Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Swalbenburg, N modulebaan door tijgernootje
Vandaag om 13:52:37
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
Vandaag om 13:48:09
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:42:37
wisselaandrijving MTB door Lobomotion69
Vandaag om 13:41:40
Pfarrerwinkel bahn door tijgernootje
Vandaag om 13:35:10
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 13:31:45
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door IJmc
Vandaag om 13:12:03
Br 38 Piko Superen. door Lobomotion69
Vandaag om 13:05:11
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door sncf231e
Vandaag om 13:02:27
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door RobbertJan
Vandaag om 12:57:05
Raadplaatje door Nullem
Vandaag om 12:36:56
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Frans Peeters
Vandaag om 12:19:56
Roco Plan T door gtw6016
Vandaag om 12:18:12
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 12:17:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 12:13:31
The Micro Model Railway Dispatch door Scratchbuilt
Vandaag om 11:55:35
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:55:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 262109 keer)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 922
    • Secondtrains.com
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #540 Gepost op: 06 March 2018, 22:15:25 »
ATT DDM1 opgemeten: 65 graden.

Lijkt me ook een "logisch" getal. Waarom 63 of 68?


CKLX

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #541 Gepost op: 06 March 2018, 22:23:41 »
Dan lijkt de hoek van Artitec dus niet juist. Dat is dan wel stom, want makkelijk te voorkomen.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4549
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #542 Gepost op: 07 March 2018, 07:14:20 »
Nou niet van Artitec maar van de Mat54. Op DDM1 hebben ze het wel goed gedaan namelijk.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #543 Gepost op: 07 March 2018, 07:55:58 »
Genau. Nu ben ik geen expert, dus ik weet ook niet of hoeken altijd precies hetzelfde zijn. Maar het lijkt er dus op basis van de  foto's wel op. Dan is het idd wel suf als je zelf al modellen met de juiste hoek hebt uitgebracht.
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #544 Gepost op: 07 March 2018, 08:12:48 »
Of er zat verschil in de hoeken:

maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, ik neem aan dat er een spuitmal voor beschikbaar was.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 2024
  • Allegra" treinstel
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #545 Gepost op: 07 March 2018, 08:23:09 »
Op de tekening van de Plan V is is de hoek 65 graden


Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #546 Gepost op: 07 March 2018, 09:41:26 »
Of er zat verschil in de hoeken:

maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen, ik neem aan dat er een spuitmal voor beschikbaar was.

Deze staat sowieso veel rechterop dan de reclamebanen van het reizigersmaterieel. Laten we deze exoot in deze discussie maar buiten beschouwing laten....

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #547 Gepost op: 07 March 2018, 10:17:42 »
Ze lijken trouwens inderdaad aan de smalle kant?
In de verzameling van in der loop van jaren verzamelde foto's kom ik deze tegen van een ELD2:



(foto van Erich, hier op forum als gebruiker Deetrein, dank voor pm!)


Hierboven zijn de banen toch ruim een raam breed, maar hieronder kom je toch niet verder dan een raam.


Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8449
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #548 Gepost op: 07 March 2018, 10:19:45 »
Andere Hk

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #549 Gepost op: 07 March 2018, 10:28:32 »
Niet zozeer een andere Hondekop maar 1e en 2e klasse ramen.

Deze staat sowieso veel rechterop dan de reclamebanen van het reizigersmaterieel.
  (y)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #550 Gepost op: 07 March 2018, 10:36:36 »
De vorm van de ramen is ook heel anders.


Steyn

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5370
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #551 Gepost op: 07 March 2018, 10:40:59 »
1e klas ramen waren vroeger net zo groot als 2e klas ramen, alleen stonden ze bij de 1e klas verder uit elkaar.

Vorm van de ramen is inderdaad wel anders, maar dat maakt voor de hoek van de reclamebanen niet uit.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1386
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #552 Gepost op: 07 March 2018, 10:47:13 »
De hoek blijft niet goed inderdaad.

Op het forum staat nog een mooie foto in dit topic:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=54481.90


(foto van Jamie Diks)

Versie met sprinterramen, die zijn net zo breed als de latere schuiframen lijkt mij?

Als je breedte van deze banen (net iets breder dan raam) vergelijkt met de banen op de groene kopbak 2 pagina's terug, klopt de breedte wel ongeveer:
link naar bericht

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • Spoor N
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #553 Gepost op: 07 March 2018, 10:51:36 »
1e klas ramen waren vroeger net zo groot als 2e klas ramen, alleen stonden ze bij de 1e klas verder uit elkaar.
Waarom staat hier dan een tekening met een breedte van 1382 mm voor de 1e klasse en 1182 mm voor de 2e klasse? De Piko Hondekop heeft ook bredere ramen in de eerste klasse, maar dat is natuurlijk maar een Piko...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4246
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #554 Gepost op: 07 March 2018, 10:59:02 »
Kijk, dat is cool. Maar het verschil is dus 20 cm dan, maakt het idd wat minder erg. En idd andere versie. Maar goed, er moet toch wel IEMAND hier zijn die eea kan uitleggen?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor