Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

3d printen van ns daglichtseinen door BartvD
Vandaag om 10:30:45
29 november verkoop MSV door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:03
Nahmertaler Kleinbahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:21:30
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 10:06:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
Vandaag om 09:52:24
Frans loodsje et cetera door spoorijzer
Vandaag om 09:41:09
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:40:21
Bahnstrecke 5867 door spoorijzer
Vandaag om 09:39:02
Zelfgemaakt BiDiB modules door Albert de Heer
Vandaag om 09:19:09
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:56:44
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 08:19:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:19:21
Geïsoleerd motorschild. door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:53:00
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 07:48:48
Rondom Charlois door spoorijzer
Vandaag om 07:39:11
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 07:35:36
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Lobomotion69
Vandaag om 02:52:11
Show je realistische treinsamenstelling door laurent
09 November 2025, 23:59:09
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
09 November 2025, 23:43:10
Killswitch door Menno
09 November 2025, 23:42:02
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rob Ellerman
09 November 2025, 23:01:51
Roco 2025 door Dennis1984
09 November 2025, 22:31:50
Aachenau West door wob
09 November 2025, 22:19:59
Palisade Canyon door RobVille
09 November 2025, 22:12:26
Station Roodeschool door Torikoos
09 November 2025, 21:10:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
09 November 2025, 20:55:45
Alternatieven voor servo's door Klaas Zondervan
09 November 2025, 19:56:02
Baan in Los Angeles door AndrevdG
09 November 2025, 19:51:16
Aanpassing dressoirbaan door Syb030
09 November 2025, 19:26:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
09 November 2025, 19:23:22
  

Auteur Topic: Artitec vs C rail.  (gelezen 3040 keer)

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Artitec vs C rail.
« Gepost op: 04 February 2018, 13:17:08 »
Goedenmiddag,

Vraagje:

Hoe rijden Artitec treinstellen op Marklin C-rail wisseld
en bogen vanaf radius 3. En met wissels bedoel
ik dan slanke wissels. Gaat dit soepel en zonder problemen?

Gr Arnout.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2353
  • Bnlx treinendokter.
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #1 Gepost op: 04 February 2018, 13:43:15 »
DE1 en DE2, zo uit de verpakking geeft geen probleem zelfs om de standaard (360) en parallel bogen (437). Evenmin de standaard wissels en kruizingen.

Mijn DE3's moet ik nog testen, maar standaard wissels (in de pendelbaan) geen probleem.

Jan-Peter
« Laatst bewerkt op: 04 February 2018, 13:44:53 door Jan-Peter »
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Martin Hornis

  • Offline Offline
  • Berichten: 1431
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #2 Gepost op: 04 February 2018, 14:31:40 »
Wel uitkijken met de wissellantaarns.
Märklin K-rails met boogstralen > 500 mm; NS-lichtseinen met cijferbak: 4, 6 en 8 in één bak; iTrain; Intellibox I; OC32;
eigen treindetectiesysteem aangesloten op OC32;
controleprogramma voor OC32.

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #3 Gepost op: 04 February 2018, 14:45:33 »
Ok. bedankt voor jullie reactie.

Ik heb geen wissellantarens. Ik heb eigenlijk een BLS/zwitserse verzameling.
Maar vind de aangekondigd hondekop wel erg mooi eigenlijk evenals een DE I of II.

Gr Arnout.

JSRail

  • Gast
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #4 Gepost op: 05 February 2018, 13:01:59 »
Heb de DE-2 en plan U rijden op m'n baan met marklin c-rail. Ook hier geen problemen. Zelfs bij m'n schaduwstation met her en der R1 gaat goed  (y)   BTW ook de roco plan T gaat prima !
« Laatst bewerkt op: 05 February 2018, 13:03:39 door Haarlems Spoor »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26927
    • Pagina van klaas
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #5 Gepost op: 05 February 2018, 16:02:51 »
Ik heb zelf de 2-rail versie, maar ik mag toch aannemen als je de 3-rail versie hebt, dat er wielen onder zitten met een Märklin profiel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #6 Gepost op: 05 February 2018, 16:48:02 »
Ik rijd dan weliswaar op K-rail, maar ook hier na enkele kleine aanpassingen geen problemen met de DE-1, 2 en 3.

Wat bij AC wel eens tot problemen kan leiden zijn de metalen 'snuffels' op de scharfenbergkoppelingen. Deze kunnen wel eens tegen de middencontacten op wissels botsen. De snuffel wat inkorten is dan de makkelijkste oplossing.

Ook wil de bodemplaat onder het aangedreven draaistel wel eens te laag hangen en op wissels het draaistel wat optillen, zodat de wielen onvoldoende grip hebben. Het plaatje eat dunner vijlen helpt dan vaak.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

arnout

  • Offline Offline
  • Berichten: 1722
Re: Artitec vs C rail.
« Reactie #7 Gepost op: 05 February 2018, 19:17:12 »
Hoi klaas,

Daar kan je wel van uit gaan ja.

Waar het eigenlijk om gaat is eigenlijk wat jeroen water aangeeft , dat er onderdelen blijven hangen/stoten tegen
de middencontacten of de bodemplaat. Ik heb eigenlijk geen zin in dat soort gesleutel. Ik heb 3 Rivarossi loks en die
lopen met de baanruimer bv ook tegen de middencontacten.

Nou is het zo dat de contacten bij C-rail bij mijn ervaring lager zijn als K-rail en er daar dus geen last van heb.

Het geval wil dat ik eigenlijk best meerdere Artitec modellen wil aanschaffen omdat ik ze gewoon mooi vind.
ondanks dat ik een Zwitserse verzameling heb zou ik toch graag een aantal NL modellen willen hebben.
Vandaar deze vraag en ik rij momenteel 3-rail.

Gr Arnout.