Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Marijn
Vandaag om 16:45:00
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 16:16:28
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 16:00:28
koppeling vervangen Minitrix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 15:57:50
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 14:49:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 14:39:19
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 14:08:15
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 14:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:57:46
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
  

Auteur Topic: Artitec vs C rail.  (gelezen 3091 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Artitec vs C rail.
« Gepost op: 04 February 2018, 13:17:08 »
Goedenmiddag,

Vraagje:

Hoe rijden Artitec treinstellen op Marklin C-rail wisseld
en bogen vanaf radius 3. En met wissels bedoel
ik dan slanke wissels. Gaat dit soepel en zonder problemen?

Gr Arnout.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2018, 13:43:15 »
DE1 en DE2, zo uit de verpakking geeft geen probleem zelfs om de standaard (360) en parallel bogen (437). Evenmin de standaard wissels en kruizingen.

Mijn DE3's moet ik nog testen, maar standaard wissels (in de pendelbaan) geen probleem.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 04 February 2018, 13:44:53 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2018, 14:31:40 »
Wel uitkijken met de wissellantaarns.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2018, 14:45:33 »
Ok. bedankt voor jullie reactie.

Ik heb geen wissellantarens. Ik heb eigenlijk een BLS/zwitserse verzameling.
Maar vind de aangekondigd hondekop wel erg mooi eigenlijk evenals een DE I of II.

Gr Arnout.

JSRail

  • Gast
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2018, 13:01:59 »
Heb de DE-2 en plan U rijden op m'n baan met marklin c-rail. Ook hier geen problemen. Zelfs bij m'n schaduwstation met her en der R1 gaat goed  (y)   BTW ook de roco plan T gaat prima !
« Laatst bewerkt op: 05 February 2018, 13:03:39 door Haarlems Spoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27086
    • Pagina van klaas
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2018, 16:02:51 »
Ik heb zelf de 2-rail versie, maar ik mag toch aannemen als je de 3-rail versie hebt, dat er wielen onder zitten met een Märklin profiel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2018, 16:48:02 »
Ik rijd dan weliswaar op K-rail, maar ook hier na enkele kleine aanpassingen geen problemen met de DE-1, 2 en 3.

Wat bij AC wel eens tot problemen kan leiden zijn de metalen 'snuffels' op de scharfenbergkoppelingen. Deze kunnen wel eens tegen de middencontacten op wissels botsen. De snuffel wat inkorten is dan de makkelijkste oplossing.

Ook wil de bodemplaat onder het aangedreven draaistel wel eens te laag hangen en op wissels het draaistel wat optillen, zodat de wielen onvoldoende grip hebben. Het plaatje eat dunner vijlen helpt dan vaak.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2018, 19:17:12 »
Hoi klaas,

Daar kan je wel van uit gaan ja.

Waar het eigenlijk om gaat is eigenlijk wat jeroen water aangeeft , dat er onderdelen blijven hangen/stoten tegen
de middencontacten of de bodemplaat. Ik heb eigenlijk geen zin in dat soort gesleutel. Ik heb 3 Rivarossi loks en die
lopen met de baanruimer bv ook tegen de middencontacten.

Nou is het zo dat de contacten bij C-rail bij mijn ervaring lager zijn als K-rail en er daar dus geen last van heb.

Het geval wil dat ik eigenlijk best meerdere Artitec modellen wil aanschaffen omdat ik ze gewoon mooi vind.
ondanks dat ik een Zwitserse verzameling heb zou ik toch graag een aantal NL modellen willen hebben.
Vandaar deze vraag en ik rij momenteel 3-rail.

Gr Arnout.