 15:25:42
Modelspoorbaan Fleischmann door NS1220
Vandaag om 14:43:39
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 14:33:05
Verfraaien D-trein rijtuigen door Ronald69
Vandaag om 14:25:06
Ondergrond maken voor stoomdepot en werkplaats, maar waarmee? door puntenglijder
Vandaag om 14:16:40
Fleischmann stoomloc, motor rookt bij maximale spanning, na schoonmaken. door Rolando
Vandaag om 14:11:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Rondje_HO
Vandaag om 13:55:49
Maar stel nou dat....? door NS8714
Vandaag om 13:53:37
Flacatlan in N door tothebeach
Vandaag om 13:46:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Floris Dilz
Vandaag om 13:43:39
Baanbouw Bosje77 door p.heinst
Vandaag om 13:41:40
Gezocht: emplacementsverlichtingspaal in Nederlandse stijl door Gerben Stoffels
Vandaag om 13:21:19
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:53:27
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door tijgernootje
Vandaag om 12:47:36
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 12:29:41
  

Auteur Topic: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam  (gelezen 12362 keer)

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #30 Gepost op: 12 februari 2018, 10:27:15 »
Sinds de komst van de stichting AVM waar het amsterdamse museummaterieel in is ondergebracht is er gekeken naar alternatieven voor huisvesting langs de lijn. Dat is om allerlei redenen niet gelukt. De allerlaatste mogelijkheid was op de huidige plek bij het Haarlemmermeerstation blijven mits daarvoor een reeel en rendabel exploitatieplan aan de Gemeente zou worden verstrekt. Door systematische niet medewerking van de stichting ema, die de museumlijn exploiteert, is het resulterende plan in de ogen van de gemeente niet aanvaardbaar. Hoe klein en op eigenbelang gericht kunnen sommige figuren toch zijn!
Overigens is het om een rare reden aantrekkelijk om de museumtram daar te houden, als er bewoning op de begane grond komt moet er worden gesaneerd op een voormalig NS terrein. Als de tram blijft zou dat eventueel niet hoeven.

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #31 Gepost op: 12 februari 2018, 16:54:08 »
Goed plan moet er zeker zijn. Ik hoop echt dat het allemaal gunstig uitpakt.

Richard

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18775
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #32 Gepost op: 27 februari 2018, 08:33:37 »
Roger wees erop dat ondertussen een petitie is gestart. Ik heb hem ondertekend. Niet omdat ik vind dat de tramorganisaties het grote gelijk hebben, maar omdat publieke steun altijd van belang is bij de besluitvorming.

Zondag is een actie gestart op petities.nl om zoveel mogelijk handtekeningen te krijgen voor het behoud van de Electrische Museumtramlijn Amsterdam.
Veel mensen zijn al via de digitale media hierover geïnformeerd en hebben de petitie reeds ondertekend.
Als u dat nog niet gedaan heeft en u wilt daar ook aan meedoen, activeer dan de volgende link.
 
https://petities.nl/petitions/behoud-de-electrische-museumtramlijn-in-amsterdam?locale=nl
 
Als u de petitie heeft ingevuld en verstuurd, krijgt u een email terug met een link die u moet activeren.
Als u deze link niet activeert, dan geldt uw ondertekening niet.
Stuur dit verzoek door naar zoveel mogelijk mensen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #33 Gepost op: 27 februari 2018, 10:55:19 »
Zoals al eerder is aangegeven wil de EMA/RETM graag meewerken maar de eisen van de gemeente zijn niet te halen.
Misschien is dat wel in de inzet van de gemeente, leg de lat zo hoor dat hij nooit gehaald kan worden.

Als museum organisatie zijn wij, je ben medewerker bij dit museum, ale jaren opzoek naar beter huisvesting.
De herindeling van het havenstraat terrein is al jaren aan de gang en de gemeente heeft altijd gezet mee te willen werken aan nieuw bouw.
Nu komt echt de aap uit de mouw en is dit allemaal te kostbaar.

In andere gemeente, lees Den Haag en Rotterdam, is er subsidie van de gemeente dan wel vervoerder.
Maar ook daar zijn problemen.

We blijven moet hebben, maar het ziet er inderdaad somber uit.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9946
    • Mijn fotoarchief
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #34 Gepost op: 27 februari 2018, 11:12:52 »
Als ik heel eerlijk ben is het volgens mij echt niet zo zwart-wit als jij het nu voorstelt, dwz grote boze gemeente tegen zielige kleine tram.
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail '20 :)

rckoenes

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #35 Gepost op: 27 februari 2018, 11:27:39 »

Misschien niet, maar het is wel zo dat de gemeente de huur prijs zo omhoog gaat goeien dat we niet kosten dekend zijn.
En de gemeente wil niet bijdragen aan het museum.
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2018, 21:43:04 door Bert van Gelder. Reden: Citaat verwijderd »

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #36 Gepost op: 28 februari 2018, 08:33:18 »
Als ik het bestemmingsplan goed zie, wil de gemeente een nieuwe keerlus om het Haarlemmermeerstation bouwen. De tram zelf kan dus gewoon blijven rijden, het gaat uitsluitend om de gebouwen op de Havenstraat.

De gemeente staat blijkbaar open voor een mooie oplossing waarin een nieuwe stalling op die plek wordt gebouwd met woningen er bovenop. Maar dat kost natuurlijk veel geld. En die investering wil het alleen doen als de tramorganisaties een goed plan kunnen overleggen waaruit blijkt dat ze er inderdaad ook nog jaren zitten en in ieder geval nog enigzins inkomsten genereren. Wat ik op zich best een redelijke eis vind.

Maar dat plan ligt er blijkbaar nog steeds niet - waarom eigenlijk niet?

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 8891
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #37 Gepost op: 28 februari 2018, 08:56:29 »
Misschien niet, maar het is wel zo dat de gemeente de huur prijs zo omhoog gaat goeien dat we niet kosten dekend zijn.
En de gemeente wil niet bijdragen aan het museum.
En dat is redelijk normaal beleid in gemeenteland. De gemeenten willen hun vastgoed veelal tegen kostprijsdekkende huur op de markt zetten. Dat is wel zo transparant en eerlijk tegenover de diverse huurders. Als een museumorganisatie dan subsidie wil om het huishoudboekje sluitend te krijgen zullen ze bij een ander loket aan moeten kloppen, bijvoorbeeld kunst en cultuur.
Dit lijkt wat krom en omslachtig maar zo voorkomt een gemeente dat de afdeling vastgoed beslist welke club verkapte subsidie krijgt en welke niet. Vastgoed moet gaan over stenen, niet welk clubje waardevol is op het gebied van kunst, cultuur, sport of buurtwerk.
Trambaantje in h0
Rosestraat in 0/0m 
Tea Tray Depot in 0
www.modulebaan.nl  Charleroi - Route de Mons

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #38 Gepost op: 28 februari 2018, 10:09:48 »
Daar ben ik het eigenlijk wel mee eens. Hoezeer ik die Museumtram ook mag - als 't gewoon voor een superlage prijs van stedelijk belastinggeld een gloednieuwe loods gebouwd krijgt, denk ik ook: euhm, hallo, er zijn wel meer verenigingen en kleine bedrijfjes die zitten te springen om ruimte. Waarom de tram wel en al die andere niet?

Dan inderdaad gewoon eerlijk: iedereen betaalt een marktcomforme prijs en als de begroting niet meer rond komt, dan subsidie aanvragen bij het loket dat daarvoor bestaat.

Niet dat ik vind dat in een stad alles om geld moet draaien, hoor. Integendeel, bij het cashen op de huidige vastgoedbubbel kun je zelfs terechte kanttekeningen plaatsen. Daar heeft de gemeente Amsterdam namelijk een hele rijke en soms zelfs Napoleaanse traditie in - zodra de huizenmarkt bloeit, wil Amsterdam geld verdienen. Ik herinner me nog de oude garages bij mij om de hoek (Oostpoort). Daar zat het Amsterdams Openbaarvervoer Museum in met bussen en trams. Die garages stonden op de monumentenlijst, er liepen zelfs al rechtzaken tegen de sloop, maar de gemeente gooide de boel gewoon plat, stelde vervolgens dat 't een vergissinkje was (tot verbijstering van de rechter) en zette zo heel sneaky iedereen voor voldongen feiten.

Als goedmakertje staan op die plek nu trouwens gebouwen met nepgevels die eruit zien als die oude loodsen. ;-)

Overigens speelde daarbij wél weer een rol dat het AOM ruzie maakte met iedereen en de ambtenaren het wel een beetje zat waren.

Hoop dat die geschiedenis zich nu niet weer herhaalt.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #39 Gepost op: 28 februari 2018, 10:47:45 »
In garage oost zat de MUSA met Bussen en de AOM met trams. Alleen de gevel was monument. De garage zelf helaas niet. Is wel geprobeerd die op de monumentenlijst te krijgen.

De EMA/RETM zitten nu met hele lage huur op het spoorweg terein van de NS/prorail? Wat nu door de gemeente gekocht/verworven is.

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #40 Gepost op: 28 februari 2018, 10:53:08 »
Uit het gesloten petitie draadje.

Citaat
  De gemeente wil inderdaad een exploitatieplan, maar dan wel een commercieel plan.
Er is wel degelijk een exploitatieplan bespreken, maar die is niet zo commercieel.
Dus 1 waarin de huur huurstijging van ongeveer 1000% niet gedekt kan worden.
Iets wat geen van de musea (lees Rotterdam en Den Haag) kunnen opbrengen.

Het probleem is dat het museum nog hard in onderhandeling is en de gemeente nu pers heeft opgezocht.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18775
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #41 Gepost op: 28 februari 2018, 11:42:54 »
En wat is de bron van die informatie in dat draadje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Henk de Rode Rattenslang
  • Offline Offline
  • Berichten: 4229
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #42 Gepost op: 28 februari 2018, 12:26:13 »
Medewerker EMA/RETM

Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

henk

  • Online Online
  • Berichten: 18775
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #43 Gepost op: 28 februari 2018, 12:52:02 »
Ah ja, geheel objectief dus.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 3739
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Ontwikkelingen Elektrische Museumlijn Amsterdam
« Reactie #44 Gepost op: 28 februari 2018, 12:59:17 »
Ik zie overigens op Ruimtelijkeplannen.nl dat het hele gedeelte waar nu de sporen van de RETM liggen volgezet is met blokken met de functie 'gemengd'. Ik zie geen ruimte voor een keerlus waar dan ook.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.