Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: Roco motor 85113, of soortgelijk door meino
Vandaag om 14:03:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 14:03:15
Service Roco door henk
Vandaag om 13:59:22
Faller verdeelplaatje 18080X -verbindingen komen los door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:57:44
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:55:44
tentoonstelling RAMMA in Sedan Frankrijk verschoven naar 2023 door hansberekvam
Vandaag om 13:51:46
Ontstaan van module/ diorama baan De Lagerweij door jaco1988
Vandaag om 13:47:10
NS 6100 van GM&S door sander1985
Vandaag om 13:43:54
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg, ofwel de Bimmelbahn door spoorijzer
Vandaag om 13:22:36
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door nighttrain1
Vandaag om 13:09:14
Pimp my Fleischmann BR01 164 ==> Lofzang op een Fleischmann BR 01 door charp
Vandaag om 13:04:41
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Chris
Vandaag om 13:02:11
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 12:57:19
Brauhofen 2020, modelbaan in h0. door Overet
Vandaag om 12:55:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 12:53:26
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 12:47:17
Beschrijving Fleischmann stoomlok 562264 door Rondje_HO
Vandaag om 12:45:40
Roco tractie voor Lima mat '46 door Besselspoor
Vandaag om 12:40:07
Schroemershage door jandcargo
Vandaag om 12:27:54
Roco NS 2400, model 2020, materieelbespreking door Esperopt
Vandaag om 12:16:03
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jeronimos
Vandaag om 11:51:13
NL baan: Frotterdam in h0 door Kees (NS Blokpost 54 Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 11:48:38
Fleischmann H0 1200 storing door Besselspoor
Vandaag om 11:45:57
Update: baan in de tropen door Rolando
Vandaag om 11:23:02
Projekt 083-338 door Wim Hesselink
Vandaag om 11:10:21
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 11:08:34
Stoomtrein Goes Borsele: Wat zijn we aan het bouwen door Carel Ruysink
Vandaag om 11:05:16
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
Vandaag om 10:34:05
Budget Wunderline deels naar snelweg door henk
Vandaag om 10:04:34
Baanbouw Frycio; eindelijk ruimte door Frycio82
Vandaag om 10:02:54
  

Auteur Topic: Artitec Mat '54, materieelbespreking.  (gelezen 141984 keer)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
    • Beneluxrail
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #225 Gepost op: 11 februari 2018, 01:00:43 »
Ben ik nu de enige die de daken nog steeds te plastic vind?

Voor de rest perfect getroffen  (y)
Gewoon genieten van treintjes 😊

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
    • Biesje.nl
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #226 Gepost op: 11 februari 2018, 01:22:35 »
dat is een behoorlijk verschil ja,  wat is het verschil in bak lengte dan?

arnaud

In theorie niks. Zowel de Piko als Artitec zijn 1:87, ook in lengte. Het is wel heel duidelijk dat de Piko een 'Hobby' model is. Vooral de sluitseinen en de cabineraampjes aan de zijkant vallen negatief op. Cabineraampje is nog wel te corrigeren met een vijltje maar krijg je nooit zo mooi als bij de Artitec. Ben wel benieuwd hoe het zal rijden als je een Artitec met een Piko koppelt. De aandrijving is natuurlijk anders.

Ik denk dat als we genoeg zeuren en het viertje goed verkoopt, dat we uiteindelijk misschien ook een tweetje mogen verwachten (maar eerst intercity viertje aub :P ). Tot die tijd is het afkijken bij Artitec en de Piko's pimpen :P. Of een aantal viertjes valt hetzelfde lot ten deel als de oude Lima/Hema hondekoppen: verknippen en weer in elkaar plakken tot een tweetje :-X

Ik heb zelf niet zo'n moeite met de vorm van de neus, maar wellicht is er inderdaad iemand die het leuk vind om een nieuw neusje te maken, 3D print of giethars. Is die naad toch nog ergens goed voor (y) . Het sluitsein aanpassen van schaal 0 naar H0 vergt wat meer trucjes ben ik bang.

Mvg,

Robert

arnaud-ns/htm

  • Nederlands - 1:87 - digitaal - HTM trams - mcc car system - hulpverlening
  • Offline Offline
  • Berichten: 826
  • soms lopen men katten over de baan heen,,
    • arnaud's trein baan
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #227 Gepost op: 11 februari 2018, 01:51:50 »
In theorie niks. Zowel de Piko als Artitec zijn 1:87, ook in lengte. Het is wel heel duidelijk dat de Piko een 'Hobby' model is. Vooral de sluitseinen en de cabineraampjes aan de zijkant vallen negatief op. Cabineraampje is nog wel te corrigeren met een vijltje maar krijg je nooit zo mooi als bij de Artitec. Ben wel benieuwd hoe het zal rijden als je een Artitec met een Piko koppelt. De aandrijving is natuurlijk anders.

Mvg,

Robert

okee  ik twijfel nog steeds tussen geel of groen en dan digitaal of digitaal sound.

die naad tja jammer dan de meeste die een keer komen kijken op me zolder zien dat niet eens joh :P  en op de vereniging zien de meeste dat ook niet :)

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 1567
    • Biesje.nl
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #228 Gepost op: 11 februari 2018, 02:38:02 »
Toen ik nog verkoper was in een computerwinkel zei ik altijd: bij twijfel kunt u ze natuurlijk ook allebei nemen... Dit was uiteraard een grapje, maar soms werkte het :angel:

Als ik nu met het mes op de keel zou moeten kiezen dan wordt het een gele met reclame banen. Deze heb ik bewust meegemaakt en er zelfs nog aan gewerkt in toenmalig hoofdwerkplaats Haarlem. Ik hoop dat Artitec echt wel komt met die IC uitvoering. Als jullie deze batch helemaal opkopen dan komt ie vast :D En anders maar een gele overlaten voor mij :P

Mvg,

Robert.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
    • Zwetdorf in model
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #229 Gepost op: 11 februari 2018, 09:06:13 »
CKLX; bedankt voor de foto's.
Wat mij opvalt, is dat hij net zo groot is als de Piko. Bij mij staat de PIKO in de vitrine naast een Roco plan T, de Roco is beduidend groter dan de PIKO.
In mijn gedachte, waren de hondenkoppen vroeger groter.

Ik weet het, een beetje off topic. Maar weet iemand of de Roco's dan te groot zijn, of kloppen mijn gedachtens niet?

Groeten,

Christoph

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 523
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #230 Gepost op: 11 februari 2018, 09:22:36 »
Ik las in de folder van Artitec dat de loc decoder ook los te koop is, geen idee voor hoeveel. Heeft iemand enig idee of deze ook in de PIKO hondenkop geplaatst kan worden?

Het gaat om de gelijkstroom versie met sound. (ESU) Dan kan er ook een tweeje met van geluid worden voorzien. Het lijkt me dat het geluid van een tweetje en een viertje hetzelfde is.

Is bij plan V en T van Roco ook zo.

De bouw van Berkendam is begonnen.

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 1667
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #231 Gepost op: 11 februari 2018, 09:39:28 »
Ondanks dat ik periode 2 rij vind ik het een mooi treinstel.

De prijs vind ik goed en zelfs aan de goedkope kant, als ik het vergelijk met een stoom locomotief van de firma
Brawa ben ik het zelfde kwijt.

Ik moet dan nog even een rij met wagons gaan kopen voor er achter, terwijl jullie al klaar zijn en kunnen rijden.
Met een gemiddelde prijs ( nieuw) van een euro of 40 en een stuk of 5 wagons komt er bij mij nog even een 200,-
euro bij.

Wat ik misschien wel een minpuntje vind is de wijzen waarop de pantografen op het dak zijn geplaatst, was dit
in werkelijkheid ook zo een puntje waar hij op staat en dan ook nog zo grijs als de panto zelf?

Maar goed, dat is misschien persoonlijk.

Is het treinstel al voorzien van binnen verlichting, dan word het geheel nog goedkoper mijn inziens. ;)

Bij ESU kun je een standaard sound decoder altijd voorzien van het juiste geluid, deze zal dan ook op hun
lijst staan met te downloaden geluid.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 653
  • mekkerend het leven door
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #232 Gepost op: 11 februari 2018, 09:46:16 »
Wat mij opvalt, is dat hij net zo groot is als de Piko. Bij mij staat de PIKO in de vitrine naast een Roco plan T, de Roco is beduidend groter dan de PIKO.
In mijn gedachte, waren de hondenkoppen vroeger groter.

[/quote]

Op deze foto komen de koppen van Plan T/V naar mijn idee ook massaler over http://stortenbeker.eu/groot.asp?f1=maatschappij_type_serie&q1=ns_mat_54&o2=&f2=&q2=&o3=&f3=&q3=&start=63
Groet,

Gerard

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 4319
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #233 Gepost op: 11 februari 2018, 09:57:46 »
Is er nou niemand die die zijramen van de Piko heeft aangepast?

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
    • Zwetdorf in model
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #234 Gepost op: 11 februari 2018, 10:01:27 »
Gerard bedankt voor de link.
Ik  had natuurlijk ook zelf via google kunnen zoeken.  8)

Groeten,

Christoph

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 2709
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #235 Gepost op: 11 februari 2018, 10:06:40 »
Dank voor de foto’s. Sterkt mijn idee dat als,ik mijn twee tweetjes los van de 4 laat rijden, dat dat prima kan. Wil niet zeggen dat ik ze misschien vervang op termijn als er tweetjes komen....
Martijn

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19484
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #236 Gepost op: 11 februari 2018, 10:27:24 »
Wat mij opvalt, is dat hij net zo groot is als de Piko. Bij mij staat de PIKO in de vitrine naast een Roco plan T, de Roco is beduidend groter dan de PIKO.
In mijn gedachte, waren de hondenkoppen vroeger groter.

Op deze foto komen de koppen van Plan T/V naar mijn idee ook massaler over

Treinen zijn ook geleidelijk groter geworden. Zet maar eens een SLT naast een Hondekop of zelfs een plan v. Ze worden weleens voor trams uitgescholden, maar in werkelijkheid ogen ze forser en ruimer dan stellen van 50 jaar geleden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 4483
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #237 Gepost op: 11 februari 2018, 10:34:46 »
Puur op vorm valt het verschil mij nog heel erg mee. Het is dat ver-ma-le-dij-de buitenste cabineraam van de Piko dat alles verpest.

Was dat op maat geweest dan was het complete aangezicht anders geweest. Zonde hoor!
Boomshanka!

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1455
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #238 Gepost op: 11 februari 2018, 10:38:17 »
Eigenlijk had Artitec misschien al een hint gegeven met de hondekop uit te brengen door de losse kop op de werkwagen uit te brengen.

Gaat deze hint ook op voor de werkwagen met plan v neus??

Neurenberg 2019???
Plan V /T?

Groeten Chris
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 578
Re: Artitec Mat '54, voorbeschouwing (uit Artitec speculaasdraadje)
« Reactie #239 Gepost op: 11 februari 2018, 10:39:50 »
Fraai model, zonder twijfel in schaal 1:1 mijn favoriete trein, op schaal is dat nog steeds het geval. Ik bezit een handje vol mat 54 modellen waaronder een aangepast model van Chris.

De Mat 54 van Artitec steekt met kop en schouders uit boven de Piko modellen, maar kijkend naar de foto's durf ik die Artitec wel gekoppeld met de Piko op de baan te zetten, dus als ik een gele Mat 54 van Artitec koop kan ik dus al een 4tje en een 2tje laten rijden.

Moet alleen nog even kijken welke versie het wordt. Ik denk te gaan voor de drie sein versie met reclame banen, dus de laatste uitvoering in het tijdperk zeg maar.

Geluid weet ik nog niet. Ik zou dat graag eens willen horen, maar waar kan dat?

Richard