Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 20:05:11
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
Vandaag om 20:03:14
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Jelmer
Vandaag om 20:00:58
Common ground en Yamorc door JoopSpoort
Vandaag om 19:59:37
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 19:59:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door rail4marcel
Vandaag om 19:49:19
Ontraxs 2026 door Marty
Vandaag om 19:48:45
Zoeken in het Utrechts archief door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:35:30
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 19:29:39
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 19:26:30
Ineens geen sound meer door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:23:27
Fleischmania Nostalgia door Eric v C
Vandaag om 19:12:25
Fotowedstrijd 2025 door Bob R.
Vandaag om 19:01:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 18:50:41
koppeling vervangen Minitrix wagon door VictorPM
Vandaag om 18:49:54
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:46:05
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 17:39:31
Jacquelinger Lokalbahn - Duitse "nebenbahn" in H0 door Duikeend
Vandaag om 17:37:44
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door einte
Vandaag om 17:05:21
Beekdaelen in H0 door einte
Vandaag om 17:03:46
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Ronald69
Vandaag om 17:03:30
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:56:31
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 16:51:29
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 16:39:26
Rondom Charlois door tothebeach
Vandaag om 16:30:27
Doornvliet door Eric B
Vandaag om 16:26:21
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:25:41
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
  

Auteur Topic: Artitec vs C rail.  (gelezen 3099 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Artitec vs C rail.
« Gepost op: 04 February 2018, 13:17:08 »
Goedenmiddag,

Vraagje:

Hoe rijden Artitec treinstellen op Marklin C-rail wisseld
en bogen vanaf radius 3. En met wissels bedoel
ik dan slanke wissels. Gaat dit soepel en zonder problemen?

Gr Arnout.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2018, 13:43:15 »
DE1 en DE2, zo uit de verpakking geeft geen probleem zelfs om de standaard (360) en parallel bogen (437). Evenmin de standaard wissels en kruizingen.

Mijn DE3's moet ik nog testen, maar standaard wissels (in de pendelbaan) geen probleem.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 04 February 2018, 13:44:53 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1435
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2018, 14:31:40 »
Wel uitkijken met de wissellantaarns.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2018, 14:45:33 »
Ok. bedankt voor jullie reactie.

Ik heb geen wissellantarens. Ik heb eigenlijk een BLS/zwitserse verzameling.
Maar vind de aangekondigd hondekop wel erg mooi eigenlijk evenals een DE I of II.

Gr Arnout.

JSRail

  • Gast
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2018, 13:01:59 »
Heb de DE-2 en plan U rijden op m'n baan met marklin c-rail. Ook hier geen problemen. Zelfs bij m'n schaduwstation met her en der R1 gaat goed  (y)   BTW ook de roco plan T gaat prima !
« Laatst bewerkt op: 05 February 2018, 13:03:39 door Haarlems Spoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27090
    • Pagina van klaas
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2018, 16:02:51 »
Ik heb zelf de 2-rail versie, maar ik mag toch aannemen als je de 3-rail versie hebt, dat er wielen onder zitten met een Märklin profiel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5435
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2018, 16:48:02 »
Ik rijd dan weliswaar op K-rail, maar ook hier na enkele kleine aanpassingen geen problemen met de DE-1, 2 en 3.

Wat bij AC wel eens tot problemen kan leiden zijn de metalen 'snuffels' op de scharfenbergkoppelingen. Deze kunnen wel eens tegen de middencontacten op wissels botsen. De snuffel wat inkorten is dan de makkelijkste oplossing.

Ook wil de bodemplaat onder het aangedreven draaistel wel eens te laag hangen en op wissels het draaistel wat optillen, zodat de wielen onvoldoende grip hebben. Het plaatje eat dunner vijlen helpt dan vaak.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2018, 19:17:12 »
Hoi klaas,

Daar kan je wel van uit gaan ja.

Waar het eigenlijk om gaat is eigenlijk wat jeroen water aangeeft , dat er onderdelen blijven hangen/stoten tegen
de middencontacten of de bodemplaat. Ik heb eigenlijk geen zin in dat soort gesleutel. Ik heb 3 Rivarossi loks en die
lopen met de baanruimer bv ook tegen de middencontacten.

Nou is het zo dat de contacten bij C-rail bij mijn ervaring lager zijn als K-rail en er daar dus geen last van heb.

Het geval wil dat ik eigenlijk best meerdere Artitec modellen wil aanschaffen omdat ik ze gewoon mooi vind.
ondanks dat ik een Zwitserse verzameling heb zou ik toch graag een aantal NL modellen willen hebben.
Vandaar deze vraag en ik rij momenteel 3-rail.

Gr Arnout.